NÁZOR: Západu smrt tisíce civilistů nevadí, jednoho novináře ano

Zraněná jemenská školačka po saúdském náletu na město Saada (duben 2018) / Felton Davis, CC BY 2.0

Západní média a ti, kteří sami sebe pasují na morální vůdce Západu, se v posledních dnech a týdnech předhánějí v rozhořčení nad vraždou saúdského novináře Džamála Chášukdžía. Je však s podivem, že tažení těchto „morálních vůdců“ spustila až vražda novináře, nikoliv kvůli Saúdům tisíce hladem utrápených dětí v Jemenu.

Nejdříve doporučujeme si přečíst článek Konflikt v Jemenu – krize a kontroverze americké podpory Saúdské Arábie od Kláry Šubíkové z květná 2017.

Podle OSN od března 2015 do prosince 2018 zemřelo v Jemenu 8670 až 13 600 lidí, z toho 5200 civilistů. V důsledku hladomoru údajně zemřelo až 50 000 lidí, z toho tisíce dětí. OSN označila válku v Jemenu za největší humanitární krizi současnosti.

Ve snaze zabránit dodávkám íránských zbraní do Jemenu byla v dubnu 2015 Saúdskou Arábii na Jemen vyhlášena blokáda, která započala současnou humanitární krizi. Přes 18 z 27 milionů obyvatel Jemenu potřebuje humanitární pomoc, z toho pro více než deset milionů je nezbytná k přežití. Jistotu dalšího jídla nemá 6,8 milionu lidí a z toho 4,5 milionu těhotných a kojících žen a dětí je akutně podvyživených. V zemi je na tři miliony vnitřně vysídlených osob, nefunguje polovina zdravotnických zařízení, umírá se na běžně léčitelné nemoci a došlo k vypuknutí 35 500 případů cholery v horizontu tří týdnů.

Brutálně si v Jemenu počíná saúdské letectvo. V srpnu letošního roku například saúdské letectvo pomocí amerických přesných pum (zřejmě JDAM) zasáhlo školní autobus v Jemenu ‒ při útoku zemřelo 51 lidí, z toho 40 dětí, většinou mezi věkem šest až 11 let.

Tehdy událost proběhla bez většího zájmu médií, resp. nikdo vážně nemluvil o konci prodeje západní vojenské techniky Saúdům nebo dokonce o přehodnocení postoje Západu k Saúdské Arábii. Holt, když ruské letectvo bombarduje civilisty v Sýrii, jde o neodpustitelný válečný zločin, když Saúdové zabíjejí civilisty v Jemenu, tak jde “o smutnou součást války.”

Jak současná situace ovlivňuje prodej zbraní do Saúdské Arábie? Ještě na konci záři Německo schválilo prodej zbraňových systémů (např. dělostřeleckých systémů) do Sýrie v hodnotě 295 milionů dolarů. Avšak 20. října, po vraždě novináře Chášukdžílo, Německo prodej zbraní do Saúdské Arábie zmrazilo. K tomuto kroku Německo vyzývá i další evropské země, včetně České republiky.

Po vraždě Chášukdžía se k srpnovému útoku na školní autobus před několika dny vyjádřil i Donald Trump. „Myslím, že je to hrozná situace. Nenávidím se dívat na to, co se stalo s autobusem a s dětmi. Je to čistá hrůza vidět podobné věci, jako byl tento autobus,“ uvedl Trump. Americký prezident dodal, že to však nebyla chyba amerických zbraní, ale neschopnosti Saúdů je správně používat. Již dříve (viz článek od Kláry Šubíkové) jsme na stránkách Armádních novin uvedli, že Saúdy vedená koalice systematicky špatně vyhodnocuje zpravodajské informace, které jsou mnohdy založené na nepřesných údajích.

Stále však platí americko-saúdská dohoda o dodávkách amerických zbraní do Saúdské Arábie v hodnotě 110 miliard dolarů s tím, že v příštích deseti letech se může výsledná částka za další zbraně a služby vyšplhat až na 350 miliard dolarů. Jde o potenciální prodej zbraní během následující dekády, ale již nyní se finalizují podmínky dodávek amerických zbraní, vybavení a služeb v hodnotě 14,6 miliardy dolarů.

Na dotaz, zda mají Spojené státy (po vraždě Chášukdžía) zastavit prodej zbraní do Saúdské Arábie, Trump odpověděl: „Díváme se nyní na Jemen velmi pečlivě. Aktuálně Jemen velmi pečlivě studujeme. Budu mluvit o spoustě věcí se Saúdy... ale určitě nebudu chtít lidi, kteří nevědí, jak používat zbraně, a kteří střílejí na autobusy s dětmi.“

Trumpova administrativa však nepřišla s velkým zbrojním kontraktem z ničeho nic. Za vlády Baracka Obamy byly Saúdské Arábii prodány zbraně, munice a vojenská technika v hodnotě 115 miliard dolarů. Současná saúdsko-americká dohoda tak je pokračováním nastaveného kurzu a finalizací již dříve vyjednaných zakázek.

Barack Obama však zastavil dodávky přesné munice kvůli vysokému počtu civilistů. Spouštěčem k přehodnocení podpory byl saúdský útok na pohřeb ve městě Saná v prosinci 2016, který si vyžádal přes 140 obětí. Ačkoli měla přesně naváděná munice pomoci přesnosti náletů, neděje se tomu tak. Na základě odhadů OSN jsou její nálety zodpovědné až za 60 % z necelých 4000 civilistů zabitých od března 2015 do srpna 2016.

Nejméně pokrytecký se tak nyní zdá být postoj Ruska, které nijak nezpochybňuje zbrojní obchody se Saúdskou Arábii, včetně lokální výroby útočných pušek AK-103 nebo dodávek protiletadlových a protiraketových kompletů S-400. Otázkou je, zda je to nepokrytečností ruského vedení nebo jednoduše důsledkem toho, že ruské vedení nemusí hledět na novinové titulky v ruských médiích.

Přeci jen západní média, která ač nevolená, si nárokují podíl na politické moci a dokáží (a především chtějí) ovlivňovat veřejné mínění, postoje politiků, politický diskurz země či dokonce diskurz celého Západu. Je však s podivem, že velkou část západních médií a elit (které sami sebe vydávají za morální autority a strážce hodnot Západu) k protisaúdovské aktivitě nevyburcoval hladomor, který zabil tisíce dětí v Jemenu, ale vražda jednoho novináře.

Válka v Jemenu je ale jen část problému. Samozřejmě jsou zde hluboké problémy s dodržováním lidských práv v Saúdské Arábii, o kterých Západ roky ví. Tyto problémy nezakryjí ani saúdské PR akce, jako je například povolení ženám řídit auto. Příklad za všechny ‒ v roce 2016 byl saúdský občan odsouzen k 2000 ranám bičem, deseti letům vězení a pokutě 5300 dolarů za to, že zveřejnil kritický tweet vůči Islámu a popírající existenci Boha.

Nejhorší na celé věci je tak nekonečná morální arogance a pokrytectví těch, kteří se sami sebe zvolili za morální elity Západu, především nikým nevolení novináři, média, neziskové organizace a další čelní představitelé společenského života. Snad ještě horší je, že tyto falešné morální postoje jsou určovány novinovými titulky, nikoliv reálným utrpením desítek tisíc lidí. Není tak divu, že ruská propaganda má na Západě velmi lehkou práci.

Realita je taková, že Západ Saúdy potřebuje a nemůže si dovolit, aby se ropná mocnost spojila s Rusy a ve spolupráci obě země diktovaly ceny ropy na světových trzích. To by vedlo k velmi rychlému ekonomickému a mocenskému úpadku Západu a k poklesu životní úrovně nás všech.

Stejně tak realitou je, že všechny kritické hlasy k Saúdům ze Západu dříve či později utichnou. U jmenovaných západních elit se totiž časem uplatní běžný psychologický fenomén morálního licencování, který popsal český psycholog Dalibor Špok v pořadu Štrunc! (čas 11:00). Teorie morálního licencování jednoduše říká to, že o dané věci stačí dostatečně dlouho přemýšlet (být rozhořčen), aby se člověk sám sebe přesvědčil, že pro danou věc udělal dostatek a cítil se následně mnohem lépe a morálněji. Přitom pro danou věc fyzicky nemusí nic udělat.

Na Západě by se proto měly hlasitěji ozývat pragmatičtější hlasy, které nebudou ostatním zemím vnucovat svou falešnou morální nadřazenost, ale budou nazývat věci pravými jmény a vést pragmatickou politiku se všemi státy. Možná potom nebudeme muset učit „neuvědomělé“ české nebo západní občany o tom, že mají následovat západní hodnoty a nikoliv věřit ruské propagandě a „dezinformacím“.

Zdroj: The Guardian, Care.org, Memo, RT
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová Saúdská Arábie? Princ Mohamed bin Salmán a vize 2030

Ve středu 21.6. došlo ke změně v následnictví na saúdském trůnu. Jednaosmdesátiletý král Salmán jmenoval prostřednictvím dekretu svým nástupcem syna Mohameda bin Salmána, současného ministra obrany a ...

Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon

Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie podepsala s Británií mezivládní memorandum o porozumění MOI (Memorandum of Intent) o případném ...

Ruský S-400 jako symbol odklonu Saúdské Arábie od Spojených států?

Raed Ben Khalid Qarmali, saúdský velvyslanec v Ruské federaci, v pátek 21. září vyjádřil obavy nad možností uvalení sankcí na Saúdskou Arábii ze strany Spojených států kvůli plánům Rijádu nakoupit od ...

