Inspirováno přírodou - letadla budou létat v hejnech

C-17 Globemaster III
Foto: Obří dopravní letoun C-17 Globemaster III. Budou létat vojenské letouny v hejnech jako ptáci? / USAF

Za nedlouho možná budou vojenská letadla létat v hejnech jako husy nebo jiní ptáci. Při letu letadla, stejně jako u ptáků, vznikají na konci křídel vzdušné víry. Pokud ve vhodné pozici za vedoucím letadlem letí další stroj, může doslova "surfovat na vzdušném víru" (anglicky termín "vortex surfing") vedoucího letadla a zásadně snížit spotřebu paliva.

Vzdušné víry generované na konci křídel nemají konstruktéři letadel rádi. Důvodem jsou nežádoucí turbulence a snížení efektivity letu letadla. Výrobci letadel se proto různými aerodynamickými úpravami konce křídel (např. pomocí wingletů) se snaží, co nejvíce potlačit tvoření vzdušných vírů.

Avšak jak se říká: "vše zle je pro něco dobré".  Letečtí inženýři místo potlačení vzdušných vírů nyní uvažují o jejich využití jako "vzdušné vlny" pro letadla letící v těsném závěsu. Inspiraci našli u letících ptáků, kteří často létají v typické klínové formaci. Má se za to, že je to právě kvůli vzdušným vírům, které generují křídla vedoucího opeřence. Další ptáci těchto vírů využívají k letu a vydávají tak méně energie ke svému letu.

Americké letectvo nyní v programu vzdušného surfování $AVE (Surfing Aircraft Vortices for Energy) na vojenské základně Edwards v Kalifornii testuje let ve formaci na dvou dopravních letounech C-17 Globemaster III. Oba transportní letouny tvoří páteř leteckého zásobování americké armády a ročně převezou tisíce tun nákladů a nalétají doslova milióny kilometrů.

Testy probíhaly tak, že v závěsu za vedoucím letounem letěl v přesné vzdálenosti a úhlu druhý letoun. O samotnou operaci se nemusel start pilot, ale k tomuto účelu speciálně upravený autopilot. "Autopilot držel pozici extrémně dobře  - dokonce ještě blíže k víru než bylo třeba," říká kapitán Zachary Schaffer, velitel jednoho z testovacích letů. "Letové podmínky byly velmi bezpečné, stejně jako v každém jiné formaci, ve které létáme s autopilotem," dodal.

Testy potvrdily, že celkově došlu k absolutnímu poklesu paliva o 10 % pro jeden let. Americké velitelství pro vzdušnou přepravu AMC (Air Mobility Command) vypraví každý rok 80 000 zásobovacích letů. Pokud se logisticky a organizačně zvládnou vysílat na dlouhé lety "hejna" letadel, ušetří se ročně palivo za mnoho milionů dolarů.

Samozřejmě, pokud se ukáže, že autopilot letadel dokáže udržovat bezpečnou vzdálenost k vedoucímu letadlu, může se „surfování na vzdušném víru“ použít i na další letadla - stíhačky, bezpilotní stroje apod.

Zdroj: Gizmag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu

Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...

V-22 Osprey v izraelské armádě

Izraelské obranné síly IDF uvažují o pronájmu 6-8 konvertoplánu V-22 Osprey. Stroje mají být ...

Hvězdicové letadlo SBiDir-FW – revoluce v konstrukci letadel?

Dnes si povíme o letadle, které není vyvíjeno přímo jako vojenské, ale vyznačuje se natolik ...

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • HU
    13:13 22.10.2012

    ..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik ...Zobrazit celý příspěvek

    ..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik nachází. Takže ne, že by to nešlo použít u komerčních letů. Zřejmě se to nebude týkat pouze velkých (kapacitou cestujících) letadel.

    Abychom se mohli bavit o nějakém "hejnu" letadel křídlo na křídlo, musíme vědět co budeme přepravovat a kolik toho bude. To bude základním otazníkem pro to aby takové lety byly využity efektivně. O kolika letounech se tu bavíme? Funguje to již při dvojici? Asi ano.Skrýt celý příspěvek

  • Sunakashi
    23:12 21.10.2012

    HU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)

    HU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)

  • Vojtěch
    14:14 21.10.2012

    HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách... Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k ...Zobrazit celý příspěvek

    HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách...

    Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k tomu letícíma stejnou dráhu) bejt nemusel.Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    14:10 21.10.2012

    Už se to zkoušelo a stejně se od toho upustilo....

    Už se to zkoušelo a stejně se od toho upustilo....

  • HU
    10:55 21.10.2012

    Sunakashi: ..kdyby jsi nebyl na kaši, pochopil bys co chtěl cistic říci.

    Sunakashi: ..kdyby jsi nebyl na kaši, pochopil bys co chtěl cistic říci.

  • Sunakashi
    22:51 19.10.2012

    to cistic:snad nechces rict ze americani maji malo letadel a o komercnich letech tady neni ani zminka

    to cistic:snad nechces rict ze americani maji malo letadel a o komercnich letech tady neni ani zminka

  • cistic
    21:07 19.10.2012

    to ale narokuje mit vic letadel...a pri beznem komercnim letu? obsazenost lidmi, kde je vezmou...jooo, papir a fikce toho snese....

    to ale narokuje mit vic letadel...a pri beznem komercnim letu? obsazenost lidmi, kde je vezmou...jooo, papir a fikce toho snese....

Načítám diskuzi...