NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.

Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.

Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).

Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska

S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...

Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?

Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    09:38 08.09.2016

    Máme ještě nějakých 5 až 8 let, než bude nutné tento problém řešit. Další výběr by se měl odehrávat především s ohledem na možné hrozby, které budou známé za oněch 5+ let. Jestliže ...Zobrazit celý příspěvek

    Máme ještě nějakých 5 až 8 let, než bude nutné tento problém řešit. Další výběr by se měl odehrávat především s ohledem na možné hrozby, které budou známé za oněch 5+ let. Jestliže dojde ke konsolidaci EU, nepřevládnou v ní různé nahnědlé strany, dojde ke zlepšení vztahů s Ruskem, z Turecka se nestane protivník místo spojence, případně se nevynoří nějaký jiný zásadní problém, není důvod, proč bychom si neměli vystačit se stroji 4(+...) generace, klidně v pronájmu. Na airpolicing stačí jakýkoliv slušný supersonic.

    Jakmile ovšem jakákoliv z předchozích premis nebude platit, bude nutné přehodnotit i naši obranou politiku, především co se týče peněz do armády plynoucích. Pak samozřejmě podle povahy hrozeb bude mít smysl uvažovat, zda potřebujeme špičkové stíhací stroje, nebo raději investujeme do jiné části armády, nebo prostě nepostavíme nějakou dálnici a koupíme nové houfnice, tanky i letadla.

    Osobně bych jako hlavní problém F-35 neviděl její nekvality (navzdory různým chytrákům se ukazuje, že to éro nemá konkurenci v žádném stroji 4. generace), provozní náklady (oproti Gripenům budou větší, oproti F-16 to už takový rozdíl nebude, s ohledem na možnost pořízení si menšího počtu strojů mohou být i menší), a už vůbec ne v nějakém tajném udělátku, kterým nám jej Émeričani vypnou, kdykoliv se jim zlíbí (ono tam možná bude, ale jeho použití ze strany USA bych se bál podstatně méně, než použití toho samého ze strany Francie či Německa). Hlavní problém bych viděl v tom, že za 8 let, kdy už bude skutečně nutné řešit pokračování nadzvukového letectva, vůbec nemusí být volné výrobní kapacity. Leda, že by někomu konečně došlo, že prodávat takováhle letadla Erdoganovi a podobným je čiré šílenství. V tom případě by nebylo od věci rychle využít takto uvolněné kapacity, protože v tu chvíli by Turecko zjevně bylo nepřítelem, což by byla zásadní změna bezpečnostní situace vyžadující adekvátní reakci.Skrýt celý příspěvek

  • jarpe
    09:25 08.09.2016

    V budoucnosti nás čeká válka s muslimskou západní evropu. To je nevyhnutelné. Proto by bylo dobré mít letectvo, které nepochází ze západní evropy. Ale bohužel islamizace celého ...Zobrazit celý příspěvek

    V budoucnosti nás čeká válka s muslimskou západní evropu. To je nevyhnutelné. Proto by bylo dobré mít letectvo, které nepochází ze západní evropy. Ale bohužel islamizace celého světa je nevyhnutelná. Zabránit tomu může jen vyhlazovací válka a tu si nikdo nelajzne. Pěkně to popsali kdysi na neviditelném psovi. Muslimové ovládnou svět a zbytek nemuslimské civizace uteče na měsíc.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    09:16 08.09.2016

    Jinak ohledně 4/5 generace (ad Honza H): k reálnému měření sil 4. a 5.generace ještě nedošlo. Jak můžeš tvrdit, že se rozdíl neprojeví - a teda že letectvo složené ze strojů 4. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak ohledně 4/5 generace (ad Honza H): k reálnému měření sil 4. a 5.generace ještě nedošlo. Jak můžeš tvrdit, že se rozdíl neprojeví - a teda že letectvo složené ze strojů 4. generace byť početně silné nedopadne v takovém konfliktu blbě?

    Reálně IMHO je třeba ohodnotit, kolik letadel 4. generace je ekvivalent jednoho 5.
    Pesimisti říkají že 0.5 (že F35 je pomalá kachna atd, znáte to). Optimisti že 4 (viz různé reporty z cvičení).

    Dokud nebude známá alespoň přibližná odpověď na tudle otázku, je IMHO odpověď na to, zdali se pro nás hodí 4. generace, nebo musíme šetřit na 5., postavená na vodě.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    09:10 08.09.2016

    Pro všechny, kdo tvrdí, že naše armáda má dělat jen air-policing: Jak si představujete, že se budeme bránit v případném konfliktu? Že tu žádný konflikt určitě nebude? Nebo že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro všechny, kdo tvrdí, že naše armáda má dělat jen air-policing:

    Jak si představujete, že se budeme bránit v případném konfliktu?
    Že tu žádný konflikt určitě nebude? Nebo že nás bude bránit někdo jiný?

