Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

AC-130J Ghostrider; ilustrační foto; větší foto / U.S. Air Force

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle na zemi. I přes pokračující zdokonalování senzorů tak stále dochází ke střelbě na civilisty nebo na vlastní vojáky. Změnit to mají roje malých průzkumných dronů vystřelovaných AC-130 nad bitevním polem.

Celá flotila bitevních letadel AC-130 je podřízená Velitelství amerického letectva pro speciální operace AFSOC (US Air Force Special Operational Command). AC-130 se v drtivé míře používají pro blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support) vlastních jednotek (včetně speciálních) na zemi.

Avšak pro posádku je nesmírně složité rozeznat pozice vlastních i cizích jednotek. Vše navíc komplikuje městské prostředí, kde se pohybuje mnoho civilistů a kde je mnoho civilních budov. Například po chybě v určení cíle v říjnu minulého roku posádka AC-130 zaútočila na nemocnici v afghánském Kundúzu a zabila 42 civilistů.

Problém dělá rovněž špatné počasí. Letoun využívá k zaměření především infračervená čidla, ty ale nefungují, pokud je pod letounem oblačnost. AC-130 samozřejmě dokáže létat níže, ale tam se vystavuje palbě protivníka. Například při operaci Pouštní bouře byl jeden AC-130 zasažen přenosnou střelou země-vzduch Strela-2 (max dostup 4200 m). Všech 14 členů posádky zahynulo.

V blízké budoucnosti se ale možnosti posádky AC-130 identifikovat cíle zásadně zlepší. Letectvo počítá s nasazením malých dronů, které AC-130 shodí ze střední výšky nad zájmovou oblastí. Drony doletí do oblasti a začnou sledovat a digitálně předávat informace o situaci na zemi.

Drony se však nebudou moci vrátit zpět. Při výcviku samozřejmě drony přistanou bezpečně na zemi, ale při bojové misi se počítá s jejich ztrátou. Průzkum pomocí dronů tak nevyjde rozhodně lacino. AFSOC počítá s cenou 50 000 dolarů za jeden dron.

Z počátku letectvo využije, především pro fázi výcviku a vypracování taktiky, malé drony Coyote od firmy Raytheon. Coyote splňuje zásadní klíčový požadavek letectva - lze ho vypouštět z víceúčelových vypouštěcích tubusů CLT (Common Launch Tube).

Dron Coyote; větší foto / Raytheon

CLT je speciální vypouštěcí zařízení (152 mm / 1220 mm), do kterého lze umístit nejrůznější výzbroj nebo senzory (drony). Tubusy pojmou například střely AGM-176 Griffin, Nemesis, klouzavé pumy GBU-44/B Viper Strike nebo novou generaci loudavé munice.

Coyote má rozpětí křídel 1,4 m a startovací hmotnost 5,9 kg. S užitečným nákladem o hmotnost 0,9 kg dokáže létat ve vzduchu 60 minut. Cestovní rychlost je 110 km/h a maximální 160 km/h. Drony Coyote jsou schopny dokonce komunikovat mezi sebou a létat ve formaci.

AFSOC však do budoucna počítá s vývojem mnohem výkonnějších dronů s výdrži ve vzduchu až čtyři hodiny. Drony tak zajistí pokrytí prostoru například při akcích speciálních jednotek nebo při větších pozemních operacích.  Problém je však umístit vše potřebné (senzory, komunikaci, křídla) do dronu tak, aby mohl být umístěn do CLT tubusů.

Idea vypouštění dronů se však neomezí jen na AC-130. Letectvo uvažuje o umístění malých dronů na výkonnější bezpilotní letadla, jako je MQ-9 Reaper. Avšak nic nebrání drony vypouštět z vrtulníků (bitevní AH-64 Apache) nebo dalších letadel.

V následujících měsících začnou posádky AC-130 testovat drony Coyote. Cílem je seznámit se s novou technologii, pochopit její možnosti a vypracovat vhodnou taktiku nasazení. S operačním nasazením dronů na letadlech AC-130 se počítá v letech 2018 až 2019.

Zdroj: National Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů

Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...

