NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.

Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.

Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).

Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska

S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...

Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?

Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • alea206
    11:48 07.09.2016

    OT
    Da se tady smazat vlasni prispevek? Nejak se mi povedlo ho odeslat 2x

    OT
    Da se tady smazat vlasni prispevek? Nejak se mi povedlo ho odeslat 2x

  • alea206
    11:44 07.09.2016

    Principielne s autorem souhlasim. Ceska Armada by mela byt vyzbrojena technikou co nejkompatibylnejsi s ostatnimi staty NATO (hlavne Nemeckem a Polskem). Soucasne si ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Principielne s autorem souhlasim. Ceska Armada by mela byt vyzbrojena technikou co nejkompatibylnejsi s ostatnimi staty NATO (hlavne Nemeckem a Polskem).

    Soucasne si ale nemyslim ze F-35 bude v budoucnu jedinou zapadni stihackou.
    Zapadni firmy by se tim odrizli pristup na rozvojove trhy (jizni amerika, afrika, asie) a to nikdo pri smyslech neudela.
    Naopak ocekavam vznik faceliftu F-16ky a JAS-39ce. Neco jako k F-18ce vznikl SuperHornet.

    Trh pro sroje vyuzivajici moderni zbrane a datove propojeni, ale nejsou tak komplexni platforma jako F-35 bude podle me existovat stale.Skrýt celý příspěvek

  • Soldy
    11:42 07.09.2016

    nač čekat ?? A) cena dtarší levnější B) spravně tvz dětské nemoci F-35 bude muset zustat ještě chvíly v postýlce Než zní bude supr čupr (v ramci NATO) letoun Tady jde ...Zobrazit celý příspěvek

    nač čekat ??
    A) cena dtarší levnější
    B) spravně tvz dětské nemoci F-35 bude muset zustat ještě chvíly v postýlce
    Než zní bude supr čupr (v ramci NATO) letoun

    Tady jde jasně vidět že NATO je luxus co si čr nemůže dovolit
    a vlasně k tomu ani není důvod jsme ve střední evropě v 21. Století
    co nám asi tak může hrozit ??
    I kdybi nás napadlo RF tak radši bude bojovat z 10 miliony nasranych občanu
    a nebo nás obejde a zajístí si 74 000 km klidného územy
    ty kretení bez pardonu co tdy volaj po válce a pomstě za 68 by se měli zamyslet kdo v tý válce bude umírat jak v boji tak na našem uzemý.Skrýt celý příspěvek

  • Soldy
    11:42 07.09.2016

  • Soldy
    11:41 07.09.2016

  • Soldy
    11:41 07.09.2016

  • skelet
    11:40 07.09.2016

    co bude po roce 2030 nikdo neví.. jednak F-35 nebude sama, protože zde bude Gripen NG v2.0. Dá se rovněž předpokládat, že bude na trhu i "Freedom Fighter" 21.století odvozený od ...Zobrazit celý příspěvek

    co bude po roce 2030 nikdo neví.. jednak F-35 nebude sama, protože zde bude Gripen NG v2.0. Dá se rovněž předpokládat, že bude na trhu i "Freedom Fighter" 21.století odvozený od programu T-X. A také ve vzduchu bude už korejský KF-X.
    Takže jednak bude variant dosti, a hlavně program stíhacího letectva bude pro armádu v té době tou nejméně prioritní. Protože stíhačky máme a pro Air policing budou stačit. Co nemáme jsou tanky, dělostřelectvo, ženijní technika, vrtulníky atd.atd. atd.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    11:20 07.09.2016

    Principielne s autorem souhlasim. Ceska Armada by mela byt vyzbrojena technikou co nejkompatibylnejsi s ostatnimi staty NATO (hlavne Nemeckem a Polskem). Soucasne si ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Principielne s autorem souhlasim. Ceska Armada by mela byt vyzbrojena technikou co nejkompatibylnejsi s ostatnimi staty NATO (hlavne Nemeckem a Polskem).

