Oshkosh JLTV: Konec tahanic, výroba může začít

Foto: Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh
Oshkosh JLTV; větší foto / Oshkosh

Před několika dny Lockheed Martin ukončil soudní protest proti vítězství konkurenční firmy Oshkosh v programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Nyní již firmě Oshkosh nebrání žádné právní překážky ve výrobě vozidel JLTV, nástupců ikonických vozidel Humvee, pro americkou armádu (U.S. Army) a námořní pěchotu (U.S. Marine Corps).

“Po zralé úvaze Lockheed Martin stáhl svůj protest k zakázce JLTV u federálníhou soudu (Court of Federal Claims - pozn. red.),” uvedl Lockheed Martin stručně ve svém prohlášení. Firma Oshkosh se stala vítězem programu JLTV již v srpnu, ale od té doby se zbrojní gigant Lockheed Martin snažil zvrátit rozhodnutí Pentagonu na svou stranu - neúspěšně. Třetí neúspěšná firma AM General se k protestům nepřidala.

Lockheed v první fázi protestoval u auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office). Po zamítnutí se v prosinci minulého roku obrátil na federální soud, ale před několika dny nakonec svůj protest odvolal.

Jak si všímá web Breaking Defense, Lockheed Martin neuspěl nejen po právní stránce, ale ukazuje se, že jeho vozidlo technicky zaostávalo za konkurencí. Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) vydalo před několika dny report o délce 472 stran o výsledcích testování prototypů tři firem - AM General, Oshkosh a Lockheed Martin. Jako etalon byla zvolena opancéřována verze Humvee.

Zpráva mluví o jasně nejvyšší spolehlivosti vozidel Oshkosh JLTV - vozidlo dokázalo průměrně ujet 11 300 km (7051 mil) do závažné poruchy, po které nemůže pokračovat v misi. Nejen, že to je násobně více než u vozidel Humvee (2968 mil), ale také násobně více než v případě konkurenčních vozidel od firmy Lockheed Martin (1271 mil) nebo dokonce AM General (571 mil).

Spolehlivost vozidel programu JLTV - Oshkosh JLTV jasně dominuje. / DOT&E

Podle amerických médií Lockheed Martin stáhl svou žalobu nejen díky očividným nedostatkům vozidla, ale jednoduše proto, že Pentagonu je pro firmu klíčový zákazník. Program stíhačky F-35 v hodnotách stovky miliard dolarů je pro firmu dostatečnou “náplastí”. Stejně tak Lockheed nemá zájem si svého nejlepšího zákazníka znepřátelit.

"Lockheed Martin je konzervativní společnost, která se snaží, aby si neznepřátelila své zákazníky,” myslí si Loren Thompson, analytik obranného průmyslu a konzultant, který kdysi pracoval pro Lockheed. “I když se společnost domnívá, že s ní bylo nespravedlivě zacházeno v programu, vždy pečlivě zvažuje přínosy protestů, vzhledem k potenciální možnosti zhoršení vztahu se zákazníkem.”

Před protestem firmy Lockheed Martin se počítalo se zahájením výroby vozidel JLTV v prvním čtvrtletí letošního roku. Avšak soudní příkaz pozastavil na bezmála půl roku přípravy k zahájení výroby. Je ale pořad možné, že se stihne původní termín - vybavit první jednotky vozidly JLTV v roce 2018.

V první části Oshkosh dodá americké armádě a námořní pěchotě 16 901 vozidel JLTV za 6,7 miliardy dolarů (399 000 dolarů na vozidlo). Celkově plánuje Pentagon do roku 2040 nakoupit 55 000 vozidel za 30 miliard dolarů - 49 100 pro americkou armádu a 5500 pro námořní pěchotu. S kompletním přezbrojením námořní pěchoty se počítá již v roce 2022.

Vozidla budou k dispozici ve třech variantách. JLTV-GP (General Purpose) je základní čtyřsedadlová úprava s malou korbou pro přepravu jednotek, munice a malého nákladu. JLTV-UTL (Utility Carrier and Shelter) je dvoumístná verze s velkou otevřenou korbou, uzpůsobená k přepravě většího nákladu a tažení přívěsů.

JLTV-CCWC (Close Combat Weapon Carrier) je čtyřsedadlové vozidlo pro blízkou palebnou podporu, jenž bude vybaveno protitankovým raketovým kompletem nebo protipěchotním velkorážovým kulometem.

