Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale

Foto:  Dassault Rafale / russavia, CC BY-SA 2.0
Dassault Rafale; větši foto / russavia, CC BY-SA 2.0

Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských víceúčelových stíhaček Rafale. Celkově Indie projevuje zájem o 126 letadel. Informaci o nákupu oznámil v pátek v Paříži indický premiér Naréndra Módí.

Rafale pro Indii

Stíhačka Rafale od firmy Dassault Aviation porazila v roce 2012 v užším indickém výběrovém řízení evropský stroj Eurofighter Typhoon. Indie požadovala po výherci dodání 126 letadel. Zatím však k podpisu dohody o prodeji nedošlo.

Kamenem úrazu se stal transfer technologií. Prvních 18 letadel Rafale měla vyrobit firma Dassault Aviation ve Francii, dalších 108 pak indická firma Hindustan Aeronautics (HAL). Původní podoba smlouvy počítala u zmíněných 108 letadel až se 70% podílem indických dílů a práce.

Indická vláda však požadovala po Dassault Aviation cenové i časové záruky za letadla vyrobená v Indii. Francouzská firma však nechtěla na takové podmínky přistoupit. Indové dokonce před časem pohrozili, že mohou dát přednost ruským strojům Su-30MKI.

Nakonec však Indie francouzské stíhačky dostane. V první fázi Indie odebere z Francie rovnou 36 letadel, tedy dvojnásobné množství. Cena počátečního kontraktu dosahuje 7,5 miliardy dolarů.

Součástí dohody nejsou samozřejmě jen samotná letadla, ale i vybudování komplexního a rozsáhlého pozemního provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Nedojde však prozatím k transferu technologií do indického průmyslu.

Nákup prvních 36 strojů umožní získat Indii a Francii další čas na jednání. Indické letectvo může především začít s výměnou svých zastaralých stíhacích strojů MiG-21 (272 ks) a útočných/bitevních MiG-27 (84 ks).

V současné době Dassault Aviation vyrábí jedno letadlo Rafale měsíčně, ale podle svých slov dokáže zvednout výrobu až 2,5 stroje měsíčně. Indie očekává první stíhačky na přelomu let 2017 a 2018.

Dlužno připomenout, že kromě Indie francouzské stroje odebere také Egypt (24 ks). Rýsuje se také dodávka 60 letadel do Spojených Arabských Emirátů a 36 letadel do Kataru.

Rafale v akci

Strategické zájmy

Jak je to u strategických zbrojních programů zvykem, ve hře jsou především politické otázky, než technické. Prodej letadel Rafale je tak součástí 17 dalších různých dohod, včetně francouzských investic do indického průmyslu a jaderné energetiky.

„Takhle důležité obchody nejsou nikdy komerční záležitost, ale jsou součástí širší národní strategie," říká indický penzionovaný generálmajor Mrinal Sumant. „Je to rozhodnutí na základně geopolitických a strategických zájmů obou zemí."

Pořízení francouzských strojů může mít také zásadní vliv na program rusko-indické stíhačky FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Podle vojenského magazínu IHS Janes „zuří" v Indii boj mezi indickým letectvem, ministrem obrany a politickou komunitou o budoucnost indického letectva.

Ukazuje se, že Indie jednoduše nemá peníze na dva náročné zbrojní programy, jako je MMRCA a FGFA. Ve hře jsou také samozřejmě politické zájmy a otázky ohledně dlouhodobého směřování indického letectva.

„Pokud dáte peníze do FGFA, tak indické letectvo bude mít skoro všechna letadla ruská, a sázíte budoucí strukturu letectva na letadlo, které je zatím na papíře. Pokud se rozhodnete pro Rafale, tak zapomeňte na slova o 5. generaci, máte ale aspoň letoun, který existuje a funguje tak, jak je předkládáno," cituje IHS Janes nejmenovaného indického analytika.

Zdroj: Defense-Update, The Times of India

Nahlásit chybu v článku


Související články

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas

Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému ...

Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI

Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Superme
    11:40 13.04.2015

    Co jsem našel, tak Indové hlavně chtějí, aby T-50 byla funkční co možná nejdříve - respektive, že nejsou spokojení s tím, jak rychle běží vývoj. Proto do toho na začátku března ...Zobrazit celý příspěvek

    Co jsem našel, tak Indové hlavně chtějí, aby T-50 byla funkční co možná nejdříve - respektive, že nejsou spokojení s tím, jak rychle běží vývoj. Proto do toho na začátku března dali další 25 miliard dolarů. Pokud by to letadlo nechtěli, tak pochybuji, že by to dělali. Podle posledních zpráv to letadlo Indové chtějí už okolo roku 2020 ale v plánu to bylo až okolo roku 2024-2025. Proto na to podle mého takto i veřejně tlačí.

    http://in.rbth.com/economics/2...

    http://in.rbth.com/news/2015/0...

    Jinak mě celkem dost překvapilo (pokud je o tedy pravda), že má o T-50 zájem i Jižní Korea (podle tohoto zdroje o 20 kusů). Víte o tom někdo něco?

    http://i2.wp.com/su-27flanker.... Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    11:13 13.04.2015

    Tie problémy s SU30MKI čiastočne súvisia aj s komponentmi, vyrobenými indickou stranou. Predsa indický letecký priemysel ani zďaleka ešte nie je na takej technologickej úrovni ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Tie problémy s SU30MKI čiastočne súvisia aj s komponentmi, vyrobenými indickou stranou. Predsa indický letecký priemysel ani zďaleka ešte nie je na takej technologickej úrovni ako ruský alebo americký. Aj Tejas bol vyvinutý za účasti zahraničných partnerov.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    10:43 13.04.2015

    Rafale možno ešte zažije exportný boom. A to chcel Dassault výrobnú linku zavrieť, pretože dodávky pre francúzke letectvo a námorníctvo sú už takmer ukončené. Myslím že sa čakalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Rafale možno ešte zažije exportný boom. A to chcel Dassault výrobnú linku zavrieť, pretože dodávky pre francúzke letectvo a námorníctvo sú už takmer ukončené. Myslím že sa čakalo na rozhodnutie z Indie ako kľúčového odberateľa. Som zvedavý ako sa dohodnú na licencií a koľko strojov celkovo odoberú. Pre Indiu je typické že si kladie pri veľkých zbrojných nákupoch podmienky ako, transfér technologií, alebo licenčná výroba. Zrejme sa usiluje rozvíjať svoj domáci, zbrojný ale aj civilný priemysel. Ten tender v SAE, by mohol tiež pre Rafale dobre dopadnúť. Bol by ideálna náhrada za arabské Mirage. Egypt je viac, menej istý.Skrýt celý příspěvek

  • m164
    10:35 13.04.2015

    *oprava, Su30MKI

    *oprava, Su30MKI

  • jobr23
    10:33 13.04.2015

    pajo: ten odkaz je sice dobrý, ale ještě je třeba dohledat, co za tím stojí. A to jsou peníze a platby. Rusko pravděpodobně cítí ztrátu trhu a tak dělá potíže. Prostě Indie si chce ...Zobrazit celý příspěvek

    pajo: ten odkaz je sice dobrý, ale ještě je třeba dohledat, co za tím stojí. A to jsou peníze a platby. Rusko pravděpodobně cítí ztrátu trhu a tak dělá potíže. Prostě Indie si chce potřebné komponenty pro bojová letadla vyrábět sama a být v tomto směru nezávislá.Skrýt celý příspěvek

  • m164
    10:33 13.04.2015

    Inda stráca s Rusmi trpezlivosť. Citujem z IHS: "V IAF sa mnohým nepáči, ako Rusi spolupracujú. Rusi sa správajú k Indom ako keby boli deti(...)", rovnako Rusi nerešpektujú ...Zobrazit celý příspěvek

    Inda stráca s Rusmi trpezlivosť. Citujem z IHS: "V IAF sa mnohým nepáči, ako Rusi spolupracujú. Rusi sa správajú k Indom ako keby boli deti(...)", rovnako Rusi nerešpektujú prirodzené autority ani kultúrne rozdiely v Indii. S Su30MKK sú neustále problémy, zlyhania motorov, nízka životnosť niektorých dielov. V tomto momente je z 200 strojov prevádzkyschopných 55% - 110ks a od zavedenia do služby padlo 5 strojov od zavedenia do služby v roku 1997. Od roku 2012 bolo vyšetrovaných 86 zlyhaní motora. Na obranu Rusov ale treba povedať, že aktívne spolupracujú na riešení technických problémov. Pri T50 IAF už prestáva veriť, že by mohlo mať papierové parametre a pochybujú o jeho deklarovaných schopnostiach.