    Soucasne si ale nemyslim ze F-35 bude v budoucnu jedinou zapadni stihackou.
    Zapadni firmy by se tim odrizli pristup na rozvojove trhy (jizni amerika, afrika, asie) a to nikdo pri smyslech neudela.
    Naopak ocekavam vznik faceliftu F-16ky a JAS-39ce. Neco jako k F-18ce vznikl SuperHornet.

    Trh pro sroje vyuzivajici moderni zbrane a datove propojeni, ale nejsou tak komplexni platforma jako F-35 bude podle me existovat stale.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    11:18 07.09.2016

    Zaujimava idea. Je to naozaj tak, ze nikto okrem USA nebude vyrabat stihacie lietadlo? Snad sa europania dokopu k vyvoju dalsich verzii eurofightera - aj keby mali pribrat svedov. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujimava idea. Je to naozaj tak, ze nikto okrem USA nebude vyrabat stihacie lietadlo? Snad sa europania dokopu k vyvoju dalsich verzii eurofightera - aj keby mali pribrat svedov. Cely "zapad" bude mat F35? Nebude uz ziadne lietadlo specializovane na vybojovanie vzdusnej nadvlady?
    Zaroven sa obavam, aby to na Slovensku nedopadlo tak, ze budeme mat v roku 2035 u nas Migy. Ruske. Aj s dovolenkarmi. :DSkrýt celý příspěvek

  • mron
    11:04 07.09.2016

    Já jenom zírám jak autor může tvrdit, že není jiná možnost, než nákup F-35 a že to je pro Českou armádu! Copak autor neví jakou roli bude plnit F-35??? F-35 se plánuje jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jenom zírám jak autor může tvrdit, že není jiná možnost, než nákup F-35 a že to je pro Českou armádu!
    Copak autor neví jakou roli bude plnit F-35???
    F-35 se plánuje jako velmi málo zjistitelná informační platforma (v tomto případě letadlo F-35) pro ostatní zbraňové systémy. Tedy úloha F-35 je nenápadné přibližování k leteckým a pozemní cílům na vzdálenost detekce senzorů letadla a předávání těchto informací dalším zbraním, které budou na tyto zjištěné cíle útočit.

    Ke má autor článku zmíněný nákup dalších zbraní, které budou útočit na zjištěné cíle pomocí F-35?
    Kde má autor článku zmíněno, že základní koncepce F-35 je informační povědomí o situaci okolo letadla pro všechny zbraně v dané oblasti - tedy napojení na jednu velkou vojenskou síť sdílených informací a nějaké centrální řízení, které rozhodne, kterou ze zbraní v dané oblasti použít na jaké cíle?

    Toto je koncepce F-35! Nejenom samotné letadlo, ale propojení s dělostřelectvem, raketomety, PVO, vrtulníky, strategickými bombardery. Prostě se rozhodne jaká ze zbraní zničí daný cíl.

    A teď mi řekněte, že USA nám poskytne technologie a datové pokrytí (satelity) infomačního povědomí pro naši armádu?

    Opravdu si myslíte, že F-35 je vhodný pro Českou armádu? Já ne....Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    11:04 07.09.2016

    1) Nové F-35 teď ještě dlouho nebudou dostupné, protože výrobní linky budou nějakou dobu pokrývat primárně potřeby USA a dalších partnerů přímo zapojených do programu. 2) ...Zobrazit celý příspěvek

    1) Nové F-35 teď ještě dlouho nebudou dostupné, protože výrobní linky budou nějakou dobu pokrývat primárně potřeby USA a dalších partnerů přímo zapojených do programu.

    2) Celková cena letounu není jen pořizovací cena (kterou se víceméně daří tlačit dolů, i když stále jde o značné částky), ale rovněž cena za provoz - a tu bude mít F-35, i přes všechna úsporná opatření a sofistikované diagnostické a logistické programy, značnou. Je to prostě supermoderní stroj nacpaný supermoderní elektronikou.

