Oshkosh JLTV: Konec tahanic, výroba může začít
- 25. 2. 2016
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Před několika dny Lockheed Martin ukončil soudní protest proti vítězství konkurenční firmy Oshkosh v programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Nyní již firmě Oshkosh nebrání žádné právní překážky ve výrobě vozidel JLTV, nástupců ikonických vozidel Humvee, pro americkou armádu (U.S. Army) a námořní pěchotu (U.S. Marine Corps).
“Po zralé úvaze Lockheed Martin stáhl svůj protest k zakázce JLTV u federálníhou soudu (Court of Federal Claims - pozn. red.),” uvedl Lockheed Martin stručně ve svém prohlášení. Firma Oshkosh se stala vítězem programu JLTV již v srpnu, ale od té doby se zbrojní gigant Lockheed Martin snažil zvrátit rozhodnutí Pentagonu na svou stranu - neúspěšně. Třetí neúspěšná firma AM General se k protestům nepřidala.
Lockheed v první fázi protestoval u auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office). Po zamítnutí se v prosinci minulého roku obrátil na federální soud, ale před několika dny nakonec svůj protest odvolal.
Jak si všímá web Breaking Defense, Lockheed Martin neuspěl nejen po právní stránce, ale ukazuje se, že jeho vozidlo technicky zaostávalo za konkurencí. Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) vydalo před několika dny report o délce 472 stran o výsledcích testování prototypů tři firem - AM General, Oshkosh a Lockheed Martin. Jako etalon byla zvolena opancéřována verze Humvee.
Zpráva mluví o jasně nejvyšší spolehlivosti vozidel Oshkosh JLTV - vozidlo dokázalo průměrně ujet 11 300 km (7051 mil) do závažné poruchy, po které nemůže pokračovat v misi. Nejen, že to je násobně více než u vozidel Humvee (2968 mil), ale také násobně více než v případě konkurenčních vozidel od firmy Lockheed Martin (1271 mil) nebo dokonce AM General (571 mil).
Spolehlivost vozidel programu JLTV - Oshkosh JLTV jasně dominuje. / DOT&E
Podle amerických médií Lockheed Martin stáhl svou žalobu nejen díky očividným nedostatkům vozidla, ale jednoduše proto, že Pentagonu je pro firmu klíčový zákazník. Program stíhačky F-35 v hodnotách stovky miliard dolarů je pro firmu dostatečnou “náplastí”. Stejně tak Lockheed nemá zájem si svého nejlepšího zákazníka znepřátelit.
"Lockheed Martin je konzervativní společnost, která se snaží, aby si neznepřátelila své zákazníky,” myslí si Loren Thompson, analytik obranného průmyslu a konzultant, který kdysi pracoval pro Lockheed. “I když se společnost domnívá, že s ní bylo nespravedlivě zacházeno v programu, vždy pečlivě zvažuje přínosy protestů, vzhledem k potenciální možnosti zhoršení vztahu se zákazníkem.”
Před protestem firmy Lockheed Martin se počítalo se zahájením výroby vozidel JLTV v prvním čtvrtletí letošního roku. Avšak soudní příkaz pozastavil na bezmála půl roku přípravy k zahájení výroby. Je ale pořad možné, že se stihne původní termín - vybavit první jednotky vozidly JLTV v roce 2018.
V první části Oshkosh dodá americké armádě a námořní pěchotě 16 901 vozidel JLTV za 6,7 miliardy dolarů (399 000 dolarů na vozidlo). Celkově plánuje Pentagon do roku 2040 nakoupit 55 000 vozidel za 30 miliard dolarů - 49 100 pro americkou armádu a 5500 pro námořní pěchotu. S kompletním přezbrojením námořní pěchoty se počítá již v roce 2022.
Vozidla budou k dispozici ve třech variantách. JLTV-GP (General Purpose) je základní čtyřsedadlová úprava s malou korbou pro přepravu jednotek, munice a malého nákladu. JLTV-UTL (Utility Carrier and Shelter) je dvoumístná verze s velkou otevřenou korbou, uzpůsobená k přepravě většího nákladu a tažení přívěsů.
