Porazí ukrajinský raketový komplex Sapsan ruský Iskander?

Foto: Operačně-taktický raketový komplet Sapsan na vojenské přehlídce v Kijevě (2018); větší foto / Sergienkod, CC0 1.0
Operačně-taktický raketový komplex Sapsan na vojenské přehlídce v Kyjevě (2018); větší foto / Sergienkod, CC0 1.0

Ukrajinská projekční kancelář KB Južnoje (Státní konstrukční kancelář „Jih“) intenzivně pracuje na dokončení operačně-taktického raketového komplexu Sapsan. Jeho exportní verze pod názvem Grim-2 (Hrom-2) může zasahovat cíle do maximální vzdálenosti 300 km, v rámci ukrajinské armády je limit doletu raket do 500 km.

V současnosti pokračuje testování komplexu Sapsan. V závěrečné fází jsou jízdní testy podvozkové části 10×10, kterou navrhla „Projekční kanceláří pro stavbu strojů“ z Charkova. Podvozek kromě zvýšené nosnosti musí zabezpečit i vysokou mobilitu v terénu ‒ například poloměr zatáčení není údajně příliš horší než u BTR 8×8.

Raketové motory na tuhé palivo již prošly zážehovými a dynamickými testy, testováním prošly i hlavice koncového navedení raket. Zbývá tedy provést netrpělivě očekávané letové zkoušky komplexu, které mají snad proběhnout v první polovině příštího roku. Pro tyto zkoušky je podle ukrajinských médií připraveno dostatek raket.

Na letošní kyjevské výstavě „Zbraně a bezpečnost 2018“ byl vystaven podvozkový demonstrátor odpalovacího zařízení. Mnohem důležitější a významnější ale byla skutečnost, že KB Južnoje poprvé představila samonaváděcí hlavice (SH) koncového navedení operačně taktické rakety komplexu Sapsan od společností Tekon-Elektron a SATS.

Pro komplexy Sapsan a Grim-2 jsou připraveny čtyři typy hlavic:
+ elektronno-optická;
+ infračervená;
+ radiolokační;
+ kombinovaná, spojením schopností elektronno-optické hlavice a radiolokační hlavice;

Podle Sergeje Mironjuka, šéfa odboru KB Južnoje, všechny hlavice prošly úspěšnými zkouškami. Na přiloženém videu Mironjuk představuje dvě hlavice – elektronno-optickou hlavicí společnosti Tekon-Elektron a kombinovanou od společnosti SATS. U kombinované se dozvídáme, že „radar pracuje v tří milimetrovém rozsahu, což na světě dokáže zhotovit pouze Ukrajina, Rusko a pravděpodobně Spojené státy. Toto rozpětí v podstatě umožňuje bodové rozlišení, což nejčastěji používané osmi milimetrové rozmezí nedokáže“.


Komplex Sapsan a naváděcí hlavice na výstavě Zbraně a bezpečnost 2018.

Důležitou informací je uvedení hodnoty kruhové odchylky (CEP) elektronno-optické hlavice komplexu Sapsan pouze 0 až 2 metry. Sergej Zgurec v článku na webu Defense Express podává informaci, že z rozhovoru vedeného se specialisty z PK Južnoje vyplynulo, že „u exportní verze ruského Iskanderu je pro optickou samonaváděcí hlavici udávána CEP s hodnotou 5 – 10 m“.

Avšak to zásadní, co je cílem vývoje ukrajinských samonaváděcích hlavic a co ještě zbývá dořešit, je vývoj algoritmů pro souběžné zpracování video a radiolokačních signálů z hlavic. Jak podotýká, „to se zatím nikomu na světě nepodařilo“. V principu jde o srovnávání obrazů z radio a video signálů. Při aspoň tří procentní shodě pak dochází ke korekci v navedení rakety na cíl.

Koncové navedení rakety komplexu Sapsan řeší palubně-technický blok (PTB), jež souběžně zaznamenává obrazy v optických a radarových pásmech vlnových délek.   


