Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
- 15. 6. 2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala zahraniční zájemce k potvrzení nákupu předobjednaných stíhaček F-35A/B Lightning II.
Bojová připravenost F-35B Lightning II
Příští měsíc prohlásí svou počáteční operační připravenost mariňácká letka VFMA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) s deseti letadly F-35B Lightning II. Domovem letky se stane základna Yuma v Arizoně.
Před několika měsíci letka VMFA-121 byla poprvé nasazená na moři v rámci prvního operačního testování OT-1 (Operational Testing 1). Letka operovala z výsadkové lodi USS Wasp. Testů se účastnily čtyři letouny letky VFMA-121 a dva letouny letky VFMA-501. Provoz letadel zajišťovalo 150 mariňáků.
Během zkoušek letouny provedly více než 100 simulovaných bojových misí, ve dne i v noci. Mariňáci potvrdili funkčnost programového vybavení letounu Block 2B. Cílem OT-1 bylo především pochopit operační a logistické nároky na provoz šesti letounů F-35B Lightning II, tedy předpokládaného provozního počtu, na výsadkových lodích amerického námořnictva.
První ostré nasazení letky VMFA-121 se očekává v roce 2017 v Pacifiku (Iwakuni, Japonsko). Podle aktuálních plánů F-35 Lightning II u amerického námořnictva a námořní pěchoty zcela nahradí do roku 2019 námořní letouny elektronického boje EA-6B Prowler, do roku 2026 bitevní AV-8B Harrier a do roku 2030 víceúčelové stíhací letouny F / A-18 Hornet.
"Vzhledem k tomu, že námořní pěchota podporuje strategii prezidenta k obnovení rovnováhy v Pacifiku, přinášíme s F-35B do regionu nejmodernější technologie a schopnosti. Neustálý vývoj a zařazování do výzbroje F-35B, tedy verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním, zůstává středobodem tohoto úsilí," vysvětluje generálporučík Jon Davis, zástupce velitele leteckého křídla americké námořní pěchoty.
První operační testování na USS Wasp.
Zahraniční uživatelé
Pokračuje boj s cenou letounu, která v současné fázi počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production) překračuje 100 milionů dolarů. Snížení ceny je možné jen v případě zvýšeného množství závazných objednávek.
V současné době Lockheed Martin eviduje zájem Ozbrojených sil Spojených států a zahraničních zájemců nakoupit přes 3000 letadel F-35. Během následujících 30 let se přitom očekává výroba až 4000 letadel F-35B.
F-35 Lightning II nahradí v Ozbrojených silách Spojených států a u zahraničních zájemců devět různých bojových letadel. Letadla F-35 zůstanou v provozu minimálně 30 až 40 let.
Okolo 40 % letadel poputuje k zahraničním zájemcům. V současné době však zahraniční uživatelé podali závazné objednávky pouze na 30 letadel. Americké ministerstvo obrany proto vyzvalo zahraniční zájemce, aby zvýšilo množství závazných objednávek.
Americké ministerstvo obrany dlouhodobě usiluje o pokles ceny stíhačky F-35B Lightning na úroveň ostatních letadel 4. generace na trhu. K tomu je však nutné zvýšit produkce letadel F-35. Pro období 2018 a 2020 je nutno závazně objednat dalších 450 letadel F-35.
„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.
Zdroj: Defense-Update
Související články
Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně
V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...
- 21.01.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo
Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké ...
- 24.03.2015
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Souhlas, jak jsem psal. Je to drahý, ale je to na tom vidět. Někdo za balík peněz postaví takovéto éro, nebo založí soukromou firmu létající do kosmu, jiný si zase koupí deset ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas, jak jsem psal. Je to drahý, ale je to na tom vidět.
Někdo za balík peněz postaví takovéto éro, nebo založí soukromou firmu létající do kosmu, jiný si zase koupí deset sporťáků, nebo fotbalový klub, nebo dráhu F1 v poušti, nebo jsou i takoví, co za spoustu peněz udělají vlhkou díru do kopce kam teče do kabelů...
Každý podle svého... :)Skrýt celý příspěvekRuku na srdce, je fakt krásné. Nikde žádné nýtování, takže nevypadá jako poskládané ze zbytků, ale dokonalý, téměř jednolitý trup z pokročilých materiálů.