Radary Armády ČR a protivzdušná obrana NATO

V souvislosti s nákupem nových 3D radarů pro Armádu ČR nebude od věci si připomenout strukturu a ...

Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jenikdavid
    13:15 20.04.2016

    Nerozumím tomu, k čemu jsou pak drony typu Global Hawk ? Ten by přeci měl být tím průzkumným okem ve velké výšce, ale s perfektním vybavením, resp. jeho operátor by měl mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Nerozumím tomu, k čemu jsou pak drony typu Global Hawk ? Ten by přeci měl být tím průzkumným okem ve velké výšce, ale s perfektním vybavením, resp. jeho operátor by měl mít dostatečné informace o tom, na co se tam dole má AC-130 zaměřit nebo nechat být...Nebo když je zataženo, tak jsou Global Hawky k ničemu ?Skrýt celý příspěvek

  • shal
    12:59 20.04.2016

    Možná by to nemuselo být ani tak drahé. Pokud ty budoucí drony budou moci lítat 4 hodiny, tak kde je napsané, že nemůžou hodinu nebo dvě operovat nad zájmovou oblastí, aby pak měly ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by to nemuselo být ani tak drahé. Pokud ty budoucí drony budou moci lítat 4 hodiny, tak kde je napsané, že nemůžou hodinu nebo dvě operovat nad zájmovou oblastí, aby pak měly ještě dost času doletět 200 km někde do bezpečné rovné oblasti, kde by přistály a mohly by výt nějakou předsunutou četou klidně sesbírány. Zvlášť pokud se dá očekávat, že ten dokonalejší model bude i mnohem dražší. Tedy pokud to nebudou kamikadze drony s náloží.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:27 20.04.2016

    Ten sensor na kabelu měli na "zepelínech" už Němci za 1. sv. Akorát se ten sensor jmenoval třeba Günther :) Jeden takový skopčákům upadl, vyfotil jsem si ho kdysi v Duxfordu v ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten sensor na kabelu měli na "zepelínech" už Němci za 1. sv. Akorát se ten sensor jmenoval třeba Günther :)
    Jeden takový skopčákům upadl, vyfotil jsem si ho kdysi v Duxfordu v hangáru, když měli den otevřených dveří v repas. dílnách.
    http://1url.cz/gtrzq...
    http://1url.cz/ytrz2... Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    11:55 20.04.2016

    Tažení senzoru na kabelu - to mu připadá dost obtížně realizovatelné: a) je potřeba, aby UAV letělo aspoň tak o 3km níže (v dosahu MANPADů a s výrazně lepšími pozorovacími ...Zobrazit celý příspěvek

    Tažení senzoru na kabelu - to mu připadá dost obtížně realizovatelné:
    a) je potřeba, aby UAV letělo aspoň tak o 3km níže (v dosahu MANPADů a s výrazně lepšími pozorovacími podmínkami) a ten kabel určitě nebude kolmo, ale v úhlu tak 20 stupňů - což mi vychází na délku skoro 9km a to je hodně.
    b) AC-130 v cílovém prostoru krouží a ze svého náklonu pálí - s 9km kabelem/vláknem za sebou ... to by nedopadlo dobře - to vlákno by nedrželo celý poloměr zatáčky, ale utahovalo by ji na menší - kratší vzdálenost
    c) takto by tam mohl být jen jeden UAV - aby se nezamotal

    Výhody nezarušitelnosti jsou nesporné. Pokud ale bude protivník schopen účinně rušit, možná bude schopen i sestřelit AC-130 ve vyšších výškách. MANPADy postupně zvedají svůj výkon. Uvidíme, jak se změní situace v Sýrii po nynějších dodávkách FN-6 povstalcům. Buď to Rusové zvládnou zarušit, nebo budou muset (po ztrátách vrtulníků) přejít do vyšších výšek.

    B&S: drony ok, ponorky budou mít velký problém se spojením a spolehlivostí, bezosádkový člun ok (nejsem potápěč - těm asi budou vadit :-), elektromagnetické dělo je IMHO spíše nepoužitelné - bude potřebovat řízenou munici (na nepřímou střelbu) a ta bude mít velmi těžké podmínky, na přímou střelbu se k plnohodnotnému soupeři nedostane.