Pro vozidla je k dispozici také přívěs označovaný jako JLTV-T (Trailer). Přívěs uveze stejný náklad, jako vlastní vozidlo (přibližně 2300 kg).

Vozidla ve standardním provedení mají hmotnost 6,4 tuny. Podle zadání Pentagonu však musí mít při výrazně menší hmotnosti balistickou odolnost na úrovní vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Nízká hmotnost umožňuje vozidla přepravovat v podvěsu pod vrtulníky CH-47 a CH-53.

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee

Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla ...

Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století

Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících ...

Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie

Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve ...

AMV XP: Nástupce světoznámých finských obrněných vozidel

Finska Patria dokončila vývoj nástupce známého obrněného vozidla AMV (Armored Modular Vehicle). Nový ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    21:42 26.02.2016

    Souhlasím s hurvou ohledně té spolehlivosti (jen nemám na rozdíl od něj zkušenosti z terénu). Oshkosh má ohromné zkušenosti z konstrukce těžkých automobilů, v poslední době přidal ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s hurvou ohledně té spolehlivosti (jen nemám na rozdíl od něj zkušenosti z terénu). Oshkosh má ohromné zkušenosti z konstrukce těžkých automobilů, v poslední době přidal ještě z MRAPů. Jeho JLTV využívá přímo prvky z M-ATV. Pokud si tedy při výrobě dílů dali chlapci záležet, není problém udělat velice spolehlivé vozidlo. Ani nepřekvapí, že HMMWV vykazuje slušnou spolehlivost – je používáno už dlouho, takže je odladěné, nejhorší chyby jsou vychytané. Oproti tomu jsou auta od Lockheedu a AM General vlastně prototypy, u který se jistá míra neodladěnosti čeká. Když k tomu vezmete v potaz, že ani jedna z těch dvou firem nemá kdovíjaké zkušenosti s vývojem moderních aut podobné kategorie, tak vás výsledek moc nepřekvapí. Osobně jsem tedy poněkud překvapen velikostí rozdílu (oproti AM-G je Oshkosh spolehlivější o jeden řád!), nikoliv jeho existencí.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:37 26.02.2016

    jo ahááá..

    jo ahááá..

  • stirling
    21:21 26.02.2016

    skelet: nic - vylepšili to jen na základě vlastních myšlenek a nápadů a to že se tak stalo až když prozkoumali iveco lmv je jen náhoda.

    skelet: nic - vylepšili to jen na základě vlastních myšlenek a nápadů a to že se tak stalo až když prozkoumali iveco lmv je jen náhoda.

  • skelet
    19:52 26.02.2016

    Stirling: můžeš specifikovat co od Iveca obšlehli? Zatím mi to přijde jako klasická diskuze "blbý Rus".

    Stirling: můžeš specifikovat co od Iveca obšlehli? Zatím mi to přijde jako klasická diskuze "blbý Rus".

  • stirling
    18:15 26.02.2016

    skelet: jistě rusové dostali do rukou iveco lmv poprvé když ho vybrali podle fotek a videa...

    skelet: jistě rusové dostali do rukou iveco lmv poprvé když ho vybrali podle fotek a videa...

  • skelet
    17:36 26.02.2016

    to "potom" je říjen 2010 (oficiální představení na výstavě v Moskvě)

    to "potom" je říjen 2010 (oficiální představení na výstavě v Moskvě)

  • hurvo
    17:14 26.02.2016

    v 2010 vladla v ruskej armade hlboka nespokojnost s klavitou a cenami domacej produkcie, a nakup iveca LMV / rysa bol sposob ako dat domacim producentom po frnaku aby sa uvedomili. ...Zobrazit celý příspěvek

    v 2010 vladla v ruskej armade hlboka nespokojnost s klavitou a cenami domacej produkcie, a nakup iveca LMV / rysa bol sposob ako dat domacim producentom po frnaku aby sa uvedomili. POTOM bol predstaveny uz po niekolkyraz vylepseny tiger a dodavky iveca boli zastavene s uprednostnenim domaceho vozidla.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:50 26.02.2016

