Polsko požaduje 10 000 vojáků NATO na svém území

Polsko požaduje 10 000 vojáků NATO na svém území
Foto: Vojáci NATO v Polsku? / Španělské ministerstvo obrany

Na současnou ukrajinskou krizi reagují státy různým způsobem. Nejaktivněji vystupuje jednoznačně Polsko. Před pár dny Polsko požádalo velení NATO o rozmístění dvou "těžkých brigád" na svém území, jako viditelnou demonstraci síly.

Polsko má na rozdíl od jiných evropských zemí velmi jasný názor k současné ukrajinské krizi. „Pravidla se nezměnila. Každý, kdo si myslí, že je možné koupit mír a stabilitu díky ústupkům, se mýlí. Takové chyby Evropa už udělala. A vždy skončily katastrofou... Historie nás učí, že jen pouze pevný postoj a tvrdý odpor proti aktům agrese porušování suverenity, pouze takový postup jednání, dává šanci na mírové vyřešení tohoto problému,“ řekl před několika týdny polský premiér Donald Tusk v polském parlamentu.

 

Polsko projevuje svou vůli bránit se konkretními kroky. Nejsou to jen masivní investice do armády, ale také neustálá snaha vybudovat na svém území alianční základny. Paradoxně Česká republika se takovému kroku brání, Polsko za něj bojuje.

 

Před pár dny se v Bruselu sešli ministři zahraničí členských zemí NATO. Cílem rokování bylo navrhnout řešení, jak zlepšit obranu členských zemí NATO, především na východní hranici. Jde především o Polsko a Pobaltí, kteří se cítí býti ohroženi Ruskem.

 

Znepokojení vyvolává i údajné hromadění ruských sil na hranicích s Ukrajinou. Vláda v Kremlu uklidňuje, že rozmístění ruských vojáků u ukrajinské hranice se nijak nevymyká normálu. Podle NATO však je v oblasti koncentrováno až 40 000 vojáků ve vysokém stupni připravenosti. Velitel spojeneckých sil v Evropě Philip Breedlove situaci označil za "neuvěřitelně znepokojivou".

 

Ať je skutečnost jakákoliv, Polský postoj je jasný. V reakci na současnou situaci, Radek Sikorski, polský ministr zahraničí, požádal o rozmístění "dvou těžkých brigád" obrněné pěchoty na polském území. Každá brigáda má asi 5000 vojáků.

 

"Je velmi důležité, aby všichni členové měli stejnou úroveň bezpečnosti," řekl Sikorski. "Polsko je členem NATO 15 let - a dosud jediná stálá vojenská instituce, kterou máme, je konferenční centrum a školící středisko. Uvítáme prominentní a výraznou přítomnost."

 

Také polský premiér Donald Tusk vyjádřil frustraci na váháním NATO rozmístit jednotky v jeho zemi. Podle něj se jedná o porušení slibů dávaných průběžně od vstupu Polska do NATO v roce 1997.

 

Podle The Daily Telegraph se však Německo a Nizozemsko stavějí odmítavě k polským požadavkům. Nizozemský ministr zahraničí Frans Timmermans v reakci na polskou žádost prohlásil, že "nepotřebujeme žádné vojáky NATO na hranici s Ruskem".

 

Zdroj: The Daily Telegraph

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na ...

Polská karabina MSBS je připravená pro světové trhy

Polský vojenský odborný tisk informoval o prvním veřejném předvedení nové polské karabiny MSBS ve ...

Současný stav ukrajinských pozemních sil

Po anexi Krymu se začala ruská vojska shromažďovat na východní hranici Ukrajiny. Ač se nyní napětí ...

