Francie kupuje americká bezpilotní letadla

MQ-9 Raper
Foto: MQ-9 Reaper / Wikipedia

Hrdé příznivce galského kohouta bude následující zpráva bolet. Podle televizní stanice FRANCE 24-Paris má prý francouzská armáda v úmyslu nakoupit americká bezpilotní letadla. Ačkoli v minulosti dávala Francie vždy přednost domácí (neamerické) vojenské technice, musí bez emocí přiznat, že společně s celou Evropou je ve vývoji bezpilotních letounů velice daleko za Spojeným státy. Hodlá-li udržet nebo zvýšit své vojenské schopnosti, nezbývá jí nic jiného, než se poohlédnout po amerických strojích.

Jak uvádí francouzský deník La Tribune, poslala Paříž do Washingtonu oficiální dotaz na možnost pořízení amerických bezpilotních letadel Reaper. Francii k tomu vedou především nejnovější poznatky z vojenské operace Serval v Mali, kde se potýká s nedostatkem vzdušných průzkumných prostředků. Američané tam proto prováděli ve prospěch francouzské armády průzkum bezpilotním strojem Predator, menším to a starším bratrem stroje Reaper.

"Dopis byl odeslán do Washingtonu k posouzení proveditelnosti (nákupu bezpilotních letadel pro Francii – pozn. redakce)," sdělil deníku La Tribune zdroj na francouzském ministerstvu obrany. Francie má zájem o neozbrojené stroje Reaper, avšak vzhledem k vytíženosti výrobní linky si bude muset počkat na první americké bezpilotní letouny až do roku 2020.

Francouzská armáda vlastní v současnosti pouze tři bezpilotní letadla – DRAC, Sperwer a Harfang. Jediným strojem, který patří do stejné kategorie jako americký MQ-9 Reaper, je stroj Harfang. Ten byl do francouzské armády zaveden teprve roku 2008, ale oproti svému americkému kolegovi má dvojnásobně menší dolet a o polovinu menší nosnost.

Navíc Reaper může mít zbraně zavěšené pod křídly, čímž jeho nosnost dosahuje až pětinásobně vyšší hodnoty, než má Harfang. O větší elektronické sofistikovanosti amerického konkurenta ani nemluvě.

Americká analytická firma TEAL GROUP odhaduje, že se trh s vojenskými bezpilotními letadly na začátku příštího desetiletí téměř zdvojnásobí ze současných 5,1 miliardy eur na 8,8 miliardy eur. Jenom spojené státy vlastní 7140 letadel a jejich počet i význam nadále porostou.

Zdroj: FRANCE 24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Black Hornet - bezpilotní vrtulník do kapsy

Britská četa postupuje podél afghánské silnice. Znenadání se ozve střelba a celá jednotka je palbou ...

Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900

Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...

U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun

Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje ...

Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Iceman
    13:19 14.04.2013

    No vsak to je prave ono. Operator. O tom jsem prave mluvil, jedina cesta jak zabranit demaskujici komunikaci u UAV, je nasazeni UI (protože Věra aspol.). Je mi jasne ze ...Zobrazit celý příspěvek

    No vsak to je prave ono. Operator. O tom jsem prave mluvil,
    jedina cesta jak zabranit demaskujici komunikaci u UAV, je nasazeni
    UI (protože Věra aspol.). Je mi jasne ze operator zvladne vse lepe. Ale pokud vam
    nepritel sestreli druzice, coz pokud ma vsech pet pohromade udela jako prvni
    vec, tezko budete ridit UAV. I kdybychom vyuzili kvantove komunikace a podobnych
    principu, uz ted se rozpracovavaji teoreticka protiopatreni. To neni scifi, zabyva se tim
    NSA (nikoliv nasa), britkska GCHQ a jejich vychodni ekvivalenty.
    Jde o to, ze samotny princip UAV ma slabiny a nikdy s nebude hodit na vsechno.
    Proto jsem mluvil o UI nebo o pilotovanych letounech. Studuji kybernetiku, Asimova
    jsem pouzil jako priklad, protoze jsem se to snazil vysvetlit popularne.

