Kapesní průzkumná bezpilotní letadla nastupují

Foto: Black Hornet s úspěchem nasadila britská armáda v Afghánistánu. /
Foto: Black Hornet s úspěchem nasadila britská armáda v Afghánistánu. / YouTube

Americká armáda v rámci programu CP-ISR (Cargo Pocket Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) vyvíjí novou generaci „kapesních“ průzkumných dronů. Jako základ pro svůj výzkum si vybrala britský miniaturní vrtulník Black Hornet.

Britská armáda v Afghánistánu s úspěchem nasadila miniaturní průzkumné vrtulníky Black Hornet. Stroje jsou tak malé, že je schováte ve dlani. Stroj váží pouze 16 gramů a vydrží ve vzduchu létat 20 minut.

Přes digitální spojení podává Black Hornet vojákům video zkoumané oblasti v reálném čase. Výhodou jsou miniaturní rozměry a tichý elektrický pohon. Okem je stroj odhalitelný jen na velmi krátkou vzdálenost.

Britský mini vrtulník nyní prochází testováním v armádním centru americké armády NSRDEC (Natick Soldier Research, Development and Engineering Center). Na jeho základě, v rámci programu CP-ISR, vznikne "kapesní" průzkumný dron pro americkou armádu.

Video: Britští vojáci vlastní unikátní průzkumný prostředek. / YouTube

„Program kapesního dopravce pro zpravodajství, sledování a průzkum, neboli CP-ISR, se snaží vytvořit mobilní senzor pro vojáky, který zvýší situační povědomí sesednuvších vojáků tím, že poskytne  v reálném čase  video sledovaných hrozeb v bezprostředním okolí,“ píše se v tiskovém prohlášení NSRDEC.

„CP-ISR je opravdu dobrým příkladem aplikovaného systémového přístupu k rozvoji schopností vojáka,“ říká doktor Laurel Allender, technický ředitel v NSRDEC. „Poskytujeme integrovanou schopnost pro vojáky a malé jednotky pro zvýšení situačního povědomí a přehledu se zanedbatelným dopadem na hmotnost a mobilitu vojáků.“

Hardware v podobě mini vrtulník Black Hornet je již víceméně k dispozici. Americká armáda však plánuje vybavit stroj nejnovějšími senzory i ovládacím softwarem. Vědci tak čelí třem technickým výzvám.

Video: Malý vrtulník Black Hornet vyvinula britská firma Prox Dynamics. / YouTube

První je zajistit kvalitní a bezpeční digitální spojení, kompatibilní se standardy americké armády. Druhou je vývoj lehkých a drobných kamer schopných pracovat ve dne i v noci. Třetí je vývoj senzorů a softwaru pro navigaci a ovládání. Malý dron musí například bezpečně operovat v budovách.

V rámci programu CP-ISR vznikne i ovládací stanice pro průzkumný dron. Výsledná stanice musí být lehká, kompaktní s intuitivním a jednoduchým ovládáním.  

Technika je však pouze polovinou příběhu. Stejně důležité je vypracování nové taktiky ve způsobu použití malých dronů. Můžete mít nejmodernější zbraňový systém, ale pokud jej neumíte efektně používat, technika za miliony se pak stává pouze hromadou velmi drahého šrotu.

Napadá vás, jak a kde podobné drony půjde použít?

Zdroj: Army.mil

Nahlásit chybu v článku


Související články

42. mechanizovaný prapor cvičí s Pandury

Ve dnech 12.-23.5.2014 cvičili příslušníci 42. mechanizovaného praporu „Svatováclavského" ve ...

Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo

Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE ...

Robotická zbraňová stanice pro dopravní vrtulníky

Izraelská firma Duke Airborne Systems vyvinula robotický zbraňový systém pro střední dopravní ...

Výcvik roty Humint

Ve dnech 19.5. - 23.5. 2014 proběh ve vojenském újezdu Libavá nepřetržitý komplexní výcvik ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    06:05 29.07.2014

    Na druhou stranu je tu možnost mít operátora posazeného někde doma/ na velitelství/ v dopravním prostředku, na způsob jak to dělají piloti predátorů. Operátor nemusí nutně být ...Zobrazit celý příspěvek

    Na druhou stranu je tu možnost mít operátora posazeného někde doma/ na velitelství/ v dopravním prostředku, na způsob jak to dělají piloti predátorů. Operátor nemusí nutně být jeden z party, stačí, když vrtulníčky jeden z party nosí.

