OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?
- 6. 5. 2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt II. Podle mnohých musí jít o speciální bitevní letoun, neboť nastupující stíhačky F-35 Lightning II na úkoly blízké letecké podpory CAS (Close Air Support) nestačí.
Své postřehy o schopnostech F-35 v CAS médiím sdělil podplukovník Raja Chari - bývalý pilot útočných letadel F-15E Strike Eagle. Chari má nyní na starosti integraci F-35 do amerického letectva a je zároveň velitelem 461. testovací letky stíhaček F-35.
Internetový magazín Defense News zajímalo, zda pro blízkou leteckou podporu je lepší čistokrevný bitevní letoun A-10 Thunderbolt II nebo víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II.
“Musíte definovat: O čem přesně mluvíte, když říkáte blízká letecká podpora? Tak jak definujete otázku, tak dramaticky se změní odpověď, kterou dostanete,” řekl Chari Defense News, těsné po svém posledním letu na F-35. “Bavíte se o CAS v prostředí s nízkým ohrožením, nebo s vysokým ohrožením? Lapidárně řečeno, v prostředí (vzdušném prostoru - pozn. red.) ohroženém nebo neohroženém protivníkem?”
Bitevní A-10 je ideálním nástrojem podpory pozemních jednotek v Afghánistánu a Iráku, kde protivník nemá prakticky žádné protiletecké zbraně.
Pokud však protivník bude disponovat vícevrstvou protivzdušnou obranou (PVO), od člověkem přenosných střel země-vzduch kategorie MANPADS (MAN-Portable Air Defense Systems), přes systémy krátkého dosahu (Pantsir-S) a středního dosahu (Buk-M3), až po výkonné prostředky typu S-300/400, tak nasazení A-10 nemá příliš velký smysl.
Pokud americké síly budou působit v napadaném prostředí, “A-10 není ve skutečnosti předmětem debaty,” řekl Chari. Velitelé mohou poslat A-10 do “high-tech” bojiště,”ale udělají to pouze jednou,” vysvětluje hlavní omezení bitevních A-10 Chari.
A-10 Thunderbolt II je robustní a odolný letoun s velkou nosností a především masivním rotačním 30mm kanónem GAU-8/A Avenger. A-10 dokáže létat velmi pomalu, což je pro klidné vyhledávání cílů na zemi ideální. Avšak při střetu s pokročilou PVO se karta rychle obrací v neprospěch A-10.
F-35 je největší zbrojní projekt všech dob. Na výrobě a nákupu F-35 se podílí mnoho zemí napříč celým světem.
Kritici vyřazení A-10 namítají, že A-10 dokáže kroužit nad zájmovou oblastí hodinu a půl a být k dispozici vojákům na zemi. Naproti tomu F-35 zůstanou hlídkovat nad určitou oblastí pouze 20 až 30 minut. Podle Chariho, v nenapadeném prostředí, jak je Afghánistán a Irák, ale mohou F-35 za přispění vzdušných tankerů zůstat nad pozici klidně zmiňovanou hodinu a půl.
“Pokud mluvíte o nenapadeném prostředí (vzdušný prostor Afghánistánu, Iráku - pozn. red.), což je jediné místo, kde můžete F-35 srovnávat s A-10, stejně budete mít tankery, takže je to trochu bezpředmětné,” řekl Chari. “Klidně se dostanete s F-35 do 90 minut, pokud bude cíl pouze 15 minut letu od základny (cca 200 - 250 km - pozn. red.)."
V případě F-35 je obrovskou výhodou, že se dostane na místo určení mnohem rychleji než A-10 a ihned po zničení pozemního cíle se F-35 dokáže utkat s těmi nejvýkonnějšími stíhacími letadly protivníka - nejen svými zbraňovými systémy, ale i pokročilými prostředky elektronického boje. Takovou schopností disponují v americkém letectvu pouze stroje F-15.
“Nechci zlehčovat pozici A-10, je to úžasná platforma, ale musíte znát také roli, kterou budete s A-10 hrát,” řekl Chari.
Dodejme, že v současné době americké letectvo studuje možnost, zda právě do prostředí s nízkým stupněm ohrožení nasadit pouze turbovrtulová útočná letadla, jako například brazilské A-29 Super Tucano.
