Robotická zbraňová stanice pro dopravní vrtulníky
- 11. 6. 2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská firma Duke Airborne Systems vyvinula robotický zbraňový systém pro střední dopravní vrtulníky typu UH-60 Blackhawk. Výklopná zbraňová stanice s 25mm rychlopalným kanónem Bushmaster udělá během okamžiku z běžného dopravního vrtulníku bitevní stroj.
Vrtulník y jsou poměrně snadno zranitelné pomocí ručních palných zbraní, kulometů nebo RPG. Často se stává, že p ři v y sazování voják ů v „horké zóně“ nebo p ři záchranných operacích CASEVAC (Casualty evacuation) vrtulník y z důvodů husté nepřátelské palb y přeruší operaci.
Proto nejv y spělejší armád y světa do podobných operací posílají s dopravními vrtulník y bitevní stroje jako je AH-64 Apache nebo evropský Tiger. Avšak podobné stroje jsou velkým luxusem pro většinu armáda světa. Ale ani nejbohatší armád y si nemohou dovolit udržovat jednoúčelové bitevní vrtulník y v potřebných počtech.
V Afghánistánu například záchranné vrtulník y při CASEVAC operacích při letu do bojové zón y čekaly na bitevní AH-64 Apache. Avšak jsou známy případ y, kd y Apache neb y l okamžitě k dispozici a záchranný vrtulník nemohl odstartovat. Kvůli zb y tečné mu zdržení zemřel zraněný voják čekající na transport .
Foto: Robotická zbraňová stanice od Duke Airborne Systems. / Duke Airborne Systems
Izraelská firma Duke Airborne Systems nabízí řešení - m odulární zbraňový systém s 25mm kanónem pro dopravní vrtulníky. Kanón lze umístit jak do klasických amerických vrtulníků UH-60/S-70, tak i do evropských NH90, ES-725, Super Puma nebo AW149/159. Instalace systému vyžaduje údajně jen drobné úpravy na vrtulníku.
Jak celý systém pracuje? Modulární box s dálkově ovládanou stanicí je umístěn do části nákladového prostoru vrtulníku. Při inicializaci se zbraň z nákladového prostoru vyklopí pomocí robotických ramen z bočních dveří a „zahákne“ se na dokovací desku umístěnou pod trup em vrtulníku.
Počítá se s instalací 25mm rychlopalného kanónu Bushmaster s kadencí až 500 ran za minutu se zásobou 400 až 2000 nábojů. Zbraň je ve stanici schopná odměru ± 210° a náměru +5° až – 85°. O zaměřování se stará zaměřovací pouzdro umístěné nad kanónem . Věž ovládá skrze tablet člen posádky nebo výsadku.
Video: Bude zajímavé sledovat, zda si s y stém najde zákazník y. / YouTube
Celé zařízení váží 500 kg a v nákladovém prostoru zabírá plochu 1,2×1,2×1,3 m. Vrtulník UH-60 Blackhawk tak kromě stanice pojme, alespoň dle propagačního videa, šestnáctičlenný výsadek.
Napájení a munici získává zbraňová stanice skrze malý nákladový otvor v podlaze vrtulníku. Konstruktéři počítají také se sadou protizávaží, která umožní zachovat správně těžiště vrtulník u po instalace zbraňové stanice.
Celý systém návštěvn í ci uvidí na blížící se výstavě Eurosatory 2014. Duke Airborne Systems nyní hledá výrobce zbraní a vrtulníků, kteří pomohou jejich řešení uvést na trh.
Zdroj: Defense-Update
Související články
Izraelské vrtulníky AH-1 Cobra nahrazují bezpilotní letadla
Izrael ke konci minulého roku vyřadil poslední americký bitevní vrtulník AH-1 Cobra. Úkoly vrtulníků ...
- 03.06.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelské obrněné vozidlo CombatGuard
Izraelská firma IMI (Israel Military Industries) představila nové vysoce mobilní obrněné vozidlo ...
- 05.06.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo
Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE ...
- 08.06.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelci prodávají tanky Merkava IV
Izraelské ministerstvo obrany podepsalo přelomový kontrakt na export izraelského rodinného stříbra – ...
- 11.06.2014
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Zdravím všechny, již ve válce ve Vietnamu Američané ozbrojovali víceúčelový vrtulník UH-1 Iroquois tak dlouho až přišli na to , že bude nejlepší pro doprovodné a čistě bitevní ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím všechny,
již ve válce ve Vietnamu Američané ozbrojovali víceúčelový vrtulník UH-1 Iroquois tak dlouho až přišli na to , že bude nejlepší pro doprovodné a čistě bitevní účely vyvinout a vyrábět AH-1 Cobra.
Problematika peněz a přenášení palebné sily na přepravní vrtulníky
Všude se krade a krade a krade. Až se sníží míra rozkrádání tak bude dost peněz i na bitevní vrtulníky v dostatečném počtu. Nynější trend vývoje považuji za krok zpět.
Tedy nám je to k ničemu a všem státům , které nesousedí přímo se státy , které podporují přímo či svou nečinností různé teroristy a nebo narkobarony. Tuto stanici si totiž dovedu představit jako efektivní právě v boji s narkobarony a teroristy, kteří se přepravují v automobilech a nákladních vozech , které kanon dokáže efektivně ničit včetně posádky. Výsadek může plnit úlohu zajištění důkazních materiálů. Takže by se jednalo o takové jakési policejně/vojenské činnosti.