Demonstrátor PTB s optickou a radiolokační hlavicí; větší foto / Mil.in.ua

Složení PTB:
  + rotační rám s pohonem a ochranným krytem;
 + elektro-optická SH (0,6-0,9 μm);
 + radarová SH (W);
 + kombinovaná SH (W + 0,3 ÷ 1,07 μm);
 + blok automatizace PTB;

Dle výkladu Mirona Martiniva, šéfa společnosti SATS, vyplývá, že PTB se aktivuje na konečné fázi trajektorie ve výšce 80 km. Tímto způsobem je zajištěno navedení rakety na cíl za jakýchkoliv povětrnostních podmínek, včetně možných protiopatření potenciálního nepřítele (prostředky radioelektronického boje, zadýmování apod.) U kombinované SH má radiolokační část dosah sice 8 km, ale podle Martiniva pro navedení stačí již nevýrazný obraz.

Na závěr videa vystupuje pan Jiří Tichý z ukrajinského Ústavu teoretické fyziky. Je hlavním autorem raketových algoritmů komplexu Sapsan. Na modelu v počítači představuje princip fungování SH, kdy obrazy mapy se využijí na přípravu referenčních obrazů (výsečí) a pro přípravů algoritmů navádění rakety, jež pak porovnávají referenční obrazy mapy s reálným obrazem z hlavic rakety.

Tichý je také autorem algoritmu samodestrukce rakety pro případ odchýlení se rakety od cíle mimo přípustnou mez a nebo z důvodů vysoké pravděpodobnosti minutí cíle. 


Havní charakteristiky komplexu Sapsa.

Charakteristiky komplexu představené na videu PK Južnoje (viz výše) se vztahovaly k exportní verzi. Z videa vyplynulo několik nových informací ‒ po příjezdu do palebného postavení je do dvou minut komplex Sapsan schopen odpálit rakety, které mají schopnost letu po balistické nebo aerobalistické trajektorii (pro špatnou kvalitu videa se nedají rozpoznat podrobnosti trajektorií).

Je zde představen i demonstrátor kazetové hlavice a její zkoušky rozsevů elementů na cíl. Celkový počet elementů je 54 kusů, hmotnost jednoho elementu je 7,5 kg. Dále je představena monobloková hlavice s koncovým navedením, u níž je udána přesnost dopadu do cíle v rozpětí 5 až 15 m. Hmotnost hlavice je 480 kg. Další části videa již byly v podstatě publikovány dříve.

Celkově lze dle dostupných informací konstatovat připravenost komplexu Sapsan k letovým zkouškám v exportním provedení. Jak vyplývá z publikovaných videí, hlavice koncového navedení je připravena jak v radiolokační tak optické variantě.


Demonstrátor rakety komplexu Sapsan; větší foto / Mil.in.ua

Určité nejasnosti se týkají počtu hlavic koncového navedení na PTB, čili zda „komplexní hlavice“ je představována jednou a nebo dvěmi hlavicemi. Nejednoznačnost typu hlavice je totiž patrná při porovnání výkladu odborníků z videa na stánku KB Južnoje s informacemi ze serveru Mil.in.ua.

Nicméně podstatné je přesvědčení pana Mironjuka o schopnostech dokončit přenos a zpracování signálů z PTB do řídícího systému rakety. Jak na závěr svého výkladu uvádí: „Máme dostatek schopných, talentovaných mladých inženýrů.“ Pokud se jim to opravdu podaří, pak by se komplex Sapsan stal špičkou ve své kategorii.

Otázkou do diskuze a osobní spekulací je v souvislosti s vytvořením PTB možnost instalace ještě jedné hlavice. Na ukrajinských odborných serverech se v souvislosti se Sapsanem občas hovoří o jeho budoucí schopnosti překonávat protiraketovou obranu. To nemusí být jen pomocí aerobalistické trajektorie, ale například i instalací rušičky radaru protiraketové rakety nepřítele. V současnosti technicky i technologicky má tento způsob možné řešení. A na demonstrátoru PTB je dle obrazové prezentace přece ještě jedno místo volné.

Zdroj: Defense Express, Milnavigator, Mil.in.ua

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo? Část II.

V dnešní poslední druhé části se detailněji podíváme na schopnosti ukrajinského komplexu ...

Ukrajina chce moderní protivzdušnou obranu z USA

Podle ukrajinského velvyslance ve Washingtonu Valerije Čalyje Ukrajina oficiálně požádala Spojené ...

