Nasazení L-159 ALCA do bojových akcí
- 1. 10. 2012
- 31 komentářů
- Michal Polák
O nasazení lehkých bitevních letounů L-159 ALCA české výroby v Afghánistánu se psalo již mnohokrát, stejně jako o jejich prodeji do Iráku, kde by mohly sloužit k výcviku a podpoře pozemních vojsk. Diskuzi o nasazení L-159 opět rozbouřila nedávná bezletová zóna nad Libyí. Přesto všechno ani jednou k žádnému bojovému nasazená ani exportu nedošlo.
L-159 ALCA pro výcvik i útoky na pozemní cíle
Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je, jak již z názvu vyplývá, lehký bitevní letoun schopný využívat širokou škálu výzbroje. Řadí se mezi podzvukové bitevní letouny, nicméně je poháněn proudovým motorem a určen nejen k výcviku, jako tomu nejčastěji v této kategorii bývá, ale v naší armádě plní také roli přímé letecké podpory.
Vedle toho samozřejmě zajišťuje výcvik pilotů. V tomto se výborně hodí proudový motor pro zjednodušení přechodu na nadzvukové stroje a přítomnost celé řady zbraňových systémů včetně laserem naváděným pum, řízených střel AGM-65 Maverick nebo střel vzduch-vzduch AIM-9P-4. Podporovaná munice je tak z části shodná s americkými stíhacími F-16, které ovšem patří do úplně jiné kategorie.
Video: L-159 ALCA v akci / YouTube
Předchůdcem L-159 ALCA je ve světě známý a rozšířený L-39 Albatros, respektive L-59 Super Albatros. L-159 se i přes výše uvedené výhody se nedokázala od roku 2000, kdy je ve výzbroji, prosadit v exportu a prozatím neprošla skutečným bojovým křestem.
L-159 v Afghánistánu ano, v Libyi ne
L-159 má několik nevýhod, které jí částečně limitují, ale nikoliv nad rámec jejího určení. Jedná se zejména o omezený dolet a neschopnost doplňovat palivo za letu. Pokud nainstalujete pod letoun tři přídavné nádrže dolet je sice slušný, ale už vám zbývají jen čtyři pylony pro výzbroj. Z nich dvě použijete pro řízené střely vzduch-vzduch pro vlastní ochranu a proti pozemním cílům zbývá jen dvojice z nich.
Foto: Klíčovou schopností letadel je umět si doplnit palivo za letu. / Wikipedia, U. S. Air Force
L-159 ALCA nicméně byla konstruovaná pro výcvik a blízkou podporu pozemních vojsk, přičemž se počítalo, že bude operovat z letišť poblíž místa nasazení. Z tohoto důvodu má uzpůsobenou konstrukci a podvozek ke startům a přistání z nezpevněných travnatých ploch. Operovat jako letoun určený k přímé letecké podpoře, například v Afghánistánu, by tak ALCA po nejnutnější modernizaci komunikačních prostředků klidně mohla.
Zajišťovat bezletovou zónu nad Libyí ovšem nikoliv. Na druhou stranu k tomuto není ALCA stejně jako všechny letouny své kategorie určena. Proto je nefér snižovat bojovou hodnotu stroje argumentací v souvislosti s typem mise, pro kterou nebyl letoun nikdy konstruován. Bezletové zóny zajišťují zpravidla nadzvukové stíhací letouny schopné doplňovat palivo za letu a v případě potřeby se rychle přesunout do potřebného prostoru.
Foto: L-159 ALCA s dvojicí přídavných palivových nádrží, střelami AIM-9P-4 a AGM-65 Maverick / Michal Polák
Skvělý letoun s americkými systémy
L-159 ALCA je zcela jednoznačně velmi dobrým letoun určeným pro výcvik a blízkou podporu pozemních vojsk, respektive jednotek. V České armádě i v rámci NATO slouží k účelům výcviku předsunutých leteckých návodčích, jelikož mezi podporovanou výzbroj patří také moderní laserem naváděné bomby.
