Polsko požaduje 10 000 vojáků NATO na svém území

Polsko požaduje 10 000 vojáků NATO na svém území
Foto: Vojáci NATO v Polsku? / Španělské ministerstvo obrany

Na současnou ukrajinskou krizi reagují státy různým způsobem. Nejaktivněji vystupuje jednoznačně Polsko. Před pár dny Polsko požádalo velení NATO o rozmístění dvou "těžkých brigád" na svém území, jako viditelnou demonstraci síly.

Polsko má na rozdíl od jiných evropských zemí velmi jasný názor k současné ukrajinské krizi. „Pravidla se nezměnila. Každý, kdo si myslí, že je možné koupit mír a stabilitu díky ústupkům, se mýlí. Takové chyby Evropa už udělala. A vždy skončily katastrofou... Historie nás učí, že jen pouze pevný postoj a tvrdý odpor proti aktům agrese porušování suverenity, pouze takový postup jednání, dává šanci na mírové vyřešení tohoto problému,“ řekl před několika týdny polský premiér Donald Tusk v polském parlamentu.

 

Polsko projevuje svou vůli bránit se konkretními kroky. Nejsou to jen masivní investice do armády, ale také neustálá snaha vybudovat na svém území alianční základny. Paradoxně Česká republika se takovému kroku brání, Polsko za něj bojuje.

 

Před pár dny se v Bruselu sešli ministři zahraničí členských zemí NATO. Cílem rokování bylo navrhnout řešení, jak zlepšit obranu členských zemí NATO, především na východní hranici. Jde především o Polsko a Pobaltí, kteří se cítí býti ohroženi Ruskem.

 

Znepokojení vyvolává i údajné hromadění ruských sil na hranicích s Ukrajinou. Vláda v Kremlu uklidňuje, že rozmístění ruských vojáků u ukrajinské hranice se nijak nevymyká normálu. Podle NATO však je v oblasti koncentrováno až 40 000 vojáků ve vysokém stupni připravenosti. Velitel spojeneckých sil v Evropě Philip Breedlove situaci označil za "neuvěřitelně znepokojivou".

 

Ať je skutečnost jakákoliv, Polský postoj je jasný. V reakci na současnou situaci, Radek Sikorski, polský ministr zahraničí, požádal o rozmístění "dvou těžkých brigád" obrněné pěchoty na polském území. Každá brigáda má asi 5000 vojáků.

 

"Je velmi důležité, aby všichni členové měli stejnou úroveň bezpečnosti," řekl Sikorski. "Polsko je členem NATO 15 let - a dosud jediná stálá vojenská instituce, kterou máme, je konferenční centrum a školící středisko. Uvítáme prominentní a výraznou přítomnost."

 

Také polský premiér Donald Tusk vyjádřil frustraci na váháním NATO rozmístit jednotky v jeho zemi. Podle něj se jedná o porušení slibů dávaných průběžně od vstupu Polska do NATO v roce 1997.

 

Podle The Daily Telegraph se však Německo a Nizozemsko stavějí odmítavě k polským požadavkům. Nizozemský ministr zahraničí Frans Timmermans v reakci na polskou žádost prohlásil, že "nepotřebujeme žádné vojáky NATO na hranici s Ruskem".

 

Zdroj: The Daily Telegraph

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na ...

Polská karabina MSBS je připravená pro světové trhy

Polský vojenský odborný tisk informoval o prvním veřejném předvedení nové polské karabiny MSBS ve ...

Současný stav ukrajinských pozemních sil

Po anexi Krymu se začala ruská vojska shromažďovat na východní hranici Ukrajiny. Ač se nyní napětí ...

Polské obrněné vozidlo PL-01

Polský vojenský průmysl rozvíjí koncept velmi zajímavé obrněné pásové platformy. Koncept se má stát ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    19:54 29.05.2018

    A dnes, o štyri roky neskôr sa berie ako nejaká obrovská senzácia, že Poľsko konzistentne ide za svojim, bez ohľadu na to, že sa medzitým zmenila vláda. :-) A pritom myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek

    A dnes, o štyri roky neskôr sa berie ako nejaká obrovská senzácia, že Poľsko konzistentne ide za svojim, bez ohľadu na to, že sa medzitým zmenila vláda. :-)