    stirling: Pokud vím, tak LMV i modernizovaný Tiger se objevil v Rusku zároveň, a to v roce 2010. To moc času na okopírování nebo na inspiraci nedává. Síše to napovídá, že GAZ ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: Pokud vím, tak LMV i modernizovaný Tiger se objevil v Rusku zároveň, a to v roce 2010. To moc času na okopírování nebo na inspiraci nedává. Síše to napovídá, že GAZ modernizoval, tehdy svou desetiletou konstrukci, pro výběrovku vypsanou ruskou armádou. A tuto výběrovku světe div se vyhrálo Iveco.
    Takže bych byl rád za konkrétní věci, než-li za obecné a povrchni řeči.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    16:02 26.02.2016

    oproti ivecu bych rekl ze ma vetsi balistickou ochranu a hlavně vyšší ochranu proti IED , to je poznat uz podle výšky a umístění kol vůči kabině. Skoda ze ta cena je asi vztažená ...Zobrazit celý příspěvek

    oproti ivecu bych rekl ze ma vetsi balistickou ochranu a hlavně vyšší ochranu proti IED , to je poznat uz podle výšky a umístění kol vůči kabině. Skoda ze ta cena je asi vztažená na to ze USA armada planuje odebrat desítky tisic vozu..kdyby jsme objednali 100 tak by asi byla vyšší. na mise dobre..doma by jsme je nejspis nevyuzili. Transport i blizkou palebnou podporu máme resenou jinak.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    16:00 26.02.2016

    skelet: to jsem nezkoumal, ale spíše to bylo myšleno jak rusáci koupili na iveco licenci vyrobili docela dost kusů až najednou z toho byl vylepšený gaz .... člověk zrovna nemusí ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: to jsem nezkoumal, ale spíše to bylo myšleno jak rusáci koupili na iveco licenci vyrobili docela dost kusů až najednou z toho byl vylepšený gaz .... člověk zrovna nemusí být génius aby mu došlo, že šli čínskou cestou.
    Něco podobného tuším i dělali s OT, kde si snad na testy pod záminkou koupě půjčili skoro všechny západní typy.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:47 26.02.2016

    Stirling: Tiger asi bude tezko vychazet z Iveco, kdyz prototyp Tigru vznikl rok pred LMV.

    Stirling: Tiger asi bude tezko vychazet z Iveco, kdyz prototyp Tigru vznikl rok pred LMV.

  • hurvo
    15:38 26.02.2016

    Uplne by som tym udajom o spolahlivosti veril. M-ATV si za tych 10 rokov v afgane odj.. ehm odjazdili svoje. Nikdy som zezazil zeby M-ATV niekde ostalo visiet (okrem IED, a to ...Zobrazit celý příspěvek

    Uplne by som tym udajom o spolahlivosti veril.
    M-ATV si za tych 10 rokov v afgane odj.. ehm odjazdili svoje.
    Nikdy som zezazil zeby M-ATV niekde ostalo visiet (okrem IED, a to vacsinou slo opravit do par dni).
    Nazbierane poznatky za 10 rokov prevadzky v afghane sa proste pretavili to JLTV.
    A 10 rokov tam je podla mna viac ako 30 rokov prevadzky v mieri.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    15:31 26.02.2016

    svang? Odpůrců? O těch slyším poprvé. Ale pravda, Sputnik News nebo Russia Today jsem nestudoval. JLTV je vozidlo s odolností jako MRAP, s dvojnásobně menší hmotností a s cenou ...Zobrazit celý příspěvek

    svang? Odpůrců? O těch slyším poprvé. Ale pravda, Sputnik News nebo Russia Today jsem nestudoval.
    JLTV je vozidlo s odolností jako MRAP, s dvojnásobně menší hmotností a s cenou na úrovni českých Iveco LMV.Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    15:11 26.02.2016

    Ještě větší závislot na západních technologiích než u GAZu se ukázala u KAMAZu Tajfun. Sankce ho defacto zařízly. Podvozek Timoney, pancéřování Plasan Sasa, sedačky Securon, motor ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě větší závislot na západních technologiích než u GAZu se ukázala u KAMAZu Tajfun. Sankce ho defacto zařízly. Podvozek Timoney, pancéřování Plasan Sasa, sedačky Securon, motor Cummins a převodovka Allison . V tomhle má západ nespornou výhodu, bez součástek od svých nepřátel se obejde dokonale. I když čteme, že mají čínské čipy ve stíhačkách, není to proto, že by své udělat neuměli - i ty čínské jsou podle amerického zadání - rozhodující je cena, ale to asi taky brzo skončí.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    15:00 26.02.2016

