REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
- 21. 4. 2015
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF II (Special Operation Forces II). V rámci programu SOF II Armáda ČR získala 7 modernizovaných vrtulníků Mi-171š. Během ukončovacího ceremoniálu se přítomní dozvěděli i něco málo o modernizačních plánech českého vrtulníkového letectva.
Česká modernizace vrtulníků Mi-171š
Armáda ČR modernizovala vrtulníky Mi-171š díky finanční a technické pomoci Spojených států. Finanční pomoc dosáhla výšky 27 milionů dolarů (688 milionů Kč). Při vylepšování vrtulníků se uplatnily zkušenosti z nasazení českých Mi-171š v Afghánistánu.
Modernizované vrtulníky jsou určené především pro operace speciálních sil, čemuž odpovídá i rozsáhlé elektronické a senzorické vybavení, včetně mohutné výzbroje v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun.
Podle ředitele Ředitelství speciálních sil MO, plukovníka Karla Řehky, se podle prvních plánů počítalo s nasazením vylepšených vrtulníků Mi-171š společně s operátory 601. skss v Afghánistánu. V současné době se však, vzhledem k jinému mandátu zahraničních sil, s nasazením českých vrtulníků v Afghánistánu nepočítá.
Modernizované Mi-171š jsou i nadále určeny především pro potřeby českých speciálních sil. Vrtulníky nyní procházejí certifikací dle standardů NATO. Vrtulníky i členové 601.skss tak mohou být posléze nasazovány do společných akcí aliančních jednotek.
M-134D-H Minigun ve dveřích českého Mi-171š. / palubnistrelci.cz
„Tyto vrtulníky jsou nejmodernější, nejvíce schopné vrtulníky Mi-17 na celém světě,“ uvedl plukovník Patrick Sullivan, vojenský přidělenec Spojených států v České republice. „Máme tady kombinace nejlepších technologií z východu a západu, zabalené dohromady v jednom vrtulníku pro speciální operace.“
Plukovník Sullivan nezapomněl dodat, že tím nejdůležitějším jsou však české posádky vrtulníků. Díky modernizovaným vrtulníkům mohou nyní české a americké posádky vrtulníků společné cvičit a být nasazovány v ostrých akcích.
„Američtí a čeští vojáci bojují bok po po boku již deset let, a nyní mohou také společně létat. Tento výjmečný a schopný vrtulník posune Českou republiku mezi velmi elitní klub čtyř nebo pěti zemích v Evropě, které mají stejné schopnosti, jako české speciální síly,„ uvedl plukovník Sullivan.
České vrtulníky Mi-171š podle Sullivana dokáží létat za velmi špatných meteorologických, světelných ale i terénních podmínkách. Jak nám řekl také Karel Řehka, modernizované české vrtulníky Mi-17 mohou vysadit jednotky speciálních sil také v prostředí, kde se čeká silná nepřátelská aktivita.
Na dvou hlavních displejích se promítají údaje z FLIR pouzdra nebo pohyblivá digitální mapa. Na dvou menších pak údaje z meteorologického radaru. / LOM Praha
Budoucnost vrtulníkového letectva
Zajímavé, i když v náznacích řečené, informace přinesl ministr obrany Martin Stropnický. Z jeho slov bylo jasné, že se stále ladí počet i typ poptávaných nových vrtulníků. Ministr však potvrdil již dříve řečenou informaci. Armáda ČR získá víceúčelové, nikoliv čistě bitevní vrtulníky. Minimální počet objednávaných vrtulníků je dvanáct, optimální zřejmě kolem 18 strojů.
K zahájení výběrového řízení dojde určitě v letošním roce. Podle ministra obrany nejde jen o samotné stroje ale především o rozsah vybavení, včetně případných zbraňových systémů. Cena za stroj se tak může bez problémů vyšplhat na dvojnásobek.
Dále došlo k potvrzení západní orientace českého vrtulníkového letectva, potažmo celé české armády. Armáda ČR se postupně zbaví veškeré sovětské vrtulníkové techniky, tedy nejen bitevních Mi-24/35, ale ve středním období i vrtulníků Mi-8/17/171š.