    A pritom myslím, že Poľsko je posledná krajina, ktorú by bolo možné obviňovať z toho, že by neinvestovalo do vlastnej armády a preto musí žiadať o ochranu inej a aj za to platiť, ako to badám v mnohých diskusiách. Odhliadnuc od geopolitických kalkulácií som toho názoru, že je síce fajn, keď je chuť a aj peniaze na investovanie, no reálne sa prezbrojenie šialene vlečie, veď si iba predstavme, koľko rokov by trvalo kompletné prezbrojenie na Borsuk, keby sa začalo hoci aj hneď zajtra. A to je stále reč čisto o rýchlosti výroby moderných zariadení a nie o povedzme administratívnych naťahovačkách. No proste beh na dlhé trate.Skrýt celý příspěvek

  • krystofmraz
    16:20 08.04.2014

    Gorn - Nebudeme slovíčkařit a hádat se, je-li ta "malá" oblastička Rusko, či mu jen patří. Každopádně nevidím ve vašem argumentu žádný smysl - máte snad pocit že Polsko nemá svojí ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn - Nebudeme slovíčkařit a hádat se, je-li ta "malá" oblastička Rusko, či mu jen patří. Každopádně nevidím ve vašem argumentu žádný smysl - máte snad pocit že Polsko nemá svojí armádu, která mnohonásobně převyšuje bojeschopností těch "pár" ruských vojáků, že by snad nemuseli být posíleni vojsky, které by museli přejít přes Ukrajinu tak jako tak? A na závěr, myslíte si, že Rusko bude natolik strategicky hloupé, aby si to neuvědomovalo? (V případě že by k něčemu došlo) Přiznávám, že máte v těchto maličkostech pravdu, ale přesto zůstává princip stejný - proč hrotit situaci, když je možné připravit věci tak, aby bylo Polsko posíleno včas i bez toho? A nezapomínejme, že Polsko není Gruzie - odvažuji se říct, že Polská armáda by byla skutečný problém i pro armádu RF (tím nemyslím, že by to byl vyrovnaný boj).Skrýt celý příspěvek

  • realista
    11:06 06.04.2014

    Gorn: dobře vypsané, ale pozemní jednotky netvoří více, než kolem 10000 vojáků. žádné přesuny vojsk na Kalingarad nerobíjají, ale pokud USA, Nato přesounou vojáky ke Kalingaradské ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn: dobře vypsané, ale pozemní jednotky netvoří více, než kolem 10000 vojáků.
    žádné přesuny vojsk na Kalingarad nerobíjají, ale pokud USA, Nato přesounou vojáky ke Kalingaradské oblasti, Rusko početní stavy navýší.

    Adanedhel: Pokud hlupákovi dojdou argumenty, tak se uchyluje k urážkám.Skrýt celý příspěvek

  • saracen
    08:03 06.04.2014

    Pre Gorn: Predpokladám, že tou pevnosťou s vojskom, ktoré ste vymenoval ste mal na mysli celú oblasť, ktorá má 15.100 km2 a nie len hlavné správne mesto.

    Pre Gorn: Predpokladám, že tou pevnosťou s vojskom, ktoré ste vymenoval ste mal na mysli celú oblasť, ktorá má 15.100 km2 a nie len hlavné správne mesto.

  • Petr M
    23:56 05.04.2014

    Gorn byl by nějaký odkaz na počty vojáků, pozemních jednotek na Kalinfaradu?

    Gorn byl by nějaký odkaz na počty vojáků, pozemních jednotek na Kalinfaradu?

  • Adanedhel
    16:13 05.04.2014

    Ač Realista podle jména, absolutně popíráte sám svůj název. Jste k smíchu.

    Ač Realista podle jména, absolutně popíráte sám svůj název. Jste k smíchu.

