Nové vrtulníky pro Armádu České republiky

Vrtulník AH-6I
Foto: Bojový vrtulník AH-6I / Boeing

Před pár dny proběhla českými médii informace o možném nákupu amerických vrtulníků Armádou České republiky. Česká armáda koketuje s myšlenkou pořídit si americké dopravní vrtulníky MH-6 Little Bird (Malý Ptáček) a jejich bojové verze AH-6. V novinách se také spekuluje o nákupu středních dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk (Černý Jestřáb). Bohužel v obou případech jde opravdu jen o nejranější úvahy Armády, které nejsou vůbec definitivní. Každopádně, nic nám nebrání v tom, abychom si v dnešním článku představili nejpravděpodobnější kandidáty, tedy stroje MH-6 a AH-6. Kromě technických specifikací si i nastíníme, proč Armáda České republiky uvažuje o výměně ruských vrtulníků za menší americké stroje.

Koncept starý víc než půl století

Požadavek na nový lehký vrtulník (Light Observation Helicopter, LOH) specifikovala americká armáda už v roce 1960. Helikoptéra měla plnit úlohu lehkého dopravního, bojového a průzkumného stroje. Soutěže se zúčastnilo celkově 12 firem, z nichž nakonec do finále postoupily firmy Bell, Fairchild-Hiller a společnost Hughes Helicopters se svým konceptem Model 369.

Model 369 poprvé vzlétnul počátkem roku 1963. Hughes Helicopters vyrobila celkem pět zkušebních strojů, které poslala do testovacího střediska US Army ve státě Alabama. Zde se Model 369 utkal s deseti prototypy zbývajících dvou firem.

 

Jak tušíte, společnost Hughes Helicopters se svým vrtulníkem zvítězila, a uzavřela s US Army smlouvu na dodávku více než tisícovky strojů nejrůznějších verzí. Prvních 17 kusů označených jako OH-6A Cayuse (Kajus) bylo předáno armádě v květnu 1965.

Ze strojů OH-6 pak vycházejí první verze vrtulníků MH-6 a AH-6, a také následné civilní derivace MD 500, nebo MD 300. Poslední vojenské modely jako jsou MH-6M a AH-6I vycházejí právě z civilních verzí.

Označení MD značí firmu McDonald Douglas, která v roce 1984 pohltila firmu Hughes Helicopters. Rošáda mezi americkými zbrojními společnostmi byla dokončena v roce 1997, kdy MD spolkla firma Boeing. Takže nyní výrobu všech strojů řady MH-6 a AH-6 zastřešuje společnost Boeing.

MH-6 a AH-6 - malé, rychlé, obratné

K vlastnímu technickému popisu dopravní verze MH-6. Jedná se o malý jednomotorový vrtulník s kapacitou 6 osob plus dva piloti. Dva členové výsadku mají místo uvnitř stroje, zbývající čtyři vojáci sedí na bočních vnějších lavičkách. Vrtulník s celou posádkou dolétne až do vzdálenosti 430 km rychlostí 250 km/h. Vybavení pilotní kabiny a letová elektronika je u poslední verze samozřejmě na nejvyšší úrovni.

Vrtulník MH-6

Foto: Vrtulník MH-6 vysazuje mužstvo na střechu budovy / US Army

Nyní k bitevní verzi AH-6. Armáda České republiky zřejmě uvažuje o posledním modelu AH-6I (International). Stroj AH-6I poprvé vzlétnul v srpnu 2009. Oproti standardnímu modelu je delší o 380 mm.

Nepřehlédnutelným rysem je i nový čumák pilotní kabiny ukrývající elektronickou výzbroj. U bojového vrtulníku je samozřejmostí také kulové zaměřovací pouzdro se systémem FLIR a s laserovým ozařovačem cílů. 

Rozložení palubních přístrojů a celkový koncept přístrojové desky AH-6I vychází ze stroje AH-64D Block III. Ze stejného vrtulníku si „malý ptáček“ vypůjčil kompozitové listy vrtule, které roztáčí výkonný motor Rolls-Royce 250-CE30 o výkonu 533 kW.

