Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale
- 12. 4. 2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských víceúčelových stíhaček Rafale. Celkově Indie projevuje zájem o 126 letadel. Informaci o nákupu oznámil v pátek v Paříži indický premiér Naréndra Módí.
Rafale pro Indii
Stíhačka Rafale od firmy Dassault Aviation porazila v roce 2012 v užším indickém výběrovém řízení evropský stroj Eurofighter Typhoon. Indie požadovala po výherci dodání 126 letadel. Zatím však k podpisu dohody o prodeji nedošlo.
Kamenem úrazu se stal transfer technologií. Prvních 18 letadel Rafale měla vyrobit firma Dassault Aviation ve Francii, dalších 108 pak indická firma Hindustan Aeronautics (HAL). Původní podoba smlouvy počítala u zmíněných 108 letadel až se 70% podílem indických dílů a práce.
Indická vláda však požadovala po Dassault Aviation cenové i časové záruky za letadla vyrobená v Indii. Francouzská firma však nechtěla na takové podmínky přistoupit. Indové dokonce před časem pohrozili, že mohou dát přednost ruským strojům Su-30MKI.
Nakonec však Indie francouzské stíhačky dostane. V první fázi Indie odebere z Francie rovnou 36 letadel, tedy dvojnásobné množství. Cena počátečního kontraktu dosahuje 7,5 miliardy dolarů.
Součástí dohody nejsou samozřejmě jen samotná letadla, ale i vybudování komplexního a rozsáhlého pozemního provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Nedojde však prozatím k transferu technologií do indického průmyslu.
Nákup prvních 36 strojů umožní získat Indii a Francii další čas na jednání. Indické letectvo může především začít s výměnou svých zastaralých stíhacích strojů MiG-21 (272 ks) a útočných/bitevních MiG-27 (84 ks).
V současné době Dassault Aviation vyrábí jedno letadlo Rafale měsíčně, ale podle svých slov dokáže zvednout výrobu až 2,5 stroje měsíčně. Indie očekává první stíhačky na přelomu let 2017 a 2018.
Dlužno připomenout, že kromě Indie francouzské stroje odebere také Egypt (24 ks). Rýsuje se také dodávka 60 letadel do Spojených Arabských Emirátů a 36 letadel do Kataru.
Rafale v akci
Strategické zájmy
Jak je to u strategických zbrojních programů zvykem, ve hře jsou především politické otázky, než technické. Prodej letadel Rafale je tak součástí 17 dalších různých dohod, včetně francouzských investic do indického průmyslu a jaderné energetiky.
„Takhle důležité obchody nejsou nikdy komerční záležitost, ale jsou součástí širší národní strategie," říká indický penzionovaný generálmajor Mrinal Sumant. „Je to rozhodnutí na základně geopolitických a strategických zájmů obou zemí."
Pořízení francouzských strojů může mít také zásadní vliv na program rusko-indické stíhačky FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Podle vojenského magazínu IHS Janes „zuří" v Indii boj mezi indickým letectvem, ministrem obrany a politickou komunitou o budoucnost indického letectva.
Ukazuje se, že Indie jednoduše nemá peníze na dva náročné zbrojní programy, jako je MMRCA a FGFA. Ve hře jsou také samozřejmě politické zájmy a otázky ohledně dlouhodobého směřování indického letectva.
„Pokud dáte peníze do FGFA, tak indické letectvo bude mít skoro všechna letadla ruská, a sázíte budoucí strukturu letectva na letadlo, které je zatím na papíře. Pokud se rozhodnete pro Rafale, tak zapomeňte na slova o 5. generaci, máte ale aspoň letoun, který existuje a funguje tak, jak je předkládáno," cituje IHS Janes nejmenovaného indického analytika.
Zdroj: Defense-Update, The Times of India
Související články
FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy
Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...
- 13.01.2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Indické letectvo se dočkalo stíhačky Tejas
Indická společnost Hindustan Aeronautics (HAL) po neuvěřitelných 32 letech vývoje dodala indickému ...
- 28.01.2015
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI
Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...
- 24.02.2015
- 19 komentářů
- Jakub Harašta
TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML
Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...