Ruku na srdce, je fakt krásné. Nikde žádné nýtování, takže nevypadá jako poskládané ze zbytků, ale dokonalý, téměř jednolitý trup z pokročilých materiálů.
Supreme - mali problémy s lopatkami, problém je už dávno vyriešený. Tiež išlo o problém ešte pred operačnou spôsobilosťou, nie na "živom" stroji, keď padajú lietadlá počas bežnej ...Zobrazit celý příspěvek
Supreme - mali problémy s lopatkami, problém je už dávno vyriešený. Tiež išlo o problém ešte pred operačnou spôsobilosťou, nie na "živom" stroji, keď padajú lietadlá počas bežnej prevádzky pre poruchy motorov ako v Indii. Letové vlastnosti má vynikajúce, ak sa nemýlim, lepšie než Superhornet. A to pritom hovoríme o lietadle, ktoré sa ani len nezameriava na manevrový boj.
Cenové náklady sú primerané. Nezabúdajme, že sa fakticky jedná o vývoj troch lietadiel, CTOL, STOVL, CV, lietadlo 5. Gen a tiež nezabúdajme na počet objednaných kusov a teda náklady v pomere k ich počtu. Tiež nezabúdajme, že toto lietadlo ešte stále -nemá- vo svete absolútne žiadneho konkurenta napriek vyhláseniam a snahám viacerých vlád a podľa ich vlastných oficiálnych vyjadrení ešte dlho mať nebude kvôli početným problémom. Jedná sa o druhé lietadlo 5. Gen na svete a o prvé multifunkčné lietadlo 5. Gen, o prvé lietadlo 5. Gen STOVL, o druhé (prakticky využiteľné) STOVL na svete a o prvé lietadlo 5. Gen, schopné štartovať z lietadlovej lode. Je jasné, že priekopnícky stroj bude drahší než len kópia a vylepšenie starého modelu. Rovnako je priekopník v softvéri, ktorého komplexnosť a úroveň vyspelosti prekonáva F22 do takej miery, že niektoré vylepšenia boli spätne zavedené do F22 v rámci jej modernizácii. Čo sa týka občasných problémov so softvérom - videli ste už softvér, ktorý nemá žiadnu chybu? Pre kontext - ten na F35 má 6 mil.riadkov kódu a to sa bude postupne ešte navyšovať. V súčasnosti ale nemá žiaden vážny problém, ktorý by bránil v použití alebo limitoval jeho schopnosti. Čo sa týka RCS - rovnako nemá súpera. Vami uvedený zdroj odhaduje rcs najabicióznejšieho konkurenta - T50 na 0.1m2. Pravda, pri F22 a F35 sa sekli v odhade o jednu desatinu oproti aktuálnym oficiálnym údajom, tak predpokladám, že i T50 dosahuje skôr 0.01m2. Stále to je ale úplne mimo misu F35. Veľa ľudí považuje F35 len za "jedno ďalšie lietadlo", pritom je v mnohom revolučné.
Čo sa týka objednávok - tie boli dávno pred Ukrajinou, IS, Lýbiou a Sýriou. Ak sa neobjaví vážny problém, ktorý by program pozastavil, F35 bude ešte dlho držať prvenstvo a nadvládu. A s postupujúcim časom sa stále znižuje šanca, že sa taký problém vyskytne. Kým bude na trhu ekvivalent čo do kvality a v použiteľnom počte, budú prvé letky F35 za polovicou svojej životnosti.Skrýt celý příspěvekJe to technický skvost. Jen ta základní premisa, která stála u jeho vzniku - ta "víceúčelovost" za každou cenu - a to paradoxně ve jménu snižování nákladů (na vývoj, logistiku, ...Zobrazit celý příspěvek
Je to technický skvost.
Jen ta základní premisa, která stála u jeho vzniku - ta "víceúčelovost" za každou cenu - a to paradoxně ve jménu snižování nákladů (na vývoj, logistiku, budoucí opravy a modernizace) - stále si říkám, zda šlo o realistický předpoklad?
Na papíře takové plány vypadají dobře - který generál letectva by nechtěl špičkové komplexní víceúčelové bojové letadlo.