Americké zbraně pro Saúdskou Arábii vs. lidská práva

Mnohamiliardové dodávky zbrojního materiálu ze Spojených států do Saúdské Arábie ohrožuje stále trvající konflikt v Jemenu i současné zmizení novináře Jamala Khashoggiho. Proti tradičně dobrým vztahům ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Lopata
    21:09 15.12.2018

    Kdo je to prosím pěkně RAŽ?

  • ImreSVK
    00:32 16.11.2018

    Čo sa týka alkoholu v Iráne.
    Minimálne do roku 2000 bola konzumácia (asi aj výroba a distribúcia) aj pre nemoslimov trestná. Mohli ste za to dostať verejné bičovanie (islamský štát = islamský zákon). Mám to od osoby, ktorá sa tam narodila a žila asi +-400 km na juh od Teheránu.

    Momentálna situácia v Iráne vraj nie je veľmi ružová. 1 kg kuracieho mäsa tam vraj v prepočte stojí cca +-10€ ...

  • GlobeElement
    16:34 15.11.2018

    danny - nevím, kolik je ti let, ale podle tvých příspěvků soudě nechápeš rozdíl mezi demokratickou zemí, kde se pravidla mění podle toho, koho si lidé svobodně zvolí do parlamentu a diktaturou, kde lidé žádné podobné rozhodnutí učinit nemohou a tedy se pravidla podle přání obyvatel nemění.

  • GlobeElement
    16:33 15.11.2018

    danny, ty asi nechápeš, že Irán je islámská teokracie. Nemůže se stát sekulární zemí a to ani pomalu, ani rychle. To by vládnoucí imámové přišli o moc a toto nedopustí. Ať se bude zbytek světa chovat k Iránu jakkoliv.

    Je hezké, že většina společnosti je západu nakloněna, to byla i v ČSSR před rokem 1990, přesto se komunistický režim v ČSSR jednoduše nemohl stát liberálním, protože by vládnoucí strana přišla o moc (což se stalo až státním převratem).

    Sankce západu byly i vůči ČSSR. A nikdo to západu nevyčítal.

    Když si přečteš ten článek o Malajsii pořádně, zjistíš, že mají spíš opačný problém - v hotelích je zakázáno nosit oblečení podle islámských pravidel.

    A ne, alkohol v Iránu nemá výjimku ani v právu šaría, ani v žádném jiném. Můžeš se na to zeptat iránského velvyslance v Praze.

  • danny
    16:14 15.11.2018

    GE: ano, tvrdím. Kdyby bylo Íránu umožněno se otevřít, místo dalšího kola nesmyslných sankcí, šlo by to mnohem rychleji. Většina společnosti je Západu velmi nakloněna. Drakonické sankce posilují extremisty.

    Ano, i v Malajsii jsou předpisy určené speciálně pro muslimy, které se týkají oblékání. Zapomínáš na to, co ti tady vysvětloval cernakus. Duální právní systém, šaría a civilní právo. Jak vidíš v přiloženém odkazu, v Malajsii právě probíhá úsilí kodifikovat módní předpisy i do civilní sféry a pro všechny: https://www.reuters.com/article/us-malaysia-women/malaysia-told-to-stop-policing-womens-clothing-with-dress-code-plan-idUSKBN1KT227

    Dokud nepochopíš koexistenci náboženského práva a civilního, tak nepochopíš, že výjimka z šaríja předpisu znamená výjimku z ústavy, to znamená ústavně zaručené právo na danou činnost.

  • GlobeElement
    12:01 15.11.2018

    danny - když opomenu hromadu prázdných slov, které jsi zde napsal, tvrdíš tedy, že v Iránu se evolucí postupně změní islámská teokracie v sekulární?

    V té Malajsii nejsou zákony, které by něco přikazovaly kvůli islámu a ne, žádná debata ohledně státem nařízeného oblečení pro ženy se zde nekoná. Kdes na to přišel? Na tom samém zdroji, který říká, že v Iránu jsou ústavou zaručená práva pít alkohol?

  • danny
    11:29 15.11.2018

    GE: " v Iránu je pro ženy přikázaný oděv a pokud jej nějaké ženy nenosí, není to proto, že by jim pravidla povolovala jej nenosit, ale protože pravidla porušují a doufají, že jim to bude náboženská policie tolerovat.
    Svým příspěvkem tedy spíše potvrzuješ, že iránský režim nutí lidem dodržovat pravidla, která jim nevyhovují (na rozdíl od SA nebo Afghánistánu, kde tato pravidla sami lidé považují za správná).

    Ukaž mi změnu nařízení v Iránu týkajících se oblékání žen nebo jiných nábožensky podmíněných předpisů a zákonů "

    Tímto jasně ukazuješ, že nevíš o čem píšeš. I v Íránu najdeš řadu komunit, speciálně na severu v pohraničních oblastech a celkově venkov, kde nošení černého čádoru považují za zcela správné a s ženou méně vhodně oděnou bude mít místní komunita problém. Ve všech islámských zemích zasedají pravidelně komise a přípustných formách, materiálech, barevných kombinacích povoleného, doporučeného, nepřekročitelného typu ženského oděvu se vedou dlouhosáhlé diskuse, včetně rozpisů co je přípustné v které dny, na jakých lokalitách, co svobodná, co vdaná, vdova atd... A všechny tyto země nějak kodifikují dohodnutá pravidla a předpisy.
    Takže náboženská policie nic netoleruje, naopak často překračuje zákonné normy a Íránky využívají sekulární státní aparát k obhajobě svých práv. Ze zemí, které zde byly v poslední době jmenovány, dochází ve všech k postupnému uvolňování předpisů. Výjimkou je Afghanistán, Pakistán, Indonésie, Malajsie, kde se naopak šrouby utahují. Přesto, že tvrdím, že v Íránu jsou pravidla mnohem liberálnější, než v SA, i v SA dochází k postupnému uvolňování a aktuálně je tolerováno, pokud žena vyjde v barevné abáji nebo s odhaleným obličejem (pokud má zcela zakryty vlasy).
    Samozřejmě, že nikde netvrdím, jak mi podsouváš, že se z teokracie stane z islámské teokracie na sekulární společnost. Celou dobu tady mluvím o evoluci. Změna, o které mluvíš ty, může přijít pouze revolucí. Otázka, zda imámové dovolí změnu režimu je opravdu, s prominutím, hloupá.

    Vidím ale, že jakákoli diskuse na toto téma postrádá smysl. Nebereš žádné argumenty. Máš ve všem předem jasno a za svůj názor budeš bojovat bez ohledu na cokoli. Občas se mi taky stane, že něco/někoho zcela iracionálně prostě nemám rád. A pak jen vrším pseudoargumenty a racionalizuji si sám před sebou svůj pocit.
    Beru to, že to tak prostě je a vzdávám snahu tě nějak zlomit. Místo toho si udělám výlet po té Moravě a zkusím najít, kde tam chodí ty černě oděné ženy s čepcem:-)

  • GlobeElement
    10:43 15.11.2018

    danny - teď už nejen překrucuješ, ale píšeš naprostou nepravdu

    "To, že si dovolíš tvrdit, že Afghánky hýkají nadšením z běhání v burce a koukání na svět přes síťku a všechny Saúdky taktéž z ze zákonem stanovené povinnosti nevystrčit nos z domu bez abáji, je výsměch." - ke jsem psal o hýkání nadšením? Psal jsem, že tyto původně arabské (a tedy ve skutečnosti předislámské) zvyky považují za správné. A to považují. Mluvil jsem s nimi. Mimochodem, podobné zvyky existovaly i u nás a také byly považovány za správné, na moravském venkově možná chodí černě oděné ženy s čepcem ještě dnes a nikdo je nenutí.

    Co se alkoholu týče, všechny dostupné zdroje, včetně lidí, kteří tam byli potvrzují, že jeho prodej v Iránu je nelegální. Potvrzuje to i iránská ambasáda v Praze. Ano, načerno se tam alkohol vyrábí a občas někdo umře kvůli pití nekvalitního alkoholu. Ale legálně se k němu nedostaneš.

    A že se nábožebský režim v Iránu nemůže změnit - no jasně že nemůže. Nebo snad chceš tvrdit, že immámové povolí změnu režimu z islámské teokracie na sekulární společnost? Skutečně? Fakt toto chceš říct?

    Tolerance něčeho ze strany policie a změna zákonů a nařízení jsou odlišné věci - policie svého času u nás tolerovala existenci vexláků kšeftujících s valutami, přesto bylo ze zákona vlastnění valut zakázáno a tento zákon nebyl změněn.
    Ukaž mi změnu nařízení v Iránu týkajících se oblékání žen nebo jiných nábožensky podmíněných předpisů a zákonů. Že změnili výši trestu u prodeje drog neznamená že prodej drog povolili, nebo snad ano?

  • danny
    16:13 14.11.2018

    GE: Nic jsi nepochopil. A evidentně ani pochopit nechceš. Máš svůj názor, ten je jediný správný a jakékoli argumenty buď smeteš jako irelevantní nebo je ignoruješ zcela. Pokud ti je něco doloženo zcela nevyvratitelně, tak děláš, že jsi takový argument nikdy nepoužil.
    Tvoje poslední reakce na cernakuse je kombinací argumentačních faulů, totálního nepochopení, případně důsledkem toho, že jsi dříve poskytnuté odkazy nepřečetl ani zběžně.
    To, že si dovolíš tvrdit, že Afghánky hýkají nadšením z běhání v burce a koukání na svět přes síťku a všechny Saúdky taktéž z ze zákonem stanovené povinnosti nevystrčit nos z domu bez abáji, je výsměch. Proto občas pořádají protesty a proto zákony v těchto zemích stanovují tvrdé tresty za porušení, co, když jsou z nich všichni tak happy, co?
    Na druhou stranu to, že Íránská náboženská policie toleruje lodičky, vypasované džíny, barevný elegantní kabátek který často zdůrazňuje vypushapkované vnady a k tomu barevný, lehce přehozený šátek, to je jasný znak tvrdé diktatury. Jo, to je přece jasný.

