Pozadí a současný stav vývoje amerického bojového vozidla GCV

vozidlo GCV
Foto: Vize vozidla GCV podle týmu BAE Systems a Northrop Grumman.  Jejich verze je vybavena hybridním pohonem HED (Hybrid-Electric Drive). Váha vozidla s tímto systémem může dosáhnout až 76 tun! / BAE Systems

Pozemní bojové vozidlo GCV (Ground Combat Vehicle) je nejambicióznější program obrněného vozidla současnosti. GCV má v budoucnu nahradit v americké armádě bojová vozidla pěchoty M2 Bradley a má poskytovat vojákům nevídaný stupeň ochrany. Pojďme se podívat, jak probíhal vývoj programu, jaký je současný stav a jaké jsou plány do budoucna.



FCS je mrtev, ať žije GCV!

Program GCV je pohrobkem programu americké armády FCS (Future Combat Systems), na jehož základě měla vzniknout celá rodina obrněných vozidel nové generace. Program běžel od roku 2000, ale díky astronomickým nákladům byl v dubnu 2009 ukončen. Namísto toho byl zvolen vývoj jediného bojového vozidla – GCV.

Armáda znovu vydala tzv. požadavek na návrh pro GCV v listopadu roku 2010 s tím, že do výzbroje měli být obrněnci zařazováni mezi lety 2015-2018. V srpnu roku 2011 bylo rozhodnuto začít s vývojem technologického demonstrátoru.

Zakázku nakonec získaly dvě firmy - tým vedený americkou firmou General Dynamics a britsko-americká skupina vedená společnostmi BAE Systems a Northrop Grumman. Každá firma mohla počítat s částkou 500 miliónů dolarů na vývojové práce.

V této souvislosti však také došlo k ročnímu zpoždění programu GCV v souvislosti s protestem vyřazeného týmu SAIC Boeing. Původně chtěla armáda zakázku přidělit rovnou třem firmám, včetně SAIC Boeing, ale vzhledem ke škrtům v rozpočtu a celkovým snahám šetřit na výdajích byla zakázka přidělena jen dvěma týmům. Americká armáda pak 5. prosince minulého roku protest definitivně zamítla.

Puma

Foto: Tým SAIC Boeing nabízel vozidlo založené na německém obrněnci Puma / KMW

Paralelně a nezávisle na zpoždění s vývojem nových vozidel pro program GCV, v květnu a červnu roku 2012 americká armáda testovala řadu zahraničních bojových vozidel, aby se ujistila, že na trhu neexistuje levnější a dostatečně výkonné bojové vozidlo pěchoty, které by mohlo zastoupit roli GCV.

Mezi testovanými byly například izraelský Namer, švédské vozidlo CV-90, modernizovaný M2A3 Bradley nebo kolové vozidlo Stryker se zdvojenou podlahou do písmene “V“. Nakonec však došla k tomu, že žádný stroj nenabízí levnější alternativu, která by splnila požadavky na program GCV.

Uspěje GCV v Tichomoří?

V současné době je na GCV (resp. na počty objednaných kusů) vyvíjen tlak. Souvisí to s novou doktrínou americké armády, která svůj zájem směřuje na asijsko-tichomořskou oblast. Otázka zní, zda americké obrněné brigády (ABCT) jsou nutné (jejich počty, nejmodernější technika) pro americké vojenské ambice v asijsko-pacifické oblasti a zda není rozumnější investovat peníze do jiných vojenských systémů.

Armáda zatím stále počítá s plánovaným počtem 1 874 vozidel GCV. Podle ní bude průměrná výrobní cena vozidel dosahovat částky 10 miliónů dolarů. Naproti tomu Úřad pro posuzování nákladů a hodnocení programů (CAPE) z Pentagonu odhaduje cenu jednoho vozidla až na 17 miliónů dolarů, což by znamenalo zvýšení rozpočtu programu GCV o dalších 7,2 miliard dolarů.

Nakonec poslední zpráva je z listopadu 2012, kdy americký kongres skrze oficiální zprávu požaduje vysvětlit „řadu technických otázek v programu GCV.“  Zpráva také navrhuje Ministerstvu obrany významné rozpočtové škrty v programu GCV, což může mít zásadní dopad na samotný program.

Zdroj: Defence-Aerospace, Wikipedia, Defense News, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Úspěšný test 50kW laserového děla

Energetické zbraně jsou opět blíže reálnému nasazení. V listopadu tohoto roku německá společnost ...

ECP - „elektrická“ modernizace pro tanky M1A2 SEP Abrams

Americké tanky Abrams se dlouhodobě drží mezi absolutní světovou špičkou a Američané chtějí ...

MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly

V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special ...

Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly

Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • David
    17:55 19.01.2013

    Tak třeba onen zmíněný Namer mi připadá jako docela dobré řešení, má vynikající odolnost, snad jen kanon 20mm lze považovat za méně účinný, což je ale jen otázka úhlu pohledu. Já ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak třeba onen zmíněný Namer mi připadá jako docela dobré řešení, má vynikající odolnost, snad jen kanon 20mm lze považovat za méně účinný, což je ale jen otázka úhlu pohledu. Já třeba chápu snahu Američanů o maximální ochranu, ale i tak mi to přijde absurdní.Chápal bych proto spíše zavedení jen menšího počtu vozidel Namer či podobných a doplněných větším počtem lehčích vozidel, docela mne oslovuje modifikovaná Puma. Ale jestli je pořad koncipován tak, jak se proslýchá, tak si myslím, že to bude jeden velký průšvihSkrýt celý příspěvek

  • Jugg
    08:51 18.01.2013

    čo som pozeral tak mostový M104 Wolverine a vyslobodzovací M88A2 Hercules sú projektované na 70 ton. Tento projekt by stál veľa už len kvôli zabezpečeniu logistiky samotných ...Zobrazit celý příspěvek

    čo som pozeral tak mostový M104 Wolverine a vyslobodzovací M88A2 Hercules sú projektované na 70 ton. Tento projekt by stál veľa už len kvôli zabezpečeniu logistiky samotných vozidiel a ako vždy sa ráta s ďalší vývojom v budúcnosti a zvyšovaním hmotnosti čiže by sa to na 84 t nezastavili ak by sa projekt dostal do služby. Neverím že tento návrh uspeje, ale chcel by som vedieť čo všetko do toho naprojektovali.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    03:34 18.01.2013

    Takova vaha je nesmysl. Jak logisticky tak takticky... V dnesni tobe kdy jsou uz relativne lehke reaktivni pancire a jina aktivni ochrana vybava je to holej nesmysl aby APC ci AFV ...Zobrazit celý příspěvek

    Takova vaha je nesmysl. Jak logisticky tak takticky... V dnesni tobe kdy jsou uz relativne lehke reaktivni pancire a jina aktivni ochrana vybava je to holej nesmysl aby APC ci AFV nebo zde GCV byli tezsi nez MBT... kdyz se zde da najit cesta jako Izraelci modifikovat stare stroje a davat na nej nejnovejsi vybavu. Byt napriklad NAMER ma 60t a je to uz opravdu bytelna krabice.Vetsi vaha je uz blbost. A jde i o logistiku. Izraelci to nikam nevozi. Proto bych vyuzival jak uz pouzivane SLAT ci ERA + hlavne rozsireni napr. systemu TROPHY.Skrýt celý příspěvek

  • waggon
    17:31 17.01.2013

    Davide, pokud jsem to pochopil dobre, tak ta vaha 84t se tyka pouze projektu od Northrop Grumen. Ovsem otazkou je, jake pak budou sance v porovnani s konkurenci.

    Davide, pokud jsem to pochopil dobre, tak ta vaha 84t se tyka pouze projektu od Northrop Grumen. Ovsem otazkou je, jake pak budou sance v porovnani s konkurenci.

  • David
    14:19 17.01.2013

    Právě ta vysoká hmotnost ve mně vzbuzuje rozpaky. Má se pohybovat mezi 72 - 84 tun - tedy podle zatím dostupných údajů. Bude tedy výrazně těžší než M1 Abrams! Nakolik bude potom ...Zobrazit celý příspěvek

    Právě ta vysoká hmotnost ve mně vzbuzuje rozpaky. Má se pohybovat mezi 72 - 84 tun - tedy podle zatím dostupných údajů. Bude tedy výrazně těžší než M1 Abrams! Nakolik bude potom takové vozidlo reálně využitelné? Vzdušná přeprava takových vozidel je podle mne jen těžko realizovatelná - tedy stávající technikou (C-17, C-5). Takové vozidlo také udrží jen málokterý most - to je také zásadní problém. I samotné fyzické rozměry jsou obrovské, bude tedy snadným terčem, bude se ale také obtížněji pohybovat v ulicích a v terénu. A je mi také jasné, že ta cena bude astronomickáSkrýt celý příspěvek

  • Coffin Corner
    21:26 16.01.2013

    Ambicemi a optimismem to připomíná projekt JSF....

    Ambicemi a optimismem to připomíná projekt JSF....

  • Jugg
    15:56 16.01.2013

    Som zvedavý akú odolnosť bude mať a aké všetky technológie bude ten stoj obsahovať pri takej hmotnosti. Určite to bude riešené modulárne a nie vždy bude mať 84 t , ale aj tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Som zvedavý akú odolnosť bude mať a aké všetky technológie bude ten stoj obsahovať pri takej hmotnosti. Určite to bude riešené modulárne a nie vždy bude mať 84 t , ale aj tak základ bude musieť byť dimenzovaný na najväčšiu hmotnosť. Aby to nedopadlo ako MBT 70.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...