Program bezpilotního palubního letadla UCLASS startuje

UCLASS
oto: Podoba námořního bezpilotního letadla UCLASS podle Lockheed Martin / Lockheed Martin

Americké námořnictvo začalo rozpracovávat koncept nového palubního bezpilotního stroje UCLASS. Celkově čtyři přední americké letecké společnosti mají pro námořnictvo vypracovat předběžné návrhy budoucího bezpilotní letadla. US Navy se na základě těchto studii pak pošle vybraným firmám žádost o nabídku (Request for Proposal).

Každá z firem Northrop Grumman, Lockheed Martin, Boeing a General Atomics uzavřela s americkým námořnictvem smlouvu ve výši 15 miliónů dolarů na rozpracování předběžných studií letounu UCLASS. Firmy vypracují svou představu palubního letounu UCLASS a na základě vypracovaných studií pak americká armáda oficiálně podá žádost o nabídku.

Zkratka RFP (Request For Proposal) v anglosasském světě označuje dokument popisující požadavky na nějaký produkt nebo systém a žádající dodavatele o nabídku. RFP se většinou odesílá předem vybranému okruhu “přijatelných” dodavatelů a firma doufá, že na základě nabídek, které obdrží na své RFP, bude schopná porovnávat a vybrat nejvhodnějšího dodavatele

UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike) má na palubách lodí plnit průzkumné, zpravodajské případně bojové úkoly. Podle magazínu Defense Update má jít o největší vojenský program mezi bezpilotními letadly v tomto desetiletí.

Připomeňme, že současné testy technologického demonstrátoru X-47B na palubách letadlových lodí nemají s programem přímou návaznost. Americké námořnictvo si chtělo programem X-47B vyzkoušet zralost technologií a efektivitu používání bezpilotních letadel na palubách lodí.

Foto: Koncept letounu UCLASS podle Lockheed Martin / YouTube



Podle viceadmirála Mathiase W. Wintera z Velitelství vzdušných systémů námořnictva, si americké námořnictvo vybere vítězný návrh v průběhu roku 2015. Poté šest let potrvá vývoj operačně nasaditelného letounu. Námořnictvo má zatím pro program UCLASS na roky 2013 a 2017 vyhrazeno 2,3 miliard dolarů.

Jedním z klíčových požadavků je minimální užitečná nosnost letounu 1361 kg (3000 liber), z toho však jen 450 kilogramů připadá na zbraňové systémy (2×JDEM 500 liber).  Většinu užitečného nákladu má tvořit elektronika - elektro-optické/infračervené pozorovací přístroje nebo radar se syntetickou aparaturou. Připomeňme, že podle Northrop Grumman X-47B unese až čtyřikrát více zbraní.  

Menší letadlo je však jednoduše levnější – postačuje méně výkonný motor, spotřeba paliva je menší, provoz a logistika stojí méně a také samozřejmě pořizovací cena je nižší. I když slovo „levnější“ je věcí úhlu pohledu – podle US Navy nesmí jednotková cena letounu (bez započítání vývojových prací) překročit částku 150 miliónů dolarů. Avšak je dobré připomenout, že námořnictvo nekupuje jen samotný letoun, ale tvoří prakticky nový letecký systém pro letadlové lodě.

Zdroj:  Defense Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...

Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...