Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

BVP Borsuk; větší foto / Huta Stalowa Wola

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk (česky Jezevec) od firmy Huta Stalowa Wola (HSW). Klíčovou součástí vozidla je polský bezosádkový bojový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30).

Varšava spustila vývoj vlastního BVP ze dvou hlavních důvodů. Zaprvé na trhu neexistuje dostupné BVP schopné plavby. Polská armáda přitom kvůli velkému počtu řek a vodních ploch požaduje obojživelné BVP. Druhým důvodem je posilování schopností polského vojenského průmyslu a nezávislost ve výrobě klíčových zbraňových systémů.

BVP Borsuk se de facto skládá ze dvou nezávislých podsystémů. Prvním je univerzální pásová platforma Borsuk, druhým domácí bojový modul ZSSW-30. Modul je určen jako pro BVP Borsuk, tak pro kolové BVP (KBVP) Rosomak. Vývoj platformy i modulu řídí firma HSW, člen polského koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). Do vývoje platformy i modulu jsou zapojeny i další firmy koncernu PGZ.

Smlouva mezi polským ministerstvem obrany a PGZ o vývoji vozidla Borsuk byla podepsána v roce 2014. Polské ministerstvo obrany poskytlo na vývoj vozidla již 75 milionů zlotých (443 milionů Kč). Vývoj modulu ZSSW-30 je ale finančně a organizačně oddělen od vývoje platformy ‒ smlouva o vývoji ZSSW-30 byla podepsána v roce 2013. Ostatně vývoj ZSSW-30 na rozdíl od platformy Borsuk je již prakticky ukončen.

V současné době se počítá s nákupem prvních 208 modulů ZSSW-30 pro vozidla Rosomak (180 modulů pro bojová a 38 pro průzkumná vozidla). Vojenské testy ZSSW-30 skončí v roce 2019 a instalace modulů na KBVP Rosomak začne v roce 2020. Výroba modulu pro BVP Borsuk se rozběhne s výrobou samotné platformy, ale není zcela jasné, zda půjde o stejné moduly jako na KBVP Rosomak. V podstatě tedy konstrukce ZSSW-30 musela být uzpůsobena pro KBVP Rosomak a naopak platforma Borsuk musí být uzpůsobena pro ZSSW-30.

V každém případě samá firma HSW oceňuje, že modul je čistě polské konstrukce a vyzdvihuje, i přes komplikace s vývojem, nabité know-how a celkový přínos z vývoje složitého zbraňového systému pro celý polský obranný průmysl. Ostatně HSW má v licenci vyrábět také hlavně amerických automatických kanónů Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm pro moduly ZSSW-30.

Dlužno upozornit, že v současné době o takticko-technických vlastnostech BVP Borsuk nelze mluvit, protože finální podoba vozidla ještě není ukotvená ‒ vozidlo na MSPO 2018 je označováno jako předprototyp. Konečná vnější i vnitřní podoba vozidla bude známá až po vzniku skutečného prototypu, který zohlední současné vývojové testy (viz dále). Nicméně dle Bernarda Cichockieho, generálního ředitele společnosti HSW, je současný model velmi podobný chystaném prototypu a vizuálně se od konečného vozidla nemá příliš lišit.

Vývojáři HSW musí také při návrhu BVP Borsk myslet na další polské obranné programy, které budou součástí komplexu Borsuk. Jde například o vývoj polského systému řízení boje (BMS), aktivního systému ochrany (APOS), o projekt vojáka 21. století TYTAN nebo o další informační a kybernetické systémy. Vývojáři však nemohou čekat na dokončení těchto projektů a proto již nyní se počítá s rozšiřováním schopností BVP Borsuk v dalších samostatných krocích. Přitom je však nutné myslet na základní požadavek vozidla ‒ plavbyschopnost.


Detail bojového modulu ZSSW-30; větší foto / Huta Stalowa Wola SA

Právě plavbyschopnost je zásadním kritériem určující rozměry vozidla, jeho tvar a konstrukční uspořádání, hmotnost, použité materiály i konstrukci pohonu. Přitom Borsuk musí splňovat i požadavky na balistickou odolnost a ochranu proti IED, minám nebo dělostřeleckým granátům. Jak se polští konstruktéři vyrovnali s těmito často protichůdnými požadavky, zatím není známo.

Vozidlo má již za sebou první ostré testy ve vodě, kdy byla testována těsnost podvozku, stabilita a manévrovatelnost ve vodě, jakož i chování vozidla při vstupu a výstupu z vody. Testy byly prováděny s maketou modulu ZSSW-30 o stejné hmotnosti. Jedná se však prozatím o velmi rané testy. BVP Borsuk v plné konfiguraci rozsáhlé testování nautických schopností ještě čeká, včetně chování vozidla ve vlnách a silných vodních proudech.