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...

Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?

Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • astor
    21:14 25.10.2018

    Clanek:
    Je vidět, že úrovni ukrajinského průmyslu víte kulový. Zeptejte se ukáček - lopat, v jaké kondici je a budete šokován, naivo!

    Clanek:
    Je vidět, že úrovni ukrajinského průmyslu víte kulový. Zeptejte se ukáček - lopat, v jaké kondici je a budete šokován, naivo!

  • Jilex
    14:25 25.10.2018

    Konečná šarže ukrajinských tanků BM "Oplot-T" byla testována 13. září 2018 v Thajsku na zkušebním polygonu v provincii Sakae. Celkem bylo dodáno Thajské armádě 49 tanků BM Oplot ...Zobrazit celý příspěvek

    Konečná šarže ukrajinských tanků BM "Oplot-T" byla testována 13. září 2018 v Thajsku na zkušebním polygonu v provincii Sakae. Celkem bylo dodáno Thajské armádě 49 tanků BM Oplot + 2 vyprošťovací tanky Atlet (BREM-84).

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:00 25.10.2018

    Kdyz to zjednodusim tak kolem nas existuji 3 typy ekonomik (a na to navazane fungovani prumyslu, verejne spravy atd): 1) Zapadni typ - kde si to nemalujme nejak zazracne ruzove, i ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyz to zjednodusim tak kolem nas existuji 3 typy ekonomik (a na to navazane fungovani prumyslu, verejne spravy atd):
    1) Zapadni typ - kde si to nemalujme nejak zazracne ruzove, i zde se zvesela uplaci, i zde se predrazuje, ale je toho malo nebo mene, terminy se spise dodrzuji, kvalita se spise dodrzuje. Na produkt z takove ekonomiky se da spise spolehnout a pokud ne tak je tu alespon velka vymozitelnost prava.
    2) Stredoevropsky typ - nektere veci spolecne se zapadem, ale jine porad s vychodem. Kvalita nizsi, nedodrzovani terminu castejsi. Furt se da na produkty spolehnout, ale chce to vic hlidat a je to s vetsim rizikem., i v tom ze kdyz pujde do tuheho, ze to soudy uhraji do autu.
    3) Tezky vychod - alias dnesni Ukrajina: kazda podstatna cast fungovani spolecnosti je ovladana oligarchy, kteri saji z naprosto kazdeho prsu ktery se kde namane. Velke riziko, ze se produkt vubec nedoda, ze se prachy jen tak ztrati, ze se u nasledneho zkorumpovaneho soudu clovek niceho nedomuze, a to ani pri mezinarodni arbitraze (co si taky vzit na state ve stavu v jakem je dnes Ukrajina), nebo minimalne muzeme zapomenout na jakekoliv terminy.

    V tomhle svete se da na Ukrajine bezpecne nakupovat jen to co jiz existuje, stylem "Tady stoji 100x T-72? Cena? Zaplatit a okamzite odvezt, protoze zitra by tam uz stat nemuseli." A stejne by melo Polsko pristoupit k nakupu tanku. Nekupovat produkt, koupit rovnou fabriku, rozebrat a prevest, koupit dokumentaci, a zbouchat si to na kolene doma sam. I kdyz sdilim vas nazor na to, ze schopnosti polskeho nebo i ceskeho prumyslu neco tezkeho vyrobit za tim ukrajinskym spis uz zaostavaji, ze Ukrajinsky delnik a ukrajinske stroje budou dost mozna na vyssi urovni, pak ale treba rict i to, ze mezi ceskou fabrikou a ceskou armadou neni XY oligarchu. A to uz bych radeji vsadil na schopnost nas se neco (znovu) naucit, nez na schopnost Ukrajiny se vyporadat s oligarchy.
    A jestli kupovat alespon to torzo, tak pekne az za hotovy produkt a po slozeni kvalitativnich zkousek, zadne joint-venture, financovani vyroby a podobne vymysly.