  • Gorn
    15:08 05.04.2014

    krystofmraz: opět špatně, Ruská federace s Polskem sousedí - Královecká (nebo chceteli Kaliningradská) exkláva realista: Baltská flotila letectvo 23 Su-27, 26 Su-24, 11 ...Zobrazit celý příspěvek

    krystofmraz: opět špatně, Ruská federace s Polskem sousedí - Královecká (nebo chceteli Kaliningradská) exkláva

    realista:
    Baltská flotila
    letectvo
    23 Su-27, 26 Su-24, 11 Mi-24 Hind, 27 Ka-28 Helix, 17 Mi-8, 14 An-12/24/26, 2 An-12 Cub (MR/EW)

    námořní jednotky
    75 bojových plavidel - 3 moderní korvety třídy Stěreguščij (které díky výtlaku kolem 2000 tun NATO označuje jako fregaty), 2 torpédoborce třídy Sovremennyj, 2 fregaty třídy Neustrašimij... zbytek jsou převážně menší korvety s výtlakem pod 1000 tun.
    Pro srovnání Polské námořnictvo má nad 1000 tun pouze 2 fregaty třídy Oliver Hazard Perry a jednu korvetu ORP Kaszub

    pozemní jednotky
    brigáda námořní pěchoty, brigáda motorizované pěchoty, pluk motorizované pěchoty, dělostřeleská brigáda, plus různé nezávislé pluky a brigády pobřežní ochrany, PVO atd.

    neříkám že Kalinigrad je pevnost plná vojska, ale je to oblast o rozloze 215,7 km² která slouží jako základna vojska srovnatelného s celými národními armádami (česko, slovensko) což je poněkud nevídané, a málokdo si to uvědomujeSkrýt celý příspěvek

  • realista
    11:06 05.04.2014

    Že by Kalingarad byl okupovaný, slyším poprvé, oblast patří Rusku od 2.sv. války, Je tam základna Balstké flotily, a pár tisíc vojáků, tod vše k té " Ruské pevnosti plné vojska" ...Zobrazit celý příspěvek

    Že by Kalingarad byl okupovaný, slyším poprvé, oblast patří Rusku od 2.sv. války,
    Je tam základna Balstké flotily, a pár tisíc vojáků, tod vše k té " Ruské pevnosti plné vojska" Dělat strašáka z desetimilionové zemičky Běloruska se slabou armádou, které dispomuje dispomuje hlavně technikou z dob SSSR, je velice přehnané.

    Je docela jisté, pokud se přesune Americká brigáda 5000 vojáků + další brigáda poskládaná ze států Nato přesune ke Kalingaradské oblasti, Rusko počet vojáků také jistě navýší. Pak Poláci ze strachu, že Rusvové shromaždují na vojáky k útoku budou požadovat další jednotky nato, které dostanou, Rusové počty opět dorovnají....aby tam za chvíli nestály proti sobě u hranic kalingaradu statisícové armády:)Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:11 05.04.2014

    Zdá se, že je potřeba některým diskutérům připomenout, že Polsko má ruskou armádu za humny. Polsko sousedí s okupovanou enklávou Královce, která v podstatě není ničím jiným než ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdá se, že je potřeba některým diskutérům připomenout, že Polsko má ruskou armádu za humny. Polsko sousedí s okupovanou enklávou Královce, která v podstatě není ničím jiným než obrovskou ruskou pevností, plnou vojska. A také nesmíme zapomínat na Bělorusko, které s Ruskem velmi úzce spolupracuje a má ruské jednotky trvale na svém teritoriu. Takže rusáci vůbec nepotřebují procházet přes Ukrajinu ani se nechat vystřelit z praku, aby Polsko napadli. S rusáky se prostě nedomluvíte, oni neznají princip reciprocity "já budu hodný na tebe a ty na oplátku budeš hodný na mně". Jediné co na ně platí je "koukej se chovat slušně, jinak tě praštím tím velikým klackem, který držím v ruce". Jakékoliv jiné představy jsou jen zbožným přáním.Skrýt celý příspěvek

  • peter123x
    23:34 04.04.2014

    No jo poliaci. A tak nebojacne a iniciativne ste sa zhostili projektu Vychodoeuropske partnerstvo, s ktorym sa zacali sa rusom pretahovat o Ukrajinu. A ked sa im to vymkne s pod ...Zobrazit celý příspěvek