Vozidlo má také za sebou ověřování trakčních schopností a počáteční testy balistické a protiminové ochrany. Výsledky testů se promítnou do nových návrhů podvozku vozidla a podlahové konstrukce, jak v prostoru posádky, tak v prostoru výsadku. HSW předpokládá, že výsledky testů (plavbyschopnost a balistická odolnost) budou zohledněny při stavbě dvou finálních prototypů. První prototyp bude postaven od nuly s přihlédnutím k získaným zkušenostem, pro stavbu druhého prototypu se využije současný model, který byl ukázan na MSPO 2018 i MSPO 2017. Na těchto dvou prototypech pak mají probíhat výzkumné práce současně, což zkrátí dobu vývoje.

Oba prototypy následně podstoupí ostré provozní zkoušky na testovacím polygonu. U jednoho vozidla, pravděpodobně druhého prototypu, se počítá s ostrou zkouškou protiminové ochrany, a to v plné konfiguraci, s figurínami posádky i výsadku.


Počáteční testy plavbyschopnosti BVP Borsuk; větší foto / Huta Stalowa Wola SA

Co se týče modulu ZSSW-30, existují nyní dva prototypy ‒ jeden je instalován na KBVP Rosomak a druhý na BVP Borsuk. Věž již úspěšně dokončila testovací střelby z automatického kanonu ráže 30 mm Mk44 Bushmaster II a provedla zkušební odpaly protitankových řízených střel (PTŘS) Spike.

Podle polského webu Defence24 firma HSW kromě základní verze BVP Borsuk o hmotnosti do 25 tun pracuje i na verzi s hmotností 35 tun, která není plavbyschopná, ale má mnohem lepší balistickou ochranu. Nicméně jedná se o neoficiální informaci a HSW vývoj těžší verze nijak nekomentovala.

Podle současných plánů vývoj BVP Borsuk skončí v roce 2021 a sériová výroba se rozběhne v roce 2022. Samozřejmě za předpokladu hladkého vývoje, stálosti požadavků armády a zejména bezproblémového dokončení vojskových zkoušek. Následně polské ministerstvo obrany rozhodne o tom, kolik vozidel a v jakém časovém rámci nakoupí.

Dlužno však dodat, že pravděpodobné je několikaleté zpoždění programu, což je ostatně železným pravidlem při vývoji všech nových složitých zbraňových systémů, i v těch nejvyspělejších zemích světa.

V současné době polská armáda provozuje 1200 zastaralých sovětských BVP-1. Zatím není jasné, kolik polské ministerstvo obrany BVP Borsuk nakoupí, hlavním kritériem samozřejmě budou peníze. Co se týče rychlosti výroby, dle několik roků starých studií je optimální tempo výroby pro polské ministerstvo obrany 50 BVP Borsuk ročně. Otázkou samozřejmě je, zda je firma HSW na jedné straně schopná takové rychlosti sériové výroby dosáhnout, na druhé straně, zda je polská armáda (s ohledem na výcvik, logistiku a zabezpečení provozu) schopná takové množství vozidel ročně přijmout.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky

V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...

NGCV: Nástupce bojových vozidel Bradley v roce 2026

V rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) americká armáda začne od roku 2026 nahrazovat ...

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...

BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1

Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    22:57 17.09.2018

    Jara: bohužel nemám, když jsem v ní byl já, tak vepředu seděl nějaký voják (očividně od mechny) a kupa dětí. Joo děti to hodně bavilo. Já si alespoň vyzkoušel sedačky a okoukal ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    bohužel nemám, když jsem v ní byl já, tak vepředu seděl nějaký voják (očividně od mechny) a kupa dětí. Joo děti to hodně bavilo. Já si alespoň vyzkoušel sedačky a okoukal prostor pod věží - je tam překvapivě hodně věcí. Hned vedle Pumy túroval motor Leopard, tak to pár dětí nasálo a zbytek odfouklo :-D fakt to byl dost zábavný stánek - byť byl hodně daleko, lidí se tam motalo hodně.
    ps. Lynx byl zapáskovaný ale otevřený - tak se dalo lehce nakouknout - dřív mi přišel tak nějak prostornější. Puma sice byla poměrně stísněná, ale ne nepříjemně - spíš naopak (i nad hlavou sem měl dost místa). Vlastně v ní bylo docela dost útulně a sedět v předku musí být paráda - řídící prostor je na pohled povedený. Nejsem si jistý, zda má smysl upravovat vnitřní prostor na 3+7 (současná konfigurace 3+6 je na vozidlo tak akorát). Ten sloup pod věží v reálu není vůbec špatný.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:18 17.09.2018

    Lukáš
    Dodatek: takový stroj jako Puma si diky svým kvalitám s přesilou poradí ;)

    Lukáš
    Dodatek: takový stroj jako Puma si diky svým kvalitám s přesilou poradí ;)