Letadla A-29 Super Tucan jsou velmi levná, jak na nákup, tak na provoz (zázemí, obsluha, servis, atd.). Letová hodina A-29 stojí pouze 1000 dolarů, oproti 11 500 dolarům u A-10. Navíc po přistání A-29, po doplnění paliva a zbraní, doslova za pár desítek minut odstartuje k další misi. Takové tempo přistání a startů u výkonných proudových letadel není možné.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Americké letectvo hledá náhradu za A-10 Thunderbolt II
Americké letectvo plánuje do roku 2022 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. ...
- 12.04.2016
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony
Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...
- 19.04.2016
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Létající kalašnikov: Rusové sází na bitevní letadla Su-25
V ruské armádě plní úkoly blízké pozemní podpory bitevní letoun Su-25, přezdívaný “Havran”. ...
- 26.04.2016
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
CerVus: a ako ti pomoze nizkofrekvencny radar, ked tvoje PVO systemy nebudu vediet viest palbu??? pretoze PALEBNY RADAR je vzdy X-BAND... UHF/VHF radary su dobre max na vcasnu ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: a ako ti pomoze nizkofrekvencny radar, ked tvoje PVO systemy nebudu vediet viest palbu??? pretoze PALEBNY RADAR je vzdy X-BAND... UHF/VHF radary su dobre max na vcasnu vystrahu, no potrebujes ciel zamerat X-BAND radarom aby si nan mohol strielat...
PVO systemy kratkeho dosahu by teoreticky mohli prejst na IR systemy a Laserovy dialkomer, no tie nemaju ktovie aky dosah proti vzdusnym cielom, kym taka F-35 moze kludne niest JAGM ci SBD a utocit na ciele mimo dosah tychto systemov...Skrýt celý příspěvekjj284b: Dobře, ale Rusko a Čina už vyvíjejí a testují nízkofrekvenční radary instalované na AWACS drony. Do toho mohou příjít technologie propátrávající okolí pomocí ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: Dobře, ale Rusko a Čina už vyvíjejí a testují nízkofrekvenční radary instalované na AWACS drony. Do toho mohou příjít technologie propátrávající okolí pomocí optiky.
Spoléhat se čistě na stealth může být chyba.Skrýt celý příspěvekCerVus: kym budu vsetky protivzdusne systemy pouzivat X-Band na vedenie palby, dovtedy budu mat lietadla ako F-35 ci F-22 vyhodu... a zatial tu nie je nic, co by x-band vedelo ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: kym budu vsetky protivzdusne systemy pouzivat X-Band na vedenie palby, dovtedy budu mat lietadla ako F-35 ci F-22 vyhodu... a zatial tu nie je nic, co by x-band vedelo nahradit.Skrýt celý příspěvek
Stejně to skončí tak, že se pár letu budou plácat s F-35 a stejně potom budou muset vyvinou specializovaný letoun pro pozemní podporu schopný rychlého přízemního letu protože ta ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně to skončí tak, že se pár letu budou plácat s F-35 a stejně potom budou muset vyvinou specializovaný letoun pro pozemní podporu schopný rychlého přízemního letu protože ta stealth výhoda, kterou teď F-22 a 35 mají už moc dlouho nevydrží.Skrýt celý příspěvek
pro Charlie: Nechystáte se na dráhu spisovatele? Skvěle by se to četlo :-) Do roka ha do dne ať si před spaním můžu přečíst aspoň povídku ;-)
pro Charlie: Nechystáte se na dráhu spisovatele? Skvěle by se to četlo :-) Do roka ha do dne ať si před spaním můžu přečíst aspoň povídku ;-)
Dle mého by bylo nejlepší tohle: nahoře v těch pěti kilometrech si krouží ta F-35, po nikom nestřílí a sosá senzorama co se kde šustne. Takže třeba vidí ten radar toho Pantsire za ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mého by bylo nejlepší tohle: nahoře v těch pěti kilometrech si krouží ta F-35, po nikom nestřílí a sosá senzorama co se kde šustne. Takže třeba vidí ten radar toho Pantsire za kopcem, všimne si těch tří křováků s MANPADSem támhle na střeše, uvidí tu ZU-23-2 schovanou mezi stodolou a barákem ve vsi na kterou útočí moje pěchota.
Dole mezitím gruntové rozvinou mechanizovanej útok na městečko hájený mechanizovaným praporem a páč to do nich enemáci sypou ze všeho co má hlaveň, zažádaj si o btevní podporu. A-10F (nebo nová A-15), která zrovna dozbrojila na předsunutým letišti vytvořeným z fotbalovýho hřiště a louky o pět kilometrů dál vzlítne, pilot si stáhne data o situaci a vezme to oudolím místní říčky přřímo k cíli.