Kokpit vrtulníku AH-6I Foto: Kokpit vrtulníku AH-6I / Boeing

Pokud se v Armádě České republiky najdou opravdoví vizionáři, může Armáda také uvažovat o bezpilotních verzích strojů A/MH-6, a to jak o dopravních MH-6X nebo i bojových AH-6X. Obě helikoptéry můžou být řízený z pozemního střediska nebo i z dalšího vrtulníku pomocí oboustranného datalinku. Avšak dle potřeby můžou být také řízeny přímo pilotem.

Potřebuje Armáda České republiky nové stroje?

Nyní si položme otázku, proč Armáda České republiky vůbec uvažuje o výměně prakticky všech Mi-24/35 Hind a také o výměně části středních dopravních strojů Mi-17.

Důvodem, a to v případě naší armády naprosto stěžejním, je levnější provoz malých vrtulníků. Ruské helikoptéry MI-17 (7000 kg) pohání dva motory, každý o výkonu až 1435 kW, zatímco MH-6 (722 kg) pohání jeden motor o výkonu 533kW.

Rozdíl výkonových parametrů, a tedy i spotřeby je enormní. Nemluvě o tom, že oprava, obsluha a údržba Mi-17 přijde mnohem dráže než kompaktní helikoptéry MH-6.

Jedním z dalších důvodů může být lepší začlenění vrtulníku MH-6 do Integrovaného zahraného systému, kde budou malé vrtulníky mnohem vhodnější pro záchranu lidí při přírodních katastrofách (povodně), než těžkotonážní stroje Mi-17.

 Vrtulník AH-6I

 Foto: Vrtulník AH-6I pro jordánskou armádu / Boeing

Stejný finanční důvod platí i pro Mi-24/35 Hind. Ruský vrtulník Mi-24/35 (8500 kg) pohaní rovněž dva motory, každý o výkonu 1600 kW. Celkový výkon motorů je tedy 3200 kW, což je 8-10x více než u bitevní verze AH-6. Armáda České republiky předpokládá, že případná výměna se nejvíce dotkne právě vrtulníků Mi-24/35.

Možným důvodem k vyřazení prakticky všech Mi-24/35 z výzbroje, kromě drahého provozu a logistiky, je i nezodpovězená otázka, k čemu se naší armádě hodí těžké bitevní/transportní vrtulníky Mi-24/35. Gigantické tankové bitvy a obří frontové linie jsou v případě Evropy v nejbližší budoucnosti naprosto nereálné.

Evropě nehrozí skutečné nebezpečí masivního vojenského útoku třetí země. Pokud ano, budeme o tom vědět dlouhou dobu dopředu. Je proto dobrou otázkou, zda investovat do "kladiva na tanky" nebo do "skalpelu na teroristy".

Každopádně jde jen o nejranější úvahy a domněnky. Některé články v médiích již berou výměnu vrtulníků jako hotovou věc, případně nad obchodem již vynesly odsuzující "ortel smrti". Můžu vás uklidnit, že ještě není o ničem rozhodnuto. Jde pouze o možnou cestu, kterou by se naše vrtulníkové letectvo mohlo ubírat.

Každopádně pokud máte svou vlastní představu o složení našeho budoucího vrtulníkového letectva, určitě se o ni s námi podělte v diskuzi pod článkem.

Takticko-technické informace

Vrtulník MH-6 Little Bird / AH-6

Hlavní charakteristiky

Posádka

2 piloti

Kapcita

6 osob (dopravní verze)

Délka

9,80 m

Průměr rotoru

8,30 m

Výška

3,0 m

Prázdná váha

722 kg

Užitečný náklad

684 kg

Max vzletová hmotnost

1406 kg

Výkon motoru

1x T63-A-700 turboshaft / 317 kW (dopravní verze MH-6)

1x Rolls-Royce 250-CE30 / 533 kW (bojová verze AH-6I)

Délka trupu

7,50 m

Šířka trupu

1,40 m

Rotory

6-listý hlavní rotor a 4-listý vyrovnávácí rotor

Zásoba paliva

242 litrů

Výkony

Maximální rychlost

282 km/h

Cestovní rychlost

250 km/h

Dolet

430 km

Dostup

5700 m

Rychlost stoupání

10,5 m/s

Možná výzbroj

1x 30mm M230 Chain Gun

 

2x 12,7mm GAU-19

 

2x 7,62 M134 Minigun

 

2x odpalovací zařízení pro neřízené rakety Hydra 70

2x protitankové rakety AGM-114 Hellfire

2x protiletecké rakety FIM-92 Stinger

Zdroj: Wikipedia

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka

Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří ...