  • Jara
    22:17 17.09.2018

    Lukáš Doufám že jsem si to dobře přeložil, asi by pro mne bylo lepší psát si s Vámi v angličtině;) Tak z toho co jsem doufám pochopil, že hypotetický soupeř vládne velkým ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukáš
    Doufám že jsem si to dobře přeložil, asi by pro mne bylo lepší psát si s Vámi v angličtině;)
    Tak z toho co jsem doufám pochopil, že hypotetický soupeř vládne velkým množstvím BVP2,3 BTR ano to je pravda, ale když už jste začal na začátku s tím přirovnáním na Tigry a panthery, budu v tom pokračovat, hodně jsem si toho konkrétně o Tigrech načetl (ta mašina se mi vždycky líbila a obdivoval jsem jí) včetně originálních raportů ze střetů s Téčky a shermany a výsledek?.... ta nadvláda silné ochrany a masivní palebné síly byla naprosto deklasující, navíc Tigr diky silnému motoru a skvělé převodovce nijak nezaostával ani v pohyblivosti, to jsou jen fámy, ta nadvláda byla taková že větší ztráty Němcům působila absence vyproštovacích vozidel, kdy ztráceli svojí těžkou techniku jen kvůli lehkým poruchám a poškozením, osádky Tigrů neměli vůbec žádný respekt vůči svým soupeřům, ikdyž pokaždé bojovali proti přesile a nutno říci, že vítězily, vynikali výcvikem, zkušenostmi a absolutní technickou převahou a to je důvod proč podle mne má BVP vypadat jako Puma silně pancéřovaná, skvěle pohyblivá a o kvalitách německých kanonů se nedá pochybovatSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    22:15 17.09.2018

    I warto dodać ,ze można uzyskać STANAG 4569 level6 przód i boki kąt 30 i będzie dalej pływać ...oczywiście poglądowo bo zasada podobna ...Zobrazit celý příspěvek

    I warto dodać ,ze można uzyskać STANAG 4569 level6 przód i boki kąt 30 i będzie dalej pływać ...oczywiście poglądowo bo zasada podobna https://core.ac.uk/download/pd...
    Szczerze Wam życzę zakończenia wyliczanki Ascod ,CV ,LYNX ,PUMA ,kolejność dowolna...i tak to jedyne wyjście bo sami niczego nie zbudujecie bo to sie po prostu nie opłaca .Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:41 17.09.2018

    Pro Jara To nie jest takie proste... Borsuk funkcjonalnie będzie zbliżony do Rosomaka... Nie ma co ukrywać - jeśli coś ma ważyć 25 ton i mieć wyporność około 30 ton (do ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Jara

    To nie jest takie proste...
    Borsuk funkcjonalnie będzie zbliżony do Rosomaka...
    Nie ma co ukrywać - jeśli coś ma ważyć 25 ton i mieć wyporność około 30 ton (do pływania) to nie będzie miał grubego pancerza w standardzie...
    Ale deklarowana masa całkowita to 32 tony - tak zapowiadali przedstawiciele HSW (więc można parametry poprawić)

    Oczywiście nadal to mniej niż pojazdów takich jak Lynx czy Puma, ale...
    Ile tych Pum jest czy Lynxów będzie?
    Policzcie ile jest w europie zmodernizowanych BWP.
    Nie zmodernizowany CV90 czy Dardo albo Ulan/Pizzaro nie jest "lepszy" od Borsuka...

    Tu jest temat - my się przesiadamy z BMP-1.
    Potencjalny przeciwnik używa tysięcy BMP-2/3 i BTR...
    Przy tych pojazdach Borsuk to Tygrys ( lepszy pancerz, zdecydowanie lepsze uzbrojenie - nawet potencjalnie mobilność lepsza )

    I w tych kategoriach porównujmy - my nie będziemy wojować z użytkownikami Lynxa czy Spz Puma (chyba? )

    A rosyjskie wozy przyszłości - jak Kurganiec czy Bumerang - to też nie są analogi zachodnich ciężkich konstrukcji...

    Dlatego też rozumiem Waszą krytykę, ale nie zgadzam się z nią...

    Informacja o 50 wozach / rok nie jest precyzyjna. Generalnie wojsko chce kupować jeden kompletny batalion - a batalion to między innymi 58 wozów piechoty

    To kolejny aspekt ważny w programu.
    My mamy na przykład ponad 70 transporterów rozpoznania inżynieryjnego do wymiany...
    Borsuk to nie tylko BWP...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:08 17.09.2018

    Rase
    Ještě se zeptám mimo téma nemáte nějaká detailnější fota pumy ze dnů NATO ? ;)

    Rase
    Ještě se zeptám mimo téma nemáte nějaká detailnější fota pumy ze dnů NATO ? ;)

  • Flader
    21:00 17.09.2018

    Nie je ten Borsuk nejaký veľký?