    Jinak do flamu jsem prilozil, nikoho jsem urazit nechtel, za to se omlouvam.

    Na vse se da divat z vice uhlu pohledu. Ale to ze USA velmi zavisi na Evrope za demagogii rozhodne povazuji. Nerikam ze v evrope nejsou mozky, to nepochybne jsou, ale chybi politicka vule. US vyzkum je, pratele, "absolutely top-notch", a vzajemny transfer kritickych systemu mezi US a evropou je v pomeru tak 10:1 pro US. A pokud to nekoho trapi, mel by se zamyslet nad tim, jaky ma evropa etos a tam zacit.

    Jinak preci se nebudem bavit o tom kdo co a kde vysmelil po 2 svetove valce. Americani sbalili
    Von Brauna i s karavanou nakladaku, rusaci montazni linku na V2... no a co. To bychom se dostali az k Siru Isaacovi, bez nej by V2 nelitala ani omylem, ze ano. Atd. atd. To preci neznamena ze amerika nevychovala ty nejlepsi elitni vedce, nejlepsi ve svem oboru typu Feynmana, Wienera, kteri zmenili nasi dobu. Jestli nekdo razi tezi, ze bez US by mu bylo lip a ze jsou to zabari, necht si např. vyskubne ze zdi internet, vyhodi PC z okna, rozdupe mobil a spali sve dziny. Imperialisticky to odev.

    Nadavat na ameriku nema smysl, vzdyt kdo jsou americani... jsme to my, evropani co preplavali velkou louzi. Rozdil je v etosu, v myslenim v nasazeni. A dokud bude EU v takovym stavu v jakym je, budeme mit holt horsi hi-tech zbrane a vyzkum.

    PS: Omlouvam se na tu nechutnou delku komentu. :]Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    04:21 14.04.2013

    A asimova bych jako jednoznacny "klic" nebral. Vedecka FIKCE musi byt napinava a zabavna, coz souboj hrdinnych lidskych rebelu s neciticimi legiemi zarucuje vic, nez jakakoliv JINA ...Zobrazit celý příspěvek

    A asimova bych jako jednoznacny "klic" nebral. Vedecka FIKCE musi byt napinava a zabavna, coz souboj hrdinnych lidskych rebelu s neciticimi legiemi zarucuje vic, nez jakakoliv JINA "chyba v programovani" - treba ze by "naucenyma" schopnostma stroj zaplnil pamet a pak se zacal viditelne sekat, nebo ze by "zapominal" sve prirozene motoricke funkce, nebo ze by podobnym "prekroucenim reality" zacal vnimat nepratelske vojaky jako lidi a prestal by na ne utocit.

    Navic v podstate neni potreba dronum davat nezavisle adaptabilni mysleni, kdyz to same, PLUS schopnost resit "moralni dilemata" dovede uspesne suplovat operator dronu z druhe strany zemekoule.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    04:09 14.04.2013

    Je fakt, ze eu moc spickove techniky v poslednich letech nevyvinula, ale to si vysvetluju tim, ze politici i verejnost nevidi zjevneho protivnika. A energeticke zbrane, radary ...Zobrazit celý příspěvek

    Je fakt, ze eu moc spickove techniky v poslednich letech nevyvinula, ale to si vysvetluju tim, ze politici i verejnost nevidi zjevneho protivnika. A energeticke zbrane, radary LEPSI nez z usa (cz vera treba?) a jine veci - to se stale pece.

    Co se prirovnani "rusko cina" tyka, kdyz si clovek uvedomi, ze veskera moderni raketova, proudova a vesmirna technika je v drtive vetsine pripadu obslehnuta od nemcu, neni to az TAK daleko od pravdy.

