Nové vrtulníky pro Armádu České republiky
- 23. 11. 2011
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Před pár dny proběhla českými médii informace o možném nákupu amerických vrtulníků Armádou České republiky. Česká armáda koketuje s myšlenkou pořídit si americké dopravní vrtulníky MH-6 Little Bird (Malý Ptáček) a jejich bojové verze AH-6. V novinách se také spekuluje o nákupu středních dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk (Černý Jestřáb). Bohužel v obou případech jde opravdu jen o nejranější úvahy Armády, které nejsou vůbec definitivní. Každopádně, nic nám nebrání v tom, abychom si v dnešním článku představili nejpravděpodobnější kandidáty, tedy stroje MH-6 a AH-6. Kromě technických specifikací si i nastíníme, proč Armáda České republiky uvažuje o výměně ruských vrtulníků za menší americké stroje.
Koncept starý víc než půl století
Požadavek na nový lehký vrtulník (Light Observation Helicopter, LOH) specifikovala americká armáda už v roce 1960. Helikoptéra měla plnit úlohu lehkého dopravního, bojového a průzkumného stroje. Soutěže se zúčastnilo celkově 12 firem, z nichž nakonec do finále postoupily firmy Bell, Fairchild-Hiller a společnost Hughes Helicopters se svým konceptem Model 369.
Model 369 poprvé vzlétnul počátkem roku 1963. Hughes Helicopters vyrobila celkem pět zkušebních strojů, které poslala do testovacího střediska US Army ve státě Alabama. Zde se Model 369 utkal s deseti prototypy zbývajících dvou firem.
Jak tušíte, společnost Hughes Helicopters se svým vrtulníkem zvítězila, a uzavřela s US Army smlouvu na dodávku více než tisícovky strojů nejrůznějších verzí. Prvních 17 kusů označených jako OH-6A Cayuse (Kajus) bylo předáno armádě v květnu 1965.
Ze strojů OH-6 pak vycházejí první verze vrtulníků MH-6 a AH-6, a také následné civilní derivace MD 500, nebo MD 300. Poslední vojenské modely jako jsou MH-6M a AH-6I vycházejí právě z civilních verzí.
Označení MD značí firmu McDonald Douglas, která v roce 1984 pohltila firmu Hughes Helicopters. Rošáda mezi americkými zbrojními společnostmi byla dokončena v roce 1997, kdy MD spolkla firma Boeing. Takže nyní výrobu všech strojů řady MH-6 a AH-6 zastřešuje společnost Boeing.
MH-6 a AH-6 - malé, rychlé, obratné
K vlastnímu technickému popisu dopravní verze MH-6. Jedná se o malý jednomotorový vrtulník s kapacitou 6 osob plus dva piloti. Dva členové výsadku mají místo uvnitř stroje, zbývající čtyři vojáci sedí na bočních vnějších lavičkách. Vrtulník s celou posádkou dolétne až do vzdálenosti 430 km rychlostí 250 km/h. Vybavení pilotní kabiny a letová elektronika je u poslední verze samozřejmě na nejvyšší úrovni.
Foto: Vrtulník MH-6 vysazuje mužstvo na střechu budovy / US Army
Nyní k bitevní verzi AH-6. Armáda České republiky zřejmě uvažuje o posledním modelu AH-6I (International). Stroj AH-6I poprvé vzlétnul v srpnu 2009. Oproti standardnímu modelu je delší o 380 mm.
Nepřehlédnutelným rysem je i nový čumák pilotní kabiny ukrývající elektronickou výzbroj. U bojového vrtulníku je samozřejmostí také kulové zaměřovací pouzdro se systémem FLIR a s laserovým ozařovačem cílů.
Rozložení palubních přístrojů a celkový koncept přístrojové desky AH-6I vychází ze stroje AH-64D Block III. Ze stejného vrtulníku si „malý ptáček“ vypůjčil kompozitové listy vrtule, které roztáčí výkonný motor Rolls-Royce 250-CE30 o výkonu 533 kW.
Foto: Kokpit vrtulníku AH-6I / Boeing
Pokud se v Armádě České republiky najdou opravdoví vizionáři, může Armáda také uvažovat o bezpilotních verzích strojů A/MH-6, a to jak o dopravních MH-6X nebo i bojových AH-6X. Obě helikoptéry můžou být řízený z pozemního střediska nebo i z dalšího vrtulníku pomocí oboustranného datalinku. Avšak dle potřeby můžou být také řízeny přímo pilotem.
Potřebuje Armáda České republiky nové stroje?
Nyní si položme otázku, proč Armáda České republiky vůbec uvažuje o výměně prakticky všech Mi-24/35 Hind a také o výměně části středních dopravních strojů Mi-17.
Důvodem, a to v případě naší armády naprosto stěžejním, je levnější provoz malých vrtulníků. Ruské helikoptéry MI-17 (7000 kg) pohání dva motory, každý o výkonu až 1435 kW, zatímco MH-6 (722 kg) pohání jeden motor o výkonu 533kW.
Rozdíl výkonových parametrů, a tedy i spotřeby je enormní. Nemluvě o tom, že oprava, obsluha a údržba Mi-17 přijde mnohem dráže než kompaktní helikoptéry MH-6.
