Oshkosh JLTV: Konec tahanic, výroba může začít
- 25. 2. 2016
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Před několika dny Lockheed Martin ukončil soudní protest proti vítězství konkurenční firmy Oshkosh v programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Nyní již firmě Oshkosh nebrání žádné právní překážky ve výrobě vozidel JLTV, nástupců ikonických vozidel Humvee, pro americkou armádu (U.S. Army) a námořní pěchotu (U.S. Marine Corps).
“Po zralé úvaze Lockheed Martin stáhl svůj protest k zakázce JLTV u federálníhou soudu (Court of Federal Claims - pozn. red.),” uvedl Lockheed Martin stručně ve svém prohlášení. Firma Oshkosh se stala vítězem programu JLTV již v srpnu, ale od té doby se zbrojní gigant Lockheed Martin snažil zvrátit rozhodnutí Pentagonu na svou stranu - neúspěšně. Třetí neúspěšná firma AM General se k protestům nepřidala.
Lockheed v první fázi protestoval u auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office). Po zamítnutí se v prosinci minulého roku obrátil na federální soud, ale před několika dny nakonec svůj protest odvolal.
Jak si všímá web Breaking Defense, Lockheed Martin neuspěl nejen po právní stránce, ale ukazuje se, že jeho vozidlo technicky zaostávalo za konkurencí. Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) vydalo před několika dny report o délce 472 stran o výsledcích testování prototypů tři firem - AM General, Oshkosh a Lockheed Martin. Jako etalon byla zvolena opancéřována verze Humvee.
Zpráva mluví o jasně nejvyšší spolehlivosti vozidel Oshkosh JLTV - vozidlo dokázalo průměrně ujet 11 300 km (7051 mil) do závažné poruchy, po které nemůže pokračovat v misi. Nejen, že to je násobně více než u vozidel Humvee (2968 mil), ale také násobně více než v případě konkurenčních vozidel od firmy Lockheed Martin (1271 mil) nebo dokonce AM General (571 mil).
Spolehlivost vozidel programu JLTV - Oshkosh JLTV jasně dominuje. / DOT&E
Podle amerických médií Lockheed Martin stáhl svou žalobu nejen díky očividným nedostatkům vozidla, ale jednoduše proto, že Pentagonu je pro firmu klíčový zákazník. Program stíhačky F-35 v hodnotách stovky miliard dolarů je pro firmu dostatečnou “náplastí”. Stejně tak Lockheed nemá zájem si svého nejlepšího zákazníka znepřátelit.
"Lockheed Martin je konzervativní společnost, která se snaží, aby si neznepřátelila své zákazníky,” myslí si Loren Thompson, analytik obranného průmyslu a konzultant, který kdysi pracoval pro Lockheed. “I když se společnost domnívá, že s ní bylo nespravedlivě zacházeno v programu, vždy pečlivě zvažuje přínosy protestů, vzhledem k potenciální možnosti zhoršení vztahu se zákazníkem.”
Před protestem firmy Lockheed Martin se počítalo se zahájením výroby vozidel JLTV v prvním čtvrtletí letošního roku. Avšak soudní příkaz pozastavil na bezmála půl roku přípravy k zahájení výroby. Je ale pořad možné, že se stihne původní termín - vybavit první jednotky vozidly JLTV v roce 2018.
V první části Oshkosh dodá americké armádě a námořní pěchotě 16 901 vozidel JLTV za 6,7 miliardy dolarů (399 000 dolarů na vozidlo). Celkově plánuje Pentagon do roku 2040 nakoupit 55 000 vozidel za 30 miliard dolarů - 49 100 pro americkou armádu a 5500 pro námořní pěchotu. S kompletním přezbrojením námořní pěchoty se počítá již v roce 2022.
Vozidla budou k dispozici ve třech variantách. JLTV-GP (General Purpose) je základní čtyřsedadlová úprava s malou korbou pro přepravu jednotek, munice a malého nákladu. JLTV-UTL (Utility Carrier and Shelter) je dvoumístná verze s velkou otevřenou korbou, uzpůsobená k přepravě většího nákladu a tažení přívěsů.