    Rozhodne ne tolik, aby bylo zapotrebi zbytecne silnych slov, ktera vetsina lidi vidi jako urazliva.Skrýt celý příspěvek

  • robo
    17:08 13.04.2013

    No ta flameware je zaujímavá, ale mňa zaujalo "dvojnásobně menší dolet a o polovinu menší nosnost." to je logický češtin jak vyšitý. Pán Grohman by si mohol článok po automatickom ...Zobrazit celý příspěvek

    No ta flameware je zaujímavá, ale mňa zaujalo "dvojnásobně menší dolet a o polovinu menší nosnost." to je logický češtin jak vyšitý. Pán Grohman by si mohol článok po automatickom prekladači aspoň prečítať.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    12:08 12.04.2013

    Lhář a demagog, to pobavilo zase mě :D

    Lhář a demagog, to pobavilo zase mě :D

  • Iceman
    23:59 11.04.2013

    OL: K robotum: Reaper a vsehcna dnesni UAV nejsou myslicimi roboty, jsou to pouze manipoulatory. Ono je neco jineho robot s umelou inteligenci, ktera se bude sama ...Zobrazit celý příspěvek

    OL:

    K robotum:
    Reaper a vsehcna dnesni UAV nejsou myslicimi roboty, jsou to pouze manipoulatory.
    Ono je neco jineho robot s umelou inteligenci, ktera se bude sama vyvijet.
    Rikaji vam neco evolucni algoritmy?? Tak ano? Me ano. On se i robot muze ucit, vite. Uz dnes. Nemusi mit zrovna city, nemusi zit, ale vymknout kontrole se muze. A pokud bude mit naloz bomb bude to problem. Az dokazeme vyrobit dostatecne huste neuronove site, tak bude treba davat velky pozor. Ale ono staci pocist Asimova, ci se podivat na obligatniho terminatora. :)
    A ze si to clovek ohlida? Roboty poustime z dohledu a nedokazeme je kotrolovat jiz dnes. Cely prumysl na nich bezi. Jenom nejsou dostatecne chytri. Zakony robotiky a podobne veci nepomuzou,
    kdyz se budou moci vyvijet. Mohou si prekroutit realitu podle sveho tak, aby byla v souladu s temito zakony. Nemusi chtit, proste se to tak muze stat. Poctete Asimova.

    K US vyzrboji:
    Tak s tou americkou vyzbroji bych byl opatrnej. No a co ze Abrams ma nemecky delo? Proc ne kdyz je kvalitni a za dobrou cenu? Ovsem pancir z ochuzenyho uranu a s titanovymi pruty je domaci produkce a stale prisne strezenym tajemstvim (i kdyz uz se nejnovejsi vyvoj ubira jinym smerem).

    No a co ze cela amerika nakoupila beretty 92F? A klulomety minimi? Proc ne kdyz jsou to spickovy zbrane a za dobrou cenu? atd atd.

    To, co USA nakupuju jsou vsechno relativne low-tech veci. Je naprosto logicky ze si je koupi venku, pokud jsou lepsi a levnejsi.

    Diky tomu se muzou vice soustredit na hi-tech vyvoj: hypersonicke letouny, elektromagenticke a laserove zbrane, spickova raketova technika atd. je toho milion a dalsi miliarda o cem se nevi a jeste dlouho nebude. (Ale rozhodne nechci tvrdit ze kazdy dolar na projekty v USA je smysluplne utraceny :D)

    Chci rict to ze zatimco USA kupuji v zahranici relativne jednoduche systemy, protoze je to levnejsi nez jejich vlastni vyroba u Evropy je to presne naopak. Evropa kupuje kriticke systemy, protoze je sama navrhnout a vyrobit ani nedokaze. Takova raketa Ariane 5 ma v sobe 80% elektroniky a dalsich kritickych dilu z USA protoze je v Evrope NIKDO neumi vyrobit a mohl bych pokracovat hooodne dlouho. Podobnych systemu jsou stovky.

    A ta psledni veta... to jsem se fakt rozesmal... odkrylo mi to podstatu celyho komentu.

    Jste lhar a demagog, nic vic. :D

    PS: Nejsem ami fanatik. Kdyz uz, tak England prevail. :DSkrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    20:27 11.04.2013

    Nevím, co tu máte všichni s tou vzpourou robotu :D Bez lidskýho popudu nebude stroj NIKDY myslet a tudíš nekontrolovatelně útočit na lidi ve svůj, či jiný, prostěch (jeslti vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím, co tu máte všichni s tou vzpourou robotu :D Bez lidskýho popudu nebude stroj NIKDY myslet a tudíš nekontrolovatelně útočit na lidi ve svůj, či jiný, prostěch (jeslti vůbec někdy stroj bude schopen takto myslet).

