Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II
- 16. 7. 2018
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning II. V rámci nejnovější výrobní dávky Lockheed vyrobí 114 letadel F-35 pro Ozbrojené síly Spojených států a zahraniční zákazníky. Nákup letadel přijde na 13 miliard dolarů.
„Rozhovory mezi JPO (Joint Strike Fighter Program Office; hlavní kancelář pro program F-35 - pozn. red.) a Lockheed Martin pokračují dobře a jsou v závěrečné fázi jednání o výrobní smlouvě pro 11. výrobní sérii,“ uvedla Ellen Lord, náměstkyně Pentagonu pro nákupy a provozní potřeby.
„Potvrdili jsme dohodu podáním ruky, což potvrzuje závazek ministerstva obrany vybavit naše vojáky nejnovějšími letouny páté generace a představuje velkou přidanou hodnotu americkým daňovým poplatníkům, našim spojencům a mezinárodním partnerům. S každou další sérií F-35 se neustále snižují provozní náklady celé flotily letadel,“ dodala Lord.
Podle tiskové agentury Reuters klesne průměrná jednotková cena F-35A, tedy verze s klasickým vzletem a přistáním, v 11. sérii na 89 milionů dolarů (včetně motoru). Informaci agentuře Reuters sdělil „nejmenovaný zdroj obeznámený s rozhovory“. Oficiální cenu se veřejnost dozví až po finálním podpisu smlouvy později v letošním roce.
Předchozí smlouva o 10. sérii byla uzavřena na začátku roku 2017 s jednotkovou cenou 94,6 milionu dolarů za F-35A. Verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B stála před rokem 122,8 milionu dolarů a námořní F-35C 121,8 milionu dolarů. Cena za F-35A tak během jednoho roku poklesla o 6 %.
Současná dohoda navazuje na smlouvu mezi Pentagonem a firmou Pratt & Whitney na dodávky proudových motorů F135 pro 11. výrobní sérii. Za 135 motorů (z toho 25 pro verzi F-35B) Pentagon zaplatí 2 miliardy dolarů.
Kromě toho současně probíhají jednání o víceleté dohodě, v rámci které Pentagon a zahraniční zákazníci se smluvně zavážou odebrat 440 F-35 za 37 miliard dolarů. V rámci této dohody dojde k hromadnému nákupu letadel série 12 až 14, což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72.
Program F-35 musí řešit i další problémy, především přechod na plnou sériovou výrobu tak, aby všichni zákazníci dostali své F-35 v dohledné době. I tak ale výroba více než 3000 F-35 pro americké a zahraniční ozbrojené síly potrvá minimálně do roku 2037.
Dále jde o vysoké provozní náklady, přirozenou potřebu F-35 neustále modernizovat a také problémy s logistickým systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který využívá prvků umělé inteligence.
V současné době letová hodina F-35A stojí více než 40 000 dolarů. Nicméně tato částka, jak připomněla v úvodu Lord, bude s rostoucím počtem letadel klesat.
Výzvou jsou modernizační náklady v rámci iniciativy C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery). Iniciativa C2D2 má stát miliardy dolarů a cílem je, aby především na úrovni software šlo F-35 vylepšovat velmi rychle prostým nahráváním baličků programů, doslova jako do chytrého moblního telefonu. Iniciativa C2D2 nyní zaštíťuje i vývoj software Block 4.
Příprava F-35A ke startu na základně Mountain Home Air Force Base v Idahu.
Nové programové vybavení umožňuje přidávat nové funkce radiolokátoru, prostředkům radioelektronického boje, elektro-optickému senzoru DAS (Distributed Aperture System), vylepšovat rozhraní člověk-stroj, vylepšovat komunikační a navigační systémy, prostředky kybernetického boje, ladit funkce motoru, rozšiřovat paletu zbraní, atd.
Se snahou snížit výrobní cenu a zároveň modernizovat F-35 souvisí i záměr Lockheedu vybrat nové dodavatelé (nebo donutit stávající ke snížení ceny) pro komunikační systémy, prostředky radioelektronického boje AN/ASQ-239 nebo DAS.