    Nie je ten Borsuk nejaký veľký?

  • Arthur
    20:45 17.09.2018

    Ten Borsuk je pekná Godzila! link: ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten Borsuk je pekná Godzila!

    link: https://scontent-sea1-1.cdnins...

    P.S. samozrejme Poliaci modernizujú aj BWP-1S, BWP-1D, pričom sa síce jedná o menšiu modernizáciu ako tá Slovenská BPsVI a BVP-M avšak tiež zaujímavú.

    zdroj: https://translate.google.com/t... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:45 17.09.2018

    Jako takový Rosomák na pásech asi v pohodě, nic moc víc bych od něj ale nečekal - vlastně ani ti Poláci víc nepotřebují a lepší než BVP-1 určitě bude. Je vidět i posun oproti první ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako takový Rosomák na pásech asi v pohodě, nic moc víc bych od něj ale nečekal - vlastně ani ti Poláci víc nepotřebují a lepší než BVP-1 určitě bude. Je vidět i posun oproti první maketě. Těch 50 kusů za rok je možná tak odhad výrobního tempa plně rozjeté linky, což může trvat i pár let od zahájení výroby. Hlavně se obávám, aby se výroba nešprajcla zase na byrokracii, tak jako pušky MSBS. Obecně jsem rád, že se ČR k projektu nepřipojila a chceme vlastní vozidlo - přeci jen nám stačí vozidel málo, tak by měly být kvalitnější. Čím víc typů BVP bude v Evropě, tím líp - nebyl bych rád, pokud by zde bylo jen pár typů (nedej bože jen jeden).Skrýt celý příspěvek

  • dante1
    19:45 17.09.2018

    Pěkné vozítko nicméně ušité na míru pro Polsko do našich podmínek by se opravdu moc nehodilo.Poláci prostě obětovali balistickou ochranu na oltář plavbyschopnosti což v jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkné vozítko nicméně ušité na míru pro Polsko do našich podmínek by se opravdu moc nehodilo.Poláci prostě obětovali balistickou ochranu na oltář plavbyschopnosti což v jejich geografických podmínkách(spousta vodních ploch atd) dává smysl.V našich podmínkách by bylo nesmyslení kvůli ní obětovat ochranu posádky ,proto je dobře že jsme z toho projektu vycouvali.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:44 17.09.2018

    Lukáš Nadvládu Tigru a panteru oproti T34 a sherman, není třeba zpochybňovat, přeju Vám s borsukem hodně štěstí, ale osobně moc nevěřím, že to bude příliš kvalitní stroj s nějak ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukáš
    Nadvládu Tigru a panteru oproti T34 a sherman, není třeba zpochybňovat, přeju Vám s borsukem hodně štěstí, ale osobně moc nevěřím, že to bude příliš kvalitní stroj s nějak výrazně vyšší bojovou hodnotou oproti Rosomaku (při té váze ) je však brzo na soudy a mohu se samozřejmě mýlitSkrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:29 17.09.2018

    I ostatecznie to T-34 i Shermany - a nie Tygrysy i Pantery wygrały.... Borsuk jest wysoki - ale wszystkie współczesne BWP są wysokie... Wynika to ze sposobu mocowania siedzeń ...Zobrazit celý příspěvek

    I ostatecznie to T-34 i Shermany - a nie Tygrysy i Pantery wygrały....

    Borsuk jest wysoki - ale wszystkie współczesne BWP są wysokie...
    Wynika to ze sposobu mocowania siedzeń dla załogi.
    A i ludzie są coraz wyżsi...

    Odporność - jest określona wymaganiami ZTT - ale ten dokument nie jest jawny...

    Ale cudów nie ma - odporność podobna do Rosomaka...
    Może nieco wyższa...Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    19:26 17.09.2018

    Podľa mňa dosť zbytočne veľké vozidlo s dosť vysokou siluetou. Ako motostrelec by som to veru zakopávať nechcel

    Podľa mňa dosť zbytočne veľké vozidlo s dosť vysokou siluetou. Ako motostrelec by som to veru zakopávať nechcel

  • juhelak
    17:43 17.09.2018

    To není znama ani planovaný požadavek na odolnost? schránku na ptřs tam vidim jake jsou v planu to nevidim. Kazdopadně od oka bych veril ze je srovnatelny s výškou Lynx 41. a o ...Zobrazit celý příspěvek

    To není znama ani planovaný požadavek na odolnost? schránku na ptřs tam vidim jake jsou v planu to nevidim.

    Kazdopadně od oka bych veril ze je srovnatelny s výškou Lynx 41. a o dost vyšší než puma..pri poloviční váze.

    potkat se nekde napřímo s tou čtveřicí co je u nas ve vyberu..to je skoro jako by t34 potkal tigra.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3