Jaderné zbraně a Krym

Foto: Nadzvukový bombardér Tu-22. /Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0
Nadzvukový bombardér Tu-22. / Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0

Podle některých zpráv z médií Rusko během minulého roku rozmístilo na Krymu jaderné zbraně. Jak to skutečně je, jen těžko zjistíme. Nicméně rakety, schopné nést konvenční i jaderné hlavice, jsou na Krymu od časů Sovětského svazu prakticky nepřetržitě.  

Po rozpadu Sovětského svazu si Rusko na Krymu ponechalo, jak známo, pouze námořnictvo (na základě mezistátní dohody s Ukrajinou) na námořní základně v Sevastopolu. Tedy žádné letectvo ani pozemní síly.

Jaderné zbraně mělo Rusko po rozpadu Sovětského svazu umístěné pouze na lodích černomořské flotily. V praxi to nejspíš vypadá tak, že na Krymu neexistuje odpovídající infrastruktura pro uložení jaderných hlavic.

Černomořské flotila měla rakety s jadernými hlavicemi uskladněné v necelých 700 km vzdáleném Bělgorodu, kde se nachází potřebná infrastruktura – především zajišťující bezpečné uložení jaderných zbraní. V současnosti nicméně teoreticky nic nebrání tomu, aby Rusko skladovalo jaderné zbraně přímo na Krymu.

Jak to celé vidí vrcholní představitelé země, ilustruje například prohlášení ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova pro agenturu Interfax. Podle Lavorova anektovaný Krym ztratil svůj bezjaderný status, neboť nyní patří Rusku, které v souladu s mezinárodními smlouvami disponuje jaderným arzenálem a jaderné zbraně bude rozmisťovat podle svého uvážení.

Podle všeho lze dlouhodobě a v dohledné době (bez vybudování náročné infrastruktury) rozmístit dva zbraňové systémy, kromě námořních, schopné vést jaderný úder – bombardér Tu-22 a raketový systém Iskander-M.

Minulý rok prezident Putin nařídil přesunout část nadzvukových strategických bombardérů Tu-22M3 (v kódu NATO Backfire) na Krym. Bombardér dokáže na vzdálenost až 2500 km zasazovat konvenční i jaderné údery.

Foto: Porovnání doletů Tu-22 pÅ™i působení ze základny na Krymu. O smyslu nasazení letounu Tu-22 se můžete z mapky pÅ™esvÄ›dčit sami. / fas.orgPorovnání doletů Tu-22 při působení ze základny na Krymu a ze základny Čajkovka . O smyslu nasazení letounu Tu-22 se můžete z mapky přesvědčit sami. / fas.org

Po přemístění z letecké základny Čajkovka v blízkosti běloruských hranic na krymskou základnu bude Tu-22M3 schopen podnikat mise až na Arabský poloostrov. Především však bude schopen okamžitě působit proti námořním cílům v Černém moři.

Rusko na Krym údajně umístilo také mobilní raketový systém Iskander-M, schopný na cíl doručovat konvenční i jadernou nálož. Oficiální potvrzení přesunu těchto výkoných zbraní na Krym však chybí. Ukrajinské zdroje rozmístění potvrzují, Ruské vyvracejí.

Iskander-M má standardně dosah 500 km. Nicméně Rusové před několika lety uvedli, že upravený Iskander-M může v budoucnu zasahovat cíle vzdálené 700 km. Iskander-M v současné době využívá jednostupňové rakety 9M723K1 (v kódu NATO SS-26 Stone) s pohonnou jednotkou na tuhé palivo.

Jedna raketa má hmotnost 3,8 tun, je dlouhá 7,2 m a unese konvenční nálož o hmotnosti 480 až 700 kg nebo jadernou do síly 50 kT. Příprava k odpálení trvá 4 – 15 minut, cíl je Iskander-M schopný zasáhnout s přesností 30 metrů.

Rakety přitom k cíli nesměřují po přímé balistické trajektorii, jejich pohyb je silně nepřímočarý, navíc ještě před dosažením cíle Iskander-M vypouští klamné cíle, které mají zmást případnou protiraketovou obranu nepřítele.