Ministr se také vyjádřil k potenciální výměně bitevních Mi-24/35 za víceúčelový typy. V současné době některé stroje ve výzbroji Armády ČR mají daleko před koncem své technické životnosti. Je tedy možné, že si Armáda ČR bitevní kapacity v podobě vrtulníků Mi-24/35 ještě pár let ponechá.
Dlužno dodat, že předmětem diskuzí není ani tak typ vrtulníku, ale především to, jaké schopnosti si chce armáda ponechat, získat, případně si může dovolit ztratit.
Hlavním senzorem modernizovaných vrtulníků je kulové pouzdro Star Safire III od firmy FLIR Systems FLIR. / LOM Praha
Zatím ruská technika svou roli plní. Problémem dnes i do budoucnu je především nedostatek náhradních dílů z Ruska, resp. problémy s jeho dodávkami vzhledem ke špatným vztahům mezi NATO a Ruskem. „S vedením armády hledáme optimální řešení ke snížení závislosti na ruských dílech. Znamená to samozřejmě plánování rozsáhlé investice nebo akvizice,“ uvedl Stropnický.
Přechod ruské na západní techniku proběhne tak rychle, jak to rozpočet dovolí. Zároveň však ministr obrany dodal, že současná ruská technika bude ještě v řadách Armády ČR řadu let sloužit. Podle Stropnického, jak uvedl na dotaz České televize, je časový rámec pro výměnu Mi-17 kolem deseti let.
V současné době se však řeší nákup lehčích víceúčelových vrtulníků. Jaké vrtulníky Armáda ČR pořídí není jasné. Největší šanci bude mít ten výrobce vrtulníků, který do programu zapojí v nejširší možné míře české firmy. Ceněná je nejen montáž, ale především transfer technologií, nejen výroby, ale i pozdějšího servisu, údržby nebo modernizace.
Ministr nechtěl spekulovat o typu poptávaného stroje. Pokud má být ale stroj víceúčelový, výběr se rychle zužuje. Podle kuloárních informací se nejčastěji skloňují vrtulníky ze Spojených států. V tomto případě připadají v úvahu nejnovější vrtulníky UH-1Y Venom, nebo jejich starší a samozřejmě levnější verze.
Protiprachové zařízení Centrisep EAPS před vstupy do motorů. / LOM Praha
Základní rysy modernizovaných Mi-171š
Kompatibilita s brýlemi pro noční vidění
+ Interní a externí LED diody kompatibilní s brýlemi pro noční vidění
+ Vnitřní osvětlení plně kompatibilní s brýlemi pro noční vidění, včetně kokpitu a nákladového prostoru
Protiopatření a rušení
+ Výbava pro provádění protiopatření vůči protivzdušným zbraním protivníka
+ Automatické vypouštění flér a dipólových odrážečů
+ Potlačování infračerveného podpisu; infračervené rušení
+ Chlazení výfukových plynů motorů EVU
Ochrana a schopnost přežití
+ Kokpit a nákladový prostor je vybaven lehkým modulovým pancéřováním s odolností STANAG 4569 Level I nebo II.
+ Palivové nádrže jsou vyplněný polyuretanovou pěnou pro prevenci exploze při nouzovém přistání. Speciální vnější materiál nádrže zabraňuje úniku paliva.
