X-47B poprvé na letadlové lodi
- 11. 12. 2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné době byl další prototyp umístěn na palubu americké letadlové lodě USS Harry S. Truman. Jedná se o velký pokrok ve vývoji, jelikož větší bezpilotní letouny prozatím startovaly jen ze země. První vzlet z paluby se má uskutečnit v příštím roce.
Poprvé na letadlové lodi
26. listopadu byl bezpilotní letoun X-47B umístěn za pomoci jeřábu na americkou letadlovou loď USS Harry S. Truman, na které by měl podstoupit řadu zkoušek. Jedná se oficiálně o vůbec první umístění takto velkého bezpilotního letounu na palubu letadlové lodě, což svědčí o značném pokroku ve vývoji bezpilotních prostředků.
Ty doposavad plnily funkci průzkumných i úderných strojů, ale operovaly z pravidla ze souše. Provoz z letadlových lodí je podstatně složitější, jelikož letoun má k dispozici pouze omezenou palubu – musí tedy startovat za pomoci katapultu a precizně přistávat se zachycením o přistávací lano.
Rozměrově i výkonem X-47B podstatně předčí bezpilotní letoun General Atomics MQ-1 Predator a jeho nástupce MQ-9 Reaper, které jsou provozovány americkým letectvem USAF a tajnou službou CIA. Stejně jako jeho vývojově starší předchůdci není X-47B určen jen pro průzkumné lety, ale může nést i přesnou protizemní munici pro údery na pozemní a námořní cíle.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=z7LIrnrHgPc
První start z katapultu
Tři dny po umístění jednoho z prototypů na palubu letadlové lodi, uskutečnil jiný prototyp X-47B první start z palubního katapultu, ačkoliv umístěném na pozemní základně. Jedná se o důležitý krok před vůbec prvním vzletem z paluby samotné letadlové lodě, který se plánuje na rok 2013. Ještě předním však bude muset letoun uskutečnit praktickou zkoušku přistání na krátké dráze se zachycením o přistávací lano.
Historicky se jedná skutečně o průlom, jelikož z letadlových lodí operují pilotované letouny typu F/A-18 Hornet a Super Hornet. Bezpilotní letouny by je nyní mohly nahradit například pro nebezpečné průzkumné mise nad nepřátelským územím se silnou protivzdušnou obranou.
Foto: První start bezpilotního letounu pomocí katapultu / Youtube
X-47B se představuje
Připomeňme, že X-47B je vyvíjený jako bezpilotní palubní bojový letoun. O vývoj se stará firma Northrop Grumman, která měla v minulosti na starost vývoj a výrobu strategického stealth bombardéru Northrop Grumman B-2 Spirit. Není proto žádným překvapením, že tvar obou strojů je velmi podobný.
Vyvíjený palubní bezpilotní letoun X-47B je zároveň důkazem pokračující expanze bezpilotních letounů v americké armádě i letectvu, kde plní často nezastupitelnou roli. Nad cílem nebo v jeho blízkosti dokáží hlídkovat i několik hodin a vyzbrojené bezpilotní letouny dokonce mohou provádět úderné mise bez ohrožení lidské posádky – letoun je úkolován na dálku.
X-47B na délku měří 11,6 metrů (neoficiálně) a rozpětí činí 18,9 metrů. Na první pohled vyniká zejména svým futuristickým vzhledem, který napovídá vlastnost „stealth“. Při letových zkouškách docházelo dokonce ke komickým situacím, kdy někteří Američané při jeho spatření dokonce volali na policii, že spatřili UFO.
Rychlost letounu je sice pouze M = 0,45, ale na druhou stranu má X-45B dolet přesahovat až 3 800 km! Vedle průzkumných misí má provádět také úderné akce, k čemuž je vybaven dvojicí zbraňových šachet ukrytých v konstrukci, aby se nezvyšovala radarová odrazivost.
Do výzbroje amerického námořnictva by první letouny X-47B mohly být zařazeny už v roce 2017.
Související články
Napájení bezpilotních letadel pomocí pozemního laseru
Všichni známe laserové protiletadlové systémy, schopné ničit dělostřelecké granáty, rakety nebo malé ...
- 22.07.2012
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenský raketoplán X-37B opět na cestě do vesmíru
Americké letectvo US Air Force již potřetí pošle do vesmíru svůj malý robotický raketoplán X-37B. ...
- 02.10.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 jako slabá náplast na Raptora?
Produkce nadzvukového stíhače F-22A Raptor skončila, když bylo vyrobeno necelých dvě stě letounů. Je ...
- 30.10.2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva
15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl ...
- 21.11.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Zajímavá hračka. Snad se jich vejde na palubu víc, než klasických letounů, moc jiných výhod specificky pro letadlové lodě (kromě toho, co UCAV má nad pilotovaným strojem normálně) ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavá hračka. Snad se jich vejde na palubu víc, než klasických letounů, moc jiných výhod specificky pro letadlové lodě (kromě toho, co UCAV má nad pilotovaným strojem normálně) moc nevidím.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...