Právě výzbroj je ale také největší nevýhodou L-159. Řada zbraňových systémů je totiž amerických, a proto je zapotřebí k vývozu letounu povolení od Američanů. A ti samozřejmě nemají zájem, aby ALCA sloužila v zemích, se kterými nemají dobré vztahy.
Samozřejmě není třeba dodávat, že případné bojové nasazení L-159 by zásadně zvedl kredit stroje i Armády České republiky. V takovém případě je reálna šance, že zájem ze zahraničí o naše bitevníky poroste.
Související články
NATO nad Libyi - technická rekapitulace
Společně se závěrem (doufejme) libyjské občanské války je téměř u konce také vojenská intervence ...
- 24.10.2011
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Nechtěný bitevník L-159 ALCA
České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...
- 13.03.2012
- 19 komentářů
- Michal Polák
Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?
Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...
- 04.04.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Český vzdušný prostor budou střežit Slováci?
Pronájem švédských Gripenů skončí v roce 2014 a dohoda o prodloužení jejich pronájmu stále není ...
- 30.09.2012
- 10 komentářů
- Michal Polák
wow vývoj tohohle "zázraku" stál 51miliard Kč, takže cena jednoho vychází zhruba na 30mil USD. Paráda že je armáda chce prodávat Iráku za 0,5mil USD
wow vývoj tohohle "zázraku" stál 51miliard Kč, takže cena jednoho vychází zhruba na 30mil USD. Paráda že je armáda chce prodávat Iráku za 0,5mil USD
To liberal shark: Cílem bylo jistě zachránit výrobu, ale konflikty nízké intenzity jsou přesně to, co nás v budoucnu čeká, alespoň podle všech strategií a plánů, podle kterých se ...Zobrazit celý příspěvek
To liberal shark: Cílem bylo jistě zachránit výrobu, ale konflikty nízké intenzity jsou přesně to, co nás v budoucnu čeká, alespoň podle všech strategií a plánů, podle kterých se řídí naše vláda a NATO. Využití letounu tedy rozhodně není pochybné. Uživatelů L39 je víc než 30 a tvrdit, že to jsou vesměs darebácké státy je účelové, na rozdíl od článku. Souhlasím ale s Vaší myšlenkou větší šance na vývoz spíše té spárky než jednomístného stroje.
To petr: Úkoly Gripenu a L 159 jsou jiné. S L 159 nedohoníte dopravní letadlo, kterým se chce někdo trefit do temelínských reaktorů, s Gripenem ano. Na air policing se L 159 nehodí. Má sloužit k výcviku a CAS (close air support).Skrýt celý příspěvekTreba si uvedomit, preco vstupoval Boeing do Aera. Hlavny ciel totiz nebolo vyvinut stroj co bude uspesny exportne, ale zlikvidovat konkurenciu v strednej europe. Preto sa tam ...Zobrazit celý příspěvek
Treba si uvedomit, preco vstupoval Boeing do Aera. Hlavny ciel totiz nebolo vyvinut stroj co bude uspesny exportne, ale zlikvidovat konkurenciu v strednej europe. Preto sa tam napchala vsetka ta americka elektronika. Takisto sa presadila myslienka jednomiestneho "lahkeho bitevnika", pricom na zaciatku bola L-159 primarne vyvijana ako dvojmiestne cvicne lietadlo (nastupca za L-39). S touto koncepciou by mala urcite vacsiu sancu presadit sa na trhu, pretoze uz v case vyvoja Alcy bol trend viacucelovych lietadiel.
to Muerte: radar nie je americky, ale taliansky, americka je hlavne avionika a motor. Vyvinut verziu bez americkych komponentov by prakticky znamenalo vyvinut nove lietadlo, na co nie su peniaze, ani politicka vola.Skrýt celý příspěvekpro liberal shark Skvělý komentář, který vystihuje téměř vše, a s kterým se velké míře ztotožňuji. L-159A je prostě jak "začarovaná princezna". Vývoj tohoto letadla s použitím ...Zobrazit celý příspěvek
pro liberal shark
Skvělý komentář, který vystihuje téměř vše, a s kterým se velké míře ztotožňuji.