Zdroj: fas.org

Nahlásit chybu v článku


Související články

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru

V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...

Ruské zbrojení se potýká s vážnými problémy

Až desetina dílů, ze kterých se skládají různé vojenské systémy dodávané ruskými zbrojovkami, je ...

Drony, systémy S-500: aktuální projekty ruské armády

Jurij Borisov, ruský náměstek ministra obrany, představil v ruském zpravodajském RSN rádiu některé ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Todomatch
    11:26 30.01.2015

    to marius: Tím spíš tak lze vysvětlit utečenectví z východní Ukrajiny, ačkoliv je Rusko „hotové neštěstí“, přece jenom je tam vyšší životní úroveň než v rozstřílených oblastech bez ...Zobrazit celý příspěvek

    to marius: Tím spíš tak lze vysvětlit utečenectví z východní Ukrajiny, ačkoliv je Rusko „hotové neštěstí“, přece jenom je tam vyšší životní úroveň než v rozstřílených oblastech bez vody, bez elektřiny, bez zásobování a lékařské pomoci. A přechod do Ruska je také patrně jediný možný, který proruští separatisté bez problémů umožní.

    V době míru, ale argument o utečenectví platí, lidé kteří utíkají od někud třebas i za ekonomickým zajištěním utíkají současně z nesvobody, protože ekonomický blahobyt jde ruku v ruce se svobodou a demokracií. Extrémy, kdy se daří zachovat životní úroveň většiny obyvatel a přitom systém demokratický není, jsou výjimečné a nežije se tam svobodně - Rusko, Saudská Arábie, Kuvajt a podobné země vyhrály v planetární loterii nerostné bohatství, které je uživí aniž by hnuli prstem, všechno však musí dovážet a kupovat a doma držet tuhý režim, aby náhodou lidi nenapadlo, proč se z bohatství celé země raduje jen hrstka šejků a oligarchů. Komunistická Čína zase využívá levnou až otrockou práci svých lidí, nedbá o životní prostředí, zdraví a sociální zajištění svých obyvatel a k tomu musí opět používat silný donucovací aparát. No a navenek se takové systémy také nemusí projevovat vstřícně, neboť si drží své poklady (ať už to jsou miliardy barelů ropy, kubíků plynu nebo miliarda lidí určená k práci) zuby nehty. Takové deformované vnitřní prostředí se vždy projeví i navenek. A protože je článek o Rusku a o Krymu, tak ať jsou spekulace o událostech na Ukrajině jakékoliv, tak fakta nám předkládají sami Rusové jasně: Zmocnili jsme se Krymu a tím posunuli své hranice blíž k vám a s hranicemi jsme k vám posunuli také jaderné zbraně, které jsme na zabraném - dříve garantovaném bezjaderném území - ihned rozmístili. Docela smutný obrázek.Skrýt celý příspěvek

  • marius
    07:47 30.01.2015

    Argument že všichni utíkají do Ameriky a do Ruska nikdo je slyšet podle mne celkem často. Nikdo mi ale zatím nevysvětlil, jakou to má souvislost s tím kdo je v právu a kdo ne. ...Zobrazit celý příspěvek

    Argument že všichni utíkají do Ameriky a do Ruska nikdo je slyšet podle mne celkem často. Nikdo mi ale zatím nevysvětlil, jakou to má souvislost s tím kdo je v právu a kdo ne. Myslím si, že do USA lidé utíkají, protože je tam vysoká životní úroveň, ale zároveň si myslím, že Amerika tak jak se prezentuje dnes ve světě je neštěstí.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:07 30.01.2015

    KOLT Argument je to sporný a přímo do imigrace nepatří. Pokud se článek týká Krymu a my tu prapodivně rozebíráme emigraci, tak se to samo nabízí, jen jako konstatování faktu. Do ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Argument je to sporný a přímo do imigrace nepatří. Pokud se článek týká Krymu a my tu prapodivně rozebíráme emigraci, tak se to samo nabízí, jen jako konstatování faktu. Do Ruska mířili určitě i národnostní Rusové a dále Uzbeci, Tádžici, Kyrgyzové, atd. V Moskvě a nejen v ní mají své čtvrtě.