Od roku 2023 (výrobní série 15) například F-35 získají nové systémy DAS od americké firmy Raytheon. DAS pomocí šesti infračervených kamer přenáší obraz o okolí letounu do průhledového displeje pilota. Nový DAS má mít o 50 % nižší výrobní a provozní náklady, při násobně větší provozní spolehlivosti a lepších výkonech. O případných změnách v oblasti radioelektronického boje a komunikačních prostředků se rozhodne do konce roku 2018.
V letošním roce Lockheed dodá zákazníkům 91 letadel. Po rozběhnutí plné sériové výroby v roce 2023 dosáhne tempo výroby 160 letounů ročně.
Přes chronické problémy s programem F-35, především v oblasti software, nedostatku náhradních dílů a s logistickým systémem ALIS, letectva po celém světě zavádějí nové F-35 do výzbroje a připravují se k dosažení operačních schopností – navíc před několika týdny Izrael oznámil první bojové nasazení F-35.
Pokračují také jednání o dodávkách F-35 do dalších zemí. Nedávno americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální prodej 34 F-35A do Belgie za 6,53 miliardy dolarů. Belgie o nových stíhacích letounech rozhodne v letošním roce.
Zdroj: Reuters, Defense News
Související články
Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4
Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 ...
- 04.05.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Bojový křest izraelských stíhaček F-35I „Adir“
Podle šéfa izraelského letectva Amikama Norkina izraelské stealth stíhačky páté generace F-35I ...
- 22.05.2018
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin
Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...
- 10.06.2018
- 113 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II
Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké ...
- 23.06.2018
- 89 komentářů
- Jan Grohmann
Argonaut.CZ: je to přesně naopak, aby byl jakýkoliv stroj efektivní, tak k tomu potřebuješ rozsáhlou podporu a ta taky zpravidla určuje výsledek střetu. F-35 je na podpůrných ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut.CZ: je to přesně naopak, aby byl jakýkoliv stroj efektivní, tak k tomu potřebuješ rozsáhlou podporu a ta taky zpravidla určuje výsledek střetu.
F-35 je na podpůrných systémech závislá ze všech strojů zdaleka nejmíň.Skrýt celý příspěvekJUra, práve, že za tých 260M sme dostali všetko, čo bolo v tej schválenej ponuke za 450M. Tu je tá prvotne schválená možnosť predaja UH-60M pre ...Zobrazit celý příspěvek
JUra, práve, že za tých 260M sme dostali všetko, čo bolo v tej schválenej ponuke za 450M.
Tu je tá prvotne schválená možnosť predaja UH-60M pre Slovensko:
http://www.dsca.mil/major-arms...
Američania jednoducho pri schvalovaní ponuky tie ceny riadne nadhodnocujú, aby v prípade, ak budeme ešte niečo kupovať sa nemuselo nič schvalovať znovu.Skrýt celý příspěvekLen pre zaujímavosť, angláni s talianmi zahájili vývoj nového lietadla 6 generácie:
https://ukdefencejournal.org.u...Len pre zaujímavosť, angláni s talianmi zahájili vývoj nového lietadla 6 generácie:
https://ukdefencejournal.org.u...Tak je rozdiel pri zavadzani co vsetko kupujete. Ak musite kupit ako mi 100ks AIM 9X za 37 milionov dolarov, alebo tych potrebnych 100ks mate v skladoch, tak hned je cena na jeden ...Zobrazit celý příspěvek
Tak je rozdiel pri zavadzani co vsetko kupujete. Ak musite kupit ako mi 100ks AIM 9X za 37 milionov dolarov, alebo tych potrebnych 100ks mate v skladoch, tak hned je cena na jeden kus nizsia o 2,6 miliona dolarov.
Dalsich 30ks AIM 120D je minus 2,6 miliona na jednu F16. A takto by sme mohli pokracovat.