    Lasery vypadají velmi nadějně. Budou problémy s chlazením a protivník nasadí reflexní materiály a koutové odražeče. Lasery ale mají potenciál dosáhnout významu kulometu v 19. století. Pokud v nich ale východní konkurence zaostává, tak to nemusí být o moc.

    F-35 - se ještě uvidí, zatím má třeba software pro vyhodnocení spolehlivosti chyby v zadání (špatný přístup = já vím všechno nejlépe).
    Nová B-21 je evolucí, stejně jako obnova výroby ruského Tu-160 - a je to snad správná cesta. X-37B je ok.

    Východní konkurence nemusí nutně opakovat všechny slepé uličky. Pokud se např. podaří zajistit detekci B-2 přes výstupní horké plyny z motorů, tak je celá neviditelnost znehodnocena. Pokud dnes postavíte 11 letadlových lodí USA proti stovkám hypersonických protilodních raket, nelze spolehlivě říci, že všech 11 lodí skončí na dně nebo všech 11 spolehlivě přežije. Už potopení 2-3 by vedlo ke stažení ostatních.Skrýt celý příspěvek

  • jsk1
    09:48 20.04.2016

    K čemu budou drony, když bude nepřítel pálit z nemocnice nebo civilního objektu? Cokdyž identifukuje dítě, jak nese munici džihádistům? Jak dlouho budou trvat konzultace s ...Zobrazit celý příspěvek

    K čemu budou drony, když bude nepřítel pálit z nemocnice nebo civilního objektu?
    Cokdyž identifukuje dítě, jak nese munici džihádistům? Jak dlouho budou trvat konzultace s právníky přes satelit a kolika dronů mezitím dojdou baterky? Džihádisté na zaití jednoho amerického vojáka i"investovali" v průměru 1000 dolarů, USA na zabití jednoho džihádisty pak 1 milión dolarů....doufám že se v Pentagonu najde nějaká kalkulačka..Skrýt celý příspěvek

  • niko
    09:00 20.04.2016

    Myslim, ze s tou identifikaciou povstalcov to an dnes nie je tak zle. Kedze ACcka robia takmer vyhradne CAS. Tam je prevazne jasne kto si zli a kto dobri chlapci. Ten nestastny ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze s tou identifikaciou povstalcov to an dnes nie je tak zle. Kedze ACcka robia takmer vyhradne CAS. Tam je prevazne jasne kto si zli a kto dobri chlapci. Ten nestastny utok na nemocnicu v Kunduze urobil 16. SOW. Ta jednotka pocas svojho turnusu zabila 60 teroristov a vodcov Talibanu tak, ze zamerala ich signal z mobilu a spustila na neho palbu. V Kunduze zachytili tento signal (vraj pakistanskeho agenta) z budovy o ktorej posadka pravdepodobne nevedela, ze je nemocnica. Ci by v tomto pripade pomohli drony ? Asi ano. No najlepsie by pomohlo, keby posadka dostavala lepsie spravodajske informacie. Kedze ta nemocnica tam nestala jeden den. Dalej je na zamyslenie, ci by pri tak casovo citlivom ciely ako ja mobil teroristu mala posadka vobec cas babrat sa s dronom.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:57 20.04.2016

    mě by zajímalo, jestli by bylo schůdným řešením, aby si ACčko "táhlo" senzor na kabelu - víceméně by šlo o dron s motorkem a křidýlkama, akorát by byl s mateřským letounem spojenej ...Zobrazit celý příspěvek

    mě by zajímalo, jestli by bylo schůdným řešením, aby si ACčko "táhlo" senzor na kabelu - víceméně by šlo o dron s motorkem a křidýlkama, akorát by byl s mateřským letounem spojenej kabelem (nemuselo by jít o nějakou tlustošňůru, jen pár drátů na napájení, optika na přenos dat a celý to zabalit do karbonu, aby to mělo pevnost). Takže Spectra by si klidně kroužilo svoje kolečka v pěti tisících nad mrakama a dole pod ním (třebas o kilometr nebo ještě níž) by obdobný kolečka kopíroval tenhle droník.