Nechci se zde rozepisovat o nákladech na složitost obecně (a jeho záporných výnosech, náchylnosti ke zhroucení atp.), ale dokážu si představit situaci, kdy, při značných pokrocích při vývoji nových radarů poslední doby, bude technologicky o něco méně schopný protivník, než je USA, schopen levného a rychlého vývoje a výroby účinných jednoúčelových protizbraní.
to Beld:
Určitě by je koupil Izrael.Skrýt celý příspěvekNo a ted si predstavte , ze by nebyla krize na ukrajine a IS na blizkem vychode , kdo by ty letadla kupoval ? :D
Holt maji zbrojari v USA zase nahodou stesti ...No a ted si predstavte , ze by nebyla krize na ukrajine a IS na blizkem vychode , kdo by ty letadla kupoval ? :D
Holt maji zbrojari v USA zase nahodou stesti ...V publikacii GAO (United States Government Accountability Office) z septembra 2014 http://www.gao.gov/assets/670/... na str. 12 sa uvadza nasledovne naklady na letovu hodinu ...Zobrazit celý příspěvek
V publikacii GAO (United States Government Accountability Office) z septembra 2014 http://www.gao.gov/assets/670/... na str. 12 sa uvadza nasledovne naklady na letovu hodinu F35: "In 2012, DOD established affordability targets for the program, stating that the cost per flying hour for the Air Force, Marine Corps, and Navy F-35 variants could not exceed $35,200, $38,400, and $36,300 respectively." Inak celkovo je to velmi zaujivy dokument s podrobnosti kolko stoja napr. nahradne diely alebo napr. kolko je spotreba paliva "1,558 gallons per flight hour for the Air Force variant" ...Skrýt celý příspěvek
petr.svetr: letová hodina má být asi o 10% vyšší než u F-16, ale je to asi tak relevantní udaj jako cena za kus. Dulezité jsou celkové náklady na provoz, ty se u F-35 snižuji ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr: letová hodina má být asi o 10% vyšší než u F-16, ale je to asi tak relevantní udaj jako cena za kus.
Dulezité jsou celkové náklady na provoz, ty se u F-35 snižuji např větším zapojením simulátorů do výcviku, atd.Skrýt celý příspěvekTodomatch - No, za ten bilion dolarů co ZATÍM ten projekt stál, tak ještě aby jim to nelítalo :D Stále prý mají mnoho problémů: Helma - umělý horizont se často neshoduje s ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch - No, za ten bilion dolarů co ZATÍM ten projekt stál, tak ještě aby jim to nelítalo :D
Stále prý mají mnoho problémů:
Helma - umělý horizont se často neshoduje s tím skutečným, displej bliká nebo úplně vypadává, obraz bývá rozmazaný, moc světlý, moc tmavý, nebo se zpožďuje.
Pohon -Letos v dubnu samo americké ministerstvo obrany přiznalo, že mají s pohonem problémy. Ve zprávě bylo také uvedeno, že F-35 nesplňuje technické požadavky Pentagonu.
Těch problémů je mnohem více, viz. zde: http://www.businessinsider.com... Skrýt celý příspěvekTo petr.svetr: Lepší zdroj asi nebude:
http://www.stratpost.com/gripe...To petr.svetr: Lepší zdroj asi nebude:
http://www.stratpost.com/gripe...KOLT, Charlie: v Izraeli skutečně pracují na dvoumístné verzi, zmínka o tom byla třeba v článku: ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT, Charlie: v Izraeli skutečně pracují na dvoumístné verzi, zmínka o tom byla třeba v článku: http://www.armadninoviny.cz/iz... (v posledním odstavci)Skrýt celý příspěvek
F18 bude slúžiť ešte dlho, nedávno sa doobjednávali úplne nové Superhornety. Staršie kusy, ktoré budú nahradené, buď poputujú iným zložkám, alebo pôjdu do rezerv a na diely, alebo ...Zobrazit celý příspěvek