- 26.02.2015
- 5 komentářů
- Tisková zpráva
Luky: můžete alespoň naznačit ony konstrukční problémy? Kdysi jsem četl o jediném vážnějším incidentu kvůli kterému musela být letadla Eurofighter uzemněna. Vinou nesprávně ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: můžete alespoň naznačit ony konstrukční problémy? Kdysi jsem četl o jediném vážnějším incidentu kvůli kterému musela být letadla Eurofighter uzemněna. Vinou nesprávně fungující vystřelovací sedačky, zahynul při zaškolování na typ saudskoarabský pilot, když před tím trefili se svým instruktorem hejno ptáků. Ale to byl samozřejmě problém výrobce katapultovacích křesel Martin -Baker...Skrýt celý příspěvek
Mám pocit, že německé Eurofightery trpí nějakými systémovými konstrukčními problémy, které nejdou tak úplně lehce odstranit. Asi před rokem nebo dvěma byl na to téma docela ...Zobrazit celý příspěvek
Mám pocit, že německé Eurofightery trpí nějakými systémovými konstrukčními problémy, které nejdou tak úplně lehce odstranit. Asi před rokem nebo dvěma byl na to téma docela zajímavý článek. Vedle toho Rafale snad žádné problémy nemá nebo jsem o nich neslyšel.
Francouzi měli vždycky trochu slabší motory a v minulosti blbě řešené ŘS ve vztahu k údržbě. Myslím ale, že se už poučili.Skrýt celý příspěvekJasně že je Dassault RAFALE špička, Francie je totiž technologická velmoc. Není odvětví, kde by Francie nedržela krok. Letadla (vojenská i civilní), rakety (vesmírné i vojenské), ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně že je Dassault RAFALE špička, Francie je totiž technologická velmoc. Není odvětví, kde by Francie nedržela krok. Letadla (vojenská i civilní), rakety (vesmírné i vojenské), ponorky, lodě, tanky, palné zbraně - vše vlastní konstrukce a výroby. Už jen fakt, že Francie je zemí z nejhustší sítí jaderných elektráren, které potřebu země vykrývají z více než 80% něco naznačuje. Pokud postaví jaderný reaktor a pak si dají kohouta na víně, proč ne.
Pokud jde o zbraně, namátkou si prolistujte katalog firmy NEXTER (má 232 stran):
http://www.nexter-group.fr/nex... Skrýt celý příspěvekkarloscz. Myslim si, ze sa mylis. Francuzske Rafale dnes patria v ramci EU a NATO k najkomplexnejsim bojovym lietadlam. Uz som to tu pisal, ze ako jedina stihacka splnila vsetky ...Zobrazit celý příspěvek
karloscz. Myslim si, ze sa mylis. Francuzske Rafale dnes patria v ramci EU a NATO k najkomplexnejsim bojovym lietadlam. Uz som to tu pisal, ze ako jedina stihacka splnila vsetky podmienky sutaze na stihacku do Svajciarska, kde si ale vybrali politicky (Gripen). Prevadzkove naklady su drahsie ako Gripen....tu jedine nebol lepsi.
http://www.ainonline.com/aviat...
Ako jedina stihacka zvlada air policing, defenzivny vzdusny boj,ofenzivny vzdusny boj,utok na pozemny ciel, prieskum (aj ked neptri k najlepsej stihacke, alebo bitevniku, ale ako komplexne lietadlo stihac+bitevnik je to spicka) - Presvedcivo zvladlo ostre operacie v Iraku,Afganistane,Lybii, Mali...a preto teraz maju obchodny uspech v Egypte,Indii, SAE,...
Tuto stihacku by som vobec nepodcenoval.Skrýt celý příspěvekkarloscz To máte celkem problém, když musíte někam letět, takové Airbusy jsou francouzské z velké části, o ATR, které je francouzsko-italské ani nemluvě. Obecně, jestli francouzi ...Zobrazit celý příspěvek
karloscz
To máte celkem problém, když musíte někam letět, takové Airbusy jsou francouzské z velké části, o ATR, které je francouzsko-italské ani nemluvě.
Obecně, jestli francouzi něco umí, tak jsou to právě letadla. A na rozdíl od Rusů jim jdou nejen ta vojenská.