    Samozřejmě, že nikdy nebudeme mít armádu jako sousední německo. To ale neznamená, že bychom ji neměli mít proporčně velkou...Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    08:36 08.09.2016

    darkstyle: Něco podobného jsem chtěl napsat, ale předběhl jste mne. Jen bych k tomu doplnil: Západní Evropa má ohledně motoru tu výhodu, že zde je vcelku dost výrobců kvalitních ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle: Něco podobného jsem chtěl napsat, ale předběhl jste mne. Jen bych k tomu doplnil:
    Západní Evropa má ohledně motoru tu výhodu, že zde je vcelku dost výrobců kvalitních leteckých motorů a hlavně to, že není až tak velký problém do nového letadla zastavět americký motor nebo ho vyrábět v licenci (jako např. Švédi). Takovou možnost Rusko nemá, Čína v podstatě čeká na to, co jí Rusko nabídne. (Zatímco to píšu, předběhl mne i Luky)
    Obecně ale pokud bychom měli počítat jako náhradu za Gripena nějaký evropský stroj 5. generace, asi by už musel být minimálně na papíře. Ale nevím o tom, že by někdo něco reálně plánoval.
    Letadla 4. generace ale rozhodně neřekla poslední slovo. Podívejte na Rusko. Sice mají T-50 (které možná někdy zavedou do výzbroje), ale zatím vše stojí na letadlech 4. generace a i do budoucna bude základ ruského letectva stejný. A rozhodně bych neřekl, že by ruské letectvo bylo slabé.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    08:34 08.09.2016

    Důvodem, proč ČR vůbec provozuje stíhací letectvo je především "Air Policing", čemuž odpovídá nejen minimální počet letounů, ale i minimum PL raket ve skladech a v současnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Důvodem, proč ČR vůbec provozuje stíhací letectvo je především "Air Policing", čemuž odpovídá nejen minimální počet letounů, ale i minimum PL raket ve skladech a v současnosti zaváděná schopnost útočit na pozemní cíle je zase jen symbolická, viz plánovaný nákup 180 ks naváděné protizemní munice pro JAS-39 i L-159.

    Proto je nakupování nějakého sofistikovaného a drahého letadla nesmysl, navíc s ohledem na stav zbytku AČR, kdy vojáci nemají ani dostatek základních výstrojních součástek či nových pneumatik na auta.

    "Nemůžeme chovat opice, když nemáme na banány".

    Pokud se nezmění důvod, proč mít stíhací letectvo, tak pro AČR bude minimálně 20 let ještě plně dostačující průběžně modernizovaná verze současných JAS -39 C/D,
    kde lze samozřejmě schopnosti v rámci modernizací přiměřeně zvyšovat (AESA radar, přilbové zaměřovače, integrace nových zbraní, etc.)
    ¨¨Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:13 08.09.2016

    Osobně si taky myslím, že není důvod šílet. Ještě jsme ani nezačali využívat AG možnosti Gripenu a nové komunikační fíčury. EF, Rafale i Gripen ještě mají slušný vývojový ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si taky myslím, že není důvod šílet. Ještě jsme ani nezačali využívat AG možnosti Gripenu a nové komunikační fíčury. EF, Rafale i Gripen ještě mají slušný vývojový potenciál, pro nás pravděpodobně dostačující. Neodepisoval bych ani Alcu, v poslední době se ukazuje, že jsou potřeba nenáročná letadla s nízkými provozními náklady. Každou chvíli je tu článek o potřebě zavádět nenáročný turbovrtulák, vzkřísit Bronco a tak podobně...

    Vyvíjí se stage 2 verze Eurojetu EJ200 (použit v EF, jednu z nových verzí chtějí Turci pro jejich TFX), která bude dávat tah 120KN. Ta nynější dává tah 90KN při váze 990Kg. Pro srovnání F135-PW-100 z F-35 dává tah 180KN při 1,701 kg a evoluce motoru F-18 pro Gripen, kterou si dělalo Volvo na základě licence dává tah 80,5KN, novější verze pro EF 98KN.
    Takže Eurojet umí slušné motory, Švédové mají také zkušenosti(nevzali to pasivně) a Francouzi vyvíjejí také vlastní motory (to byl i důvod schizmatu EF x Rafale)..
    Evropá má na to, vyrábět vlastní motor světové třídy a tak se i děje.