    No jo poliaci. A tak nebojacne a iniciativne ste sa zhostili projektu Vychodoeuropske partnerstvo, s ktorym sa zacali sa rusom pretahovat o Ukrajinu. A ked sa im to vymkne s pod kontroli tak zrazu obavaju.Ale vypalilo to celkom nepekne, hlavne co sa tyka tych udalosti na Majdane a po nom.(Btw. Uz druhy takyto prevrat v relativne kratkom case) Bol by som zvedavy, ze ak by vedeli ako to dopadne, ci by sa tak poliaci tlacili do Ukrajiny. A co sa tyka EU a jej nezistnemu vztahu k Ukrajine, tak to je vidiet prave teraz. Lebo zrazu behom okamziku, bolo mozne zrusit clo na ua potraviny. Preco to nespravili pred 10 ci 15 rokmi, preco az teraz ked je takato vyhrotena situacia. Ved ani vtedy nebola na UA neaka uzasna ekonomika, a uz by za ten cas boli dnes o cosi inde. Mne sa skor zda, ze EU je skor do toho tlacena, a nie jej to velmi po chuti.Skrýt celý příspěvek

  • Dawidoff
    22:22 04.04.2014

    U.S. Secretary of Defense Chuck Hagel said in an interview with Bloomberg Television log and that NATO is considering the option of sending to Central Europe a permanent American ...Zobrazit celý příspěvek

    U.S. Secretary of Defense Chuck Hagel said in an interview with Bloomberg Television log and that NATO is considering the option of sending to Central Europe a permanent American soldiers in connection with the threat that Europe has developed in recent times Russia. He confirmed that the words of the Alliance commander in Europe, Gen. Philip Breedlove'a, which on Thursday quoted the "New York Times".Skrýt celý příspěvek

  • shal
    20:08 04.04.2014

    Poláci jsou očividně chytřejší než my.

    Poláci jsou očividně chytřejší než my.

  • krystofmraz
    20:03 04.04.2014

    pepe420: Ano, přesně tak jsem to myslel, jedna věc je že by to každému bylo jasné, ale pořád je to něco jiného, než to říct takhle nahlas. Gorn: Teorie, že by se ruská armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    pepe420: Ano, přesně tak jsem to myslel, jedna věc je že by to každému bylo jasné, ale pořád je to něco jiného, než to říct takhle nahlas.

    Gorn: Teorie, že by se ruská armáda dokázala dostat do Polska okamžitě je zajímavá, jen mě nutí k zamyšlení: "Když Polsko s Ruskou Federací nesousedí, projdou ti vojáci tunelem a nebo je tam vystřelí z praku? A proč by nemohli dostat vojáky do Polska jako "nebojovou" sílu? Někteří budou třeba studenti vojenských škol, kteří se jedou podívat jak to funguje v polské armádě, jiní tam pojedou předvádět výstroj na den dětí atd... A navíc, v první řadě je důležitá právě ta příprava na rychlou reakci.Skrýt celý příspěvek

  • Poryv
    15:48 04.04.2014

    Karlos73 To, že mají Gripeny nejnižší provozní náklady, které nehrají v bojovém nasazení žádnou roli je něco s čím úplně nemohu souhlasit. Vše má dvě strany mince. Co třeba si ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73
    To, že mají Gripeny nejnižší provozní náklady, které nehrají v bojovém nasazení žádnou roli je něco s čím úplně nemohu souhlasit. Vše má dvě strany mince. Co třeba si uvědomit, že právě náklady výcviku/provozu mohou a budou mít roli na připravenost a efektivitu v možném konfliktu. Stále platí, že letadlo je tak dobré, jak je jeho pilot. Budu víc důvěřovat tomu, co říkají piloti Gripenu a tomu jak jsou s ním spokojeni, kteří mají určitě dost informací o konkurenčním letadle, než co si přeje možný fanboy F-16ky.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    15:18 04.04.2014

    krystofmraz: myslíte špatně, Rusko nemusí přejít přes Ukrajinu (nebo jakýkoliv jiný stát) aby se dostalo do Polska. Takže v případě nějakého (nepravděpodobného) vojenského střetu ...Zobrazit celý příspěvek

    krystofmraz: myslíte špatně, Rusko nemusí přejít přes Ukrajinu (nebo jakýkoliv jiný stát) aby se dostalo do Polska. Takže v případě nějakého (nepravděpodobného) vojenského střetu by NATO reagovalo až ve chvíli kdy by Ruské jednotky už překročily hranici.
    Ještě jedna drobnost - Nikdo v Polsku si asi vážně nemyslí že je Rusko napadne, na druhou stranu jsou teď kvůli Rusku ve východní evropě nervózní všichni a Poláci si "pamatují" slavný sitzkrieg (počátek WWII)... jsem tedy přesvědčen že Polsko žádá dvě brigády jako záruku efektivní společné obrany, což nejde "na zapřenou"