Preto je porovnavanie nakupu SVK F16 verzus Holandsko F35 scestne.Skrýt celý příspěveki když si hypoteticky představím, že by cena F-35 klesla na třeba 70 mio USD. Pro nás je to stejně mimo. Nejde ani tak o to, že reálná cena je pak 70+70mio za zázemí, výcvik a ...Zobrazit celý příspěvek
i když si hypoteticky představím, že by cena F-35 klesla na třeba 70 mio USD. Pro nás je to stejně mimo. Nejde ani tak o to, že reálná cena je pak 70+70mio za zázemí, výcvik a přechod. Ale zrovna F-35 potřebuje, aby byla úspěšná, i celý komplex získávání přehledu o bojišti z radarů a kde čeho, inteligentní munici a vůbec jiný způsob válčení, než je v současnosti v AČR. Takže by to nebylo 70 mio x 2, ale třeba 70x4. Nehledě na to, že by to potřebovalo dlouhodobou a dodržovanou strategii, které AČR nebyla schopna, co si pamatuji. To, že si někdo koupí F-35 a nevyřeší věci okolo, tak to podle mě moc nepomůže.Skrýt celý příspěvek
kazdopádně to je pro firmu smlouva snů..nevim jestli je momentálně na světe jina takhle vynosna smlouva..Zajistěne odběry na 20-30 let dopředu. Marže taky musí být ...Zobrazit celý příspěvek
kazdopádně to je pro firmu smlouva snů..nevim jestli je momentálně na světe jina takhle vynosna smlouva..Zajistěne odběry na 20-30 let dopředu. Marže taky musí být krásna..
Negativum pro Lockheed Martin muze byt jen to ze je touhle smlouvou firma tak zaměstnaná že nemusi stíhat vyvoj nebo nabídky do jinych segmentů..btw nez se vyrobí poslední objednany kus tak uz USA možna budou vymenovat oletané za nové..takže to bude takové perpetum mobile na peníze.
To už snad aby ACR počkala na nový letoun z Evropy...pokud nebude v prvních sériích 2-3 dražší nez soudobá verze F35ASkrýt celý příspěvekZázemí stojí zhruba stejně, ať už se dělá pro čtyři stroje, nebo čtyřicet. Cena F-16 + adekvátní zázemí je zhruba na polovině, co pro F-35. Když k tomu přidám (v budoucnu ...Zobrazit celý příspěvek
Zázemí stojí zhruba stejně, ať už se dělá pro čtyři stroje, nebo čtyřicet. Cena F-16 + adekvátní zázemí je zhruba na polovině, co pro F-35. Když k tomu přidám (v budoucnu klesající) cenu letové hodiny a´ 40 tis. USD, tak mi vychází jediné. Posadit se na zem a začít uvažovat o realistických scénářích. Teda pokud nechceme poslechnout Donalda a zvýšit jako jediní v EU výdaje na obranu na 4%.Skrýt celý příspěvek
Clanek: spíš než cena zázemí je více vypovídající cena za životní cyklus stroje. Pod pojmem zázemí si každý představí něco jiného a každý zákazník si zpočátku objedná různý objem. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: spíš než cena zázemí je více vypovídající cena za životní cyklus stroje. Pod pojmem zázemí si každý představí něco jiného a každý zákazník si zpočátku objedná různý objem. Zázemí můžete vlastnit ihned celé nebo vlastnit jen část a zbytek outsourcovat na smlouvu nebo kupovat postupně po částech. Všechny vydané peníze v souvislosti s provozem stroje, ať už byly vyplaceny komukoliv, by měla postihovat cena za životní cyklus stroje.
Rozdíl v ceně mezi F-16V a F-35A si nebude 100%. Pokud je cena F-35A 85mil, se zázemím 170mil USD, musela by cena F-16V se zázemím být 85mil. USD. Slováci mají přitom cenu 132mil. USD.Skrýt celý příspěvek@Rase Je toho plna diskuse pod svatavou, pod snad brzo slovenskymi F-16 dtto Namatkou hned z kraje:"...Zázemí je v našich končinách samozřejmě dalších 100% ceny, jak jinak :-). ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
Je toho plna diskuse pod svatavou, pod snad brzo slovenskymi F-16 dtto
Namatkou hned z kraje:"...Zázemí je v našich končinách samozřejmě dalších 100% ceny, jak jinak :-). Ve skutečnosti má zázemí servisní podnik a pro menší opravy vlastními silami je to zanedbatelná položka."