    Nevim kde jste vzali pro-palestinskou Evropu - nevim kde jste vzali proti-izraelskou Evropu.

    Je naposto nemístný vojensky srovnávat ať Francii/Neměcko/Spojené království či jakoukoli evropskou zemi s USA. Každá země má takovou vojenskou sílu, jako potřebuje a jestli má USA 50000 dronů a Evropa dohromady např. jen 2500, tak je to proto, že je Evropa v takovým množství nepotřebuje. Proč by měla prahnout po vojenský celosvětový nadvládě, když přece jen stačí mít nadvládu nad nepřítelem?? Když Francie nemá dostatek dronů pro vojenský operace v Mali - to je posměchu a pošklebování, ale že nemalá část "emerický" vojenský technologie a výzbroje je převzatá z evropských vojenských programů, už nikdo nevidí ;) FN Minimi počínaje, přes Strykerem a Abramsem konče. Armáda USA by byla bez Evropy asi tak vyspělá, jako čínská lidová armáda bez Ruska ;)Skrýt celý příspěvek

  • Iceman
    12:52 11.04.2013

    @RiMr: Frnacouzskou vnitrni politiku sem opravdu, ale opravdu netahejte. :D Mel jsem na mysli jeho rozhodnuti ohledne libye atd..... Sice v pozadi skoro vsechno odmakaly stary ...Zobrazit celý příspěvek

    @RiMr:

    Frnacouzskou vnitrni politiku sem opravdu, ale opravdu netahejte. :D Mel jsem na mysli jeho rozhodnuti ohledne libye atd..... Sice v pozadi skoro vsechno odmakaly stary dobry USA, ale alespon protentokrat francie jasne vystoupila a nemela jen blby protiamericky kecy (ktery mimochodem prameni prave z tech komplexu). Je proste sympaticke videt, alespon jednou za cas, ze Atlanticky prostor ma vice aktivnich clenu a nehazi se vsechno alibisticky jen na ameriku, ktera z toho moc velkou radost nema a ma svych problemu dost.

    A jak jiz bylo receno, sarkozy je spise madar :D -- A jelikoz nastesti nejsem francouz, jak udajne kradl doma, me opravdu, ale opravdu nezajima, to je probelm jeho volicu. Jeho politicky styl me bavil a fandil jsem mu :D Bral jsem ho jako filmovou postavu.... kdyz si to po summitech vykracoval v "pilotkach", po boku Carlu Bruni..... zacal se sklebit a mavat do kamery, tak jsem se opravdu musel smat, bylo to stylovy :D

    Ale jednu vec mu musim priznat. A ted beze srandy. Z nej se francie vratila do vojenske cast NATO. A to se pocita. Aspon u me.

    @Charlie

    Jj, to mas pravdu. Software, senzory a avionika obecne... to jsou ty spickovy a nejutajovanejsi casti :) Samotna platforma, i diky absenci pilota az zas takovej problem neni.

    -------

    Ja bych vubec uvital nejakou polemiku/clanek nad budoucnosti uav. Samozrejme dojde k jejich masovemu rozsireni.... ale myslim si, ze stale zustane par oblast, kam budou pronikat jen tezko. A to hlavne kvuli bezpecnosti a stealth vlastnostem.

    UAV budou totiz muset vzdy vysilat nejaky signal, a to ho jednak prozrazuje a druhak ten signal muze byt vzdy kdyz ne zneuzit, tak urcite zarusen. A kdyz vemu v uvahu kvantove technologie apod, vzdy tu budou protiopatreni.) To mi prijde jako strasne riziko treba pro boj o vzdusnou nadvladu.

    Jinou moznosti jsou stroje s umelou intelgenci.... ale to uz zavani vzpourou robotu.