    Nemusel by tahat baterky a přitom by mohl mít výkonnej motorek na nějaký korekce, navíc by netrpěl rušením. jediný, na co by si posádka musela dát pozor, je aby si ho neustřelila.

    Stejně si ale myslím, že ty drony to nevytrhnou. Civila od partyzána stejně nepozná (snad že by jim přistál na zádech) a je otázka, jak nízko budou moct jít v zastavěným prostoru. Nakonec ty AC budou stejně muset dostat nějakej SAR.Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    21:08 19.04.2016

    Ale ono se to sčítá. Tu nový dron, tu robotická ponorka, tu elektromagnetické dělo, tu laser (zrovínka na té AC-130), tu bezosádkový člun. Když se každý zbraňový systém posune o ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale ono se to sčítá. Tu nový dron, tu robotická ponorka, tu elektromagnetické dělo, tu laser (zrovínka na té AC-130), tu bezosádkový člun. Když se každý zbraňový systém posune o kousek, dohromady to může být slušný kus. K tomu F-35, nová B-2, možná nové U-2, a možná SR-72 a ještě nám něco jistě krouží po orbitu, projekt X-37B jistě nebyl jen bezvýznamná epizoda. Řekl bych, že to co vidíme je nenápadně přicházející nejkomplexnější posun za posledních 20 let. Patrně ty nekonečné projekty a proudy peněz začínají nést ovoce a východní konkurence začíná teprve sázet a zalévat.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:12 19.04.2016

    Jasně, všechno to udělá letecký modelář na koleně. Proto také podobné technologie má i AČR, neb v Česku je leteckých modelářů nepočítaně.... Sice nesouhlasím s oslavnou ódou od ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasně, všechno to udělá letecký modelář na koleně. Proto také podobné technologie má i AČR, neb v Česku je leteckých modelářů nepočítaně.... Sice nesouhlasím s oslavnou ódou od BaS, ale komentáře o tom, jak něco jde udělat doma v garáži za (de)setinovou cenu a zvládne to každé pako, jsou ještě de*entnější. A to je co říct ;-) Protože ta óda je na úrovni Sputniku, jen z druhé strany...Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    17:10 19.04.2016

    BrothersAndSisters: s "TÍMHLE" USA nikomu neutečou. Není na tom nic tak nezvládnutelného, aby to neudělal letecký modelář doma na koleně. Při ceně 50000$ za kus (kolik asi bude ...Zobrazit celý příspěvek

    BrothersAndSisters: s "TÍMHLE" USA nikomu neutečou. Není na tom nic tak nezvládnutelného, aby to neudělal letecký modelář doma na koleně. Při ceně 50000$ za kus (kolik asi bude stát ta smečka na 1 nasazení) USA jen utečou v nákladech a budou si moci přeměřovat armádní rozpočty - kolikrát jej mají větší než Rusko nebo Čína. Navíc AC-130 je proti těmto zemím nenasaditelný, protože jeho ztráta hodně bolí. Naštěstí mají USA $, takže tyto "superschopnosti" se amerických daňových poplatníků nedotknou :-)Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    15:26 19.04.2016

    To jsou všechno skvělé nápady. Vylepšování letadel už asi leží jen v téhle oblasti. V aerodynamice, výkonu motorů apod. bylo asi dosaženo na nějaký čas vrcholu a tohle je cesta pro ...Zobrazit celý příspěvek

    To jsou všechno skvělé nápady. Vylepšování letadel už asi leží jen v téhle oblasti. V aerodynamice, výkonu motorů apod. bylo asi dosaženo na nějaký čas vrcholu a tohle je cesta pro další navýšení schopností letadel. Spojené státy proto tlučou na technologie jak mohou, aby unikly čínským a ruským pronásledovatelům. Třeba takové SU-35 už nelze lépe vytvarovat a odlehčit, motory jsou taky na maximu, cesta je už jen v technologiích nad rámec základní konstrukce. Proto F-35 a F-22 stáví právě na technologiích. Tyhle vychytávky budou "TO" čím opět USA (a snad i západ obecně) svým soupeřům odskočí ba přímo uteče.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...