    Když jsi ne-muslim, tak si alkohol nemusíš kupovat na černém trhu, chápeš? Alkohol je zakázaný pro muslimy. Ano, výjimka se odkazuje na užití alkoholu pro liturgické účely. Překvapivě. Ona je totiž Šaríja náboženský zákon, tudíž je strašné překvapení, že je tato výjimka odkazuje na praktikování víry. Jelikož však ne-muslim nemá zakázáno pít alkohol ve svých svatých knihách, je tudíž jakákoli konzumace alkoholu projevem jeho vyznání. Jestli mi nevěříš, znovu doporučuji provést místní šetření.

    "iránský režim se nemůže změnit. Jako komunismus nemohl povolit tržní ekonomiku a politickou soutěž. Náboženská omezení v SA se změnit mohou." naprosto nesmyslné, nepravdivé, nepodložené tvrzení. Je to taková hloupost, že nemám chuť s tím nějak polemizovat. O pár příspěvků níže jsem ti dával odkaz na studii o drogové problematice v Iránu, která např. informuje o radikální změně přístupu k trestu smrti za pašování a distribuci drog. Velká rada vyhodnotila výsledky dosavadního postupu s nulovou tolerancí a dospěla k závěru, že tvrdé tresty nepřinášejí žádné výsledky. Aktuálně parlament bouřlivě projednává návrh zákona, který by rušil trest smrti pro nenásilné trestné činy (včetně drog). Těžko říct, jak tato zákonodárná aktivita dopadne, ale jasně to vyvrací tvrzení, že se režim nemůže změnit. Stejně, jako na Kubě a v Číně povolili soukromé podnikání, o dravém čínském kapitalismu ani nemluvím.

  • GlobeElement
    11:17 14.11.2018

    Czertik - já byl v Kašmíru, Malajsii, Indonésii, Izraeli. Mám tedy srovnání mezi striktním islámem á la Pákistán a liberální společností jihovýchodní Asie.

  • GlobeElement
    11:14 14.11.2018

    cernakus - rozdíl mezi hidjabem a burkou je v tuto chvíli nepodstatný, podstatné je, že v Iránu je pro ženy přikázaný oděv a pokud jej nějaké ženy nenosí, není to proto, že by jim pravidla povolovala jej nenosit, ale protože pravidla porušují a doufají, že jim to bude náboženská policie tolerovat.
    Svým příspěvkem tedy spíše potvrzuješ, že iránský režim nutí lidem dodržovat pravidla, která jim nevyhovují (na rozdíl od SA nebo Afghánistánu, kde tato pravidla sami lidé považují za správná).

    Totéž nabízení alkoholu na černém trhu. Porušování zákona. Zákon, který cituješ, povoluje použití alkoholu při náboženských rituálech, což je například svaté přijímání. Fakt terno. Jiné používání je trestné.

    A hlavně - pořád odmítáš pochopit, že iránský režim se nemůže změnit. Jako komunismus nemohl povolit tržní ekonomiku a politickou soutěž. Náboženská omezení v SA se změnit mohou. (Tam se naopak nemůže monarchie změnit v republiku).

  • danny
    01:25 14.11.2018

    Czertik: jednoduše. Já tam byl. Kdy a kde viz.par příspěvků níže. GE o Íránu ví z internetu a povídání od kamaráda. Ale třeba už po naší výměně bude vědět, co je to burka a že jí iranky fakt nenosí. A že v Íránu nemuslimové mají ústavní právo na výjimky z šaríi.

  • Czertik
    19:01 13.11.2018

    ge + danny
    Zkuste me odpovedet - jak je mozne ze ste kazdy zazil uplne jiny iran ? jeden jako tvrdou islamisickou diktaturu, druha jako pomalu zapadni zemi ?
    Kdy a v jake oblasti ste se pohybovaly ? Jak mistopisne tak i kulturne.

  • danny
    18:08 13.11.2018

    cernakus: jo, popisuješ to celkem přesně. Párkrát mě pobavili, když jsme kecali o politice, životě na Západě a speciálně mladší ročníky nadávaly na poměry. Ale jako vždy, bylo to hlavně o penězích, malý platy a tak. Tak jsem jim řekl, kolik vydělávám, to samozřejmě valili oči a říkali vidíš, o tom mluvíme. No tak jsem ještě dodal, kolik platim za nájem, kolik za elektriku, co stojí v Praze jízdenka na tramvaj a litr benzínu. Tak to koukali znovu a divili se, jak je to možný.
    Nakonec mě ale vždy zdvořile poprosili, ať doma vyřídím, že taky touží po svobodě a demokracii, že nejsou teroristi, a hlavně ať je nikdo neosvobozuje, že to viděli vedle a fakt tohle zažít nechtějí:-D

  • danny
    18:02 13.11.2018

    GE: alkohol zakazuje Šaríja. Ta je součástí ústavy. Registrované náboženské minority mají zákonnou výjimku. Tady to máš potvrzeno zdrojem, který převážně popisuje, jak jsou v Iránu potírána práva svobody sunitů a jak někteří byli dokonce za rouhání a pod. odsouzeni k smrti (nakonec nevykonáno). Přesto tento zdroj potvrzuje následující:
    Citizens who are members of one of the recognized religious minorities must register with the authorities. Registration conveys certain rights, including the use of alcohol for religious purposes. https://www.state.gov/j/drl/rls/irf/2017/nea/280982.htm
    Zde to máš trochu lidsky:
    https://www.quora.com/Do-people-in-Iran-and-Turkey-drink-alcohol
    Tady celkově o měnící se státní politice k potírání drog a alkoholu:
    https://www.brandeis.edu/crown/publications/meb/MEB119.pdf

    Ano, klidně budu argumentovat r. 2006. Já tam byl loni, takže ti jen mohu potvrdit, že se to od roku 2006 výrazně uvolnilo a otáčel jsem se ne občas, ale skoro pořád.

  • cernakus
    17:48 13.11.2018

    A mimochodem, tvrdost íránské teokracie definuje chování satana k ní. Ještě před 9/11 byla situace velmi liberální (jako v Sýrii před OV, včetně nenošené hidžáb u bab).
    Pak je jeden kreten zařadil do osy zlá a o rok později z vylhanych důvodu zdecimoval jejich souseda.
    Tož samozřejmě že potvrdili a byl z toho ahmanerad.

    Pak se to rozvolnovalo, jenže pak se nějakéj negrik s nobelovkou in advance rozhodl exportovat svobodu všude a když náhodou volby nedopadly, tak jak amigos chtěli, tak i násilím.

    A opět se pritvrdilo.

    Nyni mají třetí období uvolňování a co se stane? Přijde další americký kripl a opět zavda příčinu v Íránu pritvrdit.

    USA soustavně pracuje na tom, aby tam ti klerici vládli navždy. A proč? Z urazene ješitnosti, že se iran z nich neposlal.

  • cernakus
    17:41 13.11.2018

    Globe Element.

    Pokud nerozlišuje mezi hidzabem a burkou, tak je na pováženou, jaké kategoricky soudy tady o Íránu vynášís :-)

  • GlobeElement
    17:23 13.11.2018

    danny - no tak wiki, jakkoliv je to neověřený zdroj, říká toto:
    Allowances for non-Muslims
    Additionally officially recognized non-Muslim minorities are allowed to produce alcoholic beverages for their own consumption and for religious rites such as the Eucharist (two of the four religious minorities guaranteed representation in the Majlis, the Armenians and Assyrians, are Christian, the former being chiefly Armenian Apostolic).

    This practice is not respected in some political cases, such as that of Afarin Neyssari and her husband, Karan Vafadari, as they have been arrested, among other charges, for having and serving alcohol during the mixed gatherings in their home though they are Zoroastrians, a monotheistic religion that predates Islam.[7]

    Bringing alcohol into Iran is banned.

    Kde máš ústavní právo?

    A argumentovat rokem 2006 - je rok 2018 - nový prezident, nová pravidla - fakt se nic nemění?

  • danny
    17:12 13.11.2018

    GE: základní info např. zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_in_Iran
    Ne, nechci dokazovat liberalizmus. Říkám o x té - celkem liberální diktatura. Chápeš význam slov?
    Projel jsem převážně velká města ze severu na jih a zpět - Teherán, Qom, Kashan, Isfahán, Yazd, Shiraz, Busher + pár výletů do okolí, takže i nějaký venkov. Na východ ani západ jsem moc odvahu neměl. V Burkách jsem fakt viděl jen turistky z Afghanistánu a místní se celkově Afghánců, paštůnů a kohokoli příliš tradičně báli. Zažil jsem situaci, kdy do budovy autobusáku vlezl chlap v turbanu a dlouhé sutaně a všichni se rozutekli a poschovávali za sloup.