Jinak k nižší spolehlivosti indických Su 30, jistě na to může mít vliv i horší kvalita práce na straně HAL, ale problémy s motory jdou pravděpodobně za Rusy, pokud vím (mohu se ovšem mýlit), tak motory jsou stále dováženy z Ruska.Skrýt celý příspěvekJá nevím, to letadlo vypadá na papíře ok, ale... je francouzské. Francouzi umí skvělé kohouty na víně, bordeaux, některé sýry jsou v pravdě unikátní, ale technologie... Znám to ...Zobrazit celý příspěvek
Já nevím, to letadlo vypadá na papíře ok, ale... je francouzské. Francouzi umí skvělé kohouty na víně, bordeaux, některé sýry jsou v pravdě unikátní, ale technologie... Znám to hlavně z automobilového průmyslu a dost inside a upřímně francouzské auto mi nesmí přes práh ani kdyby bylo zadarmo. Když si představím, že bych měl vlézt do francouzského letadla, jímá mě panika. A letět v tom leda s hotovou závětí a po rozlučce s rodinou a pokud možno v bezvědomí.Skrýt celý příspěvek
Právě proto, že je potřebuje dříve, tak upřednostnila Rafale. A když už bude kupovat Rafale, tak je naopak poměrně pravděpodobné, že právě kvůli Pakistánu upřednostní "vrabce v ...Zobrazit celý příspěvek
Právě proto, že je potřebuje dříve, tak upřednostnila Rafale. A když už bude kupovat Rafale, tak je naopak poměrně pravděpodobné, že právě kvůli Pakistánu upřednostní "vrabce v hrsti" - a nakoupí radši další Rafale teď, než T50 někdy možná. No a pochopitelně z toho plyne, že těch T50 spíš pak spíše odebere méně, než plánovala za situace, kdy na něj mohla čekat a zároveň kdy už měl být dávno v produkci.
Samozřejmě, že kdyby si mohla vybrat mezi T50 a Rafale za podobnou cenu hned, tak by sáhli po T50. Taková situace tu ale není.Skrýt celý příspěveklogik - A jéje. Moje chyba, omlouvám se, špatně jsem si to přeložil a děkuji za opravu ;) No, každopádně si stejně myslím, že hlavní důvod toho všeho je, že Indie je potřebuje ...Zobrazit celý příspěvek
logik - A jéje. Moje chyba, omlouvám se, špatně jsem si to přeložil a děkuji za opravu ;)
No, každopádně si stejně myslím, že hlavní důvod toho všeho je, že Indie je potřebuje mít o +- 5 let dříve oproti původním plánům. Hlavně kvůli Pákistánů, který pokud se nepletu plánuje pořídit J-31.Skrýt celý příspěvekOk, vpoho :-) Jinak zdroj je to samozřejmě dobrej a řek bych že bude mít dosti pravdu - i když taky mě teď napadlo vysvětlení. že IAF odebírá málo od HAL, protože to radši bere od ...Zobrazit celý příspěvek
Ok, vpoho :-) Jinak zdroj je to samozřejmě dobrej a řek bych že bude mít dosti pravdu - i když taky mě teď napadlo vysvětlení. že IAF odebírá málo od HAL, protože to radši bere od Rusů...Skrýt celý příspěvek
midlum75: Indové to tak neberou, jsou na "chudobu" zvyklí, věří, že si to teď odkroutí a pak se budou mít dobře a když krišna dá, tak se narodí v příštím životě jako krávy. ...Zobrazit celý příspěvek
midlum75: Indové to tak neberou, jsou na "chudobu" zvyklí, věří, že si to teď odkroutí a pak se budou mít dobře a když krišna dá, tak se narodí v příštím životě jako krávy. Takových paradoxů je plná zem. Na jedné straně mrakodrap patřící a obívající jednou rodinou a přes ulici slumy, ze kterých chodí lidé pracovat pro toho bohatého naproti a ještě na černo. Ani se nedivím, s jejich morálkou, že jim ty Sůčka padaj.Skrýt celý příspěvek
midlum75: A divíš se tomu u země, která z jedný strany sousedí s Čínou a z druhý s Pakistánem a za humny má Afgánistán a Írán. Mít silnou armádu je tam bohužel nutnost....
midlum75: A divíš se tomu u země, která z jedný strany sousedí s Čínou a z druhý s Pakistánem a za humny má Afgánistán a Írán. Mít silnou armádu je tam bohužel nutnost....
