Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem
- 4. 1. 2015
- 62 komentářů
- Jan Grohmann
V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje stíhačkám F-35 Lightning II používat palubní 25mm kanón. Potřebnou softwarovou aktualizaci Block 3F získají letadla až v roce 2019.
Kanón GAU-22/A pro F-35
Jením z klíčových zbraňových systémů stíhaček F-35 Lightning II je 25mm rotační čtyřhlavňový kanón GAU-22/A. Zbraň je následovníkem pětihlavňového kanónu GAU-12/U Equalizer, který najdeme například na letounech AV-8 Harrier II, AC-130U Spooky nebo vrtulnících AH-1 Cobra.
Hlavní výhodou oproti svému předchůdci je nižší hmotnost (104 kg) a větší přesnost. Maximální kadence je 3300 ran/min oproti 4200 ran/min u GAU-12. Kanón je komorován na náboje 25×137 mm.
Pro kanón GAU-22/A je vyvinutá i zcela nová munice APEX (Armor Piercing with Explosive) s víceúčelovou bojovou hlavicí kategorie HEIAP (High Explosive Incendiary/Armor Piercing Ammunition). Střela APEX je vybavená wolframovým penetrátorem pro probíjení pancíře i tříštivo-trhavou náloží pro ničení měkkých cílů, jako jsou letadla.
V případě verze F-35A, tedy verze s klasickým startem a přistáním, je kanón umístěn nad levým vstupním ústrojím proudového motoru. Zásobník pojme 180 kusů munice.
V případě námořní verze F-35C a mariňácké verze s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B se počítá s umístěním kanonu do stealth kontejneru, který je umístěn pod trupem. Kontejner pojme 220 kusů munice.
Námořnictvo i námořní pěchota plánují kanón využít především pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Organický kanón stíhačky F-35A se pak může dostat ke slovu pří blízkém vzdušném manévrovém boji.
GAU-22/A / General Dynamics
Software
Kde je tedy problém? Stíhačka F-35 je nesmírně komplikovaný zbraňový systém, ve kterém hraje zásadní úlohu software. Například první letadla byla vybavená základní softwarovou verzí Block 1A/1B, která obsahovala 76 % všech řádků kódů plné verze. Verze Block 1A/1B je určená především pro základní výcvik.
Další softwarové verze Block 2A , Block 2B a Block 3i pak umožňují letadlům F-35 využívat více svých systémů (elektronických, senzorových, zbraňových). Konečná verze Block 3F s osmi milióny řádků kódů bude dostupná v roce 2019. V březnu letošního roku letouny F-35 získají verzi Block 2B umožňující využívat zbraňové systémy.
Podle deníku The Daily Beast současný software neumožňuje plně použít kanón GAU-22/A. Použití kanónu GAU-22/A umožní až softwarová verze Block 3F, jejíž podoba byla definována až v polovině roku 2013.
V současné době je napsáno údajně 99 % kódu a zbývá dopsat přibližně 105 000 řádků. Poté je nutné zevrubné testování a ladění softwaru při reálném testovacím provozu.
Zbraň samozřejmě střílí (u Block 2A/2B) po „zamáčknutí tlačítka", ale nejsou k dispozici pokročilejší funkce, kdy zbraň spolupracuje se senzorovým vybavením letadla.
„Prozatím nebude moci používat žádnou palnou zbraň (GAU-22/A – pozn. redakce), protože nyní ani v následujících čtyřech letech nebude dostupný potřebný software," cituje deník The Daily Beast nejmenovaného (!) úředníka amerického letectva zapojeného do programu F-35. „Block 3F je naplánován na rok 2019, ale kdo ví, zda nedojde ke skluzu."
Blízká pozemní podpora s otazníky
Stíhač F-35 nebude samozřejmě bezbranný a bude moci požívat řízené střely nebo bomby. Letectvo nebo pěchota však plánují používat F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory, místo nechtěných bitevníků A-10 Thunderbolt II. Právě kanónová výzbroj hraje významnou roli při ničení pozic protivníka nacházející se v blízkostí vlastních sil.
Například i malá bomba jako je například GBU-58 Paveway II o hmotnost 112 kg (250 liber) dokáže zabít člověka na 200 metrů.
„Nedostatek dopředného palebného arzenálu v letadlech zajišťující blízkou pozemní podporu je významný handicap," cituje deník The Daily Beast zkušeného pilota (!) amerického letectva. „Blízká pozemní podpora je více proměnlivá, protivník i přátelské síly jsou v pohybu... často velmi rychle. Schopnost zacílit a zničit cíl do deseti sekund je kritická."