    Íránky nejčastěji nosí čádor nebo hidžáb. Ten se ve velkých městech nejčastěji transformuje do toho lehoučkého barevného šátku dost ledabyle přehozeného kolem krku a přes drdůlek. Holky říkaly, že když je významný den, jako svátek revoluce atd..., tak si ho raději přetahují až po ofinu, aby neprudila náboženská policie.
    Jak vypadají různé druhy ženských obleků, včetně burky máš zde: https://g.cz/5-zpusobu-zahalovani-muslimskych-zen/
    Tady jen pro doplnění:
    https://www.hedvabnastezka.cz/zeme/asie/iran/3879-jak-se-zeny-v-iranu-oblekaji-dnes-lukas-synek-18-8-2006/
    Jestli chceš, můžu ti poslat i pár fotek, ale holky se nerady nechávají fotit, tak jsem to většinou respektoval.
    Jinak chlast mi nabízel hned taxikář, co mě vezl z letiště a tak nějak každý druhý, kdo zjistil, že jsem křesťan.

  • GlobeElement
    16:34 13.11.2018

    danny - dolož ústavní právo křesťanů a židů v Iránu na výrobu a distribuci alkoholu.

    Ano, Židé mají v parlamentu zástupce. Jednoho. U nás kdysi měla církev taky v parmentu poslance na NF, z Pacem In Terris. Tím chceš dokazovat liberalismus? Že si platí jednoho zkorumpovaného manekýna?

  • GlobeElement
    16:32 13.11.2018

    danny - nevím, kde v Iránu jsi byl, já nikde. Ale kamarád tam strávil půl roku a přestože doma docela nasává, tam sehnal jen nealkoholické pivo a všechny ženy, které s ním pracovaly (a musely být vzdělané, byl to IT projekt) byly v burkách.

  • danny
    15:27 13.11.2018

    logik:"Pro tvoji informaci: v pouze 13 zemích po celém světě, z toho na blízkém východě pouze v 5 zemích je přípustný trest smrti za odpadnutí od víry. Írán, ta liberální pokroková země, je mezi nimi. A jedna z mála, kde takové rozsudky opravdu padají. Když se vůbec vrátíme k tématu článku: kolik poprav za odpadnutí od víry bylo dejmetomu za posledních patnáct let v té strašlivé Saudské Arábii? A kolik, alespoň řádově, jich bylo v tom sluníčkovém liberálním Íránu? "
    Jo, vím. Nebyla ani jedna. A nezapomeň, některé z těch třinácti zemích jsou tak pokročilé, že kromě odpadnutí mají ještě rouhání (to je teď dost populární v Pakistánu a Malajsii) a SA má ještě čarodějnictví. Co tam máš dál?

    Jako u blbejch. Několikrát opakuju, že je to na poměry zemí v oblasti celkem liberální DIKTATURA. Takže co si mám myslet o tvé otázce, jestli chci tvrdit, že to není diktatura?

    A v čem je liberálnější? O tom snad bylo x mých předchozích příspěvků: nikdo nevyhnal členy žádné etnické, národnostní, náboženské menšiny. Všechny hlavní (křestani, židé, zoroastrijci) mají zástupce v parlamentu a zaručena ústavní práva (např. výroba a distribuce alkoholu). Aktuálně nejsou zprávy o tom, že by na členy menšin byl vyvíjen tlak, zákaz používání symbolů, že by byli vystavování útokům davu a laxnímu postoji policie při ochraně jejich práv. Nestačí?

  • danny
    15:13 13.11.2018

    GE: dannymu vadí, že nečteš. V Jordánsku jednoho z vůdců Hamásu nezastřelili, ale přijelo 8 agentů Mosadu, píchli mu do krku jed. Pak se jich část nechala chytit a část se schovala na Izraelské ambasádě. Izrael musel potupně dodat protijed, hamásistu se povedlo zachránit a agenti-packalové byli vyměněni za významné činovníky držené v izraelské base. A myslím si, že to Jordáncům dost vadilo, bo z toho byla škaredá diplomatická polízanice a navíc obyvatelstvo dost tlačí na krále, který by s Izraelem i kamarádil.
    Jinak ti děkuju, že jsi mi vysvětlil, jak to je a že ty sexy Iránky v teheránu v celkem odvážných oblečcích s velmi volně přehozenými hedvábnými šátky známých módních značek byla jen halucinace a stejně tak že jediné ženské s burkou byly afghánky taktéž. Víno a koňak, co jsem tam pil, byla nějaká propaganda a tvrzení místních, že se to postupně uvolňuje byly lži, do kterých byli natlačeni hrozbou kulky do hlavy od ostřelovače, kterej číhal přes ulici na palmě.
    Slibuju, že už nikdy nebudu pochybovat o demokratizaci SA, Pakistánu a nevím koho ještě a že už nikdy nebudu zpochybňovat zprávu žádné PR agentury, ani Spindoctoring ani nic jiného. Přesvědčil jsi mě, nemám argumenty. Stačí?

  • GlobeElement
    13:59 13.11.2018

    danny + cernakus

    Pokusím se vysvětlit rozdíl mezi situací v Iránu a v Saudské arábii.

    Saudská arábie je monarchie a její vládce je vládcem proto, že královský titul zdědil. I kdyby se zítra v SA přestal uctívat islám a všichni se stali hinduisty, vládce by to neohrozilo. Proto král (princ) může vliv islámu snižovat, když má pocit, že to zemi prospěje.

    Irán je islámská teokracie. Vládne tam rada imámů a jejich moc je přímo odvozena od prosazování víry. Pokud by zítra přestali Iránci uctívat islám, rada imámů jde od válu. Proto nikdy ani ve snu neustoupí od prosazování islámu a jeho vlivu na společnost.

    A ještě rozdíl mezi jednotlivými islámskými zeměmi. Jelikož jsem v několika nějaký čas pobyl, mohu srovnávat.

    Ve většině nearabských zemí je islám v podobné situaci, jako křesťanství v Itálii. Lidé jsou sice věřící, ale neberou to tragicky a hlavně spousta islámských nařízení, která jsou ve skutečnosti arabskými kmenovými zvyklostmi, v nearabských zemích vůbec není nebo je oslabena. Kupříkladu burka. V Malajsii (nebo Indonésii) ji ženy často vůbec nenosí a pokud ano, je to krásně vyšívaný plášť v pastelových barvách, vyšívaný šátek s broží. Nosí to jen dospělé ženy a moc jim to sluší.
    Běžně je k dostání alkohol, vepřové maso, muži a ženy pracují, chodí do školy nebo po ulicích sami nebo spolu, jako u nás.
    Ale v takovém Pákistánu nebo Kašmíru (vím, nejsou to Arabi, ale tohle s nimi mají společné) je burka černá, se síťkou přes oči a nosí ji i malé holčičky. Alkohol neexistuje, vepřové maso se nedá koupit (v Indii se tedy nejí vůbec), ženy a muži jsou odděleni.

    Tragédií Iránu je, že tam jsou tato striktní nařízení islámu vnucena, lidé je původně nedodržovali. V SA nebo v tom Pákistánu je dodržují sami od sebe, považují je za vlastní a správné. (Tím neříkám, že jsou to správná pravidla, jen že je lidé jako taková chápou).

    Dále, Izrael. S Jordánskem má korektní vztahy (ono Jordánsko je vlastně arabská část původně uvažované Palestiny) a koordinuje boj s islámskými teroristy. To samé s Egyptem. Proto nechápu, proč si danny myslí, že zastřelení osmi členů Hamasu a jemu spřátelených organizací někomu v Jordánsku vadí. Ani omylem, sami proti těm zmetkům bojují.

    A nyní zpět k toleranci SA - SA se pomalu sune ze středověku směrem k nám podobné civilizaci, Irán jde přesně opačným směrem. SA se k nám chová přátelsky, Irán dští oheň a síru. SA uznává právo Izraele na existenci, Irán ne a navíc financuje protiizraelské teroristy. Takže asi tak.

  • logik
    22:31 12.11.2018

    danny:
    1) A? Takže protestujete proti "adoraci" jedné totality (SA) tím, že popíráte zrůdnost druhé??

    2) Co jsi popíral zpočátku je šumák. Já se ohradil proti konkrétnímu a hrubě nepravdivému tvrzení Cernakuse o liberálnosti Iránu. Jinak jsem do diskuse nezasáhl. Ty jsi toto nepravdivé tvrzení začal bránit.
    Jestli si ve skutečnosti napadal něco jiného a měl jsi pocit, že tvrdím něco, co jsem nikde nenapsal, je to Tvůj problém, nikoli můj. Já pouze oponoval Cernakusovi v jednom konkrétním tvrzení.

    5) Ad jordánsko: I kdyby (ono to bylo trochu složitější), tak čím se to tak liší od našich Benešových dekretů? Z arabského pohledu byly židé vlastně nájezdníci.
    Nicméně taháš sem historii kolik let starou? Padesát? Nebavíme se náhodou o SOUČASNÉ situaci?
    Jak konkrétně se podle Tebe projevuje nějaký útlak židů či jiné náboženské menšiny v Jordánsku DNES?

    4) Ok. Celou dobu tedy tvrdíš, že je Írán liberální V POROVNÁNÍ s ostatními muslimskými diktaturami. Teď už to omezuješ na "v oblasti" (což už o dost slabší tvrzení, protože většina islámské státy mimo blízký východ jsou na tom v průměru podstatně lépe než ty blízkovýchodní), ale původní Cernakusovo tvrzení bylo o Islánských státech jako takových. Ok, jděme porovnávat:

    Politické svobody:
    Írán je teoreticky demokracie. Chceš však prakticky tvrdit, že to není diktatura? Nebo v čem je podle tebe v politických svobodách Irán liberálnější, než jiná arabská diktatura? Konkrétně?
    A pokud není, tak co ji tedy činí liberálnější?