Polské obrněné vozidlo PL-01

Polský vojenský průmysl rozvíjí koncept velmi zajímavé obrněné pásové platformy. Koncept se má stát ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • realista
    12:17 03.04.2014

    Vzhledem k tomu, že Rusko vládu mejdanovců neuznává, má s Ukrajinou 1500 km nechráněnou hranici, je 40000 vojáků přiměřený počet, na obsazení ukrajiny, natož Polska to rozhodně ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, že Rusko vládu mejdanovců neuznává, má s Ukrajinou 1500 km nechráněnou hranici, je 40000 vojáků přiměřený počet, na obsazení ukrajiny, natož Polska to rozhodně nestačí. Rusko jistě má velké obavy z politické reprezentace je na Ukrajině u moci. např, hajlující premier Janečuk, duševně labilní tunelářka Tymošenková, který by nejraději všechny rusy pozabíjela, a Rusko vybombardovala atomovkami, jak sama řekla, dále strana Svoboda složená z banderovců a extrémistů z celé ukrajiny, fašisický pravý sektor atd. Současná vláda, která nemá podporu armády, si založila národní gardu 60 tisíc mužů složenou ze svých přívženců, jejíž páteř tvoří hlavně bojovníci mejdanu. Není se divit, že si Rusko hlídá svoji hranici.

    Také nejsem zastánce cizích vojenských základen na našem území, Němců i Rusů jsme si užili dost. Jinak obavy Poláků jsou bezdůvodné, šance, že by Rusko napadlo státy Nato je opravdu mizivá. Pokud Poláci chtějí vojáky, at si to taky zaplatí.Skrýt celý příspěvek

  • Ezekyl
    12:10 03.04.2014

    pepe420: Souhlas s Vámi, jen je nutné se zamyslet, zda-li otevřený vojenský odpor nevyvolá větší reakci z RF - toto je vždy otázkou. Ono KDYBY vámi zmínění pánové v roce 38 ...Zobrazit celý příspěvek

    pepe420: Souhlas s Vámi, jen je nutné se zamyslet, zda-li otevřený vojenský odpor nevyvolá větší reakci z RF - toto je vždy otázkou.

    Ono KDYBY vámi zmínění pánové v roce 38 Německo uklidnili a jediné co by Němci zabrali by byly Sudety, také by se na to hledělo jinak (my bychom je asi stejně nechválili, ale zbytek světa ano).

    Ale stejně je možné, že pokud se západ nerozhoupe, může být Rus od Aie až po Normandii, dřív, než si dokážeme představit. To by asi byl "blahobyt"...

    Soudit je vždy jednoduché (platí i pro mne :-) )Skrýt celý příspěvek

  • Ezekyl
    12:04 03.04.2014

    Jura 99: Aktuální verze je E/F block 60 :-) Pokud byla jejich nabídka "all inclusive", pak můj argument můžeme považovat za bezpředmětný. Měl jsem si doplnit informace... a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura 99: Aktuální verze je E/F block 60 :-)

    Pokud byla jejich nabídka "all inclusive", pak můj argument můžeme považovat za bezpředmětný. Měl jsem si doplnit informace...

    a Polsko viz moje vysvětlení pro VrataSkrýt celý příspěvek

  • pepe420
    12:03 03.04.2014

    Mě nepřestává šokovat zbabělost a nerozhodnost západních politiků, mám pocit, že snad jedině Poláci a pobaltské státy chápu závažnost situace, takže Rusové můžou mít na hranicích ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě nepřestává šokovat zbabělost a nerozhodnost západních politiků, mám pocit, že snad jedině Poláci a pobaltské státy chápu závažnost situace, takže Rusové můžou mít na hranicích východní Evropy desítky tisíc vojáků připravených k okamžité invazi a země NATO si myslí, že není třeba přesouvat jednotky do východní Evropy?Daladier a Chamberlein by měli z dnešních západních politiků opravdu radost...Skrýt celý příspěvek

  • Ezekyl
    12:01 03.04.2014

    Vrata : Prosím nepřekrucujte moje argumenty. Nikde jsem nenapsal, že Polsko rozpoutalo 2.SV, pouze že u toho stáli. Ale pokud by se Polsko vyjádřilo proti zabrání Sudet (to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata : Prosím nepřekrucujte moje argumenty. Nikde jsem nenapsal, že Polsko rozpoutalo 2.SV, pouze že u toho stáli. Ale pokud by se Polsko vyjádřilo proti zabrání Sudet (to neudělali, využívali situace) MOHLO to být jinak (a dost možná i hůř).