+ Kabina je chráněná kompozitním pancíře
+ Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení WSPS
+ Bezpečnostní sedadla a pásy
+ Ochrana motorů pomocí EAPS nebo PZU filtrů
Speciální vybavení
+ Optoelektronické pouzdro FLIR
+ Meteorologický radar
+ Pátrací světla
+ Tlampač
+ Řešení pro nouzové přistání na vodě
+ Řešení pro rychlé slaňování
+ Nádrže „Bambi Buckets“ pro hašení požárů
+ Klimatizace
+ Lafety pro dveřní kulomety
+ Možnost přepravy pacientů v nákladovém prostoru
Modernizace Avioniky
+ Navigační systémy: GPS, VOR II, ILS, DME, BlueForce, FMS, INS
+ Identifikační systém IFF
+ Záznamový datový systém CVFDR
+ Komunikační systém: VHF, UHF, SatCom (satelitní komunikace)
+ Standardy ICAO, EUROCONTROL a NATO
Nástroje a kokpit
+ LCD displeje se širokým pozorovacím úhlem, nové budíky, indikátory, výstup pro digitální mapu, nový kontrolní panel, rádio rozhraní
+ Optimalizováno pro NVG/NVIS
+ Veškeré systémy a rozhraní jsou modulární, lze je přizpůsobit zákazníkovi
Související články
Rakouské vojenské vrtulníky k dispozici i pro vnitro
Rakouské ministerstvo obrany nabídlo tamnímu ministerstvu vnitra vojenské vrtulníky pro použití při ...
- 13.02.2015
- 1 komentářů
- Martin Uher
Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle
Od vyhlásenia ministra Martina Glváča o možnosti nákupu nových vrtuľníkov pre slovenské letectvo na ...
- 23.03.2015
- 45 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
- 16.04.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...
- 21.04.2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
peters: kategorie LZS je samostatná a neslučitelná s ničím jiným kategorie MEDEVAC + vaše kategorie 2 + vaše kategorie 3 je slučitelná pod jeden typ kategorie bitevní je ...Zobrazit celý příspěvek
peters:
kategorie LZS je samostatná a neslučitelná s ničím jiným
kategorie MEDEVAC + vaše kategorie 2 + vaše kategorie 3 je slučitelná pod jeden typ
kategorie bitevní je neslučitelná s ničím jiným (samozřejmě že může existovat součástková shodnost)
Pořád nemůžu pochopit, proč se opakovaně spekuluje o tom zda by armáda měla rozlišovat zda poleti MI 17 nebo o něco menší jiný typ a jak obrovská úspora to údajně bude...
Na druhé straně nikdo nechce oficiálně přiznat, že každodenní zásahy LZS při nehodách na dálnici lze provozovat stroji EC za směšné náklady oproti MEDEVAC strojům......
tedy policie to nemá problém přiznatSkrýt celý příspěvekNavážu na Charlierho. Docela by mne zajímalo, jestli u nás existuje ekonomická představa toho, kolik typů vrtulníku je pro naši armádu a její potřeby ještě ekonomicky přijatelné. ...Zobrazit celý příspěvek
Navážu na Charlierho. Docela by mne zajímalo, jestli u nás existuje ekonomická představa toho, kolik typů vrtulníku je pro naši armádu a její potřeby ještě ekonomicky přijatelné. Myslím to tak, jestli je při celkovém stejném počtu ekonomičtější provozovat 3 typy transportních (případně UH) vrtulníků o menším počtu na typ s tím, že jsou více optimalizované svému nasazení, anebo pouze 2 typy, tzn. k Mi-171 ještě jeden lehčí typ i za cenu částečné neefektivity v jejich provozu (viz příklad Charlieho Transit/Eurocargo) vyvážené ale nutností pořídit logistické zázemí pouze pro 2 typy. Další věc je, že asi není jasno a je to předmětem úvah o osudu nemodernizovaných Sokolů. Soudím to mj. z "Minimální počet objednávaných vrtulníků je dvanáct, optimální zřejmě kolem 18 strojů." Ten rozdíl 6 kusů budou předpokládám ony Sokoly pro LZS/MEDEVAC. Nějak si nedovedu