    S těmi černochy to trochu kolísá, Francie a Francouzi není pro židy hrozba. Hrozba jsou islámští imigranti, tudíž příbuznost na vládní kruhy v USA je nijaká.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:52 29.01.2015

    semtam: Nezlobte se, ale vážně vám to přijde jako dobrý argument? Beru těch milión lidí z Ukrajiny, ale Krym je fakt nesmysl. Mmchd, on i ten milión z Ukrajiny je trochu sporný. Ti ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Nezlobte se, ale vážně vám to přijde jako dobrý argument? Beru těch milión lidí z Ukrajiny, ale Krym je fakt nesmysl. Mmchd, on i ten milión z Ukrajiny je trochu sporný. Ti lidé prostě prchají z místa válečného konfliktu. Mnozí z nich to jednak mají do Ruska blíž, jednak tam mají vazby – známé, příbuzné atd.

    "RF je od své samostatnosti cílem lidí z bývalého SSSR" – Převážně Rusů vracejících se do matčiny, ono je to furt lepší v Rusku než v mnohých postsovětských republikách, to bez debaty. Ona je otázka, jestli ty dva miliony Ukrajinců byly skutečně Ukrajinců :-)

    "...protože emigrační vlny obyvatelstva do Francie ovlivňují emigrační vlny z Francie..." – Bez debaty a velmi dobře vyjádřené! Jen způsob uvedení byl vážně jak s těmi černochy.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:40 29.01.2015

    KOLT

    Můj příspěvek není ani tak argument, jako konstatování skutečnosti.

    KOLT

    Můj příspěvek není ani tak argument, jako konstatování skutečnosti.

  • KOLT
    23:35 29.01.2015

    Moogwi: Tohle byla jen reakce na, dle mého, trochu ubohý argument. Takže ten komentář berte s rezervou, je to úmyslně dovedeno ad-absurdum. Osobně nemám problém se snahou Krymu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Moogwi: Tohle byla jen reakce na, dle mého, trochu ubohý argument. Takže ten komentář berte s rezervou, je to úmyslně dovedeno ad-absurdum. Osobně nemám problém se snahou Krymu. Spíš s pokrytectvím – občané Krymu si smějí odhlasovat odtržení od "mateřského" státu, mají právo na sebeurčení. Pokud by to samé někdo chtěl udělat v RF, jde za katr. A kosovští Albánci na to také právo neměli...

    Kosovo opět berte s rezervou, souhlasím, že to není stejné jako u Krymu, který byl k Ukrajině připojen zcela nesmyslným rozhodnutím Ukrajince v době, kdy byly všechny tři zainteresované strany součástí diktátorského režimu. Kosovo bylo integrální součástí Srbska.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:19 29.01.2015

    KOLT Krym jsem hlavně zmínil, protože konsoliduje toto téma. Jinak dle OSN se počet uprchlíků do RF z Ukrajiny blíží 1 milionu lidí. Což už také o něčem svědčí. Srovnávat ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Krym jsem hlavně zmínil, protože konsoliduje toto téma. Jinak dle OSN se počet uprchlíků do RF z Ukrajiny blíží 1 milionu lidí. Což už také o něčem svědčí. Srovnávat geopolitickou pozici USA či RF je kontraproduktivní. I když jisté analogie tu jsou. RF je od své samostatnosti cílem lidí z bývalého SSSR (třeba 2 mil. Ukrajinců). RF na své jihovýchodní hranici čelí masovému přílivu imigrantů, jako (nebo o něco méně) USA na své jižní hranici.
    Zvýšenou emigraci židů z Francie, tu dávám jen jako zajímavost, protože emigrační vlny obyvatelstva do Francie ovlivňují emigrační vlny z Francie...Skrýt celý příspěvek