JLTV-CCWC (Close Combat Weapon Carrier) je čtyřsedadlové vozidlo pro blízkou palebnou podporu, jenž bude vybaveno protitankovým raketovým kompletem nebo protipěchotním velkorážovým kulometem.
Pro vozidla je k dispozici také přívěs označovaný jako JLTV-T (Trailer). Přívěs uveze stejný náklad, jako vlastní vozidlo (přibližně 2300 kg).
Vozidla ve standardním provedení mají hmotnost 6,4 tuny. Podle zadání Pentagonu však musí mít při výrazně menší hmotnosti balistickou odolnost na úrovní vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Nízká hmotnost umožňuje vozidla přepravovat v podvěsu pod vrtulníky CH-47 a CH-53.
Zdroj: Breaking Defense
Související články
JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee
Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla ...
- 26.08.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století
Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících ...
- 30.08.2015
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie
Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve ...
- 26.12.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
AMV XP: Nástupce světoznámých finských obrněných vozidel
Finska Patria dokončila vývoj nástupce známého obrněného vozidla AMV (Armored Modular Vehicle). Nový ...
- 04.02.2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
m164
ano, tvrdím to samé...
rozmístění voj. jednotek USA https://cs.wikipedia.org/wiki/...m164
ano, tvrdím to samé...
rozmístění voj. jednotek USA https://cs.wikipedia.org/wiki/...segal7: Ak sa nemýlim, písal o bojových brigádach, nie o kompletnom personále. Ak ma pamäť neklame, Slovensko má okolo 16 000 vojakov + 4000 civilov a z vojakov tvorí okolo ...Zobrazit celý příspěvek
segal7:
Ak sa nemýlim, písal o bojových brigádach, nie o kompletnom personále. Ak ma pamäť neklame, Slovensko má okolo 16 000 vojakov + 4000 civilov a z vojakov tvorí okolo 5-7000 mužov dve bojové brigády. Nakoľko väčšina Amerického personálu v Európe je podporného charakteru (logistika a letectvo), vôbec nie je nemožné, aby z celkového počtu boli iba dve brigády bojového charakteru.
V USA pripadá na jednu brigádu do 5 tisíc vojakov. Vzhľadom na špecifiká pôsobenia USA v Európe (logistické základne pre spojencov a ich vlastné operácie, veliteľstvá, samotné vlastné zásobovanie z domova, rozsiahly letecký personál a v neposlednom rade i vojenský personál, ktorý zaisťuje ochranu na ich mnohých ambasádach po Európe, atď), mi vôbec nepripadá nereálne, aby iba každý 5. príslušník ozbrojených zložiek USA v Európe bol "bojového charakteru", keď v Slovenských zložkách, ktoré nemusia zastrešovať obdobnú logistiku, je iba každý 3., resp 4. príslušník "bojového charakteru".
Netreba hneď sršiť oheň na všetky strany (toto adresujem všetkým diskutujúcim).Skrýt celý příspěvekcrusader: Jestli Vám konkrétně nevychází počty amerických jednotek v Evropě, tak je to jen Vaše mínus. Američani a ani Evropani nemají zájem na tom zatajovat nějaké počty, naopak ...Zobrazit celý příspěvek
crusader: Jestli Vám konkrétně nevychází počty amerických jednotek v Evropě, tak je to jen Vaše mínus. Američani a ani Evropani nemají zájem na tom zatajovat nějaké počty, naopak jsou rádi za každého vojáka, kterého mohou ukázat. Ty jednotky mají fungovat jako odstrašení, takže se o nich musí vědět. V Kremlu jistě velmi přesně vědí, kolik je v Evropě vojáků a co zmůžou nebo ne. Že se neobtěžovali s tím seznámit i crusadera z Armádních Novin je mi záhadou...
K JLTV: ta výdrž vypadá fakt pěkně a americký vojáci budou rádi, že nemusí ze základen v HMMWV.Skrýt celý příspěvekNikomu jsem nenadával, to předně a máte pravdu tu Itálii jsem překoukl a zapoměl n a Ramstein(tam bude určitě něco kolem 30.000) a reagoval jsem na tento Váš příspěvek : Nechte ...Zobrazit celý příspěvek
Nikomu jsem nenadával, to předně a máte pravdu tu Itálii jsem překoukl a zapoměl n a Ramstein(tam bude určitě něco kolem 30.000)
a reagoval jsem na tento Váš příspěvek :
Nechte si tu propagandu a raději se držte faktů.