Bezzubý kanón?
Kritika se nese i na nízkou zásobu munice, jak interní v případě F-35A nebo i externí u F-35B/C. „To je dobré tak na jednu dávku. Doufám, že se neminete," cituje deník nejmenovaného (!) pilota.
Stejně tak je otázka, zda se palubní kanón vůbec dostane ke slovu pří vzdušném manévrovém boji. F-35 je méně obraný než potenciální protivník vybavený stíhačkami Su-27 a jejími deriváty. Ve stealth konfiguraci (se zbraněmi uvnitř) nenese letoun ani střely pro blízký boj (AIM-9 Sidewinder) a zcela se spoléhá na boj mimo vizuální dohlednost.
„Z hlediska boje vzduch-vzduch, lze vyvodit argument, že nemá F-35 žádnou funkční palnou zbraň pro blízký boj – nebo když na to přijde, jakoukoliv zbraň. Kruci, vždyť to má stejně jen 180 nábojů," cituje The Daily Beast dalšího pilota (!). „Lhal bych, kdybych řekl, že existuje jakýkoliv věrohodný scénář taktického použití vzduch-vzduch, kdy F-35 využije palnou zbraň. Osobně si myslím, že se to vůbec nestane a měli bychom spíše ušetřit hmotnost (odstranění kanónu – pozn. redakce).
Zdroj: The Daily Beast
Související články
F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu
Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného ...
- 17.11.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně
Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...
- 20.11.2014
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael nakupuje další stíhačky F-35I Lightning II
Izrael potvrdil nákup druhé eskadry víceúčelových stíhaček 5. generace F-35I Lightning II. Do konce ...
- 05.12.2014
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu
Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých ...
- 11.12.2014
- 76 komentářů
- Jan Grohmann
Kratas: Izraelská verze bude mít pár unikátních systémů, to ale neznamená, že 95% letadla nebude shodných. Izrael nebude mít vlastní výrobní linku a modifikace nebudou nijak ...Zobrazit celý příspěvek
Kratas: Izraelská verze bude mít pár unikátních systémů, to ale neznamená, že 95% letadla nebude shodných. Izrael nebude mít vlastní výrobní linku a modifikace nebudou nijak zásadní.
Jedná se hlavně o REB vybavení letadla a o vlastní zbraňové systémy.
Většina těhle věcí bude plug and play už z výroby.
O dvoumístné verzi jak tu někdo zmiňoval se zatím nic neví, pokud vůbec bude.Skrýt celý příspěvekDeortc: izraelci kupuji poze skelet a vse ostatni si budou resit ve vlastni rezii....vznikne tak uplne jiny derivat f-35 jsem hodne zvedavy co s nim predvedou....
Deortc: izraelci kupuji poze skelet a vse ostatni si budou resit ve vlastni rezii....vznikne tak uplne jiny derivat f-35 jsem hodne zvedavy co s nim predvedou....
Beld: Bohužel, všechny parametry jsou zveřejněny, schválil to kongres, aby měl možnost vyšetřovat potřebnost JSF, když je to donutily zveřejnit, zjistilo se, že všechny výkony co ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: Bohužel, všechny parametry jsou zveřejněny, schválil to kongres, aby měl možnost vyšetřovat potřebnost JSF, když je to donutily zveřejnit, zjistilo se, že všechny výkony co Lockheed udával, byli hodně nadhodnocené (1.6M podle Lockheedu, ve skutečnosti 1.4M, dolet to samý), oni se republikáni netají svými plány na zrušení JSF, jen je otázka jak by na to reagovala UK a evropští spojenci, potažmo podle britského vyjádření by začali vyrábět svoji upravenou verzi F-35, proto si teď Lockheed nemůže dovolit žádný průšvih.
