OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?

Na celkově 11 závěsnících unese A-10 výzbroj až do hmotnosti 7260 kg; větší foto / U.S. Air Force 

Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt II. Podle mnohých musí jít o speciální bitevní letoun, neboť nastupující stíhačky F-35 Lightning II na úkoly blízké letecké podpory CAS (Close Air Support) nestačí.

Své postřehy o schopnostech F-35 v CAS médiím sdělil podplukovník Raja Chari - bývalý pilot útočných letadel F-15E Strike Eagle. Chari má nyní na starosti integraci F-35 do amerického letectva a je zároveň velitelem 461. testovací letky stíhaček F-35. 

Internetový magazín Defense News zajímalo, zda pro blízkou leteckou podporu je lepší čistokrevný bitevní letoun A-10 Thunderbolt II nebo víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II.

“Musíte definovat: O čem přesně mluvíte, když říkáte blízká letecká podpora? Tak jak definujete otázku, tak dramaticky se změní odpověď, kterou dostanete,” řekl Chari Defense News, těsné po svém posledním letu na F-35. “Bavíte se o CAS v prostředí s nízkým ohrožením, nebo s vysokým ohrožením? Lapidárně řečeno, v prostředí (vzdušném prostoru - pozn. red.) ohroženém nebo neohroženém protivníkem?”

Bitevní A-10 je ideálním nástrojem podpory pozemních jednotek v Afghánistánu a Iráku, kde protivník nemá prakticky žádné protiletecké zbraně.

Pokud však protivník bude disponovat vícevrstvou protivzdušnou obranou (PVO), od člověkem přenosných střel země-vzduch kategorie MANPADS (MAN-Portable Air Defense Systems), přes systémy krátkého dosahu (Pantsir-S) a středního dosahu (Buk-M3), až po výkonné prostředky typu S-300/400, tak nasazení A-10 nemá příliš velký smysl.

Pokud americké síly budou působit v napadaném prostředí, “A-10 není ve skutečnosti předmětem debaty,” řekl Chari. Velitelé mohou poslat A-10 do “high-tech” bojiště,”ale udělají to pouze jednou,” vysvětluje hlavní omezení bitevních A-10 Chari.

A-10 Thunderbolt II je robustní a odolný letoun s velkou nosností a především masivním rotačním 30mm kanónem GAU-8/A Avenger.  A-10 dokáže létat velmi pomalu, což je pro klidné vyhledávání cílů na zemi ideální. Avšak při střetu s pokročilou PVO se karta rychle obrací v neprospěch A-10.

F-35 je největší zbrojní projekt všech dob. Na výrobě a nákupu F-35 se podílí mnoho zemí napříč celým světem.

Kritici vyřazení A-10 namítají, že A-10 dokáže kroužit nad zájmovou oblastí hodinu a půl a být k dispozici vojákům na zemi. Naproti tomu F-35 zůstanou hlídkovat nad určitou oblastí pouze 20 až 30 minut. Podle Chariho, v nenapadeném prostředí, jak je Afghánistán a Irák, ale mohou F-35 za přispění vzdušných tankerů zůstat nad pozici klidně zmiňovanou hodinu a půl.

“Pokud mluvíte o nenapadeném prostředí (vzdušný prostor Afghánistánu, Iráku - pozn. red.), což je jediné místo, kde můžete F-35 srovnávat s A-10, stejně budete mít tankery, takže je to trochu bezpředmětné,” řekl Chari. “Klidně se dostanete s F-35 do 90 minut, pokud bude cíl pouze 15 minut letu od základny (cca 200 - 250 km - pozn. red.)."

V případě F-35 je obrovskou výhodou, že se dostane na místo určení mnohem rychleji než A-10 a ihned po zničení pozemního cíle se F-35 dokáže utkat s těmi nejvýkonnějšími stíhacími letadly protivníka - nejen svými zbraňovými systémy, ale i pokročilými prostředky elektronického boje. Takovou schopností disponují v americkém letectvu pouze stroje F-15.

“Nechci zlehčovat pozici A-10, je to úžasná platforma, ale musíte znát také roli, kterou budete s A-10 hrát,” řekl Chari.