    Svoboda názoru a tisku:
    Je přímo zákonem omezena. Novináři jsou tam pravidelně zavíráni do vězení. Opět zde najdeš země (např. SA), které na tom nejsou lépe, ale v tomto ohledu najdeš hromadu zemí, které na tom lépe jsou.
    Viz např.
    https://rsf.org/en/ranking

    Náboženské svobody:
    Co se stane muslimovi v Íránu, který veřejně odstoupí od víry?
    Co se stane takovému muslimovi v Turecku? V Jordánsku? Nebo v Malaisii? O Tunisu nebo Maroku apod. nemluvě.

    Pro tvoji informaci: v pouze 13 zemích po celém světě, z toho na blízkém východě pouze v 5 zemích je přípustný trest smrti za odpadnutí od víry. Írán, ta liberální pokroková země, je mezi nimi. A jedna z mála, kde takové rozsudky opravdu padají. Když se vůbec vrátíme k tématu článku: kolik poprav za odpadnutí od víry bylo dejmetomu za posledních patnáct let v té strašlivé Saudské Arábii? A kolik, alespoň řádově, jich bylo v tom sluníčkovém liberálním Íránu?
    Znáš odpověď?

  • danny
    18:58 12.11.2018

    cernakus: dík za rozvinutí vztahu mezi kmenovými soudci a státní mocí. To tady chybělo. Stejně tak jako zdůraznění toho, že co bejvávalo před dvaceti lety může být dnes trochu jíná země...

    A jinak ten uražený tón, to je spíš totální rozčarování nad potřebou mít všechno zaškatulkované do pohádkových scénářů o konečném řešení otázky dobra a zla. Jak je nemožné vysvětlit, že může člověk, kterej byl pro vstup do NATO a je pro EU kritizovat nešvary obou organizací, odsuzovat jejich zločiny a přitom se nechce odstěhovat do KLDR.
    Náhodou, i když se tady občas vzájemně pěkně vytrollíme, tak je to většinou nadmíru kultivovaná diskuse a jsem opravdu rád, že AN umožňují diskusi a nechají nás tady vyblbnout. Člověk se dozví spoustu věcí, občas je nucen dostudovat a jako mentální tréning je to fakt vynikající.
    V hospodě už si dnes člověk takhle nepokecá. Teda aspoň v Praze. Buď narazím na kryptobolševiky, nebo fanatická sluníčka. Nejhorší je, když je to u stolu půl na půl, to pak dostanu přes držku od obou:-D

  • danny
    18:41 12.11.2018

    logik: 1. celá diskuse je primárně o pokrytectví západních médií, což se, mimo jiné, projevuje ve smířlivém tónu ke zločinům SA, naopak nadšenému zveličování zločinů Ruska a Íránu.
    2. na začátku jsem zpochybnil axiom o nenávisti Íránu vůči Izraeli a reálnost tvrzení, že usiluje o jeho zničení. K tomu jsem doplnil osobní zkušenost a vysvětlil, že mou důvěru v tato tvrzení silně nahlodala. Na to jsi ty a GE reagoval řadou tvrzení z oblasti nesvobody, lidských práv a dalších hrůz, které se v Iránu dějí a část vaší argumentace se týkala náboženství - sekta, teokracie horší, než monarchie atd..., pamatuješ?
    3. protože se na začátku mluvilo o vztahu i Izraeli a vy jste do toho zatáhli aspekt náboženství, držel jsem se tématu a pokračuji ve zpochybňování axiomů z bodu 2. poukazem na to, jak se reálně žije židům (a dalším náboženským menšinám) v Iránu.
    4. Cernakus někde x příspěvků zpět napsal, že na poměry regionu je to celkem pokroková, liberální diktatura. K tomu se celkem hlásím. A zdůrazňuji - na poměry regionu a diktatura. Rozhodně ne demokracie. Mohl bys ty na oplátku doložit ty popravy z náboženských důvodů? Nevím o žádné. Elghanian byl popraven za špionáž, nikoli za vyznání. Co vím, 90% trestů smrti jsou za drogy, zbytek za násilné trestné činy. Naprostá většina popravených dealerů je původem z Afghánistánu. V r. 2017 velká rada schválila ustoupení od drakonických trestů za drogy, protože nepřinášely žádný efekt (už loni klesl počet poprav na polovinu).
    5. Jo, Jordánsko. Není tam žádný žid, protože po anexi Západního břehu všechny židy vyhostili a zákaz pobytu žida na území měli min.do roku 68 v ůstavě. Taky se účastnili nějakých válek s Izraelem, pamatuješ? Po podepsání mírové smlouvy to vypadalo na oteplení, poslední roky zase vztahy chládnou. Přispívají k tomu takové vtipné akce, jako třeba tahle: https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/palestinianauthority/9730669/Khaled-Meshaal-How-Mossad-bid-to-assassinate-Hamas-leader-ended-in-fiasco.html
    No a jaký je rozdíl ve vztahu Jordánska a Íránu ke křesťanům mi vysvětlíš? Všude jsem říkal, že jsem křesťan, měl jsem to v papírech a když se tam chceš napít, tak ti všichni říkají, jo, to musíš k Arménům, oni jsou křesťani a mají v ústavě zakotvené právo na výrobu a prodej chlastu. Křesťani tam mají dokonce dva zástupce v parlamentu, ale já vím, to je zase nějakej Dean Reed:-)

    Takže jestli už si rozumíme, já jen tvrdím, že to není jedna z nejtvrdších diktatur, ale že na poměry diktatur je to docela pokroková diktatura. A že ten obraz, který je vykreslován v médiích má přehnaně temné barvy.

  • logik
    17:13 12.11.2018

    danny: "Oba svorně tvrdíte, že Íránský režim je největší zlo na světě"
    Tak nevím - neumíš číst, nebo to, co píšu překrucuješ naschvál? Nic takového jsem netvrdil. Jen jsem tvrdil, že Írán není pokrokový a liberální, že z arabských diktatur je to jedna z nejtvrdších (a podle některých ukazatelů, např. počet poprav na obyvatele, opravdu nejtvrdší).

    "Předložil jsem argumenty a odkazy na důvěryhodné zdroje, které dokládají existenci náboženských menšin včetně židovské, "
    A? To jako něco dokazuje?
    Církve existovali i za Stalina - mění to něco na tom, že komunistické režimy byl ostře proticírkevní?

    "Taktéž v Jordánsku a"
    Promiň, ale todle je demagogie dosti silného kalibru. Protože v Jordánsku židé nežili už od jeho vzniku, takže tento údaj o vztahu Jordánska k židovské minoritě vypovídá s odpuštěním prd.
    Ovšem vztah Jordánska ke křesťanům ukazuje, že je to k jiným náboženstvím podstatně vstřícnější režim, než Irán.

    Ad malaisie:
    "Právní zástupce Liny Joy říká, že Malajsie je na rozcestí. Buď se vydá cestou islamizace nebo si udrží sekulární charakter ústavy, tedy koncept, který se v posledních letech rapidně hroutí. "
    Ano - v Malaisii se poslední dobou situace zhoršila. Opět ale opakuješ stejnou chybu: vytrháváš izolovaná fakta a nesrovnáváš. V malaisii se PO ZHORŠENÍ STAVU se pokouší uplatňovat některé aspekty práva šaria. Jde se tomu bránit a v některých soudních případech to soudy povolily. A i v zmiňovaném případě měla Joy šanci odejít za hranice a nikdo ji nevězní.
    V Íránu, podle Tebe "liberální demokraciiL je uplatnování tohoto zákona rutinní, věznění či popravy z náboženského důvodu nejsou výjimkou - a šance, že by muslimovi potvrdil Iránský soud jeho právo na volbu náboženství je nulová. A šanci to vyřešit odchodem v případě obvinění člověk zpravidla nemá: buďto zůstane muslimem, nebo ho zabijí.


    V podstatě ve stejném duchu se nesou celé Tvé příspěvky.
    - buďto při argumentuješ nesouměřitelným: jako v případě Jordánska, kde "zapomeneš, že tam jaksi židi už stovky let nežijí
    - nebo vytáhneš nějakou úžasnou "svobodu" Íránu: která ovšem je k vidění i v dosti zrůdných totalitách, takže to nic nedokazuje: církve dostávali prachy i za komunistů - chceš říci, že tu byla náboženská svoboda?
    - nebo naopak vytáhneš "nesvobodu jinde", kde ovšem zapomeneš tu nesvobodu porovnat s Íránem, protože to se do krámu nehodí.

  • cernakus
    16:14 12.11.2018

    No k té Malajsii. Je třeba si uvědomit, že už dávno neplatí ta tolerance co bývala ještě před 20ti lety. Muslimové totiž od té doby zvýšili své zastoupení z 40ti na 62% a samozřejmě už vystrkují růžky (neb tamní islám masivně sponzoruje wahábistická Saudská Arábie).

    Například před čtyřmi lety poslali nejoblíbenějšího politika v zemi na 5 let do vězení za to, že je buzna. Kdyby nebyl tak mocný politik, tak je za to automaticky 15 let.

    Mimochodem v Malajsii platí pro muslimy právo Šária. Byť si mohou vybrat i civilní (nemuslimský) soud.

    V Íránu je za to sice teoreticky smrt, ale prakticky jsou reálné tresty nižší (obvykle detence na 1 rok, kde se v rámci kurzů naučíte svou orientaci skrývat). A i když padne nějaká brutalita jako bičování (už jen velmi vzácné, vyšší instance pravidelně tělesné tresty ruší) nebo dokocne smrt od nějakého LOKÁLNÍHO (viz níže) soudce, tak je vždycky možnost nechat se přešít a tím se automaticky zachránit (ten netolerantní Írán má nejvíce přešívaček na obyvatele, hned po Thajsku).