    Co pokládám za nejisté je možnost, že další generace by mohla být razantnějším skokem - např. někdo vyvine hypersonik s lasery a ramjetem a celé se to posune mnohem výše. Pak by stačila ještě hodně dlouho např. evoluce 4.5gen pro národní potřebu spolu s operacemi blíže u země, k tomu by byla potřeba nenáročných podzvuků pro asymetrické boje a hypersonici by byly na jedné nebo dvou evropských základnách....těžko říci zda bude mít smysl vyvíjet něco podobně výkonného dnešku...pokud ano, v Evropě se to zvládnout dá.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    06:28 08.09.2016

    Bylo by to krasne, nicmene se obavam ze maximum ve ktere muzeme doufat je prezbrojeni 212 letky z Alek na Gripen E/F. Odkup oletanych stroju C/D z 211 letky mi neprijde rozumny. ...Zobrazit celý příspěvek

    Bylo by to krasne, nicmene se obavam ze maximum ve ktere muzeme doufat je prezbrojeni 212 letky z Alek na Gripen E/F. Odkup oletanych stroju C/D z 211 letky mi neprijde rozumny. Smazal by vyhody leasingu.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    23:46 07.09.2016

    ja nechapem preco by si CR/SVK nemohlo dovolit F-35? izrael kupuje/kupoval prave teraz prve svoje kusi po 100.. priemer ma byt myslim 93.. a minimum 86.. pri gripenoch F sa ...Zobrazit celý příspěvek

    ja nechapem preco by si CR/SVK nemohlo dovolit F-35?

    izrael kupuje/kupoval prave teraz prve svoje kusi po 100..
    priemer ma byt myslim 93..
    a minimum 86..

    pri gripenoch F sa ocakava 85-90 cenovka..
    ako rafael aj eurofighter stoja 90-100..

    mozeme kupovat rafaeli alebo eurofighteri za minima?
    vobec..

    mozme F-35 kupovat za tolko ako USA - ano mozme - lebo USA nato maju predsa program vdaka comu black hawky kupoju Slovaci za rovnako ako USA pri uplne inych poctoch.. lebo kazde vyrobene lietadlo navyse znizuje fixne naklady - teda nastavaju vyhody z rozsahu.. a preto sa amikom oplati takto akoze "podporovat" spojencov - lebo v skutocnosti podporuju seba..

    to je cena liatadla..
    vyrobca pri podpise kontraktu na velkokapacitnu vyrobou F-35 sa zaviazal, ze bude udrzba v priemere o 10% vyssia ako pri F-16..
    gripeni uz tam maju predsa v novej verzii F-18 super hornetovy motor - tam uz udrzba motoru nebude "tak levna" ako pri C/D.. nato mozme zabudnut..

    nevidim v tom ziaden problem..
    aj tak u nas bude nizsia, lebo oni s tym lietadlom planuju "lietat" a nie ako nase armady ktore budu len "poletovat".. aj ked v tejto pasazi sa mozem mylit..Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:23 07.09.2016

    Naše letectvo by hlavně mělo být rozšířeno o druhou Čáslav. Tedy min 14 nadzvuků + třeba něco menšího (nové ALCy?). Nebo asi nejlépe, 24 nadzvuků samostatně. Přezbrojování na ...Zobrazit celý příspěvek

    Naše letectvo by hlavně mělo být rozšířeno o druhou Čáslav. Tedy min 14 nadzvuků + třeba něco menšího (nové ALCy?). Nebo asi nejlépe, 24 nadzvuků samostatně.
    Přezbrojování na jinej typ letadla F-35 si nemůžeme dovolit a už vůbec ne v takovém počtu.
    Podle mě by měl následovat odkup sloužících Gripenů a objednávka nových 24 E/F.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    23:11 07.09.2016

    pri vyvoji noveho lietadla trva najdlhsie vyvoj noveho motoru.. ani FRA, NEMECKO a dokonca ani Svedsko ziaden nemaju vo vyvoji a dokonca Svedi vo svojej novej E/F verzii ...Zobrazit celý příspěvek

    pri vyvoji noveho lietadla trva najdlhsie vyvoj noveho motoru..

    ani FRA, NEMECKO a dokonca ani Svedsko ziaden nemaju vo vyvoji a dokonca Svedi vo svojej novej E/F verzii pouzivaju downgradnuty motor od americanov..

    dokonca aj rusi ktory idu vyrabat od buduceho roku svoj PAK FA - tam nebudu mat motor 5.genereracie a aj cina tak vo svojich 5. generacnych novinkach ocakava tak ako rusi dokoncenie tohto motoru v roku 2022-2025..

    My europania sme ani nezacali..
    A ani nie je politicka vola vobec zacat..