    Navíc těch 10000 vojáků není "jen pro Polsko". Dvě mechanizované brigády v Polsku by znamenaly i strategickou zálohu pro Pobaltí které (velice zjednodušeně řečeno) nemá šanci překazit jakoukoliv Ruskou operaci na svém území a počítá pouze s tím že místní armády budou klást "houževnatý odpor" dokud je spojenci nevyprostíSkrýt celý příspěvek

  • Poryv
    15:08 04.04.2014

    Zdá se, že nejvíce vystrašený jsou v té "nárazníkové zóně" právě Poláci, přitom nejvěší důvod k obavám by měli mít Pobaltské státy. V běhu dnešních událostí kdy Sikorsky jezdí na ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdá se, že nejvíce vystrašený jsou v té "nárazníkové zóně" právě Poláci, přitom nejvěší důvod k obavám by měli mít Pobaltské státy. V běhu dnešních událostí kdy Sikorsky jezdí na navštěvu do Iránu a před rozhovory se zmiňuje jak si cení, že Persie jako jedna z mála tehdejších mocností 18.století byla proti porcování Polska, se zdá, že Bushova "Osa zla" nikdy neexistovala. Nová geopolitická šachovnice?
    Pokud si ale Poláci přejí vyslat k nim spojenecké jednotky, mělo by jim být vyhověno. Nakonec to děláme i pro sebe.

    Už se někdo zamyslel nad tím, že ti oficíři v NATO a další státní hlavouni vědí více než mi tady, a že jsou několik informačních kroků před stádem? Proto ty jejich "nepochopitelné" reakce?Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    15:04 04.04.2014

    krystofmraz: Naprostý souhlas, dostat do Polska 10 tis. vojáků je hračka, o 1/3 řekneme, že to jsou turisté, další 1/3 je místní domobrana a zbytek jsou původní obyvatelé, kteří se ...Zobrazit celý příspěvek

    krystofmraz: Naprostý souhlas, dostat do Polska 10 tis. vojáků je hračka, o 1/3 řekneme, že to jsou turisté, další 1/3 je místní domobrana a zbytek jsou původní obyvatelé, kteří se zrovna vrátili ze zahraničí, počkat, kde já jsem tohle už jednou slyšel? :-DSkrýt celý příspěvek

  • krystofmraz
    13:36 04.04.2014

    Chápu, že Polsko chce na svém území vojáky NATO, ale bylo by naprosto nesmyslné říct "pošleme tam 10 000 vojáků, Rusové, koukejte na to, ty jsou tam proti vám..." Zbytečně by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu, že Polsko chce na svém území vojáky NATO, ale bylo by naprosto nesmyslné říct "pošleme tam 10 000 vojáků, Rusové, koukejte na to, ty jsou tam proti vám..." Zbytečně by to vyhrotilo situaci (to by bylo obzvláště hloupé v situaci, kdy by se ukázalo, že Rusko nikdy na nic nepomýšlelo, což považuji za pravděpodobné). Spíše by bylo dobré navyšovat stav na zapřenou, pod různými záminkami. A hlavně připravit síly rychlé reakce. Myslím si, že není nereálné dostat minimálně 10-20 tisíc vojáků do Polska dříve, než by Rusko přešlo Ukrajinu a poté stav velmi rychle navyšovat, pokud bude vše dobře připraveno. Já věřím a doufám, že tyto přípravy jsou minimálně v plném proudu.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    12:39 04.04.2014

    Zdá se, že Poláci tu mají jediní rozum. NATO sice nemůže intervenovat v Gruzii, Moldávii nebo na Ukrajině, protože tyto státy nejsou členy NATO, ale může dát velmi důrazně najevo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdá se, že Poláci tu mají jediní rozum. NATO sice nemůže intervenovat v Gruzii, Moldávii nebo na Ukrajině, protože tyto státy nejsou členy NATO, ale může dát velmi důrazně najevo, že ohrožení bezpečnosti členského státu bude mít velmi nepříjemné následky. Co se týče rozmisťování jednotek NATO na území NATO, tak do toho nikomu nic není, zejména ne Rusku. Zvláštní, že se neozývá Rumunsko.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3