Vrata: F-35 pochopitelně měla létat v dešti, ale udělali chybu a tak by se to muselo měnit, ne, že by USA nedokázala udělat F-35 co umí létat v dešti, ale letoun by to prodražilo a to je na prahu zastavení nákupů nových F-35 kongresem citlivé téma.Skrýt celý příspěvekStanyk: Řekl bych, že nejde. Už tak je "pod" těžištěm letounu, při střelbě to teoreticky táhne F-35 k zemi (ale asi jen mírně). Kdyby byl umístěný v podvěsu křídla, tak by ho to v ...Zobrazit celý příspěvek
Stanyk: Řekl bych, že nejde. Už tak je "pod" těžištěm letounu, při střelbě to teoreticky táhne F-35 k zemi (ale asi jen mírně). Kdyby byl umístěný v podvěsu křídla, tak by ho to v první řadě tlačilo do stran a na křídla by byl vyvíjen další tlak. Jasně, jsou na velkou zátěž konstruovaná, ale tohle je moc. Čím blíže (respektive srovnané) s těžištěm "tahu", tím líp. Dle mého názoru.Skrýt celý příspěvek
Jenom poznamka k neschopnosti F35 letat v desti. Mne proste prijde neuveritelne, ze by Amici udelali motor neschopny pracovat v desti pokud vsechny ostatni tryskove motory v desti ...Zobrazit celý příspěvek
Jenom poznamka k neschopnosti F35 letat v desti. Mne proste prijde neuveritelne, ze by Amici udelali motor neschopny pracovat v desti pokud vsechny ostatni tryskove motory v desti pracuji.
Co muze byt problem, je neviditelnost letadla pokryteho vrstvickou vody at jiz kapalne nebo ztuhle. Voda je obecne vodiva, tedy alespon pokud je "zaspinena", a to muze znacne zvetsit radarovy odraz. Pro takove podminky se opravdu draha stealth letadla nemusi hodit, a to obecne.
Take je treba vzit v uvahu informaci od PapaHoth.Skrýt celý příspěvekTodomatch pro odpověď je nutno udělat krátkou historickou exkurzi k samotnému vítězství a vývoji F22 jako stíhače nové generace pro vybojování vzdušné nadvlády. F22 totiž byl ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch
pro odpověď je nutno udělat krátkou historickou exkurzi k samotnému vítězství a vývoji F22 jako stíhače nové generace pro vybojování vzdušné nadvlády. F22 totiž byl již znatelným ústupem od striktní cesty totální podřízenosti technologii Stealth jakou představoval F23. Američani tedy sami ustoupili od tohoto technologického fundamentalismu a F22 představuje mix vlastností včetně supermanévrovatelnosti v které ovšem nijak nevyniká. I v amerických zdrojích ( vždy značně fandící F22 ) je uváděn běžně fakt, že PAK-FA dost výrazně překoná F22 v této vlastnosti již vzhledem ke známému a lepšímu aerodynamickému řešení a některým pokročilým technologiím ( plovoucí směrovky, 3D vektor trysky, silnější motor atd.... ). Ty samé zdroje uvádějí, že PAK-FA vykazuje vysoké vlastnosti Stealth pouze v přední polosféře ( která je ovšem pro vzdušný boj klíčová ). Předpokládá se ovšem, že celková pasivní Stealth bude dosud značně lepší u F22 . Vzhledem ke spekulacím o určitých "aktivních" stealth prvcích na PAK-FA je však tato otázka otevřena.
Z výše uvedeného je patrné, že Američani zvolily určitou cestu jako kompromis manevrovatelnost vs stealth s převahou druhého prvku. Rusové zvolily priority jinak. Neřekl bych opačně, prostě jinou filozofii. Domnívat se že by technologie Stealth byla Rusku neznáma a neprobíhal zde žádný výzkum jenom proto, že nebyl zveřejněn je ovšem naivníSkrýt celý příspěvekRiMr 71 Ještě osvětlým, že země třetího světa, jaké jsou tradiční nositeli válek. Můžou být vybaveny slušnou PVO ale kvalita letectva je zpravidla proti modernímu nepříteli ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr 71
Ještě osvětlým, že země třetího světa, jaké jsou tradiční nositeli válek. Můžou být vybaveny slušnou PVO ale kvalita letectva je zpravidla proti modernímu nepříteli nedostatečná a proto je F-35 na tyto úkoly jako stvořený.Skrýt celý příspěvekRiMr 71 Asi Vás zklamu, ale Rudé právo jsem nikdy nečetl a ani o podobně smýšlející tiskoviny se nezajímám. Můj výrok nebyl nikterak politicky podbarven. Snad Vám to postačí a ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr 71
Asi Vás zklamu, ale Rudé právo jsem nikdy nečetl a ani o podobně smýšlející tiskoviny se nezajímám. Můj výrok nebyl nikterak politicky podbarven. Snad Vám to postačí a pokud ne. Tak mě prosím ušetřte politické přednášky. Děkuji
Můj výrok pokud by jste četl pozorněji byl myšlen jako nadsázka ( toto slovo tam skutečně padlo, můžete se přesvědčit).
