Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale

Foto:  Dassault Rafale / russavia, CC BY-SA 2.0
Dassault Rafale; větši foto / russavia, CC BY-SA 2.0

Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských víceúčelových stíhaček Rafale. Celkově Indie projevuje zájem o 126 letadel. Informaci o nákupu oznámil v pátek v Paříži indický premiér Naréndra Módí.

Rafale pro Indii

Stíhačka Rafale od firmy Dassault Aviation porazila v roce 2012 v užším indickém výběrovém řízení evropský stroj Eurofighter Typhoon. Indie požadovala po výherci dodání 126 letadel. Zatím však k podpisu dohody o prodeji nedošlo.

Kamenem úrazu se stal transfer technologií. Prvních 18 letadel Rafale měla vyrobit firma Dassault Aviation ve Francii, dalších 108 pak indická firma Hindustan Aeronautics (HAL). Původní podoba smlouvy počítala u zmíněných 108 letadel až se 70% podílem indických dílů a práce.

Indická vláda však požadovala po Dassault Aviation cenové i časové záruky za letadla vyrobená v Indii. Francouzská firma však nechtěla na takové podmínky přistoupit. Indové dokonce před časem pohrozili, že mohou dát přednost ruským strojům Su-30MKI.

Nakonec však Indie francouzské stíhačky dostane. V první fázi Indie odebere z Francie rovnou 36 letadel, tedy dvojnásobné množství. Cena počátečního kontraktu dosahuje 7,5 miliardy dolarů.

Součástí dohody nejsou samozřejmě jen samotná letadla, ale i vybudování komplexního a rozsáhlého pozemního provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Nedojde však prozatím k transferu technologií do indického průmyslu.

Nákup prvních 36 strojů umožní získat Indii a Francii další čas na jednání. Indické letectvo může především začít s výměnou svých zastaralých stíhacích strojů MiG-21 (272 ks) a útočných/bitevních MiG-27 (84 ks).

V současné době Dassault Aviation vyrábí jedno letadlo Rafale měsíčně, ale podle svých slov dokáže zvednout výrobu až 2,5 stroje měsíčně. Indie očekává první stíhačky na přelomu let 2017 a 2018.

Dlužno připomenout, že kromě Indie francouzské stroje odebere také Egypt (24 ks). Rýsuje se také dodávka 60 letadel do Spojených Arabských Emirátů a 36 letadel do Kataru.

Rafale v akci

Strategické zájmy

Jak je to u strategických zbrojních programů zvykem, ve hře jsou především politické otázky, než technické. Prodej letadel Rafale je tak součástí 17 dalších různých dohod, včetně francouzských investic do indického průmyslu a jaderné energetiky.

„Takhle důležité obchody nejsou nikdy komerční záležitost, ale jsou součástí širší národní strategie," říká indický penzionovaný generálmajor Mrinal Sumant. „Je to rozhodnutí na základně geopolitických a strategických zájmů obou zemí."

Pořízení francouzských strojů může mít také zásadní vliv na program rusko-indické stíhačky FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Podle vojenského magazínu IHS Janes „zuří" v Indii boj mezi indickým letectvem, ministrem obrany a politickou komunitou o budoucnost indického letectva.

Ukazuje se, že Indie jednoduše nemá peníze na dva náročné zbrojní programy, jako je MMRCA a FGFA. Ve hře jsou také samozřejmě politické zájmy a otázky ohledně dlouhodobého směřování indického letectva.

„Pokud dáte peníze do FGFA, tak indické letectvo bude mít skoro všechna letadla ruská, a sázíte budoucí strukturu letectva na letadlo, které je zatím na papíře. Pokud se rozhodnete pro Rafale, tak zapomeňte na slova o 5. generaci, máte ale aspoň letoun, který existuje a funguje tak, jak je předkládáno," cituje IHS Janes nejmenovaného indického analytika.

Zdroj: Defense-Update, The Times of India

Nahlásit chybu v článku


Související články

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas

Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému ...

Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI

Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • peter123x
    07:45 20.04.2015

    Oprava
    *Netvrdim, ze i tam to nebolo prifarbene, ale oproti Sputniku, to tam nebolo aspon az tak moc viditelne. A dalo sa to aj citat.

    Oprava
    *Netvrdim, ze i tam to nebolo prifarbene, ale oproti Sputniku, to tam nebolo aspon az tak moc viditelne. A dalo sa to aj citat.