Dodejme, že v současné době americké letectvo studuje možnost, zda právě do prostředí s nízkým stupněm ohrožení nasadit pouze turbovrtulová útočná letadla, jako například brazilské A-29 Super Tucano.

Letadla A-29 Super Tucan jsou velmi levná, jak na nákup, tak na provoz (zázemí, obsluha, servis, atd.). Letová hodina A-29 stojí pouze 1000 dolarů, oproti 11 500 dolarům u A-10. Navíc po přistání A-29, po doplnění paliva a zbraní, doslova za pár desítek minut odstartuje k další misi. Takové tempo přistání a startů u výkonných proudových letadel není možné.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo hledá náhradu za A-10 Thunderbolt II

Americké letectvo plánuje do roku 2022 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Létající kalašnikov: Rusové sází na bitevní letadla Su-25

V ruské armádě plní úkoly blízké pozemní podpory bitevní letoun Su-25, přezdívaný “Havran”. ...

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    20:26 06.05.2016

    no právě proto, co píšeš Charlie, bude mít A-10 obrovský problém, pokud někam vlítne a bude hledat Tungusku/Pancíř Maverickem - oni ho asi vždy uvidí první, leda by tu A-10 někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    no právě proto, co píšeš Charlie, bude mít A-10 obrovský problém, pokud někam vlítne a bude hledat Tungusku/Pancíř Maverickem - oni ho asi vždy uvidí první, leda by tu A-10 někdo naváděl a pak už je výhodnější navádět něco rychlejšího nebo střílet hodně z dálky....Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    20:06 06.05.2016

    Já nevím, ale podle mě je tohle všechno to vyhledávání cílů závislé na důvěře, že nepřítel nebude schopen svou techniku maskovat a efektivně krýt. To je celkem správný ...Zobrazit celý příspěvek

    Já nevím, ale podle mě je tohle všechno to vyhledávání cílů závislé na důvěře, že nepřítel nebude schopen svou techniku maskovat a efektivně krýt.

    To je celkem správný předpoklad někde v poušti středního východu, ale v zalesněném, silně urbanizovaném terénu to bude trochu jiné kafe - takový tank nebo palebný prostředek PVO můžu schovat do stodoly, kde ho žádný EODAS neodhalí, pokud bude obsluha jen trochu disciplinovaná a nenechá natočený motor, na kraj lesa jako vějičku můžu umístit dva nafukovací modely tanku a číhat.

    Jako primární zdroj informace použiju pasivní systémy a systémy využívající šumové generátory jako aktivní prvky (ty se dají jen velice špatně zaměřit a zároveň jich můžu rozmístit spoustu, takže ztráta pár prvků tolik nebolí.

    Představte si konflikt se Srby, kdyby neměli techniku někdy z hloubi 70 let, ale nejmodernější systémy, a navíc nebyli vyčerpaní konfliktem se svými sousedy - takoví Severovietnamci dokázali početně mnohem silnější USAF a NAVY dávat co proto.

    Čili podle mě je "bezpečí středních výšek" tak trochu realita dneška proti hadrohlavům v technicalech, ale v budoucnu to platit vůbec nemusí.

    Další věc je nesená výzbroj - to je to samé. SDB jsou možná dobré na vyzobávání Toyot nebo jednotlivejch belbloudů, ale co se stane, když tím budu muset ničit něco víc obrněného. Když mi dopadne metr od tanku 250kg bomba, tak ho to nemusí zničit, a což teprv něco o půlovic lehčího.

    Mimochodem pořád se tu operuje s těmi Tunguzkami a Pantsiry - nebyly tyhle systémy důvod, proč A-10 začaly nosit Mavericky? Pokud vím, tou raketou měl pilot vyřídit PVO prostředky v místě a pak už si zbraněmi s menším dosahem poradit se zbytkem.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:43 06.05.2016

    Marthy: co to je členitý a nepřehledný terén? Grand Canyon? Proč by musel nízko aby zatočil na pohyblivý cíl? V jakém terénu dokážeš schovat pohybující se tank nebo BVP před ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy: co to je členitý a nepřehledný terén? Grand Canyon? Proč by musel nízko aby zatočil na pohyblivý cíl? V jakém terénu dokážeš schovat pohybující se tank nebo BVP před radarem nebo IR senzory? Kadafiho tanky lehli popelem ze středních výšek a doplatili na zbraně jako Brimstone...