    Nikde jsem také netvrdil, že by Poláci budovali armádu kvůli Těšínsku - využili situace. Nikde jsem také netvrdil, že by Sovět neměl na začátku 2. SV menší podíl než Německo. Jen mi uniká, jak si proti Německu/SSSR pomohli Poláci Těšínskem :-)

    A Československo bylo v roce po mobilizaci a výstavě hraničního opevnění (poměrně silná realizace nebezpečí z Německa), prodáno svými spojenci (ala dnešní NATO). Tak nevím, kde jste získal dojem, že narozdíl od Československa si Pláci hrozbu uvědomovali dřív. A pokud ano, jak to že nevybudovali armádu alespoň na úrovní československé, či nevybudovali systém opevnění...

    Doufám, že se mi podařilo napravit nedorozumění...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:52 03.04.2014

    Ezekyl: Ty F-16 C/D jsou Block 51/52, tedy aktuální verze. Cena byla včetně vybudování servisního a výcvikového zázemí. Jinými slovy, pokud se spolehneme na informace z tisku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Ezekyl: Ty F-16 C/D jsou Block 51/52, tedy aktuální verze. Cena byla včetně vybudování servisního a výcvikového zázemí. Jinými slovy, pokud se spolehneme na informace z tisku, nabídka byla přecvičit a "přenastavit" naše letectvo na F-16C/D Block 51/52 za stejnou cenu, jako Gripeny, cena zázemí by se neplatila navíc zvlášť. Pokud by to tak skutečně bylo, mě osobně z toho vychází jasná výhoda spolupracovat s USA, kteří mají menší tendenci k ústupkům a zradám než evropské západní demokracie.
    Jinak nezbývá mi, než zcela a plně souhlasit s Vrata, pokud jde o komentář k Polsku a souvisejícímu. Kromě toho bych poukázal na fakt, že Poláci v průběhu 1.světové přemýšleli, jak, s kým a "proti komu" obnovit Polsko (rozdělené mezi Prusko, Rakousko a Rusko). Zpočátku to zkusili po boku centrálních mocností proti Rusku, teprve později se vymezili i proti Němcům (Rakušanům), nicméně averze proti Rusku jim zůstala. Zatímco Češi (legionáři) neměli s Rusy žádný problém, nekriticky k nim vzhlíželi jako k potenciálním osvoboditelům od Rakušanů a dokonce se střetli i s polskou legií bojující na straně centrálních mocností. Podobná situace přetrvala celou první republiku, kdy ČSR Rusko v podstatě brala jako spojenecké (i když komunistické), zatímco Poláci rozhodně nebrali Německo jako většího nepřítele než Rusko. Takže motiv Polska, ignorovat potíže ČSR s Německem a utrhnout si část kořisti, nebyl až tak zcela nepochopitelný. Ještě bych doplnil, že Češi byli k Rusům nekritičtí, protože neměli příležitost okusit ruské "osvobození" dřív než v letech 1945(48) či 1968 (aniž bych se chtěl dotknout skutečných obětí prostých ruských vojáků při našem osvobození v 1945). Například Ukrajinci, kteří během první světové rovněž doufali v ruské osvobození od Rakouska, poznali pouze tvrdou rusifikaci, jakmile Rusové dobili část území Haliče, na začátku první světové války. Ta rusifikace byla tvrdší než útlak R-U. Osobně příliš nepochybuji, že "kdyby" carské Rusko porazilo R-U a obsadilo území Slovenska a Česka, tak ruskou nadvládu poznáme už cca od roku 1918, dost možná jako carská gubernie.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    11:30 03.04.2014