F-35 je primárně určen na útoky vzduch-zem (nebojte, vím že i dokáže skvělý air-air boj a nejen to). Vzhledem k tomu, že existuje jeho starší bratříček Raptor, určený převážně k vybojování vzdušné nadvlády a jeho skvělé schopnosti ho předurčují k boji se sofistikovaným a silným soupeřem. Ovšem osud tomu chtěl a vyšlo najevo, že silný soupeř bude mít i daleko ničivější zbraně než letouny a proto válka se silným protivníkem je málo pravděpodobná a války se vedou hlavně v zemích třetího světa. Tak se výroba Raptoru zastavila na poměrně malých počtech 195 kusů. Byla dána přednost jeho mladšímu bráškovi F-35 :), který se bude pišnit titulem hlavního letounu a zaplní nebe spojeneckých zemí jaký budou mít keš.
Z výše popsaných důvod a i primárnímu účelu F-35 jsem zvolil ten krátký výrok, jaký Vás tolik zaujal. Kde všude budou nasazeny F-35 si netroufám říci, to bych věštil z kávové sedliny.
Nikde jsem nezmiňoval vodu v jakémkoliv skupenství. Snad dostatečné vysvětlení najdete v příspěvcích níže.Skrýt celý příspěvekpetr.svetr: v šedesátých letech si přesně tohle o těch černých skříňkách amíci mysleli taky a pak se nad severním Vietnamem nestačili divit. Přečtěte si linkovaný článek našeho ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr: v šedesátých letech si přesně tohle o těch černých skříňkách amíci mysleli taky a pak se nad severním Vietnamem nestačili divit.
Přečtěte si linkovaný článek našeho pilota, který linkoval někdo dříve - velice brzy došlo k situaci, kdy piloti "vyplýtvali" BVR rakety bez valného výsledku a došlo na klasický dogfight - i s uplatněním kanonů. Možná si to tu někteří neuvědomují, ale sestřelit manévrující letoun na nějakých 60-80km není žádná švanda. Raketa spálí veškeré palivo v motoru během prvních několika desítek sekund a po značnou část letu se pohybuje už jen setrvačností. Jakýkoliv manévr, který v terminální fázi musí provést, jí o energii připravuje a narozdíl od stíhačky už nemá jak jí doplnit. Navíc, pokud pilot zjistí odpal rakety včes, má šanci provést řadu protiopatření rušením počínaje až po únik, kterým se dostane z dostřelu útočící střely.
Navíc - celé stealth je k ničemu, pokud budou letouny nuceny používat radar. Pak stačí do prostoru vyslat pár pasivně naváděných "lišek" a piloti USAF budou postaveni před volbu nespustit radar a zůstat slepí, nebo ho zapnout a riskovat raketu v kožichu. Na každou taktiku totiž existuje protitaktika.Skrýt celý příspěvekCo máte všichni s tou supermanévrovatelností,proč by měli letadla F-35 jít do manévrovacího boje když nemusí! První pravidlo leteckého souboje je -nikdy nepřistup na hru ...Zobrazit celý příspěvek
Co máte všichni s tou supermanévrovatelností,proč by měli letadla F-35 jít do manévrovacího boje když nemusí!
První pravidlo leteckého souboje je -nikdy nepřistup na hru protivníka.
Taktika USAF je pro mě jasná ,zhoršit zjistitelnost letadla =stealth,a narvat to pořádně elektonikou at zachytí nepřítele (bez stealth) mnohem dřív,potom odpálit raketu a nazdar.
