Hvězdicové letadlo SBiDir-FW – revoluce v konstrukci letadel?

SBiDir-FW
Foto: Hvězdicové letadlo SBiDir-FW za letu / NASA

Dnes si povíme o letadle, které není vyvíjeno přímo jako vojenské, ale vyznačuje se natolik revoluční koncepcí, že jistě neujde zájmům lidí z vojenských kruhů. Před několika dny udělila americká vesmírná agentura NASA grant ve výši 100 000 dolarů na rozpracování projektu „hvězdicového“ letadla SBiDir-FW.

Problémem všech letadel je najít vhodnou aerodynamickou koncepci pro všechny fáze letu. Při vzletu a přistání (malé rychlosti) jsou vhodná rovná křídla s velkou plochou. Avšak při velkých rychlostech, kdy roste aerodynamický odpor, jsou naopak vhodnější křídla úzká s malým sklonem k ose letounu.

Tvar letadla a křídla musí být kompromisem pro všechny rychlosti, ve skutečnosti tak není ideální ani pro malé, ani pro velké rychlosti. V minulosti tento problém řešily letadla s měnitelnou geometrií křídel, jako již vyřazený palubní stíhač F-14 Tomcat, strategický bombardér B-1 Lancer, ruské stroje Su-24 nebo Tu-22. Problémem letadel s měnitelnou geometrii křídla je však konstrukční složitost, menší tuhost konstrukce a několikaprocentní nárůst hmotnosti.

Nadzvukové vícestranné létající křídlo SBiDir-FW (supersonic bi-directional flying wing) řeší problém jiným způsobem. Letadlo SBiDir-FW má tvar čtyřcípé hvězdy - každé rameno představuje křídlo a zároveň trup letounu. Dvě „křídla“ jsou široká a dlouhá, druhé dvě naopak krátká a úzká.

SBiDir-FW Foto: SBiDir-FW je schopno otočit se za letu o 90° / NASA

Při vzletu SBiDir-FW využívá konfiguraci s velkými křídly, ale při dosažení nadzvukové rychlosti přijde změna – stroj se jednoduše ve vzduchu otočí o 90° a pokračuje v konfiguraci určenou pro vysoké rychlosti. Tak je dosaženo ideální aerodynamiky letounu, jako pro nízké, tak i pro velké rychlosti.

Kromě natočení letounu, musí také dojít k otočení proudových motorů. Uvažuje se o dvou motorech uložených nad trupem. Je však otázkou, jak si konstruktéři chtějí poradit s uložením „rotujících“ proudových motorů do trupu.

SBiDir-FW Foto: Hvězdicové letadlo SBiDir-FW za letu / NASA

Podle Ge-Chen Zha profesora na University of Miami a vedoucího vývojových prací nad letadlem  SBiDir-FW, jsou hlavní přednosti hvězdicového stroje nízká spotřeba a absence aerodynamického třesku. Podle předběžných výpočtů, aerodynamický třesk se u letadla SBiDir-FW objeví až při rychlostech kolem 1,6 – 2 Machů.

Aerodynamický třesk: Ovlivnění letu aerodynamickým třeskem může vést až ke ztrátě ovladatelnosti stroje (zejména příčného řízení letadla, neboli výškovky), jak nejlépe dokumentují konce některých pokusů o překročení rychlosti zvuku v období po druhé světové válce. Z tohoto důvodu se používá u těchto strojů tzv. plovoucí výškovka, případně zvláštní postupy pro překonání této oblasti letové obálky (střemhlavý let, přídavné spalování, …). Letouny mají povoleno překročení rychlosti zvuku jen ve velkých výškách. Wikipedia

Přidělený prvotní grant 100 000 dolarů poslouží ke zdokonalování počítačového modelu, dalšímu zkoumání proveditelnosti návrhu a k testování reálného modelu v aerodynamickém tunelu. Pokud půjde vše dobře, tým profesora Zha má přislíbeno dalších 500 000 dolarů na pokračování vývoje letadla SBiDir-FW.