    Myslim si, ze pilota pro jiste druhy operaci (takovych 10% minimalne) jeste dloooouho nic nenahradi. Rozhodne nesouhlasim s tvrzenim ze F35 bude posledni pilotovana US stihacka. :)Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut
    12:32 11.04.2013

    Nebyl bych tak kritický ke schopnostem "Evropy" na poli vývoje UCAV. Viz nEUROn, který vede Dassault, nebo BAE a jejich Taranis

    Nebyl bych tak kritický ke schopnostem "Evropy" na poli vývoje UCAV. Viz nEUROn, který vede Dassault, nebo BAE a jejich Taranis

  • Charlie
    08:06 11.04.2013

    Sarkozyho vnímali rozpačitě, ale sami si ho zvolili :) Ovšem člověk neví, jestli se má smát nebo brečet. Nedávno vyšel v ATM článek o evropských UAV a vesměs to bylo všecko v ...Zobrazit celý příspěvek

    Sarkozyho vnímali rozpačitě, ale sami si ho zvolili :)

    Ovšem člověk neví, jestli se má smát nebo brečet. Nedávno vyšel v ATM článek o evropských UAV a vesměs to bylo všecko v jednom duchu: demonstrátor-zrušený vývoj - takový Taranis je toho zářným případem (přitom jeho vývoj byl hotový, lítalo to, a zbývalo "jen" přetavit to ve funkční stroj). Logicky se potom nelze divit, že se evropské státy musí poohlédnout jinde. Izraelci jsou v tomhle směru neprůchodní, z nějakého mě neznámého důvodu je teď v evropě nemáme rádi (a fandí se palestincum), tak zbývá amerika.

    Paradoxní je fakt, že UAV třídy jako je REaper nebo Perdator není po aerodynamické stánce žádný výkřik techniky a hlavní těžiště vývoje je v avionice (i letové programovém vybavení) a průzkumných přístrojích.Skrýt celý příspěvek

  • Radek
    17:22 10.04.2013

    Sarkozy má maďarský předky,zase tak velkej frantík to není a francouzi sami ho brali dost rozpačitě..to jen tak na okraj :D

    Sarkozy má maďarský předky,zase tak velkej frantík to není a francouzi sami ho brali dost rozpačitě..to jen tak na okraj :D

  • RiMr
    14:05 10.04.2013

    "sarkozyho politicky styl a rozhodnost jsem velmi kvitoval" Myslíte tenhle ...Zobrazit celý příspěvek

    "sarkozyho politicky styl a rozhodnost jsem velmi kvitoval"

    Myslíte tenhle "styl"?
    http://www.lidovky.cz/byvaly-p...
    http://www.lidovky.cz/kaddafi-...
    http://www.lidovky.cz/sarkozyh...

    A to jen tak namátkou. Považuju ho za klasického zakomplexovaného frantíka s napoleonským syndromem. Jejich linie je ve Francii snad dána zákonem...Skrýt celý příspěvek

  • Iceman
    13:27 10.04.2013

    Tak co neni muze byt.... ;) Sice nechteji ozbrojene stroje.... ale pri vyberu prostredku muze byt moznost vyzbrojeni a vubec rozsiritelnost velmi dulezita.... -- Muj tip je, ze na ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak co neni muze byt.... ;) Sice nechteji ozbrojene stroje.... ale pri vyberu prostredku muze byt moznost vyzbrojeni a vubec rozsiritelnost velmi dulezita.... -- Muj tip je, ze na verejnost pustili ze chteji "mirove" hlidkove stroje, a pak si je vyzbroji bud hellfirama nebo nejakou svou strelou... I kdyz francouze po vojensky strance vubec neuznavam (ale sarkozyho politicky styl a rozhodnost jsem velmi kvitoval :D), nemyslim ze by se bali nasadit ozbrojeny stroj, spis bych rekl, ze je to hlavni duvod porizeni.Skrýt celý příspěvek

  • shmoula
    10:10 10.04.2013

    Kdyz ma zajem o neozbrojene stroje, tak proc resi nosnost a v clanku se uvadi moznost montaze zbrani pod kridla?

    Kdyz ma zajem o neozbrojene stroje, tak proc resi nosnost a v clanku se uvadi moznost montaze zbrani pod kridla?

Načítám diskuzi...