    Moderní letadla dokážou naprosto bez problému zničit jakékoliv vozidlo ze střední výšky.

    I proti ISIS se používá celá řada letadel, nejenom ty bitevní

    http://www.gannett-cdn.com/-mm... Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    19:14 06.05.2016

    Zavedeni Super Tucana do amerického letectva proste nevěřím.To letadlo je pro největší armádu sveta příliš slabe,stejne jako napr.pred lety F-5,která létala po celem svete,ale doma ...Zobrazit celý příspěvek

    Zavedeni Super Tucana do amerického letectva proste nevěřím.To letadlo je pro největší armádu sveta příliš slabe,stejne jako napr.pred lety F-5,která létala po celem svete,ale doma v USA se moc nechytila.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:33 06.05.2016

    Ani jeden, ani druhý ... Na modernom bojisku žiadny "klasický" útočný stroj s pevným krídlom na priamu podporu jednoducho neprežije. To bude vyhradené pre drony a "normálne" ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani jeden, ani druhý ...

    Na modernom bojisku žiadny "klasický" útočný stroj s pevným krídlom na priamu podporu jednoducho neprežije. To bude vyhradené pre drony a "normálne" stroje budú svoju muníciu odpaľovať z priestoru ďaleko za frontou. Z pohľadu toho "nosiča" to zvládnu oba typy, samozrejme F-35 je flexibilnejší. A-10 môže však stále poslúžiť pri asymetrických konfliktoch, prípadne v hliadkovaní na menej exponovaných oblastiach, ktoré nie sú vystavené takej hrozbe výkonnej PVO.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    17:52 06.05.2016

    Nemyslím že by byl F-35 vhodný pro přímou podporu vojsk,tedy jako bitevní letoun.I přes jeho pokročilé senzory útoky z velkých výšek a vzdáleností od cílů,jako jsou tanky , jiná ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím že by byl F-35 vhodný pro přímou podporu vojsk,tedy jako bitevní letoun.I přes jeho pokročilé senzory útoky z velkých výšek a vzdáleností od cílů,jako jsou tanky , jiná technika v pohybu a živá síla nemůžou být nijak zvlášť účinné.Je koncipován spíš jako útočný letoun,pro skryté útoky na důležité stacionární cíle.
    Poslat tenhle letoun zastavit útočící tankovou jednotku,ve dne,v členitém a nepřehledném terénu kde musí sestoupit do nižších výšek by bylo šílenství.
    Na takové úkoly jsou vhodné jen bitevní letadla či vrtulníky,které jsou konstrukčně mnohem oddolnější proti palbě ze země.
    Podle toho že klasické bitevní letadla jak Rusko tak USA nasazovali a nasazují do bojových akcí je jasné že jsou bojové situace pro které jsou bitevníky nejvhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:07 06.05.2016

    Charlie: A-10 rozhodně není stroj co toho unese hodně, nejtěžší typická výzbroj je následující: 4 mk 82 GBU-38/GBU-12 na zavesnících 4/5/7/8 AGM-65 na 3, TG Pod na 9 LAU-131 ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: A-10 rozhodně není stroj co toho unese hodně, nejtěžší typická výzbroj je následující:

    4 mk 82 GBU-38/GBU-12 na zavesnících 4/5/7/8
    AGM-65 na 3, TG Pod na 9
    LAU-131 na 2/10, případně v noci SUU-25 na 10
    prazdné 1/11 (případně AIM 9 a ECM pod)

    Tohle je poměrně lehká vyzbroj... těžší vyzbroj bude mít dramatický efet na vykony. Zapomeň na nějaké propagační letáky kdy je A-10 těžce oběšená municí. A t o platí všude, i F-16 líta typicky s dvěma bombami.

    jen interně do F-35 naložíš 8 SBD, a dalších 8/16 si můžeš dát pod křídla, případně kombinovat s jinou výzbrojí. I obyč bomb unese od mk82-84 šest, použij dvojité nebo trojité podvěsy a máš to na lehce nad 8... (což se v praxi stejně nepoužije, není to potřeba)

    Co se týká najití cíle, senzory F-35 podstatně lepší a v tomhle ohledu bych si na A-10 nikdy nevsadil.

