Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle
- 14. 9. 2015
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM. Firma Boeing doufá, že nové schopnosti zatraktivní letadla F-15 v očích amerického letectva, zahraničních provozovatelů i potenciálních nových zákazníků.
Boeing je výrobcem dvou světoznámých stíhacích letadel - F/A-18 Hornet a F-15 Eagle. Oba typy letadel však firma Boeing přestane v dalších letech vyrábět. Poslední F/A-18 Hornet sjede z výrobní linky příští rok a F-15 Eagle na konci tohoto desetiletí.
Výrobu F-15 Eagle "na poslední chvíli" zachránila masivní objednávka 84 víceúčelových stíhacích letadel F-15SA pro Saudskou Arabii. F-15SA je vybavená vylepšeným motorem, nejmodernější avioniku nebo radarem.
V současné době je úspěch F/A-18 a F-15 na dalších trzích nejistý. Po konci výroby F/A-18 a F-15 tak Spojené státy budou vyrábět jediný typ letadla - F-35 Lightning II.
Boeing se snaží svá letadla zatraktivnit různými modifikacemi a udržet tak výrobní linku v provozu. V případě F/A-18 Hornet Boeing představil například stealth kontejner na rakety vzduch-vzduch, který významně snižuje radarovou stopu letadla.
V roce 2009 Boeing představil koncept F-15SE Silent Eagle. Původní konstrukce F-15 získala některé prvky snižující radarovou stopu. Kromě úprav draku F-15SE dokáže pojmout až čtyři střely vzduch-vzduch do vnitřních zbraňových šachet. Prozatím se ale kupec pro "Kradmého orla" nenašel.
F-15 Eagle s 16 střelami vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM. / Boeing
Možné zákazníky snad zaujme nový koncept "leteckého křižníku" F-15 Eagle, označovaný jako F-15 Advanced Eagle. Díky přidání záchytných bodů pro podvěšenou výzbroj dokáže představený F-15 unést až 16 protiletadlových střel středního dosahu, jako je např. AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Taková masivní výzbroj otevírá nové možnosti v taktice leteckých soubojů.
Střely lze umístit v párech na čtyři závěsné body pod trup (komforní nádrže na palivo) nebo po čtveřicích na nové křížové pylony (s křížovými pylony počítá i verze F-15SA) pod křídla. Alternativně je místo pro pár raket AMRRAM také na druhém závěsném křídle uprostřed křídla. Jako nosič 16 střel AMRAAM lze upravit i stávající letadla F-15.
V současné době americké letectvo USAF (US Air Force) provozuje 193 letadel F-15C/D Eagle a 219 letadel F-15E Strike Eagle . Všechny stroje zůstanou ve službě minimálně příští desetiletí a projdou rozsáhlou modernizací. Letadla získají nový "skleněný" kokpit, nejnovější systémy elektronické boje nebo infračervný vyhledávací senzor typu IRST (Infra-Red Search and Track).
Stíhačka F-15 v mnohem překonává nastupující letadla F-35 Lightning II, ztrací však ve vlastnostech stealth. Jak připomíná blog Foxtrot Alpha, oba letouny však mohou efektivně spolupracovat.
F-15 Advanced Eagle se 16 střelami AIM-120D AMRAAM dokáže ničit cíle až na vzdálenost 180 km. Letoun může sloužit jako masivní nosič raket, zatímco kradmé letadla, jako F-35 nebo F-22, poletí jako předsunutá hlídka o několik desítek kilometrů napřed. Tím se dá také eliminovat omezená nosnost F-35 a F-22 nést protileteckou výzbroj.
Díky datové provázanosti mohou F-35 a F-22 předávat informace o cíli F-15 a dokonce převzít kontrolu nad střelami vzduch-vzduch z letadla F-15.
Zdroj: Foxtrot Alpha
Související články
F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi
V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. ...
- 05.11.2012
- 8 komentářů
- Michal Polák
F-15 Silent Eagle pro Jižní Koreu
Soutěž na dodávku 60 nových stíhaček pro Jižní Koreu běží do finále. Z posledních tří finalistů ...
- 20.08.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
F-15E Strike Eagle bude vypouštět satelity
Americká vojenská agentura DARPA plánuje v rámci programu ALASA (Air Launched Assist Space Access ) ...
- 08.02.2015
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku
Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...
