Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900
- 22. 2. 2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní letoun Hermes 900. Firma tak reaguje na vzrůstající aktivitu v tzv. exkluzivních ekonomických zónách (Economical Exclusion Zones - EEZ) jenž podle konvencí OSN sahají 200 námořních mil (370 km) od pobřeží.
Operace v pobřežních vodách jde v ruku v ruce s rostoucím bojem o zdroje a se vzrůstající ekonomickou aktivitou. Skutečnost, že Elbit představil námořní Hermes 900 v Indii,není náhoda. Prostor Indického oceánu a jihovýchodní Asie se právem považuje za budoucí hlavní světovou ekonomickou zónu, kde budou státy soupeřit o zdroje a moc.
Hermes 900 je střední vrtulový bezpilotní letoun, který izraelská firma Elbit vyvinula díky zkušenostem se starším a menším letounem Hermes 450. Stroj má rozpětí 22 metrů, váží 970 kilogramů a dokáže letět maximální rychlostí 220 km/h. Ve vzduchu pak dokáže vydržet dlouhých 30 hodin.
Hermes 900 v námořní konfiguraci může unést až 350 kilogramů užitečného nákladu, včetně námořního radaru, automatického identifikačního systému (AIS), nejrůznější elektro-optické přístroje (denní, infračervené kamery) ukryté v kulovém otočném pouzdře a další elektronické průzkumné prostředky. Pod aerodynamickým krytem lze přepravovat radar dle požadavků zákazníka.
Foto: Hermes 900 v námořní úpravě. Ve spodním aerodynamickém krytu se ukrývá námořní radar / Elbit
V případě, že se Hermes 900 dostane mimo přímou viditelnost od řídicího stanoviště, můžou spřátelené lodě fungovat jako spojovací rádiové stanice mezi letounem a pozemním kontrolním stanovištěm. Při použití satelitního spojení je dosah samozřejmě omezen pouze doletem stroje, ten je podle údajů firmy Elbit až 1000 námořních mil (1 850 km.
Hlavní výhodou bezpilotních letounů obecně je "operační efektivita". V případě stroje Hermes 900 lze z jednoho kontrolního stanoviště ovládat až dva letouny najednou. To snižuje požadavky na lidské zdroje a minimalizuje cenu za provoz. Navíc podobným způsobem lze za mnohem méně prostředků pokrývat obrovské plochy oceánů, než v případě pilotovaných letadel nebo dokonce lodí.
Velitelské a kontrolní (C2) stanoviště letounu se nachází v jediném kontejneru. Ten může být převážen na korbě středního nákladního automobilu, případně lze malé stanoviště umístit kdekoliv do útrob lodí. Pro potřeby námořních operací byl systém C2 letounu Hermes 900 vybaven softwarem pro plánování misí, jako je námořní průzkum, protiponorkový boj a pátrací a záchranné akce.
Video: Propagační video "suchozemské" a námořní verze bezpilotního letounu Hermes 900 / YouTube
Hermes 900 však nemusí být použit jen pro vojenské akce. Elbit do svého stroje také nabízí námořní analytický systém WindWard od stejnojmenné firmy. Jedná se propracovaný počítačový systém, který dokáže sledovat a analyzovat námořní dopravu, odhalovat nelegální rybolov a řídit provoz v přístavech.
Hermes 900 vybavený systémem WindWard dokáže analyzovat chování lodě a dokonce posádky na palubě a upozornit na každé nezvyklé chování, které neodpovídá námořním „vzorcům“. Jednou z takových podezřelých aktivit je vybočení z plánované trasy, spouštění člunů, nezvyklý pohyb posádky po palubě, atd.
Zdroj: Wikipedia, Defense-Update
Související články
Indická letadlová loď INS Vikramaditya
Indie měla obdržet od Rusů letadlovou loď pojmenovanou jako INS Vikramaditya po mnoha odkladech ...
- 12.01.2013
- 6 komentářů
- Michal Polák
Boeing pokračuje v testování vodíkového letadla Phantom Eye
Na letecké základně Edward Air Force Base v Kalifornii pokračuje Boeing v testování vodíkového ...
- 15.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
SIMBAD-BC – raketová obrana bojových lodí
Evropská společnost MBDA informovala o prodeji prvních kusů námořního raketového obranného systému ...
- 20.02.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nejlepší přítel vojáka – robotické vozidlo SMSS
Robotické vozidlo SMSS bylo navrženo k podpoře pěších jednotek na bitevním poli. Na své korbě ...
- 22.02.2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...