    Toto všetko uvádzajú v kontraste so skvelým prístupom, ktorí mali zo strany USA pri C17, C130 a Francúzska pri Rafale a Mirage. Na druhej strane Indovia nechcú F35 z obavy, že by sa raz mohli zopakovať Americké sankcie z roku 1998, ktoré by mohli uzemniť celé letectvo. Preto je T50 jediná možnosť, ako by sa môže v dohľadnej dobe IAF dostať k 5.gen. Je tu ale zas obava, že by bolo letectvo príliš závislé na Rusoch, s ktorými sa im už teraz zle spolupracuje.

    Rafale vychádza ako logická voľba. Technické parametre sú im veľmi dobre známe, systémy sú overené a majú zaručené, že budú funkčné a dostupné, majú prístup k obrovskej škále výzbroje a doplnkov z celého sveta narozdiel od Rusov, kde by boli prakticky vo všetkom na nich závislí. Toto boli opäť slová Indov. Pri T50 je to lotéria, kde nikto nekontroluje priebeh žrebovania.

    Inak máte niekto tlačovú správu z Indických testov Rafale/Gripen/Eurofighter? Strašne ma mrzí, že som si ju vtedy neuložil, ale obsahovala veľmi zaujímavé dáta.Skrýt celý příspěvek

  • jobr23
    10:27 13.04.2015

    Podle dřívějších zpráv pravděpodobně sehraje důležitou roli to, že Indie si chce dále vyrábět koupená letadla sama v licenci. Tam bude asi hlavní nárazníkové pásmo, týkající se ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle dřívějších zpráv pravděpodobně sehraje důležitou roli to, že Indie si chce dále vyrábět koupená letadla sama v licenci. Tam bude asi hlavní nárazníkové pásmo, týkající se dodávek technologie a tím by se Indie v této oblasti posunula o pořádný krok dále.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    10:24 13.04.2015

    Shania: Podla tohto clanku http://www.defencenews.in/defe... je letuschopnych len ~55% Su-30MKIs.

    Shania: Podla tohto clanku http://www.defencenews.in/defe... je letuschopnych len ~55% Su-30MKIs.

  • Shania
    09:44 13.04.2015

    Někde jsme četl, že Indie je hodně nespokojená se spolehlivostí Suček co mají ve výzbroji. Myslím, že šlo hlavně o kvalitu motorů a nedostatek náhradních dílů. Tohle mohlo při ...Zobrazit celý příspěvek

    Někde jsme četl, že Indie je hodně nespokojená se spolehlivostí Suček co mají ve výzbroji. Myslím, že šlo hlavně o kvalitu motorů a nedostatek náhradních dílů.

    Tohle mohlo při rozhodování hrát také roli, ví o tom někdo něco víc?Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    09:11 13.04.2015

    Podla indickych sprav sa este stale rokuje cene a pocte lietadiel. tak som zvedavy ako to nakoniec cele dopadne.

    Podla indickych sprav sa este stale rokuje cene a pocte lietadiel. tak som zvedavy ako to nakoniec cele dopadne.

  • logik
    09:10 13.04.2015

    supreme: Jenže indie je velmi nespokojená se zdržením a prodražováním toho ruského programu - a zároveň s podmínkami. A na to je hodně obvyklá reakce zapojených zemí odebrat daleko ...Zobrazit celý příspěvek

    supreme: Jenže indie je velmi nespokojená se zdržením a prodražováním toho ruského programu - a zároveň s podmínkami. A na to je hodně obvyklá reakce zapojených zemí odebrat daleko méně letadel, než bylo plánováno (vi např. programy F22 a F35) .Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    08:52 13.04.2015

    Jelikož je Indie hodně zapojena do programu T-50, tak pochybuji, že by toto rozhodnutí mělo jakýkoliv vliv na budoucí množství objednaných T-50.

    Jelikož je Indie hodně zapojena do programu T-50, tak pochybuji, že by toto rozhodnutí mělo jakýkoliv vliv na budoucí množství objednaných T-50.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3