    Gripen, ačkoliv jistě kvalit F-35 nedosáhne, pro stát s malým rozpočtem pořád představuje dobrou alternativu ne kvůli nízké pořizovací ceně, ale právě kvůli nízké ceně provozní. Navíc my už máme na Gripce vybudované zázemí, proto by pro nás byl přechod na novou generaci mnohem jednodušší.

    Navíc - nezapomínejme, že čím méně typů provozujeme, tím více jsme ohroženi případnými uzemněními z důvodu nenadálých mimořádek - uzemnění F-35 by tak znamenalo uzemnění minimálně poloviny letecké flotily NATO.

    (Jen tak mimochodem - při ceně 85milionů za jednu F-35 a nákupu 14 letounů by náse celá ta sranda vyšla na pěkných 33 miliard milionů korun, a to nepočítám další náklady - simulátory, výzbroj, logistické zabezpečení, navíc s tím, že u pronájmu - ač není o moc levnější - nese spoustu nákladů švédská strana, tady bychom platili všechno sami. Nejsem si jist, jestli někdy v dohledné době bude MF a MO ochotno vyrazit za jediný program cca 50 miliard.)Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    10:53 07.09.2016

    Článek by se neměl jmenovat NÁZOR. Spíše: Redakce AN teď bude ráda fakturovat za objednané PR fy. Lockheed Martin. Tohle není článek pro AČR, spíše pro Polsko, které to bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek by se neměl jmenovat NÁZOR. Spíše: Redakce AN teď bude ráda fakturovat za objednané PR fy. Lockheed Martin.

    Tohle není článek pro AČR, spíše pro Polsko, které to bude muset nutně řešit. Ostatní země V4 myslím půjdou cestou Gripen EF, logistiku a vycvičené osádky už mají......Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:46 07.09.2016

    to je ale pozitivní zpráva - že budeme mít okolo roku 2030 12 F-35 - hodně nám pomohou! Teď ještě doufat, aby Evropa táhla za jeden provaz, pokud dojde ke globální eskalaci ...Zobrazit celý příspěvek

    to je ale pozitivní zpráva - že budeme mít okolo roku 2030 12 F-35 - hodně nám pomohou! Teď ještě doufat, aby Evropa táhla za jeden provaz, pokud dojde ke globální eskalaci konfliktů - v historii netáhla a myslím, že nepotáhne nikdy, ale rád se budu mýlit. Minimálně výcvik českých pilotů na novou techniku však bude mít smysl.

    Každej internetovej army nadšenec (včetně mě) si bude ve snech malovat, jak Češi efektivně v kooperaci s ostatními EU státy zastavují "rudý, žlutý teror", ale my z globálního pohledu na svět nic neznamenáme a Vichtrleho s Čáslavskou, tatíčkem Masarykem atd. nikoho ve světě nezajímá - a v konfliktu kde najde F-35 využítí, tam už ČR vůbec nenajde zastání.......Jo sorry, jsem sráč co neveří na světlé zítřky AČRSkrýt celý příspěvek

  • Radovan
    10:38 07.09.2016

    Nevím jestli je to za 10 let nevyhnutelné u nás, určitě by si ale v horizontu 10 let měli F-35 pořídit Poláci. MIGy29 a SU22 už dalece přesluhují a k těm 48 F16 by se F-35, schopný ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím jestli je to za 10 let nevyhnutelné u nás, určitě by si ale v horizontu 10 let měli F-35 pořídit Poláci. MIGy29 a SU22 už dalece přesluhují a k těm 48 F16 by se F-35, schopný operovat i ve vyspělé PVO výborně hodil.
    40 milionová země mezi Německem a Ruskem, která chce a bude muset v oblasti hrát důležitější roli, by tímto měla disponovat. I v zájmu našem. Ekonomicky na to určitě má.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    10:29 07.09.2016

