Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo
- 8. 6. 2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE (Medium Altitude Long Endurance). Ve švýcarském letectvu letadla nahradí letité izraelské drony IAI/Ruag Ranger (ADS95).
Švýcaři se rozhodovali mezi dvěma izraelskými drony – Hermes 900 MALE od Elbit Systems a Heron I od IAI (Israel Aerospace Idustries). Později IAI nabídla nejnovější Super Heron .
Proč se soutěže účastnil y pouze izraelské firmy ? Švýcaři neměli ve skutečnosti k dispozici příliš možnost í . V ýkonově podobným dron y jsou pouze americký MQ-1 Predator nebo MQ-9 Reaper.
O amerických strojích se ve Švýcarské soutěži vůbec nemluvilo. Oficiální důvod není znám. Avšak americká vláda vývoz zbraní silně omezuje nebo si klade přísné podmínky pro jejich užívání a provoz. Naproti tomu například izraelský Elbit Systems vyvezl bezpilotní letadla již do Chile, Brazílie, Mexika nebo Kolumbie.
Švýcaři za izraelské drony zaplatí 250 milionů švýcarských franků (5,56 miliardy Kč). První bezpilotní letadla dorazí do Švýcarska v roce 2017, poslední v roce 2020.
Zdroje neuvádějí počty objednaných letadel. Kromě samotných strojů je v ceně zakázky zahrnut á výstavba řídicích center pro operátory, logistik a , servis, školení nebo náhradní díly.
Dron y Hermes 900 n eponesou žádnou výzbroj. S ozbrojenými dron y navíc Švýcaři a ni výhledově nesouhlasí.
Mezi hlavní ú kol y dronů budou patřit průzkumné a zpravodajské mise. Počítá se také s použitím dronů ve prospěch civilních slož ek , například při přírodních katastrofách nebo velkých prům y slových haváriích.
Video: Hermes 900 se ve Švýcarsku předvedl v roce 2012. / YouTube
Hermes 900 je pro podobné úkol y jako stvořený. Letoun dokáže až 36 hodin sledovat zájmovou oblast ze vzduchu. Oproti 4 hodinám u IAI/Ruag Ranger jde o podstatné zlepšení.
Švýcarský Hermes 900 dostane zařízení pro satelitní komunikaci. Na přímou viditelnost lze Hermes 900 řídit až na vzdálenost 250 km, přes satelit pak až na vzdálenost 1000 km.
Konstrukčně zajímavé je použití vnitřní „zbraňové" šachty o délce 2,5 metrů. Letoun dokáže přepravovat uvnitř šachty libovolný náklad až do hmotnosti 250 kg – např. průzkumné kontejnery nebo další palivo.
Avšak zda švýcarské letectvo dostane skutečně bezpilotní letadla, není vůbec jisté. Ve Švýcarsku existuje silný odpor proti používání ozbrojených bezpilotních letadel. I kd y ž švýcarské dron y neponesou zbraně, ve společnosti také existují obav y před zneužitím letadel pro „špehování“ vlastních občanů.
Pokud některé švýcarské iniciativ y seženou dostatek hlasů, mohou v y volat celonárodní referendum o odmítnutí bezpilotních letadel. Ostatně Švýcaři před časem takto zatrhli nákup 22 stíhaček JAS-39 E/F Gripen.
Zdroj: Defense-Update
Související články
"Unified Vison 2014" je v plném operačním tempu
Již druhým týdnem probíhá na území Norska největší testovací cvičení NATO pod názvem „UNIFIED VISION ...
- 22.05.2014
- 0 komentářů
- 53.pPzEB
NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS
Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...
- 29.05.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelské vrtulníky AH-1 Cobra nahrazují bezpilotní letadla
Izrael ke konci minulého roku vyřadil poslední americký bitevní vrtulník AH-1 Cobra. Úkoly vrtulníků ...
- 03.06.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelské obrněné vozidlo CombatGuard
Izraelská firma IMI (Israel Military Industries) představila nové vysoce mobilní obrněné vozidlo ...
- 05.06.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...