F-35 preventivně šoupne jednoho HARMa po Pantsiri, kterej sice nedostane zásah, ale zaleze do rozbořenýho seníku, a pokračuje v sledování situace.
Pilot bitevníku ví o MANPADSu, kterej se mezitím přesunul do krytu, kde na něj F-35 nemůže, ale on má pod křídlem raketnice 70mm raket, takže si první průlet naplánuje tak, aby to poslal přímo do toho baráku, kam ti čmoudi zalezli.
Přehoupne se přes kopec, vysmaží salvou raket MANPADSáky a udělá kolečko, behem kterýho dostane update od pozemáků, který ho požádaj o zničení pozic nepřítele za hřbitovní zdí, což vyřeší zbytem 70mm raket, a pak dávkou z kanonu vyzmizíkuje ZU, který se ho celou dobu snžilo dostat.
F-35 mezitím jednou laserem naváděnou bombou odpálí mostek, aby zdrželo přijíždějící posilovou tankovou četu, a následně pozice tanků přepošle pěchotě a bitevníku.
BItevník mezitím posledním napalmem vypálí místní školu, nyní přeměněnou v poslední centrum odporu, zamává křídlama pěšákům a ještě před odletem vyřeší tankovou otázku, která se snažila překročit říčku z chodu.
Možná si to maluju jako hurvínek válku, ale tohle je podle mě něco čemu se říká efektivní použití dostupné techniky.
Mimochodem A-10 se Shilkou počítala a existovala taktika na provedení kanonové zteče tak, aby A-10 nepřišla ke škrábanci a Shilka se odebrala do tankového nebe. Klíčem byl mnohem větší výkon GAU-8 oproti 23mm čtyřčeti, a váhoda útoku z výšky.Skrýt celý příspěvekPro lepší pocit pěšáků, by byl ideální dálkově řízený A-10 - jasně, jako dron je to moc velké, ale GAU na nic menšího dát nejde. Účinek nic moc, ale morální vzpruha je to masivní - ...Zobrazit celý příspěvek
Pro lepší pocit pěšáků, by byl ideální dálkově řízený A-10 - jasně, jako dron je to moc velké, ale GAU na nic menšího dát nejde. Účinek nic moc, ale morální vzpruha je to masivní - ideálně doplněný o CAS F-35, která ten cíl reálně zničí z výšky, když bude nalétávat A-10 :D
Ekonomicky je asi výhodnější použít helikoptéru, než A-10 - přeci jen podporu pěšákům dokáže poskytnout lepší a po delší časSkrýt celý příspěvekMarthy: pokud mají JTAC (návodčího) tak jakékoliv letadlo od F-16 přes A-10, ozbrojené drony až po B-1 a B-52 ten tank dokáže zničit a ještě poskytnout CAS... A všechny ty stroje ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy: pokud mají JTAC (návodčího) tak jakékoliv letadlo od F-16 přes A-10, ozbrojené drony až po B-1 a B-52 ten tank dokáže zničit a ještě poskytnout CAS... A všechny ty stroje to můžou udělat hezky z bezpečí mimo dosah manpadu.Skrýt celý příspěvek
Kozlus: Gilmore z nějakého důvodu porovnával A10C s F35B i když přesně věděl že USAF bude pořizovat F35A, takže ty časy vychází z toho. Takže pro porovnání parametrů, B je těžší ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: Gilmore z nějakého důvodu porovnával A10C s F35B i když přesně věděl že USAF bude pořizovat F35A, takže ty časy vychází z toho.
Takže pro porovnání parametrů, B je těžší a unese o dost míň paliva díky ventilatoru co váží víc a zabírá místo pro palivovou nadrž.
Hmotnost prazdé F35A je 13,199 kg, F35B 14,700 kg
Interní palivo F35A 8,390 kg, F35B 6,045 kg
combat radius (profil pro AG, s bojem nad cílem a rezervou) F35A 625 nmi (1,158 km), F35B 467 nmi (865 km)
Vytrvalost F35A bude dost blízko A-10 a bude podstatně rychleji na stanovišti a u cíle.
fenri: snad kazdy ví že součástí A-10 je kanon... mimochodem málokdy nese plnou kapacitu... Ale taky víš, že šance že použijí kanon v bojové situaci proti chráněnému cíly JA považuji jako minimální.