    PS: Ja ukrajincum fandim, ale tohle si musi vyresit sami a bude to pekne bolestivy beh na dlouhou trat.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:04 25.10.2018

    Clanek: ono většinou tady pochybujeme o schopnostech ukrajinského průmyslu vyrábět těžkou pásovou techniku, ale co si budeme povídat, nad schopnostmi polského průmyslu se taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    ono většinou tady pochybujeme o schopnostech ukrajinského průmyslu vyrábět těžkou pásovou techniku, ale co si budeme povídat, nad schopnostmi polského průmyslu se taky vznáší otazník. Tuzemský (čr+sk) radši ani nezmiňuju. kdyžtak mě opravte pokud se mýlím .)
    Nějaké základní torzo i s motorem by se asi muselo stejně dovézt z Ukrajiny. Každý si něco přihodí k ceně a ve výsledku by to bylo beztak i dražší jak fungl nové MBT :-DSkrýt celý příspěvek

  • Clanek
    11:17 25.10.2018

    Maji armadni noviny ty titulky jako z Blesku zapotrebi? Dle me nemaji. @Rase Souhlas, pokud neco z ukr. prumyslu ma perspektivu na vytezeni, pak je to Oplot. Ale vytezenim ...Zobrazit celý příspěvek

    Maji armadni noviny ty titulky jako z Blesku zapotrebi? Dle me nemaji.

    @Rase
    Souhlas, pokud neco z ukr. prumyslu ma perspektivu na vytezeni, pak je to Oplot. Ale vytezenim nemyslim vyrobu na Ukrajine, ktere v soucasnych podminkach proste neverim ze bude dodrzena casove, kvalitou, ani financema, ale prenos technologii, nejspis do PL. Ruku na srdce, to mnozstvi MBT co by PL rado provozovalo nezvladne nikdy naplnit jen zapadnima konstrukcema (za zapadni ceny).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:04 25.10.2018

    overitzda0: CSG se už začíná zajimat a ani bych se nedivil, pokud by byla na IDET prezentována nějaká ta ukrajinská technika s logem CSG (tak jako byl Šakal prezentován na ...Zobrazit celý příspěvek

    overitzda0:
    CSG se už začíná zajimat a ani bych se nedivil, pokud by byla na IDET prezentována nějaká ta ukrajinská technika s logem CSG (tak jako byl Šakal prezentován na ukrajině s logem Ukroboronprom). Poláci tam sice mají vazby hlubší a asi i pevnější, ale my zas pro ukrajinské zbrojovky nejsme konkurence. Fakt bych chtěl vidět počeštěný Oplot-M (se slovenskou stodvacítkou atd.), raketomety na Tatrovce a podobně. Rozhodně mají co nabídnout. netvrdím že to mamé hned kupovat pro AČR, ale už kvůli exportu dál, by to mělo smysl jak pro Czechoslovak group tak i Ukroboronprom. Rozhodně to není nereálná myšlenka a CSG tímto směrem očividně půjde.

    ps. pořád lepší nakoupit nové počeštěné / NATO-vizované Oploty, než jakkoliv hlouběji modernizovat T-72M1 nebo i T-72M4CZ. viz polský PT-17 to radši fakt ne.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    09:38 25.10.2018

    No jedna vec je, ze vojenska produkcia nie je nieco co by pre ekonomiku Ukrajiny bola spasa a ak ju ma ekonomicky nieco potiahnut su to ine odvetvia ktore skresu nezamestnanost ...Zobrazit celý příspěvek

    No jedna vec je, ze vojenska produkcia nie je nieco co by pre ekonomiku Ukrajiny bola spasa a ak ju ma ekonomicky nieco potiahnut su to ine odvetvia ktore skresu nezamestnanost dlhodobo.

    A Ukrajina na rozdiel od vojenskeho priemyslu v byvalej CSFR vyraba aj vlastne konstrukcie a ma vlastne zaujimave technologie takze jej presadenie v zahranici nie je nerealne. Nechrli desiatky kusov tazkej techniky vyrabanej v licencii o ktoru nik nemal zaujem kedze na trhu bola lepsia a lacnejsia.Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    09:34 25.10.2018

    Ukrajina se teprve rozjizdi dejte ji cas. Vzdyt jetam ted chaos, ale nebojte verim zese ukaze! Ne nadarmo za dob sovetskeho svazu byla jednim z hlavnich zdroju ci kancelari ...Zobrazit celý příspěvek