  • peter123x
    07:40 20.04.2015

    No, ked uz sa tu teda rozoberaju media. Sputnik je podla mna obycajny bulvar. Byvaly Hlas Ruska, bol na tom lepsie, aj ked niekto moze tvrdit, ze i tam bola propagana. Netvrdim, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    No, ked uz sa tu teda rozoberaju media. Sputnik je podla mna obycajny bulvar. Byvaly Hlas Ruska, bol na tom lepsie, aj ked niekto moze tvrdit, ze i tam bola propagana. Netvrdim, ze som i tam prifarbene, ale oproti Sputniku, to tam nebolo az tak moc viditelne.Skrýt celý příspěvek

  • Fighter45
    01:09 20.04.2015

    Bohužel naše média vedou informační válku proti Rusku už dlouho, nyní je to opravdu intenzivní, proto severy typu aktuálně, novinky, idnes, čt, atd. nečtu, televizi vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel naše média vedou informační válku proti Rusku už dlouho, nyní je to opravdu intenzivní, proto severy typu aktuálně, novinky, idnes, čt, atd. nečtu, televizi vůbec nesleduji, kdo se má na to dívat, oblbující reklamy stupidní seriály, vraždy, násilí, protiruská propaganda, ztráta času.

    Když už něco čtu, tak odborné servery, časopisy, kde se propaganda téměř nevyskytuje.Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    23:21 19.04.2015

    to "Luky" Ne, VUML nemám. A k těm ostatním kecům. Nech si svoje názory a já si ponechám zase ty své a každý se setrváme na tom svém, to nejspíš bude nejlepší. Ty jsi evidentně ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Luky" Ne, VUML nemám. A k těm ostatním kecům. Nech si svoje názory a já si ponechám zase ty své a každý se setrváme na tom svém, to nejspíš bude nejlepší. Ty jsi evidentně týpek se kterým se mě nechce diskutovat natož s ním o čemkoliv polemizovat.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:47 19.04.2015

    Jestli nemáte rád propagandu, tak pak nechápu, že uznáváte idnes. Tady si přečtěte něco k vašim siláckým prohlášením "ještě předtím než Rusko napadlo Ukrajinu"...máte to na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli nemáte rád propagandu, tak pak nechápu, že uznáváte idnes.

    Tady si přečtěte něco k vašim siláckým prohlášením "ještě předtím než Rusko napadlo Ukrajinu"...máte to na lidovkách, ty snad uznáváte..:-p
    http://www.lidovky.cz/sef-fran...

    Propaganda jede na obou stranách. Bohužel ta západní je hodně nenávistná a snad ještě primitivnější než ta ruská.
    Jediné vaše štěstí je, že se vám asi doposud ta naše propaganda a demagogie hodila do krámu.

    P.S. VUML jste taky zkusil?Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    20:54 19.04.2015

    to "Petr M" obecně média placená Kremlem, nebo ta, která mají na Kreml nějaké ty vazby (majetkové, personální) považuji za propagandu, kterou je ztrátou času číst. Věřím, že i v ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Petr M" obecně média placená Kremlem, nebo ta, která mají na Kreml nějaké ty vazby (majetkové, personální) považuji za propagandu, kterou je ztrátou času číst. Věřím, že i v těchto médiích se občas vyskytují i pravdivé články, ale ty se semtam vyskytnou úplně všude, avšak většinou jsem si tam všiml jen různě lépe nebo hůře pootočené polopravdy - tedy demagogie a propagandy. Dříve, ještě předtím než Rusko napadlo Ukrajinu, to nebylo tak drsné, ale pak jsem v těch výše zmíněných médiích už četl jen samou trapnou propagandu. Takže považuji za ztrátu času se těmito "médii" zabývat. Tahle média mě docela silně připomínají Rudé Právo vydávané v dobách vlády bolševika. I v Ruďasovi se semtam objevila nějaká ta pravdivá a nepokroucená informace - např. sportovní výsledky :p, ale jako celek byl Ruďas jen tupou bolševickou propagandou.

    Za docela objektivní ruská média považuji třeba slon.ru, rbcdaily.ru, newsru.com, newizv.ru. Na tyhle adresy se občas rád mrknu abych trochu oprášil svou ruštinu, ze které jsem za bolševika sice musel odmaturovat a také z ní dál složit několik zkoušek na VŠ, avšak v následném životě jsem ji nikdy nepotřeboval. :)Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    18:41 19.04.2015

    Deortc: to je a které Ruská média nejsou podle vás Ruská propaganda? Sputnik moc nesleduji, ale narozdíl od anglické verze TASS mimo jiné i česky. Je to věc názoru Rusofobové ...Zobrazit celý příspěvek

    Deortc: to je a které Ruská média nejsou podle vás Ruská propaganda?
    Sputnik moc nesleduji, ale narozdíl od anglické verze TASS mimo jiné i česky.
    Je to věc názoru Rusofobové vidí od vypuknutí mejdanu na Ukrajině za vším Ruskou propagandu.