48 000 Američanů v Německu je jedna brigáda?
Kolik má tedy americká divize mužů?
ten je opravdu plný argumentů...Skrýt celý příspěvekjj284b s tebou se opravdu nedá diskutovat. Angličtina je opravdu květnatý jazyk vůbec ve vojenství - nazveme to Brigade Combat Team, co na tom, že je to ve skutečnosti divize. ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b
s tebou se opravdu nedá diskutovat.
Angličtina je opravdu květnatý jazyk vůbec ve vojenství - nazveme to Brigade Combat Team, co na tom, že je to ve skutečnosti divize. Jako PR budeme říkat, že už tam nemáme divize ale brigády, vlk se nažere a koza zůstane celá.
Ano, když nemám argumenty začnu nadávat do kremlofilů, ruských agentů atd. Prostě platí jen ten jeden "správný" názor, že?
A ostatní pro jistotu zakážeme, že? Je zajímavé, že ty nejvíc bolševické názory mají lidé co nálepkují ostatní.Skrýt celý příspěvekhurvo : samozřejmě máte pravdu a takhle to má + - každá armáda, ale vysvětlujte to lidem, kterým kouká z hlavy trychtýř na nalévání ideologie - ať už z té či oné strany... btw ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo :
samozřejmě máte pravdu a takhle to má + - každá armáda, ale vysvětlujte to lidem, kterým kouká z hlavy trychtýř na nalévání ideologie - ať už z té či oné strany...
btw : 48.000 lidí celkem - to tak na ty dvě bojové brigády vycházíSkrýt celý příspěvekcrusader... trend bol jednotky z Europy stahovat.. no po anexii Krymu a agresii voci Ukrajine, sa Americka pritomnost bude zvysovat. aj ked mozno nie na povodne pocty zo studenej ...Zobrazit celý příspěvek
crusader... trend bol jednotky z Europy stahovat.. no po anexii Krymu a agresii voci Ukrajine, sa Americka pritomnost bude zvysovat. aj ked mozno nie na povodne pocty zo studenej vojny, no vyzera to tak ze by mali byt minimalne dvoj alebo trojnasobne. Takze to koli comu Putin zacal tie svoje dobrodruzstva, rozpravkami o tom ako ho NATO a Americania obklucuju (dvoma bojovymi brigadami v Nemecku a Taliansku) sa mu nakoniec splni... Poliaci chcu mat stalu US zakladnu na svojom uzemi, Americania uskladnia tanky a ostatnu techniku v Europe pre pripad ze by ich bolo treba... ci sa to vam kremlofilom paci alebo nie.Skrýt celý příspěvek
hurvo No vzít slovenskou (nebo českou) armádu jako vzor, kdy na 1 vojáka jsou 3-4 zbytečné krky někde v teplíčku kanceláří asi nebude to pravý ořechový. Jestli takhle funguje i ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo
No vzít slovenskou (nebo českou) armádu jako vzor, kdy na 1 vojáka jsou 3-4 zbytečné krky někde v teplíčku kanceláří asi nebude to pravý ořechový.
Jestli takhle funguje i americká armáda, tak to se opravdu těch Rusů musí bát.Skrýt celý příspěvekcrusader> Ono to byva prave presne opacne na kazdeho bojovnika su 4 v zabezpeceni, niekedy menej castejsie viac. Na slovensku na 3500 bojovych pozicii dalsich 10 000 ...Zobrazit celý příspěvek
crusader>
Ono to byva prave presne opacne na kazdeho bojovnika su 4 v zabezpeceni, niekedy menej castejsie viac.