    Srovnání s Pákistánem pak kulhá na všechny čtyři, zejména ve světle nedávné kauzy rouhačské křesťanky.

    Jinak je zde nutné zmínit jeden velký problém při hodnocení tolerance a přístupu v islámských zemích. Islámské země totiž velmi často mají dva právní systémy - kmenový (Šária) a státní (tedy buď kontinentální nebo anglosaský). A problém je jejich koexistence, neboť Šária je specifická nejen tím, že je rychlá, diskriminační a v 21. století zvrhlá, ale také dává obrovskou moc do rukou soudců tohoto práva, kteří jsou navíc lokální a nezodpovídají se žádné vyšší autoritě (je obvykle nejvýše dvoustupňový - obecní klerik a nad ním bývá kmenový klerik). Šária se dobře daří právě na vesnicích, kde se stále drží kmenový způsob společenství.

    Pro státní moc je velmi obtížné z takových kmenových systémů někoho zachránit a speciálně pak, když spáchal co spáchal a je to opravdu trestné (byť za homosexualitu je od státního soudu rok v detenci nebo podmínka a místní klerik nařídí ukamenování). Protože jde o to, že nejen, že celá vesnice nebo kmen s verdiktem souhlasí, ale dokonce jeje i striktně vyžaduje. A to se bohužel často vztahuje i na samotné členy rodiny (v kmenovém uspořádání je kmen nadřazen rodině).

    S tímto měli a mají problém i v Atatürkově Turecku, kde byl klér prakticky zakázán a kmenové zřízení bylo násilně potíráno. A nově tento problém přicestoval do EU, konkrétně Británie, Francie a Německa, kde paralelní soudnictví dle Šária je realita všedního dne a protože s tím nedokáže státní moc hnout, začíná se diskutovat (sic!), že by ji mohli zlegalizovat stejným způsobem jako v Malajsii a Indonésii, tedy muslim by si mohl vybrat mezi soudním systémem!

    Je proto diametrální rozdíl mezi Íránskými městy a venkovem. Většinu těch "hruzostrašných" zpráv, které tu zdejší RAŽové vytáhli je právě problém venkova.

    PS: Zaznělo tu od nějakého RAŽe, že popravy jsou fujky. Jak se takový RAŽ vypořádává s faktem, že v USA se popravuje jak na běžícím páse nejen v rámci justice, ale už i v rámci policie (zejména střelba negrů je u těch uniformovaných prasat oblíbená zábava)?


    danny:

    píšeš velmi dobře a zajímavě. Bohužel ti neprorokuji dlouhého setrvání zde. Protože cítím tvé uražení, že se ti nedostalo pochopení od místních zavilých RAŽů.
    Toho se ti však nikdy od Rusofóbních Amerikofilních Židofilů nedostane. Musíš se nad to povznést. A psát pro mlčící většinu, která si určitě ráda přečte zajímavé informace a odkazy, které postuješ.

  • danny
    15:11 12.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    GE, Logik: SA mávám proto, že článek je o SA. Vy oba od začátku obhajujete názor, že by se nad zločiny SA měly přivírat oči, bo MBS je vlastně pokrokář a že by se režim v SA mohl urazit, kdyby mu Západ důrazně řekl, že překročil hranice akceptovatelného (vraždami a únosy disidentů, vojenskou operací v Jemenu). To by mohlo mít nedozírné následky, SA by se přeorientovala na Rusko a Čínu.
    Tvrdím, že je to blbost a že to ani fyzicky není možné (Rus nemá kapacitu výroby a Čína poptávku po pojmutí SA nabídky)

    Oba svorně tvrdíte, že Íránský režim je největší zlo na světě, GE dokazoval, že horší, než režim SA. Přes jeho zásoby ropy, plynu a 80 mio trh se ale nikdo nebojí držet Írán pod krkem a trestat ho za vše zlo, které se určitě chystá napáchat.
    Předložil jsem argumenty a odkazy na důvěryhodné zdroje, které dokládají existenci náboženských menšin včetně židovské, dokazují, že nějaká úroveň ochrany náboženských práv a svobod v Íránu existuje, a to včetně škol, které respektují sabat atd... Židé nezastávají funkci v armádě, ale jsou uznávanými právníky, lékaři, obchodníky. Židovská nemocnice dostává peníze od státu.
    Vy na to reagujete tím, že zpochybníte důvěryhodnost představitelů Íránské židovské obce, byť s nimi dělají rozhovor Independent a Jerusalem Post. Opomíjíte, že se k určitým jevům mluvčí vyjadřuje kriticky (posílal protestní dopisy představitelům vlády, i samotnému Ahmanedižádovi kvůli zpochybńování Holokaustu) a odkazujete se na Stalina a Hitlera.

    Když zpochybňuji argumenty o pronásledování Židů v íránu, které dokládáte informacemi o exodu založené na sčítání lidu tím, že poukážu na a) oficiální informace izraelské vlády o počtu příchozích z Iránu od vzniku státu Izrael b) informace o finanční motivaci, která je příchozím poskytována c) problematičnost metodik používaných při sčítání obyvatelstva, řeknete mi, že 5 tis éček na hlavu vlastně není nic moc. A že se v Íránu v Židovské komunitě nachází střední a vyšší střední třída, pro kterou je tato motivace vs. majetek, který by museli se ztrátou prodat, málo motivující. Kluci, to je fakt logický:-)

    Jinak, v SA žádné pronásledování židů neprobíhá, bo tam už žádní nejsou. Taktéž v Jordánsku a Pakistánu (tam si úžasných náboženských svobod užívají křesťané).
    V Alžírsku ze Sefardských Mizrahských židů po osamostatnění zbylo něco mezi 100 - 200 jedinců, v Maroku asi 5 tisíc. O jejich situaci toho moc nevím. Ale ze Severní Afriky jich odešlo dohromady asi 400 tisíc. Takže teď pánové klidně porovnávejte.

    A jak to vypadá v té tolerantní Malajsii, jen tak pro rozšíření obzorů:
    https://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/nabozenska-nesvoboda-v-malajsii--278147
    https://zpravy.idnes.cz/nemuslimove-v-malajsii-nesmi-rikat-allah-ff8-/zahranicni.aspx?c=A131014_080345_zahranicni_vez
    https://www.lidovky.cz/noviny/muslimove-v-malajsii-vypaluji-kostely.A100109_000024_ln_noviny_sko

  • GlobeElement
    12:49 12.11.2018

    danny: "Pokud mi doma hrozí útlak a pronásledování a někdo mi nabídne 5.000 éček, tak je to docela silný argument. Zvlášť pokud pocházím ze země s průměrným platem úředníka kolem 400 éček a nevím, co v Tel-Avivu stojí kebab"

    GE - V Teheránu za 5000 EUR koupíš přesně 5 metrů čtverečních pozemku. Nemusíš znát cenu kebabu v Tel Avivu (proč kebabu? Neměla by ho zajímat spíš cena šouletu) aby ti bylo jasné, že s 5000 Eury moc velkou díru do světa neuděláš.

    Ale především, oni mají v Iránu majetek. V případě emigrace ho prodají pod cenou. Domov, majetek a jistota, i kdyby nijak růžová, se strašně špatně opouští, proto se Židé nestěhovali ani před rokem 1939 a proto od nás za komunismu neemigrovalo více lidí.

    A proto v Iránu nezbyli bohatí Židé - odešli do USA a do Evropy, měli na to. Nejsou tam ani ti chudí - odešli do Izraele, neměli co ztratit. Zůstali ti ze střední třídy. Příliš chudí na to, aby si zaplatili lepší život v USA a příliš bohatí na to, aby neměli o co přijít, když Irán opustí.

  • GlobeElement
    12:36 12.11.2018

    danny - nábožensky tolerantní je Malajsie. Tam je jedno, jestli jsi muslim, křesťan, žid, hinduista, buddhista. Slaví se svátky všech náboženství (tím myslím že je to státní svátek, ne že sejdou tajně ve sklepě). Neexistují limity kariérního postupu pro jiné než převládající náboženství.

    Naproti tomu v Iránu (a potvrzuje ti to i ten tvůj citovaný židovský poslanec) nesmí být nikdo kromě muslima ve velení armády, na vyšších státních nebo akademických postech. Jasná náboženská diskriminace. Existuje dress code pro ženy, alkohol nesmí pít nikdo, bez ohledu na svou víru.

    A nechápu, proč tady máváš SA. Nikdo tady netvrdí, že je to nábožensky tolerantní země.

  • danny
    12:24 12.11.2018

    logik: jo. Pokud mi doma hrozí útlak a pronásledování a někdo mi nabídne 5.000 éček, tak je to docela silný argument. Zvlášť pokud pocházím ze země s průměrným platem úředníka kolem 400 éček a nevím, co v Tel-Avivu stojí kebab.

  • danny
    12:22 12.11.2018

    GE: Něco k demografickým statistikám menšin: http://www.demografie.info/?cz_demoromu.
    Mám nulové znalosti o tom, jak probíhá sčítání lidu v Íránu. Takže mi to divné není, nemám přesná data a nelze je dohledat. Jediný údaj o emigraci je ten izraelský o cca 25 tis. lidí, co přišli do Izraele.
    Růst populace byla kulminací. Od devadesátých let se úhrnná plodnost pohybuje kolem 1,6 dítěte na ženu. V 80. letech to ale bylo 6,5 dítěte na ženu. Prudký pokles byl zčásti způsoben osvětovou politikou íránské vlády, rozdávaly se kondomy, novomanželé museli povinně absolvovat přednášku o antikoncepci. Teď mají Iránci naopak opačný problém.
    Jaká byla natalita v Židovské komunitě netuším.