  • Moogwi
    23:13 29.01.2015

    KOLT: dvě otázky - takže když se krym snažil trhnout od ukrajiny již počátkem 90 tých let, bylo to také pod dohledem AK ? a druhá otázka, při zvolení nové vlády a hlasování prvních ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: dvě otázky - takže když se krym snažil trhnout od ukrajiny již počátkem 90 tých let, bylo to také pod dohledem AK ? a druhá otázka, při zvolení nové vlády a hlasování prvních důležitých zákonů v parlamentě v kyjevě nevšiml jste si nikdy maskovaných ukrajinských vojáků se samopaly ? nepřípomíná vám to trošku hlasování pod hlavněmi?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:57 29.01.2015

    semtam: Tak s tím navýšením obyvatelstva minulý rok je to skutečně hodně ubohý argument, to bych od vás nečekal :-( Pokud se tedy USA chtějí Rusku "vyrovnat" mají zabrat nějaké ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Tak s tím navýšením obyvatelstva minulý rok je to skutečně hodně ubohý argument, to bych od vás nečekal :-( Pokud se tedy USA chtějí Rusku "vyrovnat" mají zabrat nějaké území včetně obyvatelstva? Třeba Kubu, je to kousek, a taky tam mají základnu. Následné referendum by pravděpodobně pod dohledem M16 vyznělo taky v jejich prospěch... no, popravdě, asi i bez těch kvérů.

    A ten argument s Francií, to je jak ono pověstné: "A vy zase mlátíte černochy." Souhlasím, je to problém, ale není to moc argument do této diskuse.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:37 29.01.2015

    To hlasování nohama je velmi, ale opravdu velmi zajímavá věc a navíc je v průběhu doby značně proměnlivá. Rusko třeba za minulý rok narostlo o 3 mil. obyvatel. Počítám jak Krym, ...Zobrazit celý příspěvek

    To hlasování nohama je velmi, ale opravdu velmi zajímavá věc a navíc je v průběhu doby značně proměnlivá. Rusko třeba za minulý rok narostlo o 3 mil. obyvatel. Počítám jak Krym, tak uprchlíky. Co je zarážející (pro nás v ČR) je značně zvyšující se odchod židovské komunity z Francie.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    20:45 29.01.2015

    Minimálně v disciplíně hlasování nohama vede USA nad RF asi tak milion k nule :-)).

    Minimálně v disciplíně hlasování nohama vede USA nad RF asi tak milion k nule :-)).

  • Moogwi
    20:15 29.01.2015

    O pozitivní informace naši žurnalisti nemají zájem a hlavně by to narušilo pohled na padoušské rusko.

    O pozitivní informace naši žurnalisti nemají zájem a hlavně by to narušilo pohled na padoušské rusko.

  • lentak37
    19:46 29.01.2015

    green deje napríklad Čína bláznivá sa rozhodla postaviť železnicu z Pekingu do Moskvy. Taká malá investícia za 250 mld. USD. ...Zobrazit celý příspěvek

    green deje napríklad Čína bláznivá sa rozhodla postaviť železnicu z Pekingu do Moskvy. Taká malá investícia za 250 mld. USD. http://www.dailymail.co.uk/tra...
    Ono totiž nič nie je čiernobiele
    Pre mna je celkom zaujímavé to, že aj napriek tomu, že dal S&P rating na úroveň junk zase sa až tak zle nevedie ruskej ekonomike.
    Ruské dáta za maloobchodné tržby boli očakávania na úrovni 23,6¨versus očakávania na úrovni tusím 20,1 ak si dobre pamätám. Nezamestnanosť na úrovni 5,3% versus očakávania 5,5%.
    Na druhej strane dosť veľkú stratu ziskov zazmanenal Gazprom tusím 61%, pre krízu na UkrajineSkrýt celý příspěvek

  • green_korytnacka
    18:52 29.01.2015

    deje sa v rusku vobec aj nieco pozitivne?

    deje sa v rusku vobec aj nieco pozitivne?

  • dusan
    16:49 29.01.2015

    Je to skôr o propagande... predsa je len lepšie písať o jadravých zbraniach v súvislosti s Krymom, ako o tom, že tam kolabuje elementárne zásobovanie ....

    Je to skôr o propagande... predsa je len lepšie písať o jadravých zbraniach v súvislosti s Krymom, ako o tom, že tam kolabuje elementárne zásobovanie ....

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 7