Na slovensku na 3500 bojovych pozicii dalsich 10 000 zabezpecovacich a civilnych pozicii.Skrýt celý příspěvekA abychom byli správně u toho snižování americké přítomnosti v Evropě, neměli bychom zapomínat na rozmisťování amerických jednotek v Pobaltí, v Polsku, Rumunsku a Bulharsku a také ...Zobrazit celý příspěvek
A abychom byli správně u toho snižování americké přítomnosti v Evropě, neměli bychom zapomínat na rozmisťování amerických jednotek v Pobaltí, v Polsku, Rumunsku a Bulharsku a také bychom neměli zapomínat na Camp Bondsteel v Kosovu.
Abychom nakonec nezjistili, že Američanů není v Evropě míň ale naopak víc.
Navíc Američani rádi zapomínají započítávat jednotky, které sice sídlí na dané základně, ale zrovna se účastní bojového nasazení třeba v Iráku - ty potom v celkových součtech chybí.
Abych ukončil to moje OT.
Hezký článek je na http://www.natoaktual.cz/budou... je to sice starší článek, ale docela dost věcí vysvětluje.Skrýt celý příspěveksorry mám v tom chybu Aby to dalo těch 48 000 20 000 bojových jednotek, 14 000 letectvo, 14 000 logistika Jo těch 14 000 na ty hamburgery a zabezpečení luxusu pro těch bojových ...Zobrazit celý příspěvek
sorry mám v tom chybu
Aby to dalo těch 48 000
20 000 bojových jednotek, 14 000 letectvo, 14 000 logistika
Jo těch 14 000 na ty hamburgery a zabezpečení luxusu pro těch bojových 34 000 by mohlo stačit.Skrýt celý příspěvekTo co jste vložil v angličtině je pro mě značně zmatečné. Tak která brigáda v Německu zůstala, podle toho co jste tu vložil bych chápal že se stáhla jak 170 tak 172 brigáda. Takže ...Zobrazit celý příspěvek
To co jste vložil v angličtině je pro mě značně zmatečné.
Tak která brigáda v Německu zůstala, podle toho co jste tu vložil bych chápal že se stáhla jak 170 tak 172 brigáda. Takže tu Američani mají vlastně jen 2nd Cavalry Regiment?
No váš odkaz dále říká, že ty dvě brigády v Evropě mají obě 30 000 mužů, v Itálii je 173rd Airborne Brigade Combat Team (pochybuju, že má víc než 10 000 mužů - ale i to je slušná výsadková divize), takže na tu chudinku brigádu v Německu zbývá 20 000 mužů bojových jednotek - je to sice názvem brigáda ale v síle divize.
Zbytek v Německu je 14 000 u letectva a zbylé 4000 bych viděl opravdu jako logistiku (i když Američani jsou rozmazlení, tak aby ty 4000 vůbec stačily)Skrýt celý příspěvekFakty: In 2013, further reductions of U.S. forces in Europe were announced, that would reduce U.S. Army Europe to 30,000 soldiers in two brigade combat teams. These reductions ...Zobrazit celý příspěvek
Fakty:
In 2013, further reductions of U.S. forces in Europe were announced, that would reduce U.S. Army Europe to 30,000 soldiers in two brigade combat teams. These reductions include unit deactivations and facilities closures at Warner Barracks, Bamberg and Schweinfurt.[12] Military police units were reduced: 202nd MP Group and the 1002nd MP Btn. were disbanded on 24 June 2013. In February 2013, it was announced that V Corps would be inactivated in June 2013.[13] In a ceremony on 12 June 2013, V Corps was awarded the Army Superior Unit Award and Meritorious Unit Citation and formally inactivated.[14][15] In April 2013, the last of U.S. Army’s main battle tanks left Europe due to the departure of the U.S. Army’s last two Germany-based heavy brigades: the 170th Infantry out of Baumholder and the 172nd Infantry Brigade at Grafenwöhr.[16]Skrýt celý příspěvekJe tam jedna bojova brigada (ABCT). 48000 americanov je tam dokopy... letecky personal, zasobovanie atd atd... no faktom ostava ze v Nemecku je jedina bojova brigada.
Je tam jedna bojova brigada (ABCT). 48000 americanov je tam dokopy... letecky personal, zasobovanie atd atd... no faktom ostava ze v Nemecku je jedina bojova brigada.
jj284b
Nechte si tu propagandu a raději se držte faktů.