JLTV-CCWC (Close Combat Weapon Carrier) je čtyřsedadlové vozidlo pro blízkou palebnou podporu, jenž bude vybaveno protitankovým raketovým kompletem nebo protipěchotním velkorážovým kulometem.
Pro vozidla je k dispozici také přívěs označovaný jako JLTV-T (Trailer). Přívěs uveze stejný náklad, jako vlastní vozidlo (přibližně 2300 kg).
Vozidla ve standardním provedení mají hmotnost 6,4 tuny. Podle zadání Pentagonu však musí mít při výrazně menší hmotnosti balistickou odolnost na úrovní vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Nízká hmotnost umožňuje vozidla přepravovat v podvěsu pod vrtulníky CH-47 a CH-53.
Zdroj: Breaking Defense
Související články
JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee
Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla ...
- 26.08.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století
Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících ...
- 30.08.2015
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie
Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve ...
- 26.12.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
AMV XP: Nástupce světoznámých finských obrněných vozidel
Finska Patria dokončila vývoj nástupce známého obrněného vozidla AMV (Armored Modular Vehicle). Nový ...
- 04.02.2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
BaS.. to "sotva zkopírují" je staré skoro 16let a víc. Navíc Humvee nebyl nijak nový koncept. Jediné novum bylo, že zrušili kategorii 1/4tuny a ponechali si jen kategorii 1,25tuny. ...Zobrazit celý příspěvek
BaS.. to "sotva zkopírují" je staré skoro 16let a víc. Navíc Humvee nebyl nijak nový koncept. Jediné novum bylo, že zrušili kategorii 1/4tuny a ponechali si jen kategorii 1,25tuny. Se všemi výhodami a nevýhodami z toho vzešlými.
Většina armád na tento koncept nepřešla.Skrýt celý příspěvekBaS A podle čeho usuzuješ, že je o kousek dál než Tiger. Ty znáš takticko-technická data obou vozidel? Podle PR videa firmy? Nebo je dál jen proto, že je americký? Příliš ...Zobrazit celý příspěvek
BaS
A podle čeho usuzuješ, že je o kousek dál než Tiger. Ty znáš takticko-technická data obou vozidel?
Podle PR videa firmy?
Nebo je dál jen proto, že je americký?
Příliš nevěřím ani té přiložené tabulce spolehlivosti. Že by zrovna Oshkosh byl schopen udělat auto, který bude 7x (14x) spolehlivější než konkurence? A že zrovna AM General, co dělá Humwee by nebyl schopný vytvořit spolehlivější vozidlo, když Humwee má spolehlivost 3000 mil?Skrýt celý příspěvekHmmm pěkný. Stejně je to šílený, sotva Rusko, Čína a ostatní jakž takž zkopírují a vylepší Humvee a začnou je vyrábět (třeba čínský Dong Feng EQ2050) z USA přijde nový koncept. ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmm pěkný. Stejně je to šílený, sotva Rusko, Čína a ostatní jakž takž zkopírují a vylepší Humvee a začnou je vyrábět (třeba čínský Dong Feng EQ2050) z USA přijde nový koncept. Ten jejich vývoj je fakt k neutahání, pořád nové a nové koncepty, projekty, vylepšení. Souvisí to samozřejmě s neuvěřitelnými financemi, které do toho dávají i v Rusku, když se ekonomice dařilo, tak se taky rozjelo kde co. Armata, PAK-FA a spol. jsou dnešní sklizní investic deset let dozadu. Ale ta vůle pořád to všechno obnovovat je nehorázná, asi je to pevná součást deptání protivníků. Musí to být fakt hrozný s USA soupeřit s omezeným rozpočtem. A běží to po tolika kolejích - drony, letadla 5gen, railguny, řiditelná munice, chytré pumy, lasery, zcela přepracované torpédoborce, nové letadlové lodě a už slyšíme o nástupcích B2 a robotických lodích, vesmírných zbraních a současně stíhají dělat maximum pro pozemní síly - vylepšují přezbrojují kde co. Oshkosh JLTV je toho důkazem, podle videa na něm začali pracovat v roce 2007 a už jde vlastně do výroby. Kamaz KAMAZ-53949 Typhoon-K, GAZ-2330 Tiger vypadají taky dobře, ale Oshkosh je zase o kousek dál.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...