Co je na tom k nepochopení,proč by ryskovali letadla když sou tak drahý,boje face to face skončily,ted je to boj černých skříněk.Skrýt celý příspěvekTodomatch: dává to perfektní smysl. Myslím, že sami rusové to několikrát prohlásili, že nekladou absolutní důraz na stealth, ono když se podíváte na T50 tak je to vcelku zřejmé, že ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch: dává to perfektní smysl. Myslím, že sami rusové to několikrát prohlásili, že nekladou absolutní důraz na stealth, ono když se podíváte na T50 tak je to vcelku zřejmé, že ten stealth není proveden k takové dokonalosti jako právě například u F22, ale snažili se o co nejlepší letové výkony a překvapivě i elektronické vybavení. Pokud máte o T50 něco nastudováno, musíte uznat, že pokud tam skutečně narvou to, co mají v plánu, tak to bude s F22 minimálně srovnatelné. Jestli to tam nakonec bude či ne, je otázkou budoucnosti, ale nemyslím si, že by rusové byli o tolik technicky pozadu, nebo že by to neuměli, spíš nemají tak velkou finanční základnu, aby si tyhle hračky mohli dovolit masově.Skrýt celý příspěvek
Me osobne take fascinuje , kolik lidi tady diskutuje okolo letadel jejichz naprosta vetsina parametru neni znama a naopak se vypousteji cilene dezinformace . Verte ze 80% toho co ...Zobrazit celý příspěvek
Me osobne take fascinuje , kolik lidi tady diskutuje okolo letadel jejichz naprosta vetsina parametru neni znama a naopak se vypousteji cilene dezinformace . Verte ze 80% toho co se dozvite z oficialnich i neoficialnich zdroju je schvalne nejakym zpusobem zkresleno . Vcetne napriklad tiskovych zprav z mezinarodnich treningovych akci a vyjadreni letcu kteri byli ucastnici .Skrýt celý příspěvek
to strikehawk: Z čeho usuzujete, že Rusové, kteří mají nulové zkušenosti s technologií stealth a nikdy ještě nic stealth nevyrobili, protože tuhle technologií vůbec nevyvíjeli ...Zobrazit celý příspěvek
to strikehawk:
Z čeho usuzujete, že Rusové, kteří mají nulové zkušenosti s technologií stealth a nikdy ještě nic stealth nevyrobili, protože tuhle technologií vůbec nevyvíjeli a pouze ji uviděli u Američanů, z čista jasna vyrobí stroj, který trumfne své vzory? To přece nedává smysl.Skrýt celý příspěvekÚplně čumím a a řehtám se, jaké "zasvěcené" bláboly tady někteří plodí. To musí být fakt dobrý matroš... Zkrátka, ta F-35 je taková plečka , že, cituji tento server "Ozbrojené ...Zobrazit celý příspěvek
Úplně čumím a a řehtám se, jaké "zasvěcené" bláboly tady někteří plodí. To musí být fakt dobrý matroš...
Zkrátka, ta F-35 je taková plečka , že, cituji tento server "Ozbrojené síly Spojených států a dalších 11 zemí (v současné době) plánují odebrat více než 3200 stíhaček F-35".
Zkrátka, asi jim všem v těchto zemích, s prominutím, úplně jeblo v kouli (nebo že by židi a zednáři?), nejvyšší čas, aby se obrátili na zdejší stratégy, konstruktéry a analytiky!
A s tím "klackem na země třetího světa" (to je taky výrazivo jak z RUdého Práva...) - tím máte na mysli ty země kde se teď tak roztahují muSlimáci a IS a které žádáte v jiných tématech, tak bouřlivě a nekompromisně, pořádně vojensky vymydlit za oušky? Nebo které země třetího světa? Fakt by mě to zajímalo, na které země "třetího světa" je tento imperialistý pender určen... No, snad tam nebude moc pršet, museli by lítat s pláštěnkami..
Ano, tento příspěvek není moc odborný a k věci, ale vy jste si začali! :)Skrýt celý příspěvekMožná bys měl nějaký modelářský kroužek navštívit nebo alespoň modelářskou internetovou stránku. Divil by ses jak hluboké znalosti tahle skupina fandů má. Potom bys možná ...Zobrazit celý příspěvek
Možná bys měl nějaký modelářský kroužek navštívit nebo alespoň modelářskou internetovou stránku. Divil by ses jak hluboké znalosti tahle skupina fandů má. Potom bys možná nevykládal hlouposti o "unikátních" manévrovacích vlastnostech F35, protože tento letoun pro manévrový boj skutečně určen není ( dokonce ho lehce překonávají i generačně starší letadla F16, F15 atd.. ). To se dočteš kromě specializovaných servrů i v ABC a Mateřídoušce :-).....
Problém samozřejmě není v tom, že by Američani neměli dobré nápady, invenci, vědeckotechnické zázemí atd... Problém je vojenskoprůmyslový komplex, který si po konci studené války rychle zvykl "dojit" obranný rozpočet a předkládat neuvěřitelně předražená řešení s průměrnými ( i podprůměrnými ) parametry, v optimálním případě, z hlediska těchto firem, je celý projekt po vyčerpání desítek miliard USD zrušen s odůvodněním, že překročil plánované náklady a vyvinutá řešení budou údajně použita v novém upraveném projektu kde se celá situace opakuje. Jeden příklad za všechny - houfnice Crusader, později NLOS_C. Detaily si vygůgli.....Dodnes mají pouze M109 s pořadovým číslem modifikace 9?