    Vyvoj takehoto motoru bude trvat minimalne 30 rokov.. S trochou stastia 25..
    Takze ak zacneme dnes tak v rokoch 2041-2046 ho mozme mat..

    A to priatelia Ceske Gripeny ani :D Slovenske Migini vobec nebudu moct lietat..

    Vyvoj ostatku liatadla je cca 15-20 rokov..
    Takze Ano, Cesko by si mohlo zadovazit dajaky stroj - ktory bude mat dajaky AESA radar /urcite nie tak pokrocili ako ma F-35 - teda aby bol urceny na elektronicky boj - nato peniaze vobec nie su/, s dobrou aerodynamikou asi aj lepsou ako F-35 abo nie.. tazko kedze sme ho nevideli.. a aj tak tam budu zavese americke zbrane /asi/..
    takze by sme/ste kupovali to co idu dostat v pocte 12 ks rusi - mackopsa..

    A povedzte, ze to tak nebude..Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    22:01 07.09.2016

    zaujimave citanie o F-35: http://dailysignal.com/2016/08... A total of 174 U.S. pilots currently have been trained ...Zobrazit celý příspěvek

    zaujimave citanie o F-35:

    http://dailysignal.com/2016/08...

    A total of 174 U.S. pilots currently have been trained to fly Lockheed Martin’s F-35A Lightning II. The Heritage Foundation recently interviewed 31 of these former F-15C, F-15E, F-16C, and A-10 pilots. Each expressed a high degree of confidence in the F-35A, their new fifth-generation platform.

    1. Even with developmental restrictions that limit the F-35A’s responsiveness and ability to maneuver, every U.S. fighter pilot interviewed would pick the F-35A over his former jet in a majority of air-to-air (dogfight) engagement scenarios they could face.

    2. A former F-15C instructor pilot said he consistently beat his former jet in mock dogfights.

    3. A former F-16C instructor—and graduate of the Air Force Weapons Instructor Course of “Top Gun” fame—said the jet is constrained on how tight it can turn (G-limited) now. But even so, the rudder-assisted turns are incredible and deliver a constant 28 degrees of turn a second. When the Air Force removes the restrictions, this jet will be eye watering.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    21:55 07.09.2016

    Muhaha Proč ve Gdyni, můžeme je parkovat v Hamburku. ...Zobrazit celý příspěvek

    Muhaha

    Proč ve Gdyni, můžeme je parkovat v Hamburku. https://zpravy.aktualne.cz/eko...
    jen je potřeba prodloužit smlouvu, současná platí do roku 2028.
    A jestli se splavní Labe a Vltava můžou plout až do Prahy. Mohly by třeba vozit papaláše na zahraniční cesty.

    Jen by to chtělo ještě nějakou starší pro Aktivní zálohy.
    :-)))Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:33 07.09.2016

    Asi nejlepsi by bylo to udelat nasledovne.. odkoupit Gripeny po skonceni pronajmu, a zaroven se zapojit s Polaky do vyberovky. S tim, ze nase letouny by byly poptavany v ramce ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi nejlepsi by bylo to udelat nasledovne.. odkoupit Gripeny po skonceni pronajmu, a zaroven se zapojit s Polaky do vyberovky. S tim, ze nase letouny by byly poptavany v ramce opce. Tedy pro nas odlozeny nakup a pro ove strany lepsi vychozi podminkySkrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    21:22 07.09.2016

    Ach ty odhady tendencí do budoucnosti .... Ale jako pilotní článek k budoucí sérii polemických příspěvků ohledně smyslu/úkolů AČR a od toho odvozených akvizic, proč ne? Proč ...Zobrazit celý příspěvek

    Ach ty odhady tendencí do budoucnosti ....

    Ale jako pilotní článek k budoucí sérii polemických příspěvků ohledně smyslu/úkolů AČR a od toho odvozených akvizic, proč ne?

    Proč by si AN nemohly vytvořit vlastní, alternativní "koncepci výstavby AČR 2030"?

    Můj přínosný vklad na toto téma je následující:
    Navrhuji uzavřít bilaterální obrannou smlouvu s Poláky a do konce roku 2030 zaparkovat v Gdyni tři u-booty 214A od ThyssenKrupp MS.
    Ten nákup by přišel bratru jen asi na 1 a 1/2 současného rozpočtu MO, což se vyplatí.
    A Poláci by mohli své peníze investovat do masivní modernizace pozemní armády.

