Inspirováno přírodou - letadla budou létat v hejnech
- 19. 10. 2012
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Za nedlouho možná budou vojenská letadla létat v hejnech jako husy nebo jiní ptáci. Při letu letadla, stejně jako u ptáků, vznikají na konci křídel vzdušné víry. Pokud ve vhodné pozici za vedoucím letadlem letí další stroj, může doslova "surfovat na vzdušném víru" (anglicky termín "vortex surfing") vedoucího letadla a zásadně snížit spotřebu paliva.
Vzdušné víry generované na konci křídel nemají konstruktéři letadel rádi. Důvodem jsou nežádoucí turbulence a snížení efektivity letu letadla. Výrobci letadel se proto různými aerodynamickými úpravami konce křídel (např. pomocí wingletů) se snaží, co nejvíce potlačit tvoření vzdušných vírů.
Avšak jak se říká: "vše zle je pro něco dobré". Letečtí inženýři místo potlačení vzdušných vírů nyní uvažují o jejich využití jako "vzdušné vlny" pro letadla letící v těsném závěsu. Inspiraci našli u letících ptáků, kteří často létají v typické klínové formaci. Má se za to, že je to právě kvůli vzdušným vírům, které generují křídla vedoucího opeřence. Další ptáci těchto vírů využívají k letu a vydávají tak méně energie ke svému letu.
Americké letectvo nyní v programu vzdušného surfování $AVE (Surfing Aircraft Vortices for Energy) na vojenské základně Edwards v Kalifornii testuje let ve formaci na dvou dopravních letounech C-17 Globemaster III. Oba transportní letouny tvoří páteř leteckého zásobování americké armády a ročně převezou tisíce tun nákladů a nalétají doslova milióny kilometrů.
Testy probíhaly tak, že v závěsu za vedoucím letounem letěl v přesné vzdálenosti a úhlu druhý letoun. O samotnou operaci se nemusel start pilot, ale k tomuto účelu speciálně upravený autopilot. "Autopilot držel pozici extrémně dobře - dokonce ještě blíže k víru než bylo třeba," říká kapitán Zachary Schaffer, velitel jednoho z testovacích letů. "Letové podmínky byly velmi bezpečné, stejně jako v každém jiné formaci, ve které létáme s autopilotem," dodal.
Testy potvrdily, že celkově došlu k absolutnímu poklesu paliva o 10 % pro jeden let. Americké velitelství pro vzdušnou přepravu AMC (Air Mobility Command) vypraví každý rok 80 000 zásobovacích letů. Pokud se logisticky a organizačně zvládnou vysílat na dlouhé lety "hejna" letadel, ušetří se ročně palivo za mnoho milionů dolarů.
Samozřejmě, pokud se ukáže, že autopilot letadel dokáže udržovat bezpečnou vzdálenost k vedoucímu letadlu, může se „surfování na vzdušném víru“ použít i na další letadla - stíhačky, bezpilotní stroje apod.
Zdroj: Gizmag
Související články
Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu
Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...
- 28.07.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
V-22 Osprey v izraelské armádě
Izraelské obranné síly IDF uvažují o pronájmu 6-8 konvertoplánu V-22 Osprey. Stroje mají být ...
- 27.08.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Hvězdicové letadlo SBiDir-FW – revoluce v konstrukci letadel?
Dnes si povíme o letadle, které není vyvíjeno přímo jako vojenské, ale vyznačuje se natolik ...
- 09.09.2012
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje
Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...
- 10.09.2012
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik ...Zobrazit celý příspěvek
..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik nachází. Takže ne, že by to nešlo použít u komerčních letů. Zřejmě se to nebude týkat pouze velkých (kapacitou cestujících) letadel.
Abychom se mohli bavit o nějakém "hejnu" letadel křídlo na křídlo, musíme vědět co budeme přepravovat a kolik toho bude. To bude základním otazníkem pro to aby takové lety byly využity efektivně. O kolika letounech se tu bavíme? Funguje to již při dvojici? Asi ano.Skrýt celý příspěvekHU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)
HU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)
HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách... Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k ...Zobrazit celý příspěvek
HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách...
Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k tomu letícíma stejnou dráhu) bejt nemusel.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...