48 000 Američanů v Německu je jedna brigáda?
Kolik má tedy americká divize mužů?jj284b
Nechte si tu propagandu a raději se držte faktů.
48 000 Američanů v Německu je jedna brigáda?
Kolik má tedy americká divize mužů?Kozlus: Europske armady hlavne boli a su tazko podfinancovane, lebo Europske vlady si zvykli na Americku ochranu.. Teraz, ked si zrazu uvedomili ze v pripade konfliktu podobneho ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: Europske armady hlavne boli a su tazko podfinancovane, lebo Europske vlady si zvykli na Americku ochranu.. Teraz, ked si zrazu uvedomili ze v pripade konfliktu podobneho tomu na Ukrajine by v podstate nevedeli zasiahnut, nastalo velke prebudenie.. v clanku o Armate sa spominal sok z Armaty, no v skutocnosti ten ozajstny sok prisiel prave s ruskou agresiou voci ukrajine a sposobom jej uskutocnenia, nasadenia "polovojenskych" sil atd. Nemecko zredukovalo armadu na holu kost, ked im z 3000 tankov z roku 1991 ostalo 225 v roku 2015, este horsie su na tom Briti ktori maju menej ako 20000 vojakov u bojovych jednotiek... Americka pritomnost v Europe slabla vyrazne od 90tych rokov, kedy este boli v Europe umiestnene 3 divizie, dnes tu maju 2 brigady... (jedna v Nemecku, druha v Taliansku).
Europa sa potrebuje rychlo spamatat...Skrýt celý příspěvekMyslel jsem to spíš tak, že nejdřív obměňují auta, lehké helikoptéry a časem se propracují k transportérům a třeba i tankům. V Evropě se obměňuje jen to, co je nejvíc potřeba a ...Zobrazit celý příspěvek
Myslel jsem to spíš tak, že nejdřív obměňují auta, lehké helikoptéry a časem se propracují k transportérům a třeba i tankům.
V Evropě se obměňuje jen to, co je nejvíc potřeba a všelijak se skáče
Ochrana pěšáků je logická - výcvik osádek vozidel je drahý a musí se s nimi šetřit.
Podívej třeba na britský program Ajax - to nejsou vozidla na expedice. Dneska už ten trend, preferující přepravu na úkor všeho ostatního, slábne. Naštěstí, protože třeba Pumě to uškodilo (původně měla být větší, lépe pancéřovaná atd.)Skrýt celý příspěvekCoze? Spis jdou od tezke k lehke, ne? A v cem je ta vyhoda? Posledni dobou se nam ze vsech stran cpe, ze zapadni technika je super, protoze jde o toho pesaka, takze vsechno je ...Zobrazit celý příspěvek
Coze? Spis jdou od tezke k lehke, ne? A v cem je ta vyhoda? Posledni dobou se nam ze vsech stran cpe, ze zapadni technika je super, protoze jde o toho pesaka, takze vsechno je super pancerovany a spousta elektroniky aby ten drahej specialista aspon chvilku vydrzel a najednou je to zase vsechno opacne? V cem je to tak super a promyslne? Ze se z armad dela neco na zasah na druhem konci sveta, ale evropske armady nejsou schopny branit sve vlastni uzemi?Skrýt celý příspěvek
Mě osobně se líbí, že v USA jdou poněkud opačně než jinde. Mají ve výrobě moderní koncept přpravy pěšáků JLTV (Oshkosh), lehký vrtulník UH-72 Lakota (pro přepravu pěšáků)... ...Zobrazit celý příspěvek
Mě osobně se líbí, že v USA jdou poněkud opačně než jinde. Mají ve výrobě moderní koncept přpravy pěšáků JLTV (Oshkosh), lehký vrtulník UH-72 Lakota (pro přepravu pěšáků)...
zkrátka jdou od lehké techniky k těžké. Plán je to dobrý, oproti Evropě je to hodně promyšlené. Rusové jsou na tom podobně jako v Evropě. Nakupuje se, co je momentálně potřeba, bez hlubšího rozmysluSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...