Orca - bezpilotní vrtulník nové generace
- 14. 11. 2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také název nejnovějšího bezpilotního vrtulníku. Orca je dílem švýcarské společnosti Unmanned Systems, která jej představila na letošní letecké výstavě Dubai Air Show 2011. Nejde však jen o další bezpilotní vrtulník, ale o originální stroj využívající netradiční reaktivní pohon (Tip Jet). Reaktivní pohon propůjčuje vrtulníku skvělé výkonové parametry a zároveň zjednodušuje jeho konstrukci. Při použití reaktivního pohonu navíc vrtulník nepotřebuje vyrovnávací rotor či převodovku.
Ve vrtulníku klasické koncepce roztáčí motor listy rotoru pomocí transmise – tedy hřídele propojující motor a rotor. Bohužel při otáčení hřídele vzniká krouticí moment, který nutí otáčet se také samotný vrtulník. K odstranění nežádoucí rotace vrtulníku slouží buď vyrovnávací rotor nebo např. ocasní dmychadlo (NOTAR).
Reaktivní pohon vrtulníku Orca je však zcela odlišný. Turbínový motor o výkonu 160 kW spaluje palivo se vzduchem. Vzniklý horký plyn o teplotě 700°C je vháněn do kanálků uvnitř listů vrtule. Plyn prochází kanálky a výstupními tryskami na koncích listů proudí ven. Vzniká tak reaktivní síla otáčející hlavní rotor.
Foto: Schéma reaktivního pohonu vrtulníku Orca / Unmanned Systems
K přenosu síly z motoru na rotor tak není třeba žádna hřídel, převodovka ani spojka. Jelikož chybí transmise, nevzniká ani krouticí moment na hřídeli - není nutné použít vyrovnávací rotor. Důsledkem všeho je jednoduší konstrukce a menší hmotnost vrtulníku.
Podle švýcarské firmy Unmanned Systems má pohon řádu výhod plynoucích z jednoduché konstrukce. Jde především o nižší cenu a schopnost vrtulníku unést větší užitečný náklad.
Foto: Průzkumná verze Orca-I (ISTAR) / Unmanned Systems
V případě vrtulníku Orca (Orca-I) je maximální vzletová hmotnost stroje stanovena na 350 kg, z toho připadá 120 kg na užitečné zatížení. Nádrž o velikosti 33 litrů umožňuje vrtulníku zůstat 2,5 hodiny ve vzduchu, nebo dolétnout až 200 km daleko. Maximální rychlost stroje je 200 km/h.
První let vrtulníku je nachystán na duben příštího roku. Nejprve půjde o průzkumnou verzi Orca-I (ISTAR) o vzletové hmotnosti 350 kg. Na rok 2013 je však připraven let těžší militarizované verze Orca-S (Strike) o vzletové hmotnosti 1000 kg, z čehož polovina připadne na podvěsné zbraňové systémy.
Zdroj: Defense Update
Související články
Shrike VTOL - bezpilotní mini letadlo s kolmým startem
Současné malé průzkumné bezpilotní letadla (např. Raven) mají jednu velkou nevýhodu. Nedokážou se ...
- 04.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Létající robotický mezek Air Mule z Izraele
Zásobování vojáků v poli nebo odsun raněných je vždy výzva. Ne vždy je vhodný zásobovací nebo ...
- 01.11.2011
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní letadla budou pátrat po odstřelovačích
V článku „Akustická lokace nepřátelských odstřelovačů“ jsme psali o detektoru schopném lokalizovat ...
- 02.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Japonsko představilo první létající kouli
Miniaturní létající průzkumné prostředky (mini UAV) mají jednu nevýhodu. Jde většinou o vrtulové ...
- 07.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...