    A naposledy opakuji. S Logikem jste tvrdili, že Írán je zdaleka nejhorší režim. Já netvrdím, že je ideální. Ale na příkladu chování k náboženským menšinám ukazuji, že ve srovnání s ostatními zeměmi v regionu lze považovat za docela tolerantní a umírněný. Najdi mi něco o svobodách židovské nebo křesťanské komunity v SA.

  • danny
    12:22 12.11.2018

    GE: Něco k demografickým statistikám menšin: http://www.demografie.info/?cz_demoromu.
    Mám nulové znalosti o tom, jak probíhá sčítání lidu v Íránu. Takže mi to divné není, nemám přesná data a nelze je dohledat. Jediný údaj o emigraci je ten izraelský o cca 25 tis. lidí, co přišli do Izraele.
    Růst populace byla kulminací. Od devadesátých let se úhrnná plodnost pohybuje kolem 1,6 dítěte na ženu. V 80. letech to ale bylo 6,5 dítěte na ženu. Prudký pokles byl zčásti způsoben osvětovou politikou íránské vlády, rozdávaly se kondomy, novomanželé museli povinně absolvovat přednášku o antikoncepci. Teď mají Iránci naopak opačný problém.
    Jaká byla natalita v Židovské komunitě netuším.

    A naposledy opakuji. S Logikem jste tvrdili, že Írán je zdaleka nejhorší režim. Já netvrdím, že je ideální. Ale na příkladu chování k náboženským menšinám ukazuji, že ve srovnání s ostatními zeměmi v regionu lze považovat za docela tolerantní a umírněný. Najdi mi něco o svobodách židovské nebo křesťanské komunity v SA.

  • logik
    12:16 12.11.2018

    btw. Ta Tebou citovaná podpora je 5000 euro na osobu. To je fakt částka, která změní někomu názor na to, jestli emigrovat nebo ne....

  • logik
    12:15 12.11.2018

    danny:
    1) Ať se Ti to líbí nebo ne a víš to nebo ne, tak se sekta používá i čistě jako označení muslimksé denominace. A to nejen v třetí řadě, ale vůbec. Viz např. můj předchozí odkaz, nebo
    https://en.wikipedia.org/wiki/Shia_Islam

    2) O tom, jestli to byl nebo nebyl bulvární význam se dále bavit nehodlám, jednak je To z Tvé strany evidentní snaha schazovat argumentaci "nálepkováním", jednak jsem (viz 1) doložil, že se termín sekta používá v širším spektru významů, než tušíš.

    3) Co bylo na mnou postulovaném významu sekta pejorativní a není pravdivé? Chceš tvrdit, že v Íránu není spojitost státní a církevní moci? Nebo že tato spojitost s sebou nenese negativní jevy (jako např. trestnost věcí osobní morálky, nebo nerovné postavení jiných náboženství)?

    4) "Na vyslovene trapné argumentování Adolfem reagovat nebudu, to bych fakt překročil hranice slušné diskuse."
    To jsi fakt nepochopil jádro argumentu: že lidé často nejsou schopni zvážit míru rizika? A preferují zůstat, i když to je vyloženě nerozumné. A tedy to, že z Íránu neodešli všichni židé, ale jen většina, je doložení náboženského útlaku a nikoli vyvrácení? A naopak to, že ta zústavší minorita jsou právě Ti, kdo právě to riziko necítí, nebo se tou nesvobodou - stejně jako nemalá část našich občanů za komunismu - necítí omezována?
    A pokud jsi ho pochopil, tak co Tě na tom štve?

    5) " Židé nemají žádné omezení v cestování, spíše naopak"
    A proč byl tedy zastřelen Ruhollah Kadkhodah-Zadeh

    6) "Hlavní motivací pro iránské židy pro opuštění země nikdy nebyl náboženský útlak"
    A proto utekla většina židů, ale muslimové zůstali...

    7) Porovnávat počet přesídlenců, když neznáš počty původních komunit, je nesmysl. Navíc tady jde o počty přesídlenců od vzniku izraele, což je vzhledem k divoké moderní historii těchto oblastí už vůbec nevypovídající. Navíc evidentně se počítají pouze uprchlíci a nikoli přesídlenci.

    Ale jinak jo - je dosti možné, že v jiných zemích obzvlášť v některou dobu (nabylo pro židy hůře, než v Iránu. To ale nemluví o současné situaci.

    8) Dokládat situaci židů v Iránu výroky člověka, který je vede a tedy "musí být zadobře" s režimem - navíc jak výše dokládám zástupce těch, kteří preferují "jistotu se dohodnout tady, než nejistotu emigrace" - není moc korektní. Jak asi mluvili představitelé pravoslavné církve za Stalina....?
    (opět - nechci tím tvrdit, že je v Iránu režim srovnatelný se stalinismem. Jen to, že i kdyby byl, tak by představitel židů nemluvil jinak - takže jeho výroky nemají zas takovou relevanci).

    Závěrem:
    celá diskuse začala od toho, že podle Cernakuse je Írán na islámské země hodně liberální a pokrokový. Vraťme se tedy k jádru. Cheš tvrdit, že Írán je svobodnější země než třeba Malaisie, Pakistán, Tunis, Maroko nebo i Turecko a Jordánsko?
    Nebo alespoň srovnatelný?

  • GlobeElement
    11:15 12.11.2018

    Tak tahle to přežila, protože utekla:
    https://www.timesofisrael.com/jewish-grandmother-sentenced-to-death-in-iran-holland-wont-grant-her-asylum/

    Není ti divné, že populace ze 150 000 lidí klesne na 20 000 (dokonce podle posledního sčítání jen 9000), když v tu samou dobu populace celého Iránu stoupne na dvojnásobek? Stalo by se to, kdyby se Židům v Iránu dařilo dobře?

    Ane, Židé neodešli z Iránu kvůli finančí podpoře Izraele, protože většina z nich vůbec nešla do Izraele, ale do USA a do Evropy.

    A argumentovat tady jediným povoleným Židem v iránském parlamentu, to je jako kdybys tvrdil, že u nás za socialismu byla svoboda v umění a dosvědčil by ti to Deen Reed.

  • danny
    10:48 12.11.2018

    GE: Ano, Írán toleruje judaismus, zakazuje sionismus. Se stěhováním nemáš pravdu. Jinak by se asi těch 120 tisíc neodstěhovalo. Židé nemají žádné omezení v cestování, spíše naopak. Habib Elghanian byl zastřelen. Můžeš mi říct jméno aspoň jednoho z těch mnoha dalších? Dvacítka obviněných ze špionáže v Shirazu byla do tří let propuštěna (po tlaku mezinárodních organizací). Hlavní motivací pro iránské židy pro opuštění země nikdy nebyl náboženský útlak, ale nejistá situace po revoluci a následně nezanedbatelná finanční podpora, kterou Izrael imigrantům z Íránu nabízí.
    A úplně nakonec. Porovnáváme situaci Židů v Íránu a ostatních muslimských zemí. Viz. počty přesídlenců v předposledním odkazu.

    https://www.shekel.cz/34677/zide-v-iranu-nabiraji-druhy-dech

    https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/irans-jews-on-life-inside-israels-enemy-state-we-feel-secure-and-happy-a6934931.html

    https://www.jpost.com/Diaspora/Irans-sole-Jewish-MP-Iran-is-safer-for-Jews-than-France-471225

    http://embassies.gov.il/Praha/NewsAndEvents/Pages/ZIDOVSTI-UPRCHLICI-Z-ARABSKYCH-ZEMI-A-IRANU.aspx

    https://echo24.cz/a/wtLDE/islamsky-stat-stal-irance-tolerujete-zidy-dobudeme-vas-hrozi-ve-videu

  • GlobeElement
    08:35 12.11.2018

    cernakus - oceňuji smysl pro humor. Napsat, že islámská teokracie by byla nábožensky netolerantnější a nejliberálnější islámskou zemí je hodně velký vtip. Tolerantní být nemůže se svého samotného principu, to by zanikla.

    Jestli chceš vidět nábožensky tolerantní islámskou zemi, podívej se na Malajsii.

    Netuším, jak mohl George Bush mladší ovlivnit průběh islámské revoluce, když byl ve funkci od roku 2001, kdežto revoluce proběhla v roce 1981. Uvěznit americké diplomaty byla pitomost, za kterou Irán zaplatil hospodářskou a politickou izolací.

    V roce 2004 podepsala Čína s Iránem smlouvu o importu ropy za více než 150 miliard USD + zavázala se uhradit 90% nákladů na průzkum a otevření nových ropných ložisek. Tolik k nezájmu Číny o iránskou ropu.

    A Ahmaníděžád neřekl, že zničí Izrael, protože takový stát vůbec neuznává. Zato mluvil o zničení sionistického režimu, což je kódové označení pro Izrael. Jeho nenávist k Židům vede tak daleko, že Irán uspořádal výstavu karikatur na téma holokaust a samotný holokaust zpochybňuje.

    danny - ano, Židé v Iránu žít mohou, ale nesmí se hlásit k Izraeli. Říci, že by se chtěli do Izraele přestěhovat taky může znamenat obvinění ze špionáže pro "sionistický režim" a oběšení. Jako se to stalo Habibu Elghanianovi a mniha dalším. Taky proto populace Židů v Iránu klesla ze 150 000 na nějakých 30 000. A to přesto, že iránští Židé revoluci proti šáhovi podpořili.