Vrtulník Mi-24 bych neřešil, pokud mají dolétáno co se týče stáří nechť jsou vyřazeny. Na jejich místo bych bral něco jako Ka-52.Skrýt celý příspěvekSouhlasím s mu7705. A dále bych asi chtěl upozornit na nepřesnost v článku. Autor by se měl držet informace o zbraňové stanici a nerozvádět problematiku CASEVAC. Protože to je ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s mu7705. A dále bych asi chtěl upozornit na nepřesnost v článku. Autor by se měl držet informace o zbraňové stanici a nerozvádět problematiku CASEVAC. Protože to je totiž trochu něco úplně jiného než MEDEVAC a situace na kterou například poukazuje odkaz nad obrázkem stanice. Toto nepochopení v rozdílu záchrany je celkem běžné i v naší armádě.
Jen ve zkratce: ..letecká sanitka je MEDEVAC, neozbrojený vrtulník, k němuž častokrát startuje i ozbrojený doprovod. Na palubě je zdravotnický personál, doktor a přístroje. Startuje na "on call" v nějaké časové normě.
...takzvaný odsun CASEVAC může provést cokoli, co je momentálně poblíž a ve vzduchu. Klidně vrtulník vracející se z nějakého letu, nebo stroj plnící jiný úkol poblíž. Na palubě není doktor, nejsou přístroje...možná nějaký záchranář.
Jen aby bylo zřejmé, nepředpokládám, že by MEDEVAC...tedy létající sanita byla vyzbrojena nějakými palubními zbraněmi. Změnil by se totiž statut mašiny dle ženevských konvencí...co to znamená, je snad jasné.
Děkuji a dobrou.
BTW, mluvit o 24 v této souvislosti je liché a dělají to jen laici.Skrýt celý příspěvekZákladem každého srovnávání je asi to, zda porovnáváme něco co se porovnat dá a také to, o jaký konkrétní úkol se jedná. Výše uvedený článek řeší to, že jsou jednotky, které jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Základem každého srovnávání je asi to, zda porovnáváme něco co se porovnat dá a také to, o jaký konkrétní úkol se jedná. Výše uvedený článek řeší to, že jsou jednotky, které jsou vybaveny transportními vrtulníky a postrádají možnost palebné podpory při operacích CASEVAC. Motat sem české Mi-24 mi přijde nepatřičné, protože to do tématu nepatří. Základem je také to, že s tímto návrhem nepřišla americká firma, ale izraelská. Takže Amíci tento problém apriori neřeší. To, že není k americké akci CASEVAC přiřazen bitevní vrtulník je dáno organizačně v U.S. Army a nikoliv tím, že by U.S. Army měla málo vrtulníků.
České Mi-24 jsou vyřazovány ze zcela jiných důvodů než to, že bychom bitevní vrtulníky zcela nepotřebovali, nebo že by pro ně nebylo využití. Mi-24 se vyřazují z toho důvodu, že na jejich provoz, údržbu a hlavně potřebou modernizaci na standardy NATO, aby ta mašina mohla létat v operacích NATO, nejsou v rozpočtu MO ČR peníze.
Ještě doplním, že CASEVAC se v naší armádě plnohodnotně vůbec neřeší, takže AČR ani nějaké bitevní vrtulníky pro palebnou podporu pro tyto operace nepotřebuje.Skrýt celý příspěvekMaulincio: takhle to nefunguje, protože Mi-171Š nemá ani odolnost, ani palebnou sílu Mi-24. Mi-24 zase nemá vnitřní objem a nosnost Mi-171Š, ale to v případě Casevac nevadí, ...Zobrazit celý příspěvek
Maulincio: takhle to nefunguje, protože Mi-171Š nemá ani odolnost, ani palebnou sílu Mi-24.
Mi-24 zase nemá vnitřní objem a nosnost Mi-171Š, ale to v případě Casevac nevadí, protože nepotřebujeme převážet velké množství osob, ale většinou jednoho či dva a několika málo muži palubního personálu.
Je to stejné, jako když namontují na UH-60 kanon - získají transportní vrtulník s kanonem, ne bitevník s transportními schopnostmi.Skrýt celý příspěvekAno, Mi-24 ten problem řešila celkem efektivně. Ale když je teď vyřadíme a namontovali by sme tyto stanice na Mi-171Š... už by sme další vrtulníky nepotřebovali ne?
Ano, Mi-24 ten problem řešila celkem efektivně. Ale když je teď vyřadíme a namontovali by sme tyto stanice na Mi-171Š... už by sme další vrtulníky nepotřebovali ne?
Tady někdo objevil Ameriku - Rusové na řešení přišlu už dávno, říkají mu Mi-24.
A my je teď budeme vyřazovat....
Možná bychom mohli Amíkům stroje na Casevac pronajímat.Tady někdo objevil Ameriku - Rusové na řešení přišlu už dávno, říkají mu Mi-24.
A my je teď budeme vyřazovat....
Možná bychom mohli Amíkům stroje na Casevac pronajímat.
Načítám diskuzi...