představit UH-1Y v současné roli Sokolů civilní LZS. Po ekonomické stánce by provoz byl nesmyslně drahý a i po praktické stránce je na toto použití menší vrtulník vhodnější (k přistání potřebuje menší prostor, což je v tomto případě dost cenná vlastnost). Vychází mi, že v optimálním případě je to na 3 typy transportních případně víceúčelových (UH) vrtulníků (1. cca do 3,5 t který by zastal i tu požadovanou civilní LZS, 2. cca 6,4 - 8,5 t přeprava družstva min. 8 + 2 door gunners, 3. pro přepravu většího počtu vojáků + nákladu - v našem případě Mi-171) + 1 bitevní. My plánujeme pořídit tak víceúčelový vrtulník, že obsáhne kategorii 1 i 2 a ještě přidá bitevní možnosti. Obávám se, že sice bude umět všechno, ale akorát nebude k ničemu 100% použitelný. Jako ekonomický kompromis je mi jeví AW-139M, který je sice stejná váhová kategorie jako Sokol, ale je možnostmi i ekonomikou provozu podstatně dále.Skrýt celý příspěvek
Navážu na Charlierho. Docela by mne zajímalo, jestli u nás existuje ekonomická představa toho, kolik typů vrtulníku je pro naši armádu a její potřeby ještě ekonomicky přijatelné. ...Zobrazit celý příspěvek
Navážu na Charlierho. Docela by mne zajímalo, jestli u nás existuje ekonomická představa toho, kolik typů vrtulníku je pro naši armádu a její potřeby ještě ekonomicky přijatelné. Myslím to tak, jestli je při celkovém stejném počtu ekonomičtější provozovat 3 typy transportních (případně UH) vrtulníků o menším počtu na typ s tím, že jsou více optimalizované svému nasazení, anebo pouze 2 typy, tzn. k Mi-171 ještě jeden lehčí typ i za cenu částečné neefektivity v jejich provozu (viz příklad Charlieho Transit/Eurocargo) vyvážené ale nutností pořídit logistické zázemí pouze pro 2 typy. Další věc je, že asi není jasno a je to předmětem úvah o osudu nemodernizovaných Sokolů. Soudím to mj. z "Minimální počet objednávaných vrtulníků je dvanáct, optimální zřejmě kolem 18 strojů." Ten rozdíl 6 kusů budou předpokládám ony Sokoly pro LZS/MEDEVAC. Nějak si nedovedu představit UH-1Y v současné roli Sokolů civilní LZS. Po ekonomické stánce by provoz byl nesmyslně drahý a i po praktické stránce je na toto použití menší vrtulník vhodnější (k přistání potřebuje menší prostor, což je v tomto případě dost cenná vlastnost). Vychází mi, že v optimálním případě je to na 3 typy transportních případně víceúčelových (UH) vrtulníků (1. cca do 3,5 t který by zastal i tu požadovanou civilní LZS, 2. cca 6,4 - 8,5 t přeprava družstva min. 8 + 2 door gunners, 3. pro přepravu většího počtu vojáků + nákladu - v našem případě Mi-171) + 1 bitevní. My plánujeme pořídit tak víceúčelový vrtulník, že obsáhne kategorii 1 i 2 a ještě přidá bitevní možnosti. Obávám se, že sice bude umět všechno, ale akorát nebude k ničemu 100% použitelný. Jako ekonomický kompromis je mi jeví AW-139M, který je sice stejná váhová kategorie jako Sokol, ale je možnostmi i ekonomikou provozu podstatně dále.Skrýt celý příspěvek
Hodnota těch darovaných Mi byla jednotky mil Kč / kus. To je taky pro to srovnání s UH. Je pravda, že tu mohli ležet ve skladech nebo lítat nějaké činnosti pro armádu (veskrze ...Zobrazit celý příspěvek
Hodnota těch darovaných Mi byla jednotky mil Kč / kus. To je taky pro to srovnání s UH.
Je pravda, že tu mohli ležet ve skladech nebo lítat nějaké činnosti pro armádu (veskrze zbytečné činnosti).
Vzhledem k jejich nízké ceně však bylo darování Afganistánu politicky výhodnější.
Ta politická výhodnost by se právě měla projevit teď při nákupu.
