Indonésie má zájem o americké stíhačky F-16

F-16C/D Block52ID / IndoMiliter

Americký ministr obrany Jim Mattis byl v těchto dnech na oficiální návštěvě Indonésie. Mattis se snaží s Indonésií obnovit vojenskou spolupráci, mimo jiné i pomocí dodávek amerických zbraňových systémů. Indonésie projevuje zájem například o další stíhačky F-16 Fighting Falcon.

Spojené státy se snaží navázat vojenskou spolupráci s Indonésií poté, co Washington na Jakartu uvalil vojenské embargo po indonéských nepokojích v roce 1998. Spojené státy například přerušily spolupráci s indonéskou speciální jednotkou Kopassus, která se měla ve zmíněném roce 1998 podílet na násilných činech vůči Indonésanům čínského původu.

 


 

Mattis poznamenal, že mnoho obvinění proti jednotce Kopassus jsou stará dvě desetiletí a dodal, že bude pracovat v rámci stávajících amerických zákonů, aby prozkoumal způsoby, jak opět s jednotkou navázat spolupráci.

 

Zájem Spojených států je pochopitelný – na více než 17 000 indonéských ostrovech žije 261 milionů lidí. Indonésie je třetí největší demokracie světa (po Indii a USA) a také země s největším počtem muslimských obyvatel. Indonésie má navíc s Čínou v jihočínském moři územní spory. Spojené státy proto plánují s Indonésií postupovat společně proti rostoucím mocenským zájmům Číny v Jihočínském moři, kde každý rok propluje zboží v hodnotě 3 biliony dolarů.

 

Jednou ze zásadních oblastí, které posilují strategické partnerství mezi zeměmi, je prodej zbraní. Spojené státy již indonéské armádě předaly