    Zrovna u tohoto bych vzdělání jako problém neviděl. 200 nebo 300 hodin letových zkušeností s tímhle vrtulníčkem za záměrně různých podmínek, by mělo dát operátorovi dost zkušeností, aby s ním letěl, aniž by dokázal vypočítat proč a jak to létá, nebo potřeboval vědět, jak to s pájkou v ruce opravit.

    Zahlcení informacemi se dá vyřešit poměrně snadno a rychle i u automatického letu drona - veliteli bude na přehledovou mapu/tablet prostě přicházet jen výsledek letové mise (tj. nepřítel/podezřelý neobjeven/objeven, kde na mapě a kolik).
    Není přece jedinou možností jak to použít to, aby jeden z čety musel procházet bojiště s nosem zaraženým v tabletu...Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    22:13 28.07.2014

    U těchto bezpilotních průzkumných prostředků je jeden problém - zahlcení informacemi. Je samozřejmě dobré mít o cíli co nejvíce informací, než někam lezu, ale na druhou stranu se ...Zobrazit celý příspěvek

    U těchto bezpilotních průzkumných prostředků je jeden problém - zahlcení informacemi. Je samozřejmě dobré mít o cíli co nejvíce informací, než někam lezu, ale na druhou stranu se stává, že velitelé i menších jednotek jsou dnes už zahlceni informacemi, které nedokáží zpracovat a využít. Jakýkoliv takový prostředek vyžaduje zaškolení a výcvik, který zajistí, že voják jej bude umět efektivně používat. To je pak problém při náboru nováčků, protože je nutno vybírat vojáky s třeba středním vzděláním a je problém takového vojáka nahradit v boji.
    Nevidím bezpiloťáky jako něco špatného, to určitě ne, ale nese to s sebou i určitá omezení a komplikace, se kterými se musí počítat. Jinak to bude jen drahá hračka na prezentace před papaláši a veřejností.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    17:02 28.07.2014

    Proč to nevyvíjíme mi ?

    Proč to nevyvíjíme mi ?

  • Serža
    15:05 28.07.2014

    tak pro Izrael je to super nástroj třeba právě na ty tunely, který teď řeší v Gaze...

    tak pro Izrael je to super nástroj třeba právě na ty tunely, který teď řeší v Gaze...

  • fulcrum
    13:14 28.07.2014

    Podobný "kapesní" UAV vyvíjí i izraelská firma Rafael:
    http://i-hls.com/2014/06/new-i...

    Podobný "kapesní" UAV vyvíjí i izraelská firma Rafael:
    http://i-hls.com/2014/06/new-i...

  • Ultramarinus
    13:08 28.07.2014

    Pruzkum budov otvory z neobvyklych uhlu -komin, okno, vikyr, pruduch, kanalizace, - transport (treba plynoveho) zasobniku na misto, vyrazovani bunkru prostrednictvim vyrazeni ...Zobrazit celý příspěvek

    Pruzkum budov otvory z neobvyklych uhlu -komin, okno, vikyr, pruduch, kanalizace, - transport (treba plynoveho) zasobniku na misto, vyrazovani bunkru prostrednictvim vyrazeni vnejsich casti vzduchotechniky, zniceni tanku vletem dovnitr dela pred vystrelem, transport depesi, atd. Velmi se divim, ze pro pruzkumne potreby nekoho nenapadlo vytvorit vojakem prenosnou obdobu systemu howermast, kdy je dron spojen permanentne s platformou (v nasem pripade pesakem) dratkem, ktery vede energii letadelku a bezpecne prevadi data operatorovi.

    Neobvykly napad je i vytvoreni kamikaze "roju" techto strojku proti cennym krytym cilum, na ktere by jinak byla pouzita antimaterialova puska, kdyby nebyly kryte..., pripadne jejich vyuziti pro el-int a sig-int. Efekt mnoha rusicek/odposlouchavacek/vysilacek v prostoru by mel byt vetsi, nez efekt jednoho zarizeni o stejne vaze techniky.

    Takoveto kamikaze / scout roje letajici autonomne, by slo nacpat do rakety, nebo projektilu misto submunice a pak se kochat temer doslovnou ukazkou "chirurgicke prace".
    A pokud by slo o co nejvybiravejsi vycisteni prostor na dalku, mohly by byt rizeny prez retranslaci skrze jiny/vetsi dil.Skrýt celý příspěvek

  • Referee
    09:11 28.07.2014

    opravte prosím nadpis kapesní průzkumná bezpilotní .....

    opravte prosím nadpis kapesní průzkumná bezpilotní .....

Načítám diskuzi...