    Ezekyl: "Poláci chtějí opět harašit (byť nikoliv vlastním) arzenálem a hrozí, že opět budou stát u zrodu konfliktu" To myslite vazne, ze Polaci budou stat znovu u zrodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ezekyl: "Poláci chtějí opět harašit (byť nikoliv vlastním) arzenálem a hrozí, že opět budou stát u zrodu konfliktu"
    To myslite vazne, ze Polaci budou stat znovu u zrodu konfliktu?? Chcete tim rici, ze nebyt Polska v roce 1938, tak nebyl Mnichov ani nezacala II WW? Tak Vase slova "stat u zrodu konfliktu" totiz tak vyznivaji. Polaci si samozrejme v roce 1938 prisadili a vyuzili situace k ziskani uzemi o ktere vedli pred 20 lety valku s CSR, to nepopiram, ale jejich podil na dalsich krocich je podil obeti, ne agresora.
    Stejne tak je smesne tvrzeni "chtějí opět harašit arsenalem". Co se tyce toho haraseni, tak Polska armada byla v roce 1938 technicky (tanky apod) slabsi nez armada Ceskoslovenska. Podle Vasi logiky Ceskoslovensko harasilo zbraneni a nebohemu Hitlerovi nezbylo, nez jej okupovat. Polsko budovalo armadu z uplne stejneho duvodu jako Ceskoslovensko - na jeho hranicich stal mocny nepritel jak na zapade (Nemecko), tak i na vychode (SSSR). V zadnem pripade Polaci nebudovali armadu proto, aby mohli Ceskoslovensku sebrat Tesinsko. A ohrozeni Polska nebyla zadna Polska propaganda. Jestli o tom nevite, tak dva vyse zmineni agresori podepsali Molotovovuv-Ribentropuv pakt a Polsko napadli a obsadili koordinovane oba. Na rozdil od Vas Polaci moc dobre vedi, od koho jim hrozi nebezpeci, tak jako to vedeli jiz v roce 1938.
    Jeste mam na Vas otazku: kdyby stala Ruska vojska na hranici Ceska (dejme tomu na Slovensku nebo v Polsku), trval by jste na tom, ze noha spojeneckeho vojaka nesmi vkrocit na nase uzemi?Skrýt celý příspěvek

  • Ezekyl
    09:30 03.04.2014

    Jura 99: Jsem rád že ČR nechce na svém území žádné cizí vojáky bez rozdílu. Poláci chtějí opět harašit (byť nikoliv vlastním) arzenálem a hrozí, že opět budou stát u zrodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura 99: Jsem rád že ČR nechce na svém území žádné cizí vojáky bez rozdílu. Poláci chtějí opět harašit (byť nikoliv vlastním) arzenálem a hrozí, že opět budou stát u zrodu konfliktu (rok 1938 - Polsko si přisazuje k odtržení sudet a vojensky anektuje východní Těšínsko, měli dohodu s Německem a Maďarskem - o tomto se moc nepíše, "vždyť zlí byli přece jenom skopčáci") a provokují tak k dalšímu vyostření situace (na druhou stranu, chápu jejich obavy, ale volil bych maximálně pohotovost Polské armády).

    A napadlo vás, že při pronájmu F-16 (který byl nabídnut až při současnéím jednání o Gripenech, nikoliv před 10 lety, tehdy bylo v jednání myslím odkoupení olítaných F-16 z Holandska), pominu-li stáří C/D varianty, by vyžadovalo kompletní přestavbu infrastruktury, výměnu vybavení a kompletní přeškolení personálu? To by se nám ty F-16 pěkně prodražily - infrastruktury by obstarali firmy z jůesej, vybavení by se koupilo vyřazené z jůesej a školilo by se v jůsesej. Něco takového tady bylo už 48-89 minulého století, akorát z druhé strany... To by byl podobně výhodný "kauf", jako je teď prodej L-159 za 2% (!!!) pořizovací ceny (právě do USA/Iráku)... A to nemluvím o mnohem náročnější logistice u F-16, kdy přeškolení by probíhalo "za mořem"...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:57 03.04.2014

    To je skutečně zajímavý rozdíl mezi Poláky a ČR, kdy u nás v podstatě nechceme žádné "cizí" vojáky, ani ty skutečně spojenecké. Ten výrok, že "nepotřebujeme vojáky na hranici s ...Zobrazit celý příspěvek

    To je skutečně zajímavý rozdíl mezi Poláky a ČR, kdy u nás v podstatě nechceme žádné "cizí" vojáky, ani ty skutečně spojenecké. Ten výrok, že "nepotřebujeme vojáky na hranici s Ruskem" je skutečně hloupý, Polákům nezbude než se blíž semknout s Američany a hlavně zbrojit sami, lidí mají dost. Tiskem šla zpráva, že Američani nám nabízeli F-16C/D do pronájmu za stejných podmínek jako Gripeny. Naši na to ani neodpověděli :-/.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3