Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

F-35 Lightning II popojíždí před stíhačkou F-22A Raptor; větší foto / Public Domain

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning II. V rámci nejnovější výrobní dávky Lockheed vyrobí 114 letadel F-35 pro Ozbrojené síly Spojených států a zahraniční zákazníky. Nákup letadel přijde na 13 miliard dolarů.

„Rozhovory mezi JPO (Joint Strike Fighter Program Office; hlavní kancelář pro program F-35 - pozn. red.) a Lockheed Martin pokračují dobře a jsou v závěrečné fázi jednání o výrobní smlouvě pro 11. výrobní sérii,“ uvedla Ellen Lord, náměstkyně Pentagonu pro nákupy a provozní potřeby.

 

 

„Potvrdili jsme dohodu podáním ruky, což potvrzuje závazek ministerstva obrany vybavit naše vojáky nejnovějšími letouny páté generace a představuje velkou přidanou hodnotu americkým daňovým poplatníkům, našim spojencům a mezinárodním partnerům. S každou další sérií F-35 se neustále snižují provozní náklady celé flotily letadel,“ dodala Lord.

 

Podle tiskové agentury Reuters klesne průměrná jednotková cena F-35A, tedy verze s klasickým vzletem a přistáním, v 11. sérii na 89 milionů dolarů (včetně motoru). Informaci agentuře Reuters sdělil „nejmenovaný zdroj obeznámený s rozhovory“. Oficiální cenu se veřejnost dozví až po finálním podpisu smlouvy později v letošním roce.
 

Předchozí smlouva o 10. sérii byla uzavřena na začátku roku 2017 s jednotkovou cenou 94,6 milionu dolarů za F-35A. Verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B stála před rokem 122,8 milionu dolarů a námořní F-35C 121,8 milionu dolarů. Cena za F-35A tak během jednoho roku poklesla o 6 %.

 

Současná dohoda navazuje na smlouvu mezi Pentagonem a firmou Pratt & Whitney na dodávky proudových motorů F135 pro 11. výrobní sérii. Za 135 motorů (z toho 25 pro verzi F-35B) Pentagon zaplatí 2 miliardy dolarů.

 

Kromě toho současně probíhají jednání o víceleté dohodě, v rámci které Pentagon a zahraniční zákazníci se smluvně zavážou odebrat 440 F-35 za 37 miliard dolarů. V rámci této dohody dojde k hromadnému nákupu letadel série 12 až 14, což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72.

 

Program F-35 musí řešit i další problémy, především přechod na plnou sériovou výrobu tak, aby všichni zákazníci dostali své F-35 v dohledné době. I tak ale výroba více než 3000 F-35 pro americké a zahraniční ozbrojené síly potrvá minimálně do roku 2037.

Dále jde o vysoké provozní náklady, přirozenou potřebu F-35 neustále modernizovat a také problémy s logistickým systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který využívá prvků umělé inteligence.

 

V současné době letová hodina F-35A stojí více než 40 000 dolarů. Nicméně tato částka, jak připomněla v úvodu Lord, bude s rostoucím počtem letadel klesat.

 

Výzvou jsou modernizační náklady v rámci iniciativy C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery). Iniciativa C2D2 má stát miliardy dolarů a cílem je, aby především na úrovni software šlo F-35 vylepšovat velmi rychle prostým nahráváním baličků programů, doslova jako do chytrého moblního telefonu. Iniciativa C2D2 nyní zaštíťuje i vývoj software Block 4.

 

Příprava F-35A ke startu na základně Mountain Home Air Force Base v Idahu.


Nové programové vybavení umožňuje přidávat nové funkce radiolokátoru, prostředkům radioelektronického boje, elektro-optickému senzoru DAS (Distributed Aperture System), vylepšovat rozhraní člověk-stroj, vylepšovat komunikační a navigační systémy, prostředky kybernetického boje, ladit funkce motoru, rozšiřovat paletu zbraní, atd.

 

Se snahou snížit výrobní cenu a zároveň modernizovat F-35 souvisí i záměr Lockheedu vybrat nové dodavatelé (nebo donutit stávající ke snížení ceny) pro komunikační systémy, prostředky radioelektronického boje AN/ASQ-239 nebo DAS.

 

Od roku 2023 (výrobní série 15) například F-35 získají nové systémy DAS od americké firmy Raytheon. DAS pomocí šesti infračervených kamer přenáší obraz o okolí letounu do průhledového displeje pilota. Nový DAS má mít o 50 % nižší výrobní a provozní náklady, při násobně větší provozní spolehlivosti a lepších výkonech. O případných změnách v oblasti radioelektronického boje a komunikačních prostředků se rozhodne do konce roku 2018.

 

V letošním roce Lockheed dodá zákazníkům 91 letadel. Po rozběhnutí plné sériové výroby v roce 2023 dosáhne tempo výroby 160 letounů ročně.

 

Přes chronické problémy s programem F-35, především v oblasti software, nedostatku náhradních dílů a s logistickým systémem ALIS, letectva po celém světě zavádějí nové F-35 do výzbroje a připravují se k dosažení operačních schopností – navíc před několika týdny Izrael oznámil první bojové nasazení F-35.

 

Pokračují také jednání o dodávkách F-35 do dalších zemí. Nedávno americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální prodej 34 F-35A do Belgie za 6,53 miliardy dolarů. Belgie o nových stíhacích letounech rozhodne v letošním roce.

Zdroj: Reuters, Defense News

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4

Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 ...

Bojový křest izraelských stíhaček F-35I „Adir“

Podle šéfa izraelského letectva Amikama Norkina izraelské stealth stíhačky páté generace F-35I ...

Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...

Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    11:19 16.07.2018

    clanek:
    No hej, od zistenia, že sme vlastne za sumu, čo zaplatíme, možno nakúpili všetko všetúčko, čo nám bolo schválené, by mnoho miestnych diskutérov padlo na zadok. :-)

    clanek:
    No hej, od zistenia, že sme vlastne za sumu, čo zaplatíme, možno nakúpili všetko všetúčko, čo nám bolo schválené, by mnoho miestnych diskutérov padlo na zadok. :-)

  • kisam
    11:04 16.07.2018

    Mňa by zaujímal zdroj informácie že block 70 stojí polovicu toho čo F-35.

    Mňa by zaujímal zdroj informácie že block 70 stojí polovicu toho čo F-35.

  • Clanek
    10:58 16.07.2018

    Pokles ceny o 6% za rok (po pripocteni inflace je to pres 8%) je skvely vysledek. Timto tempem to skutecne vypada, ze se povede pri plnem produkcnim tempu srazit cenu F-35 nekde k ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokles ceny o 6% za rok (po pripocteni inflace je to pres 8%) je skvely vysledek. Timto tempem to skutecne vypada, ze se povede pri plnem produkcnim tempu srazit cenu F-35 nekde k / pod 70mil/kus. Zustanou jen vysoke provozni naklady.
    Tohle zacina seriozne "smrdet umirackem" pro spousty jinych (nejen) jednomotoraku.

    Dotaz na Shaniu, nebo jine vice zainteresovane:
    Jak je na tom program F-35 pokud jde o sparku? Byla v uvazovani? Neco specialni pro Izrael (ten tuhle konfiguraci preferuje vytrvale u vseho, az me prekvapuje, ze u F-35 se spokoji s jednomistnou verzi)?

    PS: Tahle pasaz:"...což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72. " zafunguje jako rudy hard.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3