Jedním z dalších důvodů může být lepší začlenění vrtulníku MH-6 do Integrovaného zahraného systému, kde budou malé vrtulníky mnohem vhodnější pro záchranu lidí při přírodních katastrofách (povodně), než těžkotonážní stroje Mi-17.
Foto: Vrtulník AH-6I pro jordánskou armádu / Boeing
Stejný finanční důvod platí i pro Mi-24/35 Hind. Ruský vrtulník Mi-24/35 (8500 kg) pohaní rovněž dva motory, každý o výkonu 1600 kW. Celkový výkon motorů je tedy 3200 kW, což je 8-10x více než u bitevní verze AH-6. Armáda České republiky předpokládá, že případná výměna se nejvíce dotkne právě vrtulníků Mi-24/35.
Možným důvodem k vyřazení prakticky všech Mi-24/35 z výzbroje, kromě drahého provozu a logistiky, je i nezodpovězená otázka, k čemu se naší armádě hodí těžké bitevní/transportní vrtulníky Mi-24/35. Gigantické tankové bitvy a obří frontové linie jsou v případě Evropy v nejbližší budoucnosti naprosto nereálné.
Evropě nehrozí skutečné nebezpečí masivního vojenského útoku třetí země. Pokud ano, budeme o tom vědět dlouhou dobu dopředu. Je proto dobrou otázkou, zda investovat do "kladiva na tanky" nebo do "skalpelu na teroristy".
Každopádně jde jen o nejranější úvahy a domněnky. Některé články v médiích již berou výměnu vrtulníků jako hotovou věc, případně nad obchodem již vynesly odsuzující "ortel smrti". Můžu vás uklidnit, že ještě není o ničem rozhodnuto. Jde pouze o možnou cestu, kterou by se naše vrtulníkové letectvo mohlo ubírat.
Každopádně pokud máte svou vlastní představu o složení našeho budoucího vrtulníkového letectva, určitě se o ni s námi podělte v diskuzi pod článkem.
Takticko-technické informace
Vrtulník MH-6 Little Bird / AH-6 |
|
Hlavní charakteristiky |
|
Posádka |
2 piloti |
Kapcita |
6 osob (dopravní verze) |
Délka |
9,80 m |
Průměr rotoru |
8,30 m |
Výška |
3,0 m |
Prázdná váha |
722 kg |
Užitečný náklad |
684 kg |
Max vzletová hmotnost |
1406 kg |
Výkon motoru |
1x T63-A-700 turboshaft / 317 kW (dopravní verze MH-6) 1x Rolls-Royce 250-CE30 / 533 kW (bojová verze AH-6I) |
Délka trupu |
7,50 m |
Šířka trupu |
1,40 m |
Rotory |
6-listý hlavní rotor a 4-listý vyrovnávácí rotor |
Zásoba paliva |
242 litrů |
Výkony |
|
Maximální rychlost |
282 km/h |
Cestovní rychlost |
250 km/h |
Dolet |
430 km |
Dostup |
5700 m |
Rychlost stoupání |
10,5 m/s |
Možná výzbroj |
|
1x 30mm M230 Chain Gun |
|
2x 12,7mm GAU-19 |
|
2x 7,62 M134 Minigun |
|
2x odpalovací zařízení pro neřízené rakety Hydra 70 |
|
2x protitankové rakety AGM-114 Hellfire |
|
2x protiletecké rakety FIM-92 Stinger |
Zdroj: Wikipedia
Související články
Vrtulová letadla se do důchodu nechystají
Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...
- 17.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka
Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří ...
- 27.10.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní letadla budou pátrat po odstřelovačích
V článku „Akustická lokace nepřátelských odstřelovačů“ jsme psali o detektoru schopném lokalizovat ...
- 02.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Orca - bezpilotní vrtulník nové generace
Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...
- 14.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají ...Zobrazit celý příspěvek
Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají blbuvzdorné věci, které vydržely (a to nejsem rusofil, ale zahazovat naše modernizované stroje je blbost, aby se ušetřilo :-/ )Skrýt celý příspěvek
Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem Jiří ŠestákSkrýt celý příspěvek
Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo to budou třeba organizovaný zločin, teroristé, přírodní katastrofy.
Je otázka do pranice, jestli zbrojit univerzálně a udržovat si nějakou všeobecnou (ale roztříštěnou) obranou schopnost, nebo zbrojit jen proti nejpravděpodobnějšímu a nejreálnějšímu ohrožení. To jsou, ale těžké bezpečnostní otázky, na které není rozhodně jednoznačná odpověď.Skrýt celý příspěvekS Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. ...Zobrazit celý příspěvek
S Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. Mi-17 je opravdu "Hroch", je to náklaďák, který převáží i lidi. Zajímalo by mě, kolik by jste naložili materiálu do BH?Je to jako srovnávat tatovku s osobákem.Skrýt celý příspěvek
Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník ...Zobrazit celý příspěvek
Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník (Mi-24) za lehký průzkumný vrtulnník mi příjde trošku divné, je to jako vyměnit tank za čtyřkolku a tvářit se že je to supr obchod kvůli tomu, že má menší spotřebu. U Mi-24 bych očekával výměnu za jiným mladší bojový vrtulní (AH-64, Tigr nebo Ka-50).Skrýt celý příspěvek
Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.
Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.
Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké ...Zobrazit celý příspěvek
Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké (a drahé na provoz) vrtulníky reálně jsou?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...