Kupovat ale cokoli jiného než bitevní vrtulníky je nesmysl, který shopnosti armády nijak nezvýší. To je lepší to o 5 let odložit, protáhnout Mi 35 přes LOM a za pět let se na to podívat znova.Skrýt celý příspěvekModernizaci vidím pozitivně, co se týče vyřazení bitevních Mi-24/35. je to hloupost. Víceúčelové stroje typu mi-17, uh-60 jsou bez podpory a ochrany bitevních strojů nad územím, ...Zobrazit celý příspěvek
Modernizaci vidím pozitivně, co se týče vyřazení bitevních Mi-24/35. je to hloupost.
Víceúčelové stroje typu mi-17, uh-60 jsou bez podpory a ochrany bitevních strojů nad územím, které není zcela pod kontrolou, jak kachny na honu.. Daleko lepší je mít i starší bitevní stroje, než jen transportní vrtulníky s kulomety ve dveřích.
Co se týče nedostatku náhradních dílů, nechápu, AČR, která má, co se týče množství vojenské techniky holou pr..., darovala před několika lety 6 stojů Mi-17 a 6 stojů Mi-24 Afghánistánu, které byly v LOMu zmodernizované a opravené. klidně mohly ještě sloužit nebo ležet ve skladech pro případ potřeby ještě cca 10 let nebo byt použitelné na náhradní díly..Skrýt celý příspěvekkazd: jenže ty vrtulníky mají něco jako resursy a pokud kvůli každý "hovadině" musí točit velkou 171, tak ty resursy prostě vyčerpají rychle a pak jim ten vrtulník chybí, dkyž ...Zobrazit celý příspěvek
kazd: jenže ty vrtulníky mají něco jako resursy a pokud kvůli každý "hovadině" musí točit velkou 171, tak ty resursy prostě vyčerpají rychle a pak jim ten vrtulník chybí, dkyž potřebují vézt něco většího.
Je to stejné jako mít ve fimě Transita a Eurocargo - to co v tranzitu odvezete i v tom eurocargu, ale s vyššími náklady a dřív nastřádáte kilometry a pak je ta oprava zase dražší.Skrýt celý příspěvekJura99: ten nákup UH-1Y není zmíněn v souvislosti s vyřazením Mi-24, ale jako program který v současnosti nějak běží. S vyřazením Mi-2 nemá armáda lehký víceúčelák a všechno ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: ten nákup UH-1Y není zmíněn v souvislosti s vyřazením Mi-24, ale jako program který v současnosti nějak běží.
S vyřazením Mi-2 nemá armáda lehký víceúčelák a všechno "oddřou" relativně velké a na provoz drahé 17ky. UH-1 by měly tuhle mezeru zaplnit.Skrýt celý příspěvekPolsko je sice velký trh, ale tak velký aby se třem výrobcům vrtulníků vyplatilo tam nějak působit, podle mě není...přesto to se tak bude dít.. jakou to bude mít budoucnost ...Zobrazit celý příspěvek
Polsko je sice velký trh, ale tak velký aby se třem výrobcům vrtulníků vyplatilo tam nějak působit, podle mě není...přesto to se tak bude dít.. jakou to bude mít budoucnost netuším.
Takže pokud na MO budou preferovat "český podíl" opět se otevírá již prezentovaná varianta AERO+LOM+KBELY+VODOCHODY+PŘEROV řešící mnoho problémů v jedné akci a oproti Polsku efektivněji (resp. bez přímého podílu výrobce vrtulníků).
Že Mi35 mohou působit ještě x let je jasné, stejně tak je ale jasné, že moderní nové bitevní vrtulníky bysme mohli začlenit do NATO na úrovni Gripenů, Mi35 nemůžeme.
K čemu konkrétně budou sloužit UH-1Y Venom paralelně vedle Mi 17, MI171š, Mi35 mě je nejasné ... resp. bude to náhrada za těch pár zbylých nemodernizovaných Mi17?
Kouskovat nákupy UH /AH do 10 - 15 let je cesta jak na tom prodělat, zejména teď když je úroková sazba na nule.
BTW: pokud někdo zmiňuje kolik teď stojí dolar, tak asi před rokem se vášnivě mezi ekonomy diskutovalo, zda má ČNB ten obří zisk, který realizovala na umělém oslabení koruny odvést do státního rozpočtu.