    Tož tak :-)Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:38 07.09.2016

    Já bych Gripeny rozhodně tak rychle neodepsal,vždyt např.sousední Polsko vyřadí kolem roku 2030 Migy-29 vyrobené koncem 80 let a např. Rumunsko v současné době zavádí F-16 vyrobené ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych Gripeny rozhodně tak rychle neodepsal,vždyt např.sousední Polsko vyřadí kolem roku 2030 Migy-29 vyrobené koncem 80 let a např. Rumunsko v současné době zavádí F-16 vyrobené počátkem 80 let.Jednoduše řešený Gripen myslím nebude mít problém udržet se v provozu 40 let,navíc je možnost ho částečně modernizovat na standart verze E.
    Důležitější bych spíše viděl navýšení počtu nadzvukových letadel na 18,ale lépe 20 strojů,tedy dvě letky.Při pořizování dražších F-35 by spíše hrozilo,že by se jich koupilo tak 10 pouze pro air policing.Skrýt celý příspěvek

  • sanityangel1
    20:26 07.09.2016

    Vazeni, v jednom filmu zaznelo, ze nazor je jako dira v ( ).( ), kazdy ma nejaky. A ja se s tim plne ztotoznuji.Tak co kdybychom se sesli u podstatne lepe zpracovaneho clanku za ...Zobrazit celý příspěvek

    Vazeni, v jednom filmu zaznelo, ze nazor je jako dira v ( ).( ), kazdy ma nejaky. A ja se s tim plne ztotoznuji.Tak co kdybychom se sesli u podstatne lepe zpracovaneho clanku za cca 10 let, kdy bude aspon cast promennych znama?Skrýt celý příspěvek

  • kalamar
    20:24 07.09.2016

    Článek je celkem dost odvážný v tvrzení co bude a nebude po roce 2030 pro letectvo AČR nejrozumnější. Vzhledem k tomu že naše armáda do stejné doby potřebuje přezbrojit naprosto ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek je celkem dost odvážný v tvrzení co bude a nebude po roce 2030 pro letectvo AČR nejrozumnější.
    Vzhledem k tomu že naše armáda do stejné doby potřebuje přezbrojit naprosto všechno tak už jen v tomto se článek s cela rozchází z realitou.
    Pro AČR by byl mega úspěch kdyby do roku 2030 se stala majiteli dvou letek gripenů a (to třeba pokud by se to vyplatilo) odkup a modernizace stávajících kusů a druhá letka nejmodernější NG.
    Držet basu ze Švédama mě v tento moment příjde jako více reálné.
    Na druhou stranu nic není nemožné co se týče F35 a to z jednoho prostého důvodu,kdo z vás by ještě před měsícem pomyslel že se AČR rozhodne pro koupi až 300ks TITUSů a nebo modernizaci DAN,asi sotva někdo :-),tak proč by nemohli F35 jednou nahradit naše ALCY:-)
    Ted si ztoho dělám tak trochu srandu a uvěřím tomu až uvidím na vlastní oči F35 s českým znakem.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:26 07.09.2016

    Iris-T: a jak se to liší od jakehokoliv jineho stroje? Zadní dvířka si mužeš dát kamkoliv. Pokud si nepřepíšeš software u všech komponentů od nuly, tak to nikdy nenajdeš... A ...Zobrazit celý příspěvek

    Iris-T: a jak se to liší od jakehokoliv jineho stroje? Zadní dvířka si mužeš dát kamkoliv. Pokud si nepřepíšeš software u všech komponentů od nuly, tak to nikdy nenajdeš...

    A jakmile na to někdo přijde... tak tvuj exportní byznis skončil.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:16 07.09.2016

    Obecně - kdo z vás před deseti lety tušil, že budou nějaké sankce na Rusko? Obávám se, že jakékoli plány na 10+ let dopředu jsou čiré spekulace. Je možné, že se do té doby dohodne ...Zobrazit celý příspěvek

    Obecně - kdo z vás před deseti lety tušil, že budou nějaké sankce na Rusko? Obávám se, že jakékoli plány na 10+ let dopředu jsou čiré spekulace. Je možné, že se do té doby dohodne evropský vojenský letoun 5. generace (bylo by to skvělé). Je možné, že do té doby bude grippen NG za hubičku oproti F35. Ale také je dobře možné, že bude stát +- podobně jako F35. A také je možné něco, co vůbec nejde předvídat.

    Iris-T: to ovšem v jakémkoli zahraničním letounu - a obávám se, že aero nadzvukáče jen tak nevyrobí. Že ty koukáš na battlestar galactica.

    Jinak - nevšiml jsem si, že by nás USA nějak potrestali, že jsme místo F16 si pronajali gripeny. Zatímco SSSR prostě řeklo koupíte a koupili jsme. Tak si prosím nech propagandu od cesty.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 9