F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi
- 5. 11. 2012
- 8 komentářů
- Michal Polák
V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. Boeing přitom již v roce 2009 představil modernizovanou variantu svého stíhacího letounu F-15 pojmenovanou jako Silent Eagle. I přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které posouvají letadlo na úroveň 4,5 generace.
(Nejen) čistokrevný stíhač
F-15 Eagle byl vyvinut v šedesátých a počátkem sedmdesátých let jako stíhací letoun určený k vybojování a udržení vzdušné nadvlády na základně požadavků amerického letectva. Nutno dodat, že dodnes má vzhledem k více než 250 vyrobeným letounům verzí F-15C/D a více než 200 útočných F-15E v americkém letectvu nezastupitelnou roli a ve výzbroji by měl zůstat minimálně do roku 2025.
I přes původní koncepci se F-15 uplatnil navíc v roli stíhacího útočného (úderného) letounu. Na začátku osmdesátých let totiž Američané hledali letoun, jenž v této roli nahradí typy McDonnell Douglas F-4 Phantom a zároveň F-111 Aardvark. Programu ETF (Enhanced Tactical Fighter) se účastnily dva v té době nejmodernější americké stíhací letouny F-15 a F-16. Volba na F-15 přitom padla zejména kvůli větším rozměrům a dvoumotorové koncepci, která přeci jen dává útočnému letounu větší potenciál a dovoluje také lépe plnit úderné mise.
Není proto divu, že se v tomto ohledu stal útočný F-15 oblíbeným vývozním artiklem. Jmenovat můžeme F-15I pro Izrael, F-15K pro Jižní Koreu, F-15S pro Saudskou Arábii a F-15SG pro Singapur. Také stíhací verze F-15A/B/C/D se dostaly do řady zemí. V tomto ohledu jmenujme taktéž Izrael, Saudskou Arábii a taktéž Japonsko.
Foto: F-15C Eagle při pojíždění / Wikipedia, Adrian Pingstone
Příležitost číhající mezi generacemi
V posledních článcích jsme si představovali celou řadu letounů tzv. 5. generace jako F-22A Raptor, F-35 Lockheed Martin F-35 Lightning II, Suchoj T-50 nebo také čínské stíhače. Všem těmto letounům je vlastní, že jsou i po konstrukční stránce vyvíjeny zcela nové, což se zákonitě musí promítat také v pořizovací ceně za kus.
Řada zemí přitom má ve výzbroji letouny 4., respektive 4,5. generace a pořízení nových strojů 5. generace vzhledem k vysoké ceně a úsporám v rozpočtech v nejbližší době ani neplánují. Pro ty se samozřejmě stávají zajímavé nejen postupné modernizace, ale také nákupy starších typů vybavených ovšem pokročilou avionikou, výkonnějšími radary a aktuálními zbraňovými systémy.
Další skupinou potencionálních zákazníků jsou pak ti, kteří požadují výkonné stíhací letouny 5. generace, ale nemohou si je dovolit i pro jiné důvody. Zatímco F-15 Američané dovolili vyvést do řady zemí, u nejmodernějšího F-22A Raptor tomu tak není. Případní zájemci tak buď přistoupí k nákupu výkonnostně slabšího F-35 nebo se podívají po jiných typech.
Tím by se mohl stát právě F-15SE Silent Eagle, který i přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které přesahují 4,5 generaci.
Foto: F-15 Strike Eagle / U. S. Air Force photo by Master Sgt. Thomas Meneguin
F-15SE Silent Eagle se představuje
Boeing představil F-15SE v roce 2009 jako výkonný stealth letoun k vybojování vzdušné nadvlády i plnění úderných úkolů na pozemní cíle. Oproti F-22 je tedy dostupný i pro zahraniční uživatele a naopak F-35 předčí svým výkonem.
Vlastnosti stealth bylo dosaženo nejen použitím speciální vrstvy a nátěru, ale také změnami v konstrukci. Hlavním problémem u letounů 4+ generace vzhledem k radarové odrazivosti je umístění výzbroje na vnějších závěsnících. V Případě F-15SE se proto konstruktéři rozhodli zrušit některé nádrže CFT (Conformal fuel tanks) a na jejich místě vytvořit vnitřní zbraňové šachty. To se sice projeví na sníženích doletu, ale letoun může nést čtveřici řízených střel, aniž by tím zvyšoval radarovou odrazivost.
Foto: F-15SE Silent Eagle při představení, na konstrukci si můžete všimnout také směrovek s upraveným úhlem / Boeing
Samozřejmě to může být u potenciálních zákazníků bráno jako určitá nevýhoda a proto Boeing ponechává možnost ponechat místa pro CFT nádrže. Na druhou stranu zbraně ukryté v konstrukci letounu snižují nejen radarovou odrazivost, ale také snižují aerodynamické namáhání. V případě delších a méně častých úderných misí pak není problémem podvěsit pro část letu externí nádrže a nad územím protivníka je odhodit. Mimochodem podobnou taktiku již delší dobu praktikují Izraelci.
Do vnitřních zbraňových šachet se krom protileteckých celkem čtveřice řízených střel AIM-9 a AIM-120 vejde buď čtveřice 500lb JDAM pum nebo osm SDB. Na vnější závěsníky je pak možno zavěsit větší množství řízených střel, externí palivové nádrže nebo hmotnější protizemní výzbroj.
