Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka
- 27. 10. 2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří vzducholodě kralovaly obloze, ale jde o čistě pragmatické rozhodnutí. Vzducholodě mají mnoho předností. Dokáží vydržet ve vzduchu mnoho dní, jsou levné na provoz, mohou kolmě startovat i přistávat a mají teoreticky obrovskou nosnost. Jednou z nové generace vzducholodí je i Blue Devil 2 (Modrý ďábel), který se v příštím roce chystá do Afghánistánu. Blue Devil 2 je létající průzkumná platforma schopna nést na palubě řadu elektro-optických a komunikačních systémů.
Blue Evil 2 je výrobkem americké společnost Mev6. Měří na délku 126 metrů a zabírá objem 37 000 m3. V těchto dnech je první sériový exemplář dokončován v Severní Karolíně. Po osazení všemi komunikačními a pozorovacími senzory bude stroj vyslán přímo do Afghánistánu.
Blu Evil 2 je de facto nízko letící špionážní a komunikační satelit. Vzducholoď bude lítat ve výšce 6 km po dobu až 9 dní. Z této výšky vzducholoď dohlédne až do vzdálenosti 279 kilometrů.
Na rozdíl od družice může se vzducholoď vznášet přesně nad místem kde je potřeba. Nemluvě o zanedbatelných nákladech, rychlosti nasazení a možnosti přizpůsobit náklad dle konkrétní mise.
Vzducholoď je vybavena třemi elektrickými vrtulemi - dvěma po stranách a jednou zadní. Vrtule slouží pro dopředný pohyb maximální rychlostí 170 km/h, manévrování a pro vyrovnávaní síly větru - pokud je třeba stroj udržovat na místě. Elektrickou energii pro pohon a palubní elektroniku obstarává dieselový generátor o výkonu 96 kW.
Foto: Koncept systému Blue Evil 2 / Mav6
Součásti vzducholodě bude i rozměrná gondole, která bude mít moduly pro 10 až 40 palubních senzorů. Může jít o nejrůznější elektro-optické senzory, jako jsou infračervené kamery, denní kamery s vysokým rozlišením, fotoaparáty pro snímkování zemského povrchu, laserové dálkoměry nebo meteorologické přístroje.
Armáda počítá rovněž s využitím radaru se syntetickou aperturou (SAR) pro dálkový průzkum zemského povrchu a mapování. Dále také s radarem pro indikaci pozemních pohyblivých cílů (GMTI), nejrůznějšími komunikačními systémy a datalinkem pro přenos informací.
Součásti elektrické výstroje vzducholodě je výkonný počítač a velký pevný disk pro ukládání senzorových dat. Počítač bude informace ze senzorů zpracovávat, třídit a zajímavé data posílat přímo datalinkem do velícího střediska nebo jednotkám v poli.
Počítá se rovněž se získáváním živých obrazů ze vzducholodi v reálném čase. V praxi to bude vypadat tak, že jednotka (s potřebným vybavením) nacházející se v dosahu vzducholodě, si může požádat o živý video přenos z několika kilometrů vzdáleného objektu. Třeba z vesnice, údolí, horského masivu apod. Vojáci tak budou mít v ruce doslova křišťálovou kouli, ve které uvidí vše co se děje v mnoha kilometrů vzdáleném místě.
Blue Evil 2 je dalším příspěvkem nové generace vojenských vzducholodí. Americká armáda ale nespí a v rámci programu LEMV (Long-Endurance Multi-intelligence Vehicle) počítá se stavbou mnohem větší vzducholodě. Ta bude mít mnohem větší nosnost, výdrž ve vzduchu až 21 dní a dolet až 3500 km. Doufejme, že tyto vynikající pozorovací a komunikační platformy si najdou cestu i do jiných armád světa.
Zkoušené i vyvíjené vzducholodě si můžete prohlédnout v naší galerii.
Technicko-taktické informace
Blue Evil 2 |
|
Rozměry |
Délka 126 m / Objem 37 000 m3 |
Rychlost |
170 km/h |
Dostup |
6 000 m |
Elektrický výkon |
120 kVA |
Výdrž ve vzduchu |
9 dní |
Nosnost / Výdrž ve vzduchu |
max 3400 kg / 3 dny |
Řízení |
Autonomní, dálkově řízené, pilotované |
Fotogalerie
Zdroj: UAS Vision, Defense Update, Mav6
Související články
Kladivo na elektronické systémy nepřítele
Firma Boeing úspěšně dokončila první testy protielektronické střely se zařízením HPM (High Power ...
- 27.09.2011
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje
Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...
- 13.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulová letadla se do důchodu nechystají
Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...
- 17.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Radar schopný prohlédnout skrz zeď
Vědci z věhlasného amerického Massachusetts Institute of Technology (MIT) opět zabodovali. Vyvinuli ...
- 23.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...