    Ukrajina se teprve rozjizdi dejte ji cas. Vzdyt jetam ted chaos, ale nebojte verim zese ukaze! Ne nadarmo za dob sovetskeho svazu byla jednim z hlavnich zdroju ci kancelari vojenskeho prumyslu!Skrýt celý příspěvek

  • overitzda0
    09:08 25.10.2018

    Nikto nepotrebuje Ukrajinské zbrane nebo lietadla. Západ se zajímá o Ukrajinu jenom kvůli tomu aby mohl uškodit Rusku. Když polovina Ukrajiny zemře nikoho na západě nebude zajímat. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikto nepotrebuje Ukrajinské zbrane nebo lietadla. Západ se zajímá o Ukrajinu jenom kvůli tomu aby mohl uškodit Rusku. Když polovina Ukrajiny zemře nikoho na západě nebude zajímat. Kdo mi nevěří ať se podívá kolik úprchliku vzalo Německo z Ukrajiny.
    Co je smutné že o Ukrajinu se nezajímají ani Češi. Určitě by se dala navázat vojenská spolupráce. Minimálně výroba munice.
    Jednoducho jsme vylezli z jednoho otvoru a vlezli do dalšího.Skrýt celý příspěvek

  • Danosť
    08:16 25.10.2018

    No a RiMr tu k tomu porovnával výrobu Sapsanov s výrobou armat čo je tiež pekná hovadina.. Ked porovnávať tak to koľko sa vyrobilo Iskanderov a koľko sa možno vyrobí Sapsanov.

    No a RiMr tu k tomu porovnával výrobu Sapsanov s výrobou armat čo je tiež pekná hovadina.. Ked porovnávať tak to koľko sa vyrobilo Iskanderov a koľko sa možno vyrobí Sapsanov.

  • Danosť
    08:08 25.10.2018

    Samozrejme zázračná Ukro armáda je v oveľa lepšom stave než tá ruská.

    Samozrejme zázračná Ukro armáda je v oveľa lepšom stave než tá ruská.

  • Danosť
    08:02 25.10.2018

    Dzin, teraz si porovnaj technologickú náročnosť, samozrejme treba povedať že T14 je o generáciu novší tank, ako F-35 vs F-16.. Pravdov je že rusko vyrobilo viac prototypov než sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Dzin, teraz si porovnaj technologickú náročnosť, samozrejme treba povedať že T14 je o generáciu novší tank, ako F-35 vs F-16.. Pravdov je že rusko vyrobilo viac prototypov než sa vyrobilo oplotov...Skrýt celý příspěvek

  • Dzin
    07:14 25.10.2018

    Danosť To si dovolím zodpovědět. T-84U bylo vyrobeno 10 kusů, Oplot-M (BM Oplot) se udává také 10 (původní T-84 byla přeznačená T-80UD, tak tu nepočítám, to bychom se dostali na ...Zobrazit celý příspěvek

    Danosť
    To si dovolím zodpovědět. T-84U bylo vyrobeno 10 kusů, Oplot-M (BM Oplot) se udává také 10 (původní T-84 byla přeznačená T-80UD, tak tu nepočítám, to bychom se dostali na několik stovek). Rusové podle vlastních prohlášení mají mít v letošním roce vyrobeno 9 T-14 (počítám sériovou výrobu, ne prototypy a technologické demonstrátory).Skrýt celý příspěvek

  • Danosť
    01:01 25.10.2018

    RiMr, len nám povedz koľko vlastní Ukrajina napr. zázračných tankov T84oplot m a koľko vlastní Rusko tých šrotov T14?

    RiMr, len nám povedz koľko vlastní Ukrajina napr. zázračných tankov T84oplot m a koľko vlastní Rusko tých šrotov T14?