    S obsahem článku se 100 % ztotožňuji. Je i v souladu s mými komentáři. Jde vidět, že autor se dokáže povznést nad nepodstatné detaily a uvažovat „nadpragmaticky“ – ne jak, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    S obsahem článku se 100 % ztotožňuji. Je i v souladu s mými komentáři. Jde vidět, že autor se dokáže povznést nad nepodstatné detaily a uvažovat „nadpragmaticky“ – ne jak, ale proč. Za mně Jendo máte palec nahoře.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    10:25 07.09.2016

    No já bych neváhal ani minutu a pokusil se protlačit F-35B do tendru na nové vrtulníky ;-)

    No já bych neváhal ani minutu a pokusil se protlačit F-35B do tendru na nové vrtulníky ;-)

  • Karlos73
    10:12 07.09.2016

    S týmto článkom (úvahou) môžem len súhlasiť. Preto , napríklad by som v prípade Slovenska dal teraz prednosť nákupu F-16V - cena, výkon, kompatibilita, prirodzený prechod v ...Zobrazit celý příspěvek

    S týmto článkom (úvahou) môžem len súhlasiť. Preto , napríklad by som v prípade Slovenska dal teraz prednosť nákupu F-16V - cena, výkon, kompatibilita, prirodzený prechod v budúcnosti na F-35 Lightning II... Je aj tak jasné, že štáty ktoré sú mimo okruhu štátov zainteresované pri vývoji a modernizácii tohoto litadla sa dostanú na radu až niekedy po 20 - 25 rokoch, kedže výrobné linky sú vybukované v prospech štátov USA, Izrael, Veľká Británia, Taliansko, Holandsko, Austrália, Dánsko, Nórsko, Turecko, Singapur, Kanada, Japonsko,Južná Kórea, ...možno očakávať, že štáty kde majú v prevádzke verzie F-16, siahnu po F-35 Lightning II...Belgicko, Portugalsko, Poľsko, bohaté Arabské štáty,... Je celkom možné, že aj samotné Švedsko dospeje do stavu, že technologicky a ekonomicky nebude mať na to, ďalej financovať výskum, modernizáciu, marketing a konkurovať s cenou za Gripen , proti F-35 Lightning II. (ak bude platiť záväzok USA, že cenu za stroj výrazne znížia... F-35 Lightning II. je perspektívna a univerzálna stíhačka pre velkú časť štátov NATO a spojencov... ČR a Slovensko by sa mali uberať týmto smerom...Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    10:05 07.09.2016

    A no tak jo, tak nám to teda kupte. Ale nebude Nem'ro the Hutt a jeho lidé proti?

    A no tak jo, tak nám to teda kupte. Ale nebude Nem'ro the Hutt a jeho lidé proti?

  • pks_
    10:05 07.09.2016

    Článek by se dal shrnout: "Musíme si uvědomit, soudruzi, komu máme lézt do zadní části těla, a když už tam dnes nejsme úplně, tak to musíme aspoň naplánovat na přespříští ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek by se dal shrnout: "Musíme si uvědomit, soudruzi, komu máme lézt do zadní části těla, a když už tam dnes nejsme úplně, tak to musíme aspoň naplánovat na přespříští pětiletku!"

    IMHO se po skončení nájmu Gripenů tyto odkoupí za zůstatkové ceny a budou provozovat dalších 10 let, potom se šoupnou do rezervy. Průběžně se budou modernizovat.

    JAS-39E/F - tam je všechno ještě otevřeno. Výroba samozřejmě poběží tak dlouho, dokud budou pro tento stroj zákazníci a i po ukončení výroby bude linka maximálně zakonzervovaná - Švédsko se dobrovolně schopnosti vyrábět a vyvíjet nadzvuková letadla nevzdá.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 9