- 19.08.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
pro RiMr71: Tuším 24, pokud se něco nedokupovalo, takže dva takovéhle nosiče střel.... :-) pro radek3057: Mno, nechci podceňovat F-15 (je to moje oblíbené éro), ale se 14 ...Zobrazit celý příspěvek
pro RiMr71: Tuším 24, pokud se něco nedokupovalo, takže dva takovéhle nosiče střel.... :-)
pro radek3057: Mno, nechci podceňovat F-15 (je to moje oblíbené éro), ale se 14 Gripeny by si přecijen jenom jedna neporadila, i kdyby těch AMRAAMů měla 160. Navíc Američani by spíš šli sestřelit rovnou ty CASA ;-)Skrýt celý příspěvekAno presne tak. Na strankach NASA se da najit spousta zajimavych prototypu. Obzvlaste na F 16 se zkouselo vsechno mozny. F 16 a X 29 umely litat ocasem dopredu v dobe, kdy rusove ...Zobrazit celý příspěvek
Ano presne tak. Na strankach NASA se da najit spousta zajimavych prototypu. Obzvlaste na F 16 se zkouselo vsechno mozny. F 16 a X 29 umely litat ocasem dopredu v dobe, kdy rusove si jeste tak mohli nechat zadat o SU 27. Jen nejak amici usousili, ze pro beznyho bojovyho pilota a nasazeni ve velkym se to jaksi neuplatni a je to zbytecne nakladny. Mozna se k tomu vraci u F22, ale pochybuju, ze je schopna takovejch opicaren ve vzduchu jako F16 AFTI nebo X 29Skrýt celý příspěvek
BarryGold: ano ma, no koncepcne riesene uplne inac, s odtienenymi tryskami. navyse s 2D vektorovanim bolo ratane uz v zakladnej konstrukcii stroja. Navyse, ukazalo sa ze ...Zobrazit celý příspěvek
BarryGold: ano ma, no koncepcne riesene uplne inac, s odtienenymi tryskami. navyse s 2D vektorovanim bolo ratane uz v zakladnej konstrukcii stroja. Navyse, ukazalo sa ze vektorovanie v bojovych cviceniach ma vyznam len pocas VWR, a k tomu nedochadza zasa ktovie ako casto..Skrýt celý příspěvek
tie pylony so styroma zachytnymi bodmi sa urcite budu dat pouzit aj u inych strojov.. napr F22 by ich mohla pouzivat v non-stealth konfiguracii, co by jej davalo rovnaku kapacitu ...Zobrazit celý příspěvek
tie pylony so styroma zachytnymi bodmi sa urcite budu dat pouzit aj u inych strojov.. napr F22 by ich mohla pouzivat v non-stealth konfiguracii, co by jej davalo rovnaku kapacitu (16 striel)Skrýt celý příspěvek
SeaWolf: F-15 mala vektorovanie tahu skor ako Su-27... vygoogli si F-15 Active... akurat ze sa zistilo, ze v bojovych podmienkach to nie je az taka vyhoda aby to stalo za to ...Zobrazit celý příspěvek
SeaWolf: F-15 mala vektorovanie tahu skor ako Su-27... vygoogli si F-15 Active... akurat ze sa zistilo, ze v bojovych podmienkach to nie je az taka vyhoda aby to stalo za to pouzivat to...Skrýt celý příspěvek
SeaWolf: Pozadu nejsou, pouze to zavrhli jako nepotřebnou vlastnost. Experimenty v oblasti supermanevrovatelnosti prováděli amici už v 70 a 80 letech. Na letadlech jako X-31 a ...Zobrazit celý příspěvek
SeaWolf: Pozadu nejsou, pouze to zavrhli jako nepotřebnou vlastnost. Experimenty v oblasti supermanevrovatelnosti prováděli amici už v 70 a 80 letech.
Na letadlech jako X-31 a X-29, pak F15, F16 měli testovací stroje s vektorováním a dalšími prvky zvyšující obratnost.
Výsledek? Investice do vektorizovaní tahu se nevyplatí.Skrýt celý příspěvekBoeing potažmo Pratt & Whitney by měli zamakat na možnosti vektorování tahu motoru, kde jsou 20 let ve skluzu. Pokud by toto dokázali zabudovat do F-15 rozhodně se tento letoun ...Zobrazit celý příspěvek
Boeing potažmo Pratt & Whitney by měli zamakat na možnosti vektorování tahu motoru, kde jsou 20 let ve skluzu. Pokud by toto dokázali zabudovat do F-15 rozhodně se tento letoun stane ještě na dlouhá léta šlágrem.
Stejně platí u F18 a jejich GE motorech .... atd.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...