ČNB se tomu sice ubránila a "nechala si ho", nicméně teď se právě ukazuje, že tohle je přesně ta situace kdy by měl být použit na "hedging nákupu USD pro MO".
Polopatisticky řečeno, USD by nebyl pro MO za 25 ale za 20, a pouze by to snížilo účetní zisk ČNB z devalvace. Něco podobného dělá MF pro Gripeny.Skrýt celý příspěvekRozpaky ve mně budí trochu rozpor, který vidím mezi na jedné straně "Dlužno dodat, že předmětem diskuzí není ani tak typ vrtulníku, ale především to, jaké schopnosti si chce armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Rozpaky ve mně budí trochu rozpor, který vidím mezi na jedné straně "Dlužno dodat, že předmětem diskuzí není ani tak typ vrtulníku, ale především to, jaké schopnosti si chce armáda ponechat, získat, případně si může dovolit ztratit. " a na druhé straně "Podle kuloárních informací se nejčastěji skloňují vrtulníky ze Spojených států. V tomto případě připadají v úvahu nejnovější vrtulníky UH-1Y Venom, nebo jejich starší a samozřejmě levnější verze." Přál bych si aby převážily skutečné potřeby naší armády nad potřebou prodat zúčastněných firem. To píši jako zastánce kombinované varianty AH/UH-1, důvodem jsou kvality AH-1Z. Pokud by to ale byly pouze UH-1Y či dokonce starší verze, měl bych nepříjemný pocit, že opět v nákupu mohly převážit jiné zájmy než AČR. To proto, že si myslím, že jsou lepší možnosti než zmiňovaný typ. Teoreticky tu ale zůstává možnost, že po skončení životnosti Mi-24/35 by se dokoupil menší počet AH1-1Z, protože při již zavedeném typu UH-1Y, se kterým mají podle výrobce 85% shodných částí, by to nebylo logisticky (a finančně) tak náročné. Pokud by se kupovalo od Američanů, jsem zvědavý, jestli by se nějakým způsobem využil program Foreign Military Sales (FMS). Pokud by to tedy nebylo v rozporu s požadavkem "největší šanci bude mít ten výrobce vrtulníků, který do programu zapojí v nejširší možné míře české firmy. Ceněná je nejen montáž, ale především transfer technologií, nejen výroby, ale i pozdějšího servisu, údržby nebo modernizace." to znamená, že to bude sice americký výrobek, ale smontovaný jinde.Nevím, jaké jsou přesné podmínky pro využití tohoto programu. V případě výše zmíněných Mi-171 tu modernizaci prováděnou u nás také hradili Američané.Skrýt celý příspěvek
MI-35 jsou za zenitem, ale stále mají modernizační potenciál je posunout na současné bojiště. i když v mnoha parametrech by neobstáli, tak zase pro nízký počet odhaduji modernizaci ...Zobrazit celý příspěvek
MI-35 jsou za zenitem, ale stále mají modernizační potenciál je posunout na současné bojiště. i když v mnoha parametrech by neobstáli, tak zase pro nízký počet odhaduji modernizaci 10-14 kusů je to asi nejekonomičtější řešení pro zachování druhu zbraně.
Alžírsko u svých MI-24 udělalo zajímavou modernizaci za pomoci BAE, faktem je, že nakupuje snad až 42 MI-28.