Pokud se konstrukce ukáže života schopná, nepochybně uvidíme toto řešení i v oblasti vojenských letadel (nebo střel), třeba v podobě nového dalekonosného bombardéru nebo bezpilotních letadel.

ico SBiDir-FW

Zdroj: NASA

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor

"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...

VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S

Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...

Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu

Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...

Startuje nová fáze vývoje hypersonického pohonu

Ve Spojených státech se opět probírá k životu vývoj hypersonického pohonu. Tedy pohonu, schopného ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Karel
    21:40 10.11.2012

    Dobrý způsob, jak vytunelovat půl mega USD na další "výzkum". Už samotný údaj o neexistenci aerodynamického třesku něco říká o autorech. Nebo, podle obrázku tito vynálezci ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý způsob, jak vytunelovat půl mega USD na další "výzkum". Už samotný údaj o neexistenci aerodynamického třesku něco říká o autorech. Nebo, podle obrázku tito vynálezci nepochopili, jak nesmírně důležité je vstupní ústrojí proudových motorů u nadzvukových letadel. Jejich koncepce otočných gondol (ještě nahoře!!!) je jak dětská malůvka. A jak bude letadlo udržovat stabilitu bez ocasních ploch? Natáčením motorů :-)? Takováto hračka určitě nemá ideální aerodynamické vlastnosti ani v pod- ani v nadzvukovém letu...Skrýt celý příspěvek

  • Paxan
    13:48 10.09.2012

    A nebo pujde už o bezpilotní letadlo

    A nebo pujde už o bezpilotní letadlo

  • laser
    20:50 09.09.2012

    S otacenim motoru a vubec prechodem mezi stavy, pri urovni dnesni ridici, regulacni a vubec vypocetni techniky myslim nebude problem (FBL, FBW, atd.))). Napr u Ospreyho (i kdyz se ...Zobrazit celý příspěvek

    S otacenim motoru a vubec prechodem mezi stavy, pri urovni dnesni ridici, regulacni a vubec vypocetni techniky myslim nebude problem (FBL, FBW, atd.))). Napr u Ospreyho (i kdyz se jedna o dost jednodussi koncept) je to odladeno skvele. Spis jsem zvedav, jestli se potvrdi zivotaschopnost teto studie z hlediska aerodynamickeho, predevsim v realnych operacnich podminkach, se vsim co to obnasi. - A kabina na boku? Asi budou otacet sedacky a pristrojovka :D - Ale co, Han Solo si taky na Milenium Falcon nestezoval :D 8)Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    19:45 09.09.2012

    ono se nebudou otacet motory ale letadlo ,motory podle me poleti porad stejnym smerem ,tak sem to aspon pochopil

    ono se nebudou otacet motory ale letadlo ,motory podle me poleti porad stejnym smerem ,tak sem to aspon pochopil

  • asdf
    19:30 09.09.2012

    nebylo by lehci dat kabinu doprostred ? :D

    nebylo by lehci dat kabinu doprostred ? :D

  • PETR.P.
    18:00 09.09.2012

    Přeci rychle přeběhnou už při tom otáčení ne!
    Už jenom to otáčení motorů bude asi problém.

    Přeci rychle přeběhnou už při tom otáčení ne!
    Už jenom to otáčení motorů bude asi problém.

  • Deadog
    11:43 09.09.2012

    Futuristicke , jeste by me zajimalo jak pri otoceni o 90 % poresi pilotni kabinu ,to bude v tom pripade na kridle (coz by nebyl az takovy problem ) ale posadka poleti bokem ?bebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Futuristicke , jeste by me zajimalo jak pri otoceni o 90 % poresi pilotni kabinu ,to bude v tom pripade na kridle (coz by nebyl az takovy problem ) ale posadka poleti bokem ?bebo budou rotovat i sedacky ? psychoSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...