F35A zvladne se svým kanonem tři dávky (teoreticky podstatně víc, protože se dá nastavit kolik nábojů v davce ma být), A-10 teoreticky víc, ale zapomeň an to, že budou dělat opakované přelety cíle v bojové situaci, max v extrémních přepadech a je to něco co tě zabije.
Marthy: pokud jde o boje ve městech, tak čím víš stroj bude, tím líp uvidí co se děje na ulicích. Čím níž jsi, tím horší LOS máš na cíl a navíc bude mnohem víc potřeba, aby stroj letěl podél ulice na které je ten cíl, takže je i předvídatelná trasa...Skrýt celý příspěvekKozslus:Ten bitevník přece nebojuje sám,ten tank ve městě může odhalit spojenecká jednotka bojující ve městě a bude požadovat palebnou podporu-přesně na tohle bitevní letadlo ...Zobrazit celý příspěvek
Kozslus:Ten bitevník přece nebojuje sám,ten tank ve městě může odhalit spojenecká jednotka bojující ve městě a bude požadovat palebnou podporu-přesně na tohle bitevní letadlo je.Určitě budou raději za ten bitevník než za f-35,ten by jim nijak pomoct nedokázal.Bitevník prostě přiletí na zavolání,zničí tank a ještě té jednotce poskytne přímou palebnou podporu.
Nějaké ruční plřs pro ně asi nebude až takový problém,vždyť Rusko v Sýrii a Američani v Iráku používají SU-25 a A-10 pořád a co vím o žádný nepřišli.Skrýt celý příspěvekMarthy: jenze nez ten bitevnik neco najde, nasmeruje se na to a odpali nejakou strelu, tak uz na nej davno leti 10 strel ze zeme. F-35 krouzici nad bojistem a sosajici z tankeru ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy: jenze nez ten bitevnik neco najde, nasmeruje se na to a odpali nejakou strelu, tak uz na nej davno leti 10 strel ze zeme.
F-35 krouzici nad bojistem a sosajici z tankeru aby tam zvladla vydrzet az 90 minut:
To ma to letadlo az tak spatnej dolet? Myslel jsem, ze je na tom lip.
Ale: Pokud bude nutno nasadit F-35, tedy je v oblasti silna PVO, tak muzeme zapomenout na tanker, protoze ten by spadl prvni.Skrýt celý příspěvekSháním, přehlédl jsem to, nebo ve Vašem výčtu výzbroje A-10 chybí cca 1300 drobných kousků do GAU. To může být dost argument. Obecně si myslím, že podceňuje role psychiky. Boj ...Zobrazit celý příspěvek
Sháním, přehlédl jsem to, nebo ve Vašem výčtu výzbroje A-10 chybí cca 1300 drobných kousků do GAU. To může být dost argument.
Obecně si myslím, že podceňuje role psychiky. Boj pěšáků je emotivní a trudná práce a emoce zde hrají roli. A prostě prase chrochtajici kousek nad hlavou dodává pocit sucha a bezpečí, zvláště když protivník nemá na každé mezi Pancir a v každém městě S-400.Skrýt celý příspěvekZáleží s jakými konflikty počítají,no-nevěřím že někdy dojde k absolutní válce USA třeba proti Rusku nebo Číně.V konfliktech které jsou dnes bude jistě výhodnější pravý bitevní ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží s jakými konflikty počítají,no-nevěřím že někdy dojde k absolutní válce USA třeba proti Rusku nebo Číně.V konfliktech které jsou dnes bude jistě výhodnější pravý bitevní letoun než ta f-35,už proto že je mnohem levnější,provozně i fyzicky.
Bojovníci IS nebo talibanu nemají skoro žádnou protivzdušnou obranu,proto svou techniku musí skrývat,když už jsem psal o tom městě tak proč ne,můžou tam ukrýt nějaký ten tank,do ulice mezi domy-Bitevník prostě poletí nízko nad domy,odhalí tank,manévrem se dostane souběžně nad ulici kde stojí a zničí ho...pár případných zásahů z kulometu už snese,na to je stavěný.
Ta f-35 ho sama neodhalí,radar přes domy nevidí,jednoduše na přímou podporu vojsk se nehodí.