    Jinak naše média zbrojí proti Rusku už od doby, co tu chtěli USA radar...Po vypuknutí mejdanu se to ještě znásobilo,... skoro to připomíná předválečnou propagandu.

    Tak schválně, která zpráva na tom Sputniku byla poslední dobou nepravdivá?Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    17:53 19.04.2015

    to "Petr M" promiň, ale vždyť ten Sputnik je prostě jen propagandistický plátek nízké úrovně. Srovnávat tohle s Washington-post, Idnes, to se omlouvám, ale to mě opravdu připadá ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Petr M" promiň, ale vždyť ten Sputnik je prostě jen propagandistický plátek nízké úrovně. Srovnávat tohle s Washington-post, Idnes, to se omlouvám, ale to mě opravdu připadá hodně mimo. :o)
    Naopak, svou informační věrohodností bych Sputnik k těm zmíněným zvedavec.org, ac24.cz přiřadil celkem bez debat.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:35 19.04.2015

    tady ještě článek k Ojrofajtrům na Janes: http://www.janes.com/article/4... V podstatě se tam píše o tom samém, jako píší předchozí ...Zobrazit celý příspěvek

    tady ještě článek k Ojrofajtrům na Janes:
    http://www.janes.com/article/4...
    V podstatě se tam píše o tom samém, jako píší předchozí odkazy. Poruchy se budou analyzovat a upravila se životnost ze 3000hod na 1500 hodin. Musejí to holt častěji prohlížet a nic nezanedbávat....je to prostě tak už sestavený.

    Jeden Němec mi říkal, že byl před Ukrajinskou krizí také velký problém s logistikou a náhradními díly. Teď se to prý dost zlepšilo...

    pet.rok
    tak tomu říkám létající cirkus...miGy by mohly být ještě červený, efka modrý se srdíčky a jmény milenek, Sučka proužkovaný a na nich reklama na tevený sýr...Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:33 19.04.2015

    trochu off topic ale najlepsie "optimalizovane" letectvo co sa tyka typov ma asi Malajzia: Su30 18ks F18 D 8ks Mig29 12ks migy maju byt nahradene novym typom a ako tradicia ...Zobrazit celý příspěvek

    trochu off topic ale najlepsie "optimalizovane" letectvo co sa tyka typov ma asi Malajzia:

    Su30 18ks
    F18 D 8ks
    Mig29 12ks

    migy maju byt nahradene novym typom a ako tradicia veli mohol by to byt EF, Rafale alebo Gripen (aj ked F18 je tiez v zozname ale to by uz nebolo ono).
    tri dvojmotorove typy po par kusoch to nema hocikto

    este to nie je u nas take tragicke :)Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    14:12 19.04.2015

    Deortc :Ruské mezinárodní zpravodajství Sputnik nelze srovnávat s níže jmenovanými weby, to si tam můžete rovnou připsat Washingtonpost, Idnes atd.

    Deortc :Ruské mezinárodní zpravodajství Sputnik nelze srovnávat s níže jmenovanými weby, to si tam můžete rovnou připsat Washingtonpost, Idnes atd.

  • Deortc
    10:20 19.04.2015

    to "grants1": nemáš pravdu. Nevím co je ten tvůj web, na který odkazuješ, zač. Mohu se jen dohadovat, že je to nejspíš něco typu zvedavec.org, ac24.cz, sputnik,.... Nicméně na ...Zobrazit celý příspěvek

    to "grants1": nemáš pravdu.
    Nevím co je ten tvůj web, na který odkazuješ, zač. Mohu se jen dohadovat, že je to nejspíš něco typu zvedavec.org, ac24.cz, sputnik,....
    Nicméně na internetu je k dohledání řada i naprosto věrohodných zdrojů, kde se jasně píše o dohodě mezi indickou a francouzskou vládou o dodání těch stíhaček Rafale.
    Takže ten článek je zjevně stále zcela aktuální. :)Skrýt celý příspěvek

  • grants1
    20:32 17.04.2015

    Chtel bych podotknout ze tato informace je jiz nepravdiva,Indie odstoupila od smlouvy na Rafale a presla k Rusku,nakup v hodnote 25 miliard je jiz podepsany