L-159A je prostě jak "začarovaná princezna". Vývoj tohoto letadla s použitím amerických komponentů představoval v daném okamžiku záchranu Aera, ale s perspektivou budoucí "cesty do pekla". Pokud se vážně pomýšlelo na export, měl být tento typ letounu už dávno připraven ve verzi s neamerickým vybavením.Skrýt celý příspěvekPro Petra: Gripeny nebo jakýkoliv nadzvukový letoun potřebujeme pro situace které nastávají každý měsíc. A to je doprovod nebo nebo zjištění situace u nekomukujícího letadla. ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Petra:
Gripeny nebo jakýkoliv nadzvukový letoun potřebujeme pro situace které nastávají každý měsíc. A to je doprovod nebo nebo zjištění situace u nekomukujícího letadla. ALCA je nedohoní včas.Skrýt celý příspěvekKonečně trocha rozumných slov o L-159. Jejich nasazení by snad pomohlo. Navíc takový kontingent by byl menší a asi i s menším množstvím rizika než výcvikové týmy, které chodí do ...Zobrazit celý příspěvek
Konečně trocha rozumných slov o L-159. Jejich nasazení by snad pomohlo. Navíc takový kontingent by byl menší a asi i s menším množstvím rizika než výcvikové týmy, které chodí do akce s afghánci. Zdá se, že to ale nezapadá do strategie spojenců v Afghánistánu.
Je to ale veliká země a nakonec bude muset nějak střežit svůj vzdušný prostor (v dlouhém časovém horizontu), takže bude potřebovat jak supersoniky (nakonec), tak pár strojů na výcvik. Tak proč jim je neukázat.
Naše diplomacie by v tomhle měla rozhodně být razantnější, zvlášť když piloti s FACy trénují a CAS umí.
Vlastně by bylo super kdyby vznikla nějaká exportní verze s neamerickými díly, aby to nebránilo exportu. To by český průmysl nezvládl dát dohromady nějaký exportní kit? S jiným radarem, výzbrojí přizpůsobenou zbraním jiné provenience? Nějakým kitem, který udělá z hloupé bomby chytrou? To by byl přece hit, když je půlka světa zvyklá trénovat na strojích naší provenience.Skrýt celý příspěvekNa slovensku sa pre par tizdnami v mediach pisalo ze by ossr ziskat niekolko L-159, vymenou za stare slovenske l39 + nejaku konpenzaciu pre cesko. Mohlo by sa o tom dalej hovorit ...Zobrazit celý příspěvek
Na slovensku sa pre par tizdnami v mediach pisalo ze by ossr ziskat niekolko L-159, vymenou za stare slovenske l39 + nejaku konpenzaciu pre cesko. Mohlo by sa o tom dalej hovorit ak by cesko strazily slovensek migy.Skrýt celý příspěvek
Nezlobte se, ale tento článek je mírně řečeno účelový. Letoun L-159A je primárně lehký útočný letoun pro podmínky konfliktu nízké intenzity. Tvrdím, že hlavním cílem jeho ...Zobrazit celý příspěvek
Nezlobte se, ale tento článek je mírně řečeno účelový. Letoun L-159A je primárně lehký útočný letoun pro podmínky konfliktu nízké intenzity. Tvrdím, že hlavním cílem jeho zadavatelů bylo "zachránit" Aero Vodochody, jinak bych musel předpokládat, že očekávali invazi hladových Ukrajinců. Problém při exportu (kromě pochybného využití) představuje americký motor a avionika. USA určitě nebudou dodávat náhradní díly státům, které dnes vedou tento typ konfliktů, protože jsou to vesměs "darebácké státy". Pokud bylo hlavním účelem zakázky zajistit výcvik pilotů AČR, pak nechápu, proč nekoupili 12 L-159B ? To je skutečně cvičné letadlo s možností sekundárního použití jako lehký útočný letoun. Pak by měl autor pravdu a takový letoun by se dal určitě i vyvážet.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...