Bezpilotní letadla budou pátrat po odstřelovačích

V článku „Akustická lokace nepřátelských odstřelovačů“ jsme psali o detektoru schopném lokalizovat ...

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jan Grohmann
    19:48 25.11.2011

    No ono půjde v případě Mi-17, spíše o doplnění flotily o malé stroje. Většinu strojů Mi-17 by jsme si nechali.

    No ono půjde v případě Mi-17, spíše o doplnění flotily o malé stroje. Většinu strojů Mi-17 by jsme si nechali.

  • Horys
    17:55 25.11.2011

    Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají ...Zobrazit celý příspěvek

    Mi24 může přepravovat dost lidí a zároveň je to bitevník, Mi17 na rozdíl od BlackHawků funguje v Afghánu bezchybně, BH mají strašné problémy ve velkých výškách. Rusové dělají blbuvzdorné věci, které vydržely (a to nejsem rusofil, ale zahazovat naše modernizované stroje je blbost, aby se ušetřilo :-/ )Skrýt celý příspěvek

  • Jiří Šesták
    00:09 25.11.2011

    Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím z Ondrou .. Myslím že za Mi-24 by se "LittleBirdy" vyměnovat neměli když už je vyměnit tak alespon za spolehlivější AH-64 Apache nebo Ka-50 Black Shark ... S pozdravem Jiří ŠestákSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:29 24.11.2011

    Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono je nejdůležitější si položit otázku:“ Před čím nás bude chránit Česká armáda během následujících 20-30 let?“ . Budou to opravdu tankové divize valící se na nás z Východu, nebo to budou třeba organizovaný zločin, teroristé, přírodní katastrofy.

    Je otázka do pranice, jestli zbrojit univerzálně a udržovat si nějakou všeobecnou (ale roztříštěnou) obranou schopnost, nebo zbrojit jen proti nejpravděpodobnějšímu a nejreálnějšímu ohrožení. To jsou, ale těžké bezpečnostní otázky, na které není rozhodně jednoznačná odpověď.Skrýt celý příspěvek

  • Olvi
    18:49 24.11.2011

    S Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. ...Zobrazit celý příspěvek

    S Ondrou souhlasím pouze částečně. Nemůžu říct, že bych tomu nějak zvlášť rozuměl, ale stejné srovnání by snela i ta druhá možnost, tedy Mi-17 za Black Hawky. Je to jiná kategorie. Mi-17 je opravdu "Hroch", je to náklaďák, který převáží i lidi. Zajímalo by mě, kolik by jste naložili materiálu do BH?Je to jako srovnávat tatovku s osobákem.Skrýt celý příspěvek

  • Martin
    17:02 24.11.2011

    Plně souhlasím z Ondrou. Ale já bych spíš než do vrtulníků investoval do nákupu nějakých bojových letounů.

    Plně souhlasím z Ondrou. Ale já bych spíš než do vrtulníků investoval do nákupu nějakých bojových letounů.

  • Ondra
    16:06 24.11.2011

    Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník ...Zobrazit celý příspěvek

    Výměnu Mi-17 za UH-60 bych ještě chápal, i když záleželo by to na verzi, která by se kupovala a jestli by se ta výměna vůbec finančně vyplatila. Avšak vyměnit těžký bitevník (Mi-24) za lehký průzkumný vrtulnník mi příjde trošku divné, je to jako vyměnit tank za čtyřkolku a tvářit se že je to supr obchod kvůli tomu, že má menší spotřebu. U Mi-24 bych očekával výměnu za jiným mladší bojový vrtulní (AH-64, Tigr nebo Ka-50).Skrýt celý příspěvek

  • Pavel
    14:31 24.11.2011

    Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.

    Rozhodně souhlas, Hindy a MI-17 prodat někam na východ a nakoupit Little Birdy. Z pohledu laika mi to zní celkem rozumně a myslím si že "ptáčky" využijeme líp.

  • Pazderka
    14:27 24.11.2011

    Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké ...Zobrazit celý příspěvek

    Nelze než souhlasit. Vyměnit velký a těžký Hind za takový malý vrtulníček se může zdát jako značně nevýhodné, ale v článku je to zmíněno velice přesně.K čemu nám ty velké a těžké (a drahé na provoz) vrtulníky reálně jsou?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2