    Chtel bych podotknout ze tato informace je jiz nepravdiva,Indie odstoupila od smlouvy na Rafale a presla k Rusku,nakup v hodnote 25 miliard je jiz podepsany

  • lorgarius
    07:29 15.04.2015

    Matesaax: tie ciastky co india pumpuje do zbrojenia su znacne, ale ked si to pozries blizsie minaju nejakých 45 - 47bilionov - pocet obyvatelov je nejakých 1,1biliona - takze to ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax: tie ciastky co india pumpuje do zbrojenia su znacne, ale ked si to pozries blizsie minaju nejakých 45 - 47bilionov - pocet obyvatelov je nejakých 1,1biliona - takze to vychadza 41 - 43 dolarov na osobu.
    Pri slovesku to vychadza zhruba 135dolarov - a to uz boli zrusene tankove jednotky, bojove vrtulniky atd. Ale zasa boli vyhodne nakupene "mobilne" systemy mokys, ojazdene sanitky so stocenymi kilometrami, pneumatiky, ktore sa nedaju pouzit atd.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    00:35 15.04.2015

    Sice už to psal myslím Midlum níže,ale mě to pokaždé taky napadne,když vidím ty monstrozní investice do armády v zemi,kde lidé žijí v hrozivé bídě.Vždyt už těch Su-30 mají kolem ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice už to psal myslím Midlum níže,ale mě to pokaždé taky napadne,když vidím ty monstrozní investice do armády v zemi,kde lidé žijí v hrozivé bídě.Vždyt už těch Su-30 mají kolem 200 což je v dnešní době naprosto neuvěřitelný počet,navíc jde o extremně výkonné stroje,které pomalu nemají konkurenci,když k tomu připočtem domácí Tejas,tak mi přijde,že RAFALE vůbec nepotřebují.Myslím,že Indové prostě se neradi spoléhají na jednoho dodavatele a raději chtějí půlku letadel z Ruska a půlku z Francie,stejně jako dříve M-2000,Jaguar a na druhé straně Mig-29,Mig-27.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:28 14.04.2015

    Tak je jasný, že i v indický vládě budou mít svýho Vondru... bylo by divný, kdyby to tak nebylo...

    Tak je jasný, že i v indický vládě budou mít svýho Vondru... bylo by divný, kdyby to tak nebylo...

  • Deortc
    14:55 14.04.2015

    to "Superme Datum: 13.04.2015" Četl jsem na tohle téma několik článků, kde se tvrdilo, že Indové jsou velmi nespokojení s nárůstem ceny, tak také i s kvalitou dosud vytvořených ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Superme Datum: 13.04.2015"
    Četl jsem na tohle téma několik článků, kde se tvrdilo, že Indové jsou velmi nespokojení s nárůstem ceny, tak také i s kvalitou dosud vytvořených prototypů, tak také i s časovým průběhem - termíny se prý neustále odkládají a prodlužují.
    Dokonce prý v indické vládě existují návrhy na přerušení spolupráce s Ruskem na vývoji tohoto letadla.Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    14:51 14.04.2015

    Neozývalo se ze strany rusofilů nedávno náhodou radostné kvičení, že prý údajně Indie odřekla dodávky letadel z Francie a že prý to udělala jako reakci na krok Francie - jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Neozývalo se ze strany rusofilů nedávno náhodou radostné kvičení, že prý údajně Indie odřekla dodávky letadel z Francie a že prý to udělala jako reakci na krok Francie - jako reakci na to, že Francie z morálních důvodů odmítla dodat ty dva Mistraly? :)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:55 14.04.2015

    Zkusím to najít. Docela mě to tenkrát překvapilo a moc mi to k Němcům nesedělo. Diskutovalo se o tom na anglickým fóru s německými přáteli...ale nemůžu to najít. Já mám teď dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Zkusím to najít. Docela mě to tenkrát překvapilo a moc mi to k Němcům nesedělo.
    Diskutovalo se o tom na anglickým fóru s německými přáteli...ale nemůžu to najít.
    Já mám teď dost pracovní fofr, tak to zkusím později.

    Každopádně po velmi rychlém zagůglení:
    http://www.bundeswehr.de/porta...
    Píše se tam o "mnoha dírách v zadní části trupu", kterou dělalo BAE.
    Tohle zní docela blbě:
    http://www.theregister.co.uk/2...
    Zde jsou v diskuzi pod pěkným článkem ještě zmínky o "jiných" možných důvodech zjištění...:
    http://ukarmedforcescommentary...
    Bohužel si to teď vůbec nemám čas číst, dělat výtah nebo tak....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3