zajímavé......asi by jsme si měli adoptovat na dálku další indickou holčičku, co nemá na učební pomůcky........ nechápu.......země prolezlá chudobou až hrůza ale letadlový lodě, ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavé......asi by jsme si měli adoptovat na dálku další indickou holčičku, co nemá na učební pomůcky........
nechápu.......země prolezlá chudobou až hrůza ale letadlový lodě, nukleární ponorky, háre krišna na měsíc......Skrýt celý příspěvekzajímavé......asi by jsme si měli adoptovat na dálku další indickou holčičku, co nemá na učební pomůcky........ nechápu.......země prolezlá chudobou až hrůza ale letadlový lodě, ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavé......asi by jsme si měli adoptovat na dálku další indickou holčičku, co nemá na učební pomůcky........
nechápu.......země prolezlá chudobou až hrůza ale letadlový lodě, nukleární ponorky, háre krišna na měsíc......Skrýt celý příspěvekniekde som par rokov spatne cital ze indonezia reklamovala nejake problemy rusom, so svojimi Su-30. Nakoniec sa prislo na to ze nejaky proaktivny uradnici, co chceli usetrit ...Zobrazit celý příspěvek
niekde som par rokov spatne cital ze indonezia reklamovala nejake problemy rusom, so svojimi Su-30. Nakoniec sa prislo na to ze nejaky proaktivny uradnici, co chceli usetrit peniaze pre seba, nakupili nahradne diely od HALu. neviete niekto o tom nieco blizsie?Skrýt celý příspěvek
Opět poněkud špatný překlad. V tom článku se píše o tom, že IAF si od HAL objednává málo dílů předem, což může vést k tomu, že se díly musí objednávat až když se něco pokazí a pak ...Zobrazit celý příspěvek
Opět poněkud špatný překlad. V tom článku se píše o tom, že IAF si od HAL objednává málo dílů předem, což může vést k tomu, že se díly musí objednávat až když se něco pokazí a pak letadla stojí na zemi, nebo se opravy protahují. Takže ten článek neobviňuje HAL, ale IAF.
Tím článkem se pak dají vysvětlit některá z Tebou zmíněných blbých čísel, ale ne všechna, stejně jako tím nevysvětlíš kolik těch letadel Indům spadlo.
PS: Jinak rozhodně nepochybuju, že výroba v indii má na spolehlivost těch letadel vliv, jen si nemyslím, že to je je jedinej faktor - a hlavně to z toho článku prostě neplyne tak, jak tvrdíš.Skrýt celý příspěvekjobr23: Na zaklade tohto clanku http://www.business-standard.c... z 10/2014 to vyzera ...Zobrazit celý příspěvek
jobr23: Na zaklade tohto clanku http://www.business-standard.c... z 10/2014 to vyzera tak, ze za slabe cisla Su-30MKIs moze jeho indicky vyrobca HAL. Su tam aj strucne uvedene konkretne dovody a percenta "uzemnenia" strojov:
a) 20% (39 strojov) bezna udrzba
b) 11-12% velke opravy a prestavby
c) 13-14% lietalda cakajuce na opravySkrýt celý příspěvekMožná neumim anglicky, ale já v Tvy odkazu čtu: "India will overall spend around $25 billion on the FGFA project if it goes ahead with its plan to induct 127 such fighters, as ...Zobrazit celý příspěvek
Možná neumim anglicky, ale já v Tvy odkazu čtu:
"India will overall spend around $25 billion on the FGFA project if it goes ahead with its plan to induct 127 such fighters, as earlier reported by TOI."
Tedy že:
Pokud bude indie pokračovat ve svých předchozích plánech UTRATÍ v projektu CELKEM utratit 25 miliard"
Tedy:
- 25 miliard je to celkem, a ne jedna částka investovaná v bžeznu
- ty peníze neutratí teď v březnu, ale celkem - tedy především za hotový letadla, jestli něco utratila teď se tam nepíše
- je to za podmínky, že Indie bude pokračovat v předchozím plánu, tedy od "koupíme 127 letadel", se rétorika změnila na "jestli koupíme 127 letadel", což spíše ukazuje na jistý ústup z toho plánu
- je to celý psáno v podmíněném duchu, takže to krásně může být jen diplomatický tlak na Francii, aby dala na Rafalle lepší podmínky
Takže tak.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...