  • Danosť
    00:54 25.10.2018

    RiMr, si smiešny aj s tým tažením proti Rusku. Narozdiel od Ukrajiny Rusko reálne vyrába a vyváža zbrane do sveta. Samozrejme, Ukrajina má zázračné zbrane od kedy sa otočila proti ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr, si smiešny aj s tým tažením proti Rusku. Narozdiel od Ukrajiny Rusko reálne vyrába a vyváža zbrane do sveta. Samozrejme, Ukrajina má zázračné zbrane od kedy sa otočila proti Rusku, no škoda že ich nikdo nechce:)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:32 24.10.2018

    RiMr: už ti Ukrajinci vyrobili a prodali něco ve významnějších počtech? Tak, aby jim to nevraceli i Sudánci a Iráčané raději neodmítali pouštět lodě s jejich zázraky do svých ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr: už ti Ukrajinci vyrobili a prodali něco ve významnějších počtech? Tak, aby jim to nevraceli i Sudánci a Iráčané raději neodmítali pouštět lodě s jejich zázraky do svých přístavů? Na to že je Ukrajinců třetina co Rusů a podle Porošenka jsou plni geniálních zbraní, tak se ty úspěchy tak nějak nedostaví. A už vůbec ne v high-tech oblasti. Čekal bych tedy nejméně třetinové vývozy, co má Rusko, ale spíše větší, protože podle RiMra Rusové nejvíc haraší neexistujícími zbraněmi, zatímco UA jsou podle něj zjevně realističtí, neslibující a spolehliví..
    Jaká je realita 2017? Rusko 22% podíl na světovém exportu zbraní, Ukrajina hezkých 1,7% A ne, morálku do toho netahejte. UA vyváží naprosto všude, Rusko ještě v roce 2017 odmítalo vývoz S-400 do Iránu a S-300 do Syrie, což by ta čísla také posunulo.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:15 24.10.2018

    Ten projekt istnieje dzięki arabskim sponsorom... Za $ z bliskiego wschodu Ukraińcy "odtwarzają" rozwiązania opracowane na potrzeby Toczka-U i 9K714... Oczywiście Ukraińcy ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten projekt istnieje dzięki arabskim sponsorom...

    Za $ z bliskiego wschodu Ukraińcy "odtwarzają" rozwiązania opracowane na potrzeby Toczka-U i 9K714...

    Oczywiście Ukraińcy sopor koloryzują
    To nie jest "analog" Iskandera (choć z pewnością mu bliżej niż M-142 i ATACMS )
    Celność - CEP na poziomie 5-10m być może ma głowica optyczna. Która dobrze sprawdzi się na np. Bliskim wschodzie gdy niebo jest beschmurne, a cel bardzo kontrastowy...

    Inne warianty zapewne mają CEP powyżej. 150m... (Nie ma informacji o module GPS )
    Co i tak jest nieźle - głowica bojowa ma pół tony więc np. głowica kasetowa może razić cele na powierzchni nawet 100 000 m2 (kwestia subamunicji)Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    18:07 24.10.2018

    Mě zarazilo - neslyšli jste někdo o tom Jiřím Tichém z Ústavu teoretické fyziky, co je zač?

    Mě zarazilo - neslyšli jste někdo o tom Jiřím Tichém z Ústavu teoretické fyziky, co je zač?

  • RiMr71
    17:48 24.10.2018

    ...aby ty úkáčka Sapsanů neměli brzy víc než tvoji chlebodárci Armat... anébrž, v harašení zázračnými prototypy které se vyrábí v komických počtech na rusáky nikdo nemá...

    ...aby ty úkáčka Sapsanů neměli brzy víc než tvoji chlebodárci Armat... anébrž, v harašení zázračnými prototypy které se vyrábí v komických počtech na rusáky nikdo nemá...

  • astor
    17:16 24.10.2018

    Ty banderovské velkohubé řeči miluju. Možná, že ten Sapsan má, respektive bude mít slibované vlastnosti. Možná. Možná, že se jim to i povede za takových pět - deset let povede ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty banderovské velkohubé řeči miluju. Možná, že ten Sapsan má, respektive bude mít slibované vlastnosti. Možná. Možná, že se jim to i povede za takových pět - deset let povede zavést do výzbroje. Ale pořád nechápu, jak s jednou až pěti raketami chtějí přemoci salvu Iskanderů. Spíš si myslím, že tato bublina časem splaskne a Ukrajinci od Západu dostanou výhodné úvěry, za které si nakoupí plný košík hraček na zabíjení v Evropě a v USA. Od toho přeci mají zahraniční poradce. Vojenský průmysl je na Ukrajině tak či onak dříve či později odsouzen k zániku.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2