Jasné že třebva zrovna v tomhle případě by se ještě lépe hodit bitevní vrtulník,je to jen takový hypotetický příklad,kterým jsem chtěl ukázat že by podle mého nebylo moudré pro usa zcela se vzdát bitevních letounů s tím že je plně zastoupí nová f-35.Skrýt celý příspěvekMarthy: město, ok, velkoměsto kde je hodně vysokých budov bude problém, ale jak si tma pomůžeš, že půjdeš nízko? 30mm kanon A-10 není efektivn proti moderním tankům a nezapomeň ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy: město, ok, velkoměsto kde je hodně vysokých budov bude problém, ale jak si tma pomůžeš, že půjdeš nízko?
30mm kanon A-10 není efektivn proti moderním tankům a nezapomeň že se k nim pak musí ještě přiblížit, během pár let každý tank a obrněné vozidlo bude mít schopnost vést palbu proti nízkoletícím cílům svoji primarní zbraní.Skrýt celý příspěvekShania,myslel jsem třeba kopcovitý zalesněný terén,nebo třeba město...to je problém i pro moderní radiolokační nebo infračervené senzory. Moderní letouny používají různé pokrokové ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,myslel jsem třeba kopcovitý zalesněný terén,nebo třeba město...to je problém i pro moderní radiolokační nebo infračervené senzory.
Moderní letouny používají různé pokrokové "dokonalé"senzory,systémy řízení palby a jiné,zdá se že jsou všemocné,ale tak to není.Kolik let už bojuje "nejsilnější armáda světa"v Afgánistánu proti talibanu,s použitím nejmodernější techniky,a jaký je výsledek?
To samé v Iráku a Sýrii,tam pár tisícovek fanatiků drží rozsáhlá území,přestože je už dlouhou dobu bombarduje pomalu půlka světa.Například před pár dny jsem někde četl že islámský stát se pokusil dobýt zpět nějaké město v Sýrii,nedávno osvobozené Syrskou armádou.Útok se podařilo odrazit...to nejzajímavější ale je že při útoku použily minomety,6 tanků a upravené automobily s namontovanými kulomety.Jak to že po té co je řadu měsíců bombardují ty nejlepší Americké a Ruské letadla pořád mají těžkou techniku? Je to jednoduché,bombardování z bezpečné vzdálenosti,tak aby se útočící letoun nedostal do nebezpečí je prostě málo efektivní.
A co se týká zničení Kadáfího tanků nálety nato,armáda Lybie byla velmi slabá a naprosto zastaralá.Ono je jedna věc zničit pár tanků t-54 (starých 50 let) které se motají uprostřed pouště se špatně vycvičenou posádkou,druhá je napadnout a zničit jednotku moderních tanků se zkušenými posádkami,které se budou pohybovat v pro ně v co nejvýhodnějším terénu.
Další věc je že moderní tanky začínají být vybaveny různými systémy na zarušení či zničení protitankových řízených střel,s inračerveným a radiolokačním navedením,to je další důvod proč by byl f-35 proti tankům a jiným obrněným vozům neefektivní.
Naopak proti dávce s rotačního kanónu ráže 30mm neobstojí ani nejmodernější tank,i když posádka přežije tank bude natolik "očesaný"že bude vyřazen z boje.Skrýt celý příspěvekCharlie: sbd 1 je na fixni cile (má i penetrační schopnosti proti opevněným cílům) a sbd 2 proti pohybujícím se cílum. Obě mají dost velkou nalož na zničení čehokoliv co se může ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: sbd 1 je na fixni cile (má i penetrační schopnosti proti opevněným cílům) a sbd 2 proti pohybujícím se cílum. Obě mají dost velkou nalož na zničení čehokoliv co se může hýbat.
A-10 nebyla stavěna ani proti shilce, tunguska už je o generaci dál a s A-10 by udělala kratký proces o panstiru ani nemluvě. Maverik byl od začátku hlavní protitanková zbraň, u A verze se IR Maverick používal jako nouzový FLIR, teď na to mají TG pody.
Pokud by jsi měl něco tak zamaskovaného jak píšeš, ajk by je asi našla A-10? Pokud ten cíl nanajde sensor fusion několika F-35, tak ho ani náhodou nenajde pilot A-10 vlastníma očima dřív než ho sejmou.
F-35 ve střední výšce bude mimo dosah hlavňové vyzbroje a bude mít aspoň čas na nějaké protiopatření proti raketám a nebo dokonce na odvetný uder, přinejmenším předá info o tom kdo po ní a odkud střílí dál.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...