F-15E Strike Eagle bude vypouštět satelity
- 8. 2. 2015
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Americká vojenská agentura DARPA plánuje v rámci programu ALASA (Air Launched Assist Space Access ) vypouštět pomocí stíhacích letounů F-15E Strike Eagle malé satelity na nízkou oběžnou dráhu Země. První letový test se uskuteční již tento rok.
Cílem programu ALASA je zásadním způsobem finančně, časově a organizačně zefektivnit vynášení malých vojenských satelitů na nízkou oběžnou dráhu Země LEO (Low Eath Orbit). Jde tedy o oběžné dráhy ve výškách 160 až 2000 km.
Na LEO létá většina vojenských špionážních satelitů pro pozorování povrchu Země a také velké množství komunikačních satelitů. Pro pořádek uveďme, že satelity navigačního systému GPS létají ve výšce 20 000 km nad povrchem Země.
V současné době řada zemí pracuje na technologiích schopných ničit satelity na oběžných drahách. Lze tak velmi efektivně narušovat průzkumné a komunikační systémy protivníka.
Přitom nahrazení, případné prosté vypuštění nového, satelitu současnými technickými prostředky není snadná záležitost. Vynesení 1 kg nákladu na LEO stojí přibližně 60 000 dolarů. Vynesení malého satelity, o kterých tento článek pojednává, do hmotnosti 50 kg tak přijde na 3 miliony dolarů.
Koncepce vynášení satelitů programu ALASA
Přípravy na start rakety přitom trvají měsíce a malé satelity z důvodu finanční efektivity fungují jako „zátěž" k hlavnímu nákladu. Je jasné, že vojáci mnohdy potřebují satelity dostat na požadovanou oběžnou dráhu mnohem rychleji, často dle aktuálního vývoje bezpečnostní situace.
V rámci programu ALASA agentura DARPA a Boeing vyvíjí technologií vypouštění malých satelitů do 45 kg (100 liber) na nízkou oběžnou dráhu Země. Vynesení satelitů půjde přitom uskutečnit do 24 hodin od vydáni rozkazu v ceně do 1 milionu dolarů.
Nosnou platformou pro vynášení malých satelitů je běžná stíhačka F-15E Strike Eagle, vybavená potřebný softwarem. Při startu stíhačka stoupá strmě vzhůru až do výšky 12 000 metrů, kde odhodí speciální 7,3 metrů dlouhou raketu.
Po odpojení raketa zažehne čtyři raketové motory a zamíří na oběžnou dráhu, kde vyloží svůj náklad. Půjde především o satelity programu SeeMe (Space enabled efects for Military engagements), vznikající rovněž v režii agentury DARPA.
Koncepce satelitů SeeMee. / DARPA
Cílem programu SeeMe je poskytnout předsunutým jednotkám na taktické úrovni satelitní snímky zájmové oblasti. Typickým příkladem jsou akce speciálních jednotek, které potřebují operativně získat satelitní snímky zájmové oblasti. Díky programu ALASA a satelitům SeeMe lze získat satelitní obrazy oblasti do 24 hodin.
SeeMe jsou satelity na „jedno použití" - na oběžné dráze vydrží 60 až 90 dní a poté shoří v atmosféře. Satelit obletí Zemi za 90 minut. Počítá se tak s nasazením více satelitů, které budou v rychlejším taktu přelétat nad zájmovým místem.
Jak se píše v oficiálních materiálech agentury DARPA, cílem je vytvořit celé „souhvězdí satelitů" na oběžné dráze. Pokud se na jednu oběžnou dráhu vypustí 24 satelitů, lze snímat jedno místo na zemi nepřetržitě.
Na konci letošního roku vzletné F-15 s raketou k prvnímu testovacímu letu. V polovině roku 2016 pak dojde k prvním zkušebním startu rakety na oběžnou dráhu. Než bude technologie operačně nasaditelná, počítá se s celkově 12 zkušebními starty rakety.
Zdroj: Defense-Update, DARPA
Související články
Vesmírný letoun Skylon míří do armády
Zájem armády o vesmírný letoun Skylon jsme předpovídali již dříve. Nyní se naše předpovědi naplnily. ...
- 13.01.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
EmDrive: Vesmírný pohon budoucnosti nebo velká blamáž?
EmDrive je experimentální pohon pro vesmírné lety slibující způsobit revoluci ve vesmírných letech. ...
- 08.08.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota nasazuje lasery proti dronům
Americká námořní pěchota US Marine Corps vyvíjí mobilní laserový systém GBAD (Ground-Based Air ...
- 15.08.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenský raketoplán X-37B zpět na Zemi
V pátek dosedl na leteckou základnu amerického letectva (U.S. Air Force) Vandenberg (Vandenberg Air ...
- 19.10.2014
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Jakub: Odpal z balonu je problematický vzhledem ke stabilizaci raktey po odhozu. U letadla takový problém nemáš, jelikož raketa si při odhozu zachová rychlost letadla.
Jakub: Odpal z balonu je problematický vzhledem ke stabilizaci raktey po odhozu. U letadla takový problém nemáš, jelikož raketa si při odhozu zachová rychlost letadla.
Při použití vodíkového balonu(balonů) by dosáhli dvojnásobné výšky za výrazně nižších nákladů. Nicméně nevím jaký je procentuální přínos ušetřené energie(raketového paliva).
Při použití vodíkového balonu(balonů) by dosáhli dvojnásobné výšky za výrazně nižších nákladů. Nicméně nevím jaký je procentuální přínos ušetřené energie(raketového paliva).
Načítám diskuzi...