F18 bude slúžiť ešte dlho, nedávno sa doobjednávali úplne nové Superhornety. Staršie kusy, ktoré budú nahradené, buď poputujú iným zložkám, alebo pôjdu do rezerv a na diely, alebo sa predajú. Čo sa týka ceny F35, ešte stále beží len LRIP. Ak si udržia súčasné tempo znižovania nákladov, do sériovej výroby bude cena cca 75 - 80 mil za kus (B verzia mierne drahšia). 80 mil za lietadlo 5. Gen nie je tak zlá cena a navyše je predpoklad, že v sériovej výrobe cena poklesne ešte výraznejšie. Najmä, keď len pre USA vyrábajú cez tisícku kusov. F35 sa profiluje ako veľmi úspešný projekt napriek všetkej kritike. No skutočné výsledky uvidíme až v bojovom nasadení a na to si počkáme. A ak budeme mať šťastie, nikdy nebudú musieť byť nasadené.Skrýt celý příspěvek
F-35 bude nahrazovat Prowlery, které jsou na hranici životnosti, zatím jen tabulkově, ne schopnostmi. Skutečná náhrada by měla přijít až se zavedením NJG někdy kolem roku 2025, ale ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 bude nahrazovat Prowlery, které jsou na hranici životnosti, zatím jen tabulkově, ne schopnostmi. Skutečná náhrada by měla přijít až se zavedením NJG někdy kolem roku 2025, ale v tomto směru marińáci poněkud tápou. Někteří tvrdí, že zavedením nových podvěsných jammerů plně nahradí EA-6, jiní tvrdí, že to bez specializované verze F-35 nepůjde...Skrýt celý příspěvek
Tak oprava, F-35B nahradí Prowlery u USMC, ale ne u USN. http://news.usni.org/2015/06/0... “Bottom ...Zobrazit celý příspěvek
Tak oprava, F-35B nahradí Prowlery u USMC, ale ne u USN.
http://news.usni.org/2015/06/0...
“Bottom line is that we won’t rush this; we are doing this the right way,” he continued. The first deployment is expected in 2017, when VMFA-121 deploys to Iwakuni, Japan, the Marine Corps said. The F-35B will replace all the Marines’ EA-6B Prowlers by 2019, AV-8B Harrier jump jets by 2026 and older legacy Hornets in 2030.Skrýt celý příspěvekCharlie: taky by mě to zajímalo. Můžeme prosím poprosit o zdroj? V článku píše, že se F-35 nahradí EA-6B Prowler, ale ty zcela určitě nahrazuje EA-18G Growler, námořnictvo dokonce ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: taky by mě to zajímalo. Můžeme prosím poprosit o zdroj? V článku píše, že se F-35 nahradí EA-6B Prowler, ale ty zcela určitě nahrazuje EA-18G Growler, námořnictvo dokonce klade velký důraz na nakup většího množství těchto letadel. + Growlery dnes poskytují podporu i pro letadla USAF, kde aktuálně podobné letadlo nemají.
V USN F-35 nahrazuje starší FA-18C, nebudou nahrazovat Superhornety, ty mají být ve službě minimálně do 2030, pak se pomalu budou nahrazovat novým typem letounu.
F-35 má sice velmi dobrou výbavu pro REB, ale primárně pro vlastní ochranu (VLO letadla vyžadují velmi nízký výkon rušiček pro rušení ve srovnání s konvenčními letadly) a AESA dokáže rušit jiné radary, ale rozhodně nemá schopnosti, které by mohli nahradit EA-18G, aspoň ne teď. Pokud vím, tak USN počítá s masivní podporou F-35 letouny EA-18G.
Nemyslím si, že se u F-35 dočkáme dvoumístné verze.Skrýt celý příspěvekKam už se v celém programu dostali a stejně uvádí data náhrady jednotlivých strojů 2019, 2026 a 2030. Tak vypadá realistický odhad a ne svazácký závazek.
Kam už se v celém programu dostali a stejně uvádí data náhrady jednotlivých strojů 2019, 2026 a 2030. Tak vypadá realistický odhad a ne svazácký závazek.
Tak že jima chtějí hadradit F/A-18 a Harriery vím, ale o Prowlerech slyším prvně. 1) Bude to jednomístné, nebo dvoumístné éro? 2) Pokud dvoumístné, je vyvinutá spárka, nebo to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak že jima chtějí hadradit F/A-18 a Harriery vím, ale o Prowlerech slyším prvně.
1) Bude to jednomístné, nebo dvoumístné éro?
2) Pokud dvoumístné, je vyvinutá spárka, nebo to bude další vývoj?
3) Jak to ovlivní program EA-18 Growler?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...