I samotné systémy odpovídají 5. generaci stíhacích letounů ve všech ohledech. Jako radar má být použit buď AN/APG-63(V)3 anebo AN/APG-82. Oba se používají nejen pro modernizace F-15, ale -82 nalezneme také v nejmodernějším námořním F/A-18E/F Super Hornetu. Bojový systém DEWS (Digital Electronic Warfare System) vyvinutý společností BAE má být plně propojený s výše uvedeným AESA radarem. Samozřejmě nechybí ani pokročilý letový systém Fly-by-Wire, podpora nejmodernějších zaměřovacích systémů a datalinků.
F-15SE Silent Eagle by se tak mohl stát skutečně velmi výkonným a obávaným letounem mezi generacemi, který se může v mnoha ohledech vyrovnat východním letounům 5. generace a nabídnout opravdu zajímavou alternativu k F-35 a evropským stíhačům jako je Dassault Rafale nebo Eurofighter Typhoon.
Související články
VIDEO: F-22 opět v akci!
Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...
- 14.10.2011
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu
Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...
- 10.05.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze
Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají ...
- 24.06.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor
Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...
- 12.09.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Stanin: SE sice vychází z éčka, ale nemusí mít tak zesilované klíčové uzly, jako útočná verze, která je primárně navržená k letům v malých výškách. Navíc je to první Eagle z ...Zobrazit celý příspěvek
Stanin: SE sice vychází z éčka, ale nemusí mít tak zesilované klíčové uzly, jako útočná verze, která je primárně navržená k letům v malých výškách. Navíc je to první Eagle z rodiny, který bude mít řízení po drátě, takže kromě další váhové úspory, by mohla agilitou (ne)příjemně překvapit...Skrýt celý příspěvek
Stanin - těžko říci. Ten projekt je sice momentálně u ledu, ale jeho naděje v poslední době ožívají vzhledem k problémům s F-35 a morálním zastaráváním stávajícího parku. Mj. má ...Zobrazit celý příspěvek
Stanin - těžko říci. Ten projekt je sice momentálně u ledu, ale jeho naděje v poslední době ožívají vzhledem k problémům s F-35 a morálním zastaráváním stávajícího parku. Mj. má mít i modernizované pohonné jednotky, takže navýšení výkonu by mohlo znamenat dobrou obratnost v manévrování ve vertikále.
Jakub - ani ne na Su-37, ten je specialista na manévrování a létá jen v několika kusech.
Spíš bych to viděl jako reakci na Su-30, se kterým se Američané seznámili v Indii na společných cvičeních. Su-30 začíná být obecným problémem v amerických zájmových zónách - jv. Asie (má je např. Vietnam, Malajsie) a dnes i jižní Amerika (zatím Venezuela, ale zájem prý mají i Brazílie a Argentina).
Su-30MKI je totiž mírně výkonnější než stávající verze F-15 a indičtí piliti nejsou žádná béčka (mnozí mají kromě výcviku v Rusku i pokračovací výcvik v Británii). F-15 se - ted nevím jistě - oněch cvičení neúčastnily - ale výsledky byly pro analytiky jasné. Jedinou převahu skýtaly Američanům dokonalejší datalinky a sehranost s AWACS.
Off topic - Indové budou mít navíc zajímavou kombinaci - roli F-15 v Indii bude hrát Su-30 a role F-16/18 Rafale...Skrýt celý příspěvekZajimalo by me, jak si SE povede v dogfightu, kdyz vychazi z verze E, o ktere se vi, ze jeji obratnost, diky vetsi vaze a rozmerum (?) oproti verzi C, neni nejlepsi. Na cvicenich ...Zobrazit celý příspěvek
Zajimalo by me, jak si SE povede v dogfightu, kdyz vychazi z verze E, o ktere se vi, ze jeji obratnost, diky vetsi vaze a rozmerum (?) oproti verzi C, neni nejlepsi. Na cvicenich dostava od F-16 i od EF. Takze jako utocny letoun nebo letoun pro BVR boj ano, ale jinak na dogfight asi uz ne (samozrejme jde o to, s kym by se setkal).Skrýt celý příspěvek
A Jižní Korea by údajně mohla mít o F-22A také zájem. Prostě všechny země, které jsou v nebo jim hrozí konflikt. Samozřejmě pro Izrael je odmítnutí Raptoru problémem, protože by se ...Zobrazit celý příspěvek
A Jižní Korea by údajně mohla mít o F-22A také zájem. Prostě všechny země, které jsou v nebo jim hrozí konflikt. Samozřejmě pro Izrael je odmítnutí Raptoru problémem, protože by se výborně hodil právě k úderům na cíle na území nepřítele.Skrýt celý příspěvek
Zajímavý. Jen bych doplnil, že USA by neměli problém s poptávkou po F-22, co by za ně Izraelci nebo Japonci dali. Jen prostě takhle technologicky pokročilé stroje vyvážet nechtějí. Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý. Jen bych doplnil, že USA by neměli problém s poptávkou po F-22, co by za ně Izraelci nebo Japonci dali. Jen prostě takhle technologicky pokročilé stroje vyvážet nechtějí.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...