zkratka se to rado podcenujeSkrýt celý příspěvekSmlouvu ještě Slováci nepodepsali, stále mohou říct, že to byl marketingový průzkum a poptat F-35A :-) PavolR: ani ty UH-60 nemají za cenu 260mil. to, co obsahovala rámcová ...Zobrazit celý příspěvek
Smlouvu ještě Slováci nepodepsali, stále mohou říct, že to byl marketingový průzkum a poptat F-35A :-)
PavolR: ani ty UH-60 nemají za cenu 260mil. to, co obsahovala rámcová nabídka za 450mil. Abyste za těch 1,6mld€ koupili vše dle seznamu za 2,91mld. USD, musel by Američan zlevnit. Nic takového tiskem neproběhlo.Skrýt celý příspěvekPane Grohmanne, to musi byt nejaka pomluva. Tady se clovek docte predevsim to, jak nove BVP vlastne zazemi nepotrebuji (nebo zcela minimalni, az tak minimalni ze jde cenove div ne ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Grohmanne, to musi byt nejaka pomluva. Tady se clovek docte predevsim to, jak nove BVP vlastne zazemi nepotrebuji (nebo zcela minimalni, az tak minimalni ze jde cenove div ne zanedbat) a i u modernich letadel tu padalo od 5 do 15mil a "to uz v tom musi byt vse".
Berte to jako namet na clanek, treba neco co by porovnalo nakupni proces nadzvuku / BVP / rucnich zbrani... nekolika statu a pokusilo se dopracovat k cislam za stroj, za vyzbroj, za zbytek zazemi atd a to vse pri ruznych poctech porizovane techniky. Furt to bude porovnavani hrusek a jablek, kde ani z jednoho neni mozne sehnat pristup ke vsem promenym, ale nejake zavislosti by se z toho snad vycislit mohli dat.Skrýt celý příspěvekF-35 RIAT 3F poprvé dává 8,9G na airshow. Opět v podstatě jen rychlé přelety, ale pár ukázek ITR, jak pak rychle reaguje v nízkých rychlostech a výkon motoru ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 RIAT
3F poprvé dává 8,9G na airshow.
Opět v podstatě jen rychlé přelety, ale pár ukázek ITR, jak pak rychle reaguje v nízkých rychlostech a výkon motoru (stoupavost).
https://youtu.be/vu8N579v75U...
https://twitter.com/Oriana0214...
Hanging with the pilot who flew the US F-35A (Block 3F software) here at #RIAT18 just a few moments ago. He pulled 8.9Gs. Said this airshow really let's you test the limits. (Also this photo was taken by LM staff, from today's flight).
Ps it's a nice weather day!
Fotky a další videa zde:
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekKazd - velmi hrubě řečeno - polovina ceny je za samotné stroje, další polovina za provozní zázemí, náhradní díly, simulátory, servisní podpora, atd. Tak jako ostatně u kažadé ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd - velmi hrubě řečeno - polovina ceny je za samotné stroje, další polovina za provozní zázemí, náhradní díly, simulátory, servisní podpora, atd. Tak jako ostatně u kažadé podobné zbrojní zakázky, ať za letouny nebo BVP - 50 % cena stroje, 50 % cena zázemí.Skrýt celý příspěvek
Clanek: tak jak je vidět u Slováků, tak block 70 není za 40mil flyaway. Ale min za 60-70. A celková FMS částka je plně srovnatelné s tím za co se prodává F-35A. Dvojmístná verze ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: tak jak je vidět u Slováků, tak block 70 není za 40mil flyaway. Ale min za 60-70. A celková FMS částka je plně srovnatelné s tím za co se prodává F-35A.
Dvojmístná verze nebude(respektive se o tom vůbec nemluví), pilot tu už není od toho, aby letadlo pilotoval a nebo obsluhoval senzory (to co je prace WSO), to je vše plně automatické, takže má dost času na všechno ostatní, tzv vyhodnotit informace a rozhodovat.
V té taktické urovní je v podstatě pilot F-35 je něco jako GCI, akorát v mnohem lepší pozici.
Např. F-15E ani s WSO se nemůže přiblížit k rychlosti jakou systém F-35 dokáže informace zpracovat a předat pilotovi.
Takže cena za dalšího člena posádky je přiliš velká s tím jaké by to přineslo výhody. Prakticky bych se vůbec nedivil, kdyby se v budoucnu s pilota stal podstatě WSO a letadlo by letělo převážnou část zcela samo.
A co si budeme povídat, v případě kdy je třeba být ve velmi přesném uhlu k několika radarům, tak to stejně zvládne jen autopilot.
Tady jsou eseje o různých systémech, vč fůze dat, takže doporučuji přečíst.
http://www.palba.cz/viewtopic....
PS:chybějící dvoumístná verze má ale ten problém, že Tom Cruise asi poletí v superhornetu v Top Gun 2:DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...