Jistě, druhá stránka problému jsou skryté subvence firmám jako je Boeing, které se za tím skrývají v některých případech a na která oprávněně dle mého názoru poukazuje AIRBUS ( sám taky příjemce státní podpory par excellence )
Ohledně technologického náskoku, tento existoval alespoň v některých oborech letecké techniky v 60 -70 letech, téměř se vyrovnal v 80 letech aby po rozpadu SSSR opět odskočil. Je ovšem nutno poznamenat, že USA v některých oborech sami zaostávají a to je právě supermanevrovatelnost, kde Rusko má velký náskok.
Tvůj názor, že USA jsou 10-15 let napřed je tedy zcela scestný. Ano PAK-FA bude zaveden cca 10-15 let po F22. Jejich výkony a vlastnosti ovšem nebudou srovnatelné ( PAK-FA bude ve většině parametrů lepší ) což je ovšem přirozené pokud je ti znám mezigenerační střídání letadel USA vs SSSR v minulosti. Přirozeně se předpokládá, že letoun šesté generace z USA bude za 10 -15 let lepší než PAK-FA.Skrýt celý příspěvekTrošku to zobecním, protože některá tvrzení v diskuzi jsou jak z modelářského kroužku, tedy aby bylo jasno - vzhledem k tomu, že víme jaké skvělé mašiny byly a jsou F-14, F-15, ...Zobrazit celý příspěvek
Trošku to zobecním, protože některá tvrzení v diskuzi jsou jak z modelářského kroužku, tedy aby bylo jasno - vzhledem k tomu, že víme jaké skvělé mašiny byly a jsou F-14, F-15, F-16 a F-18 je zcela zcestné si myslet, že Američané z ničeho nic přestali umět vyrábět vojenská letadla a neví kudy kam. Letové a bojové schopnosti výše zmíněných strojů jsou nezpochybnitelné a stále na nebi dominují. Stroje jako F-117 a B-2 rozšířili svět letadel o zcela nové pohledy, přístupy a technologie. F-22 a F-35 jsou unikátní právě v tomu, že se snaží skloubit to nejlepší z obou světů - tedy schopnost dokonalého manévrování povýšená unikátními elektronickými prostředky a to vše zabalené do úhledného kompaktního balíčku převázaného pentlí s nápisem stealth. Jediní aktuální konkurenti nových strojů tj. Čína se svými Shenyangy a Chengduy a ruský projekt PAK-FA, který je stále na úrovni testů, pokusů a experimentů se zuby nehty snaží dotáhnout na vedoucího jezdce. Kdyby byl koncept F-22 a F-35 tak neperspektivní, zcestný, nefunkční až nepoužitelný, nikdy by se nepustili do vlastního vývoje letadel, jež mají na první pohled své vzory v amerických protějšcích. A až jednou někdo vyrobí letadla se srovnatelnými vlastnostmi, se stealth parametry na úrovní F-22 a F-35 s takovou úrovní elektronické vybavenosti, komunikačních schopností a prostředků elektronického boje - a to nebude dříve než za 10 až 15 let - teprve tehdy narazí na všechny problémy, které teď Američané řeší, teprve tehdy pochopí proč může být voda a blesk takový problém. Dřív ne. U F-14, 15, 16, 18 to problém taky nebyl.Skrýt celý příspěvek
strikehawk: Ony motory F-35 z motorů F-22 pouze vychází, ony museli být upraveny, aby se jednoduše dali adaptovat na verzi s měnitelným vektorováním o 90 stupňů dolu pro F-35B ...Zobrazit celý příspěvek
strikehawk: Ony motory F-35 z motorů F-22 pouze vychází, ony museli být upraveny, aby se jednoduše dali adaptovat na verzi s měnitelným vektorováním o 90 stupňů dolu pro F-35B (V/STOL) a tyto úpravy způsobily právě ty problémy s deštěm, zajímavý je, že žádné letadlo V/STOVL (s výjimkou britských Harrieru a amerických Harrierů II.) neumí a není u něj plánováno létat v dešti (včetně ruského a právě vyvíjeného čínského modelu-to aby jsme amíkům tak nekřivdily).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...