  • danny
    23:02 11.11.2018

    Logik: a ještě jednou. Byť jsem ti vděčný za poučení, co je to diskuse, připomínám naposledy, že jsem se z ní vyloučil na základě podjatosti. Tu jsem vysvětlil emocionální vazbou na navštívenou zemi. Obdobně pozitivně zaujatý jsem i vůči Izraeli, tudíž se vypjatých diskusi o něm vyhýbam, jelikož prostě nedokážu být objektivní. Jestli ti vadí, že jsem do diskuse místo odkazem na jiný zdroj přispěl řádně zaramovanou osobní zkušeností, tak se ti omlouvám.
    Na vyslovene trapné argumentování Adolfem reagovat nebudu, to bych fakt překročil hranice slušné diskuse.

  • danny
    22:40 11.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Czertik:"Ja nemam problem s pragamtismem, ale s pokrytectvim, at ho delaji novinari nebo politici." Vidis, jak se shodneme? Pod tohle se podepisu.

    Logik: o religionistice něco vím a i ten Korán jsem prelouskal celý. Upozornil jsem tě, že sekta, tak jak jsi ji definoval ve své reakcí na cernakuse, je tak na úrovni společenské rubriky blesku a doplním, že Shia je jeden ze dvou základních směru Islamu, tudíž na ni tak úzkou definici nelze použít, ani kdyby ses rozkrájel. Jo, představ si, že vím o existenci desítek sitskych sekt. Ale o těch se obvykle mluví až v třetím řádu, až po té, co se Shia dělí na několik hlavních větví, jako např. isná ašaríja nebo ismaiílíja, že které teprve pocházejí tzv.sekty, jako např. alawité. Pokud tedy pouzijes termín sekta ve zjevně pejorativnim významu ala bulvár, je tvůj argument o možném širším užití chucpe.

  • logik
    21:55 11.11.2018

    tesil:
    Ano, právní systémy platí kupodivu v každé zemi. Jenže nejde o to - a mám za to, že to dobře víš, jen trolíš - že nejde o to, že jde o právní systém, ale o to JAKÝ právní nebo "právní" systém to je. Podle toho se země dělí na dejmentomu "liberální" (byť tento termín dostává poslední dobou poněkud jiné konotace) - tedy země, kde je respektována svoboda jednotlivce - a totalitní, kde je potlačována.

    Nevšiml jsem si, že by v Izraeli chtěl stát někoho zabíjet za cizoložství, nebo že by se tam projevovali nějaké podobně kruté a osobní svobodu a náboženství nerespektující zákony (byť samozřejmě jsem hodně dalek toho tvrdit, že Izraelské zákonodárství je ideální). Takže srovnání toho je hodně velká demagogie.

    Danny:
    Problém je v tom, že v diskusi mají smysl pouze tvrzení podložená argumenty. Pokud máš zájem pokládat tvrzení (či ještě spíše popírání tvrzení jiných diskutérů) bez argumentace, tak to prostě do diskuse nepatří. Btw. to, jakou máš či nemáš obeznámenost s problematikou je vlastně zcela irelevantní - to je naprosto ukázkový příklad argumentace ad hominem.

    A co se týče Tvého soudu na základě "místního šetření", tak bych Ti nabídl ještě jeden příměr. Kolik židů se vystěhovalo z Hitlerova Německa, nebo i od nás. Když již mohli vědět, že jim jde o kejhák? Většina z nich byla v klidu až do té doby, než bylo pozdě....
    A to v konfliktu Irán - Izrael je (alespoň to tak hodnotím) antisemitismus daleko víc propagandistickým nástrojem v mocenské válce, než reálným cílem, jako tomu bylo za nacismu, takže defakto pro "mimoizraelské židy" není situace zdaleka tak riziková, jako byla ta (před)druhoválečná.

    ==

    Co se týče pojmu sekta, tak toto slovo se používá v hodně významech a nemá kodifikovaný význam. Tebou odkazovaná wiki shrnuje pár možných definic používaných převážně v křesťanském kulturním okruhu, ale zdaleka ten výčet není ani vyčerpávající, ani autoritativní - a ve významu, v kterém jsem ho použil já jde bez problémů použít - byť se přiznám, že z hlavy Ti nedám odkaz na sociologického autora, čímž bych to doložil.

    A když už se oháníš wiki :-), tak zrovna v případě Islámu je Tvoje výtka úplně mimo, protože termín sekta se nezřídka používá i čistě technicky k označení islámských denominací jako takových. Jak bys věděl, kdyby sis přečetl nejen jednu stránku wikipedie, ale alespoň i ty stránky týkající se islámu, viz např.
    "https://cs.wikipedia.org/wiki/Isn%C3%A1_a%C5%A1ar%C3%ADja"
    kde se o jednotlivých větvích islámu jako o sektách mluví
    cituji: "podobně jako u dalších šíitských sekt"

  • Czertik
    21:25 11.11.2018

    supreme
    "Otázka pak tedy zní, jestli je pro nás důležitější mít v této oblasti vliv a místní díky němu ovlivňovat nebo tam za každou cenu chtít dodržování lidských práv a svobod hned a za každou cenu."

    jenze otazka neznela jestli by se mel zapad chovad pragmaticky, ale je kritizovan za sve pokytectvi kdy mu velmi zalezi na zivotech civilistu v syrii kdyz je bombarduje ideologicky nepritel rusko, a sou mu suma fukt kdyz je bombarduje pragmaticky spojenec v jemenu.

    Ja nemam problem s pragamtismem, ale s pokrytectvim, at ho delaji novinari nebo politici.

  • Tesil
    18:12 11.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    logik
    Někde platí šaría někde halacha.

  • danny
    16:54 11.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Logik: pokud mě máš na základě nasich dosavadních interakcí zde pocit, že mi musíš vysvětlovat nástrahy zaujímání postoje na základě zkušeností a pochybujes o mé obeznámenosti s problematikou, ke které se vyjadřuji, tak se mi do nějaké přestřelky fakt nechce. Pokusil jsem se obecně známé informace obohatit o jiný uhel pohledu. Nemám potřebu tě přesvědčit nebo zvítězit.
    Technická: tvoje definice sekty je zcela chybná. Doporučuji aspoň seznámení se s heslem na Wikipedii nebo kdekoli jinde. Ale i v nejužším, pojorativni významu - označit jednu ze základních větví islámu za sektu je podobné odvážné, jako tak označit napr. západní křesťanství.

  • logik
    14:22 11.11.2018

    cernakus:
    sekta ve smyslu náboženská organizace, pro kterou není náboženství cíl, ale pouze prostředek k získání moci. Tuto definici splňuje iránská teokracie na 100%.

  • logik
    13:55 11.11.2018

    danny:
    Osobní zkušenost je často omýlaný - a přitom ve skutečnosti hodně chabý argument. Např. najdeš spoustu lidí, kteří Ti budou tvrdit, že tu v sedmdesátých letech byla svoboda. Protože prostě neměli osobní zkušenost s pronásledováním úřady, to, co po nich režim chtěl jim nevadilo, nebo vyhovovalo, atd.... A největší problém měli s tím, že občas se stála na maso fronta.

    A pak tu máš druhou skupinu, která pro své názory a jejich prohlašování byla opakovaně zavíraná, byly vyhazovaný ze zaměstnání, jejich děti se nedostali do školy...Čí osobní zkušenost je ta správná?

    Jinak vlastně netuším, co jsi tím svým postem chtěl říci, pokud to tedy nebyl nesouhlas s mým názorem, že Irán je vše, jen ne pokrokový liberální islámský stát - který jsi ovšem neuměl podpořit konkrétním argumentem, tak se schováváš za nicneříkající výmluvu o nepoměřování pindíků.

  • danny
    13:05 11.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Logik: nechci se tady zaplétat do nesmyslne hádky a poměřování si, kdo má delšího. Už jsem si vykoledoval označení za pátou kolonu a kolaboranta, překvapivě úplně stejné, jako před třiceti lety...
    Jak jsem řekl, má nabídka prispevku na letenku platí. Pak s tebou rád zajdu na pivo a poslechnu si tvoje postřehy a názory. Nedokážu se v tomto tématu držet ciste v akademické, teoretické rovině. Osobní zkušenost mě ovlivnila velmi zásadně.

  • logik
    12:10 11.11.2018

    Teda tvrdit, že Írán je pokrokový, tak to jsem neslyšel snad ani na Sputniku....
    Jak se to prosím projevuje?
    Počtem poprav? Náboženskou policií? Tresty za porušení dresscode pro ženy?
    Kolik najdeš zemí, kde je aplikace sharii ještě konzervativnější, než v Iránu? Jistě, pár jich je (Katar, SA), ale jinak je Tvé tvrzení s odpuštěním totální blábol.

    Existuje hromada muslimských států, které jsou podstatně sekulárnější a liberálnější, než je Irán, od zemí jako Malaisie a Pákistán, přes Tunisko, Maroko, až i po země blízkého východu, jako např. Jordánsko nebo i Sýriie... O Turecku nemluvě (byť poslední roky udělalo dost krok zpět).

    Jediné, v čem bys měl pravdu, je to, že společnost v Iránu je poměrně liberální. Ale právě o to je Íránské zřízení daleko zrůdnější, než jiné muslimské země. Protože zatímco např. v SA nemalá část obyvatel stojí za aplikací práva sharia, protože je to tam prostě dlouholetá tradice, které se teprv pomalu zbavují, v Iránu již byla poměrně moderní společnost (málem) západního typu, které byla sharia vnucena revolucí.
    V Íránu tedy na udržení práva sharia je nutno vynakládat postatně větší násilí a podstatně větší indoktrinaci a propagandu, než v jiných islámských zemích, kde ještě ke "kulturní revoluci" nedošlo.

Stránka 1 z 3