    Myslím, že i nedávno rusové do sýrie poslali iveca, protože mají lepší balistickou ochranu než tiger. Tiger asi hodně vychází z iveca. Motor převodovka, zavěšení, to si myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že i nedávno rusové do sýrie poslali iveca, protože mají lepší balistickou ochranu než tiger. Tiger asi hodně vychází z iveca. Motor převodovka, zavěšení, to si myslím, že v rusku prostě lepší udělat neumějí než na západě viz nákup licencí atd. Přednost tigera bude hlavně cena.
    Oshkosh JLTV bude určitě z nich nejdále, nejen, že je nejnovější, ale hlavně vychází z osvědčeného konceptu, který byl i nasazen a prověřen a všeobecně usa díky nasazení v iráku a afghánistánu tento typ vozidla dovedl téměř k dokonalosti.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:27 26.02.2016

    koukám že Talosa pomáhal i s tím NIMRem - mají zajímavé projekty
    Jak je na tom naše Iveco v porovnání s Tigerem a Oshkoshem ?

    koukám že Talosa pomáhal i s tím NIMRem - mají zajímavé projekty
    Jak je na tom naše Iveco v porovnání s Tigerem a Oshkoshem ?

  • skelet
    14:17 26.02.2016

    Ruský motor má GAZ Tiger už hezkou řádku let (možná od počátku), žádné "už teď" se nekoná. Motor Cummins v něm byl jednak pro svou dostupnost, a pak i kvůli tomu, že GAZ vyvinul ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruský motor má GAZ Tiger už hezkou řádku let (možná od počátku), žádné "už teď" se nekoná.
    Motor Cummins v něm byl jednak pro svou dostupnost, a pak i kvůli tomu, že GAZ vyvinul pro Spojené Arabské Emiráty vozidlo Nimr, které pak převedl do podoby Tiger.
    Dongfeng EQ2050 je kopie Humvee, které byly dodány do ČLR v osmdesátých let, v období umiřování se USA s touto komunistickou krajinou.

    Před dávnou dobou jsem vývoj Tigeru naťukl pro blog.auto.cz
    http://t613.blog.auto.cz/2008-... Skrýt celý příspěvek

  • butters
    13:41 26.02.2016

    @svang
    Co sa kritizuje na tomto vozidle?

    @svang
    Co sa kritizuje na tomto vozidle?

  • BrothersAndSisters
    13:23 26.02.2016

    Zahraniční podíl na vývoji a výrobě ruských aut byl asi docela velký. Teď koukám že ten ruský KAMAZ Tajfun používá jako pohonnou jednotku americký motor Cummins 6ISBe 350 diesel. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Zahraniční podíl na vývoji a výrobě ruských aut byl asi docela velký. Teď koukám že ten ruský KAMAZ Tajfun používá jako pohonnou jednotku americký motor Cummins 6ISBe 350 diesel. V roce 2006 založil KAMAZ s firmou Cummins společný podnik v Tatarstánu. Dokonce čtu, že KAMAZ už v éře SSSR bral technologie od firmy Cummins, to sice dost dobře nechápu, ale je to na oficiálních stránkách americké firmy. Čínský Dongfeng EQ2050 má americký motor Cummins zrovna tak. To jsou věci. Dokonce i ten GAZ Tiger používal americké motory Cummins. To mě ani nenapdlo. Teď už má GAZ motory z ruské produkce YaMZ sídlící v Jaroslavi. Koukám že Američani budují víc armád než jen tu svou. Kdyby se něco semlelo, tak by se zase mohlo po letech psát jak Američani dodávali zbraně svým nepřátelům a vlastně vyvolali válku, jak se to píše o amerických dodávkách Německu, před válkou. I tehdy to bylo stejně nevinné jako dnes, ale jak se to panečku později hodilo protiamerické propagandě.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:32 26.02.2016

    Mimochodem na vývoji Tigru se podílela česká firma Talosa s.r.o.

    Mimochodem na vývoji Tigru se podílela česká firma Talosa s.r.o.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4