Co se týče náhradních dílů, myslím kdyby byla snaha, tak klíčové komponenty sic již použité se dají ve světě sehnat za rozumný peníz a tudíž jsou i schůdné strategické zásoby dílů. LOM by si měl s tímto řešením poradit.Skrýt celý příspěvekJestli to čtu dobře, tak zatím poslední varianta je, že Mi-24/35 zůstanou v provozu a nové bitevníky se kupovat do ukončení jejich životnosti nebudou. To zní lépe, než je bez ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli to čtu dobře, tak zatím poslední varianta je, že Mi-24/35 zůstanou v provozu a nové bitevníky se kupovat do ukončení jejich životnosti nebudou. To zní lépe, než je bez náhrady vyřadit. Rovněž je to hospodárnější, než poměrně nové Mi-35 vyřadit a koupit nové za sumu, která by zdecimovala rozpočet a možnost nákupu další techniky. To se obávám, že se stalo či stane v případě Slovenska, které sice bude mít nové transportní vrtulníky, dva Spartany a nějaké gripeny, ale pak už deset či více let nezbudou peníze na nic.Skrýt celý příspěvek
to Kolt Střihač drátů vidíš na Hindech např v následujícím odkazu: http://sdelanounas.ru/blogs/?s... Je to to železo nad kabinou. Ten náš na ...Zobrazit celý příspěvek
to Kolt
Střihač drátů vidíš na Hindech např v následujícím odkazu:
http://sdelanounas.ru/blogs/?s...
Je to to železo nad kabinou. Ten náš na obrázcích v článku skutečně žádné střihače drátů nemá.Skrýt celý příspěvekKubo: že je ta helikoptéra zastaralá si nemyslí zákazníci po celém světě a i MiLům stojí za modernizaci. Nová "Mi-17" (Mi-171A2) je popsaná v jednom L&K (tuším číslo 2), novinek je ...Zobrazit celý příspěvek
Kubo: že je ta helikoptéra zastaralá si nemyslí zákazníci po celém světě a i MiLům stojí za modernizaci. Nová "Mi-17" (Mi-171A2) je popsaná v jednom L&K (tuším číslo 2), novinek je spousta (prakticky nová je třeba celá pohonná soustava). A za ty peníze ten vrtulník pořád nemá konkurenci.Skrýt celý příspěvek
TF_HU: To ohledně stříhačů drátů byla ironie? Pokud ano, co je tedy ona "Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení WSPS"? Pokud ne, tak se omlouvám za zbytečný ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: To ohledně stříhačů drátů byla ironie? Pokud ano, co je tedy ona "Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení WSPS"? Pokud ne, tak se omlouvám za zbytečný dotaz.Skrýt celý příspěvek
Střihače drátů elektrického vedení jsem na vrtulníku ještě neviděl...tedy u nás. Hned se půjdu podívat. Není náhradní díl jako náhradní díl...plechy vám prodají na sklad, ...Zobrazit celý příspěvek
Střihače drátů elektrického vedení jsem na vrtulníku ještě neviděl...tedy u nás. Hned se půjdu podívat.
Není náhradní díl jako náhradní díl...plechy vám prodají na sklad, klíčové součástky už třeba ne.
Mi 24/35 je za horizontem, je to smutné, ale je to tak ;-) Takže, co je to dostatek životnosti?Skrýt celý příspěvekSouhlasím s Argonautem,že zbavovat se ruských vrtulníků je ukvapené,zejména tak nových jako jsou naše Mi-24/171.U bitevních Hindů se asi vedení armády ted teprve probudilo,když ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s Argonautem,že zbavovat se ruských vrtulníků je ukvapené,zejména tak nových jako jsou naše Mi-24/171.U bitevních Hindů se asi vedení armády ted teprve probudilo,když zjistili,že Mi-24 má ještě dostatek životnosti.Skrýt celý příspěvek
Upřímně řečeno, kdyby nešlo o politcké rozhodnutí, tak se dají nakoupit náhradní díly na Mi-17 na léta dopředu, to samé Mi-24. Finančně by to byl zlomek nákladů na nové vrtulníky. ...Zobrazit celý příspěvek
Upřímně řečeno, kdyby nešlo o politcké rozhodnutí, tak se dají nakoupit náhradní díly na Mi-17 na léta dopředu, to samé Mi-24. Finančně by to byl zlomek nákladů na nové vrtulníky. Zejména Mi-17 je podle mě nadčasová konstrukce a hlavně je to odolný stroj.
Můj názor je, do konce technické životnosti využívat to co tu je a funguje. Rozhazovat peníze za tendry a "extra" výbavu umí každý politik. Zaplatí to ale daňový poplatník.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...