    Ten udávaný dolet v článku je pro B, což má nejmenší dolet a je nejtěžší..


    Co se týká lítaní nízko... jak pak uděláš vzdušnou převahu? Jak najdeš mobilní cíle za těch pár sekund až překročíš horizont a sestřelí tě? Kolik extra paliva spálíš u země? Jak opancéřuješ (celé ne jen pilota a nádrže) letadlo tak aby vydrželo 30 mm rychlopalné kanony a HTK rakety? Pokud tě nesejme nepřátelské letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    16:40 06.05.2016

    Charlie: tak hlavne F-35 ma EODAS, takze bude mat obrovsku vyhodu v automatickom vyhladavani cielov na zemi.. nebude musiet krusit nad bojiskom a vizualne identifikovat ciele ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: tak hlavne F-35 ma EODAS, takze bude mat obrovsku vyhodu v automatickom vyhladavani cielov na zemi.. nebude musiet krusit nad bojiskom a vizualne identifikovat ciele nizkymi preletmi, kym nanu pali vsetko co moze... btw, ked sa o take cosi pokusali A-10 pocas prvej vojny v zalive proti lepsie vyzbrojenym Republikanskym gardam, prisli Americania o 2 A-10 v jeden den a dalsich 14 nebolo schopnych letu pre rozsiahle poskodenia, takze A-10 boli preradene na utocenie proti horsie chranenym protivnikom a ich ulohy prebrali F-16...

    F-35 okrem EODAS ma Baracudu, takze bude velmi presne vediet detekovat pozicie PVO hned ako co i len na chvilu zapnu radar - geolokacia pozemneho ciela je ovela jednoduchsia ako u vzdusneho... zaroven, vsetky palebne radary PVO prostriedkov pouzivaju X-band, pricom F-35 je najhorsie zistitelna prave v tomto spektre...

    nehovorim ze bude F-35 uplne imunna, no na druhej strane, zo vsetkych lietadiel bude mat asi najvacsiu vyhodu voci pozemnym systemom... navyse, F-35 ani nemusi niest bomby, moze len riesit identifikaciu cielov cez EODAS a ALQ, a predavat info dalsim systemom, ci uz bombarderom alebo kludne aj delostrelectvu...Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    15:54 06.05.2016

    Pán má vlastně pravdu, až na to, že pokud A-10 krouží nad oblastí delší dobu, tak má taky dost munice, aby po tu dobu zvládala plnit svoje úkoly. F-35, pokud jí dáme 2 AA rakety, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pán má vlastně pravdu, až na to, že pokud A-10 krouží nad oblastí delší dobu, tak má taky dost munice, aby po tu dobu zvládala plnit svoje úkoly. F-35, pokud jí dáme 2 AA rakety, unese tak cca 4 bomby a nebo jí musíme ověsit externíma závěsama a stealth je v háji...

    A v okamžiku, dky návodčí nezvládne označit cíl laserem, tak je v hajzlu úplně a musí spolehnout na osvědčenou "rádiovou" metodu, přičemž z tý A-10 ten cíl vyhledá mnohem líp a líp s nim i udrží kontakt.

    Řešením není debatovat jestli je lepší A-10 nebo F-35, ale vyvinout důstojnej bitevník, schopnej plnit bitevní úkoly ve prospěch pozemních sil, působit z neupravenejch ploch v blízkosti fronty, bejt nenáročnej na údržbu a provoz a zabezpečení, a přitom snadno opravitelnej a lacinej na pořízení.

    Ony totiž v prostředí se sofistikovanou AA utrpí ztráty i ty F-35, ať už budou nahoře nebo dole. Dokonce věřím tomu, že v situaci, kdy PVO bude disponovat pokročilýma komplexama pro zjišťování cílů a jejich ničení bude ve finále třeba bezpečnějc někde nad polem, kde po nás může střílet tak maximálně ten jeden Pantsir zařazenej v sestavě útočící tankový roty, než se trdlit v osmi kilometrech, kde to po vás pošije každá raketová baterie široko daleko a není se kam schovat.

    Jo, pokud si Amíci udělaj ramena zase na nějaký Srby, tak to pak jo, jenže nad těma by nejspíš drtivě vyhráli i s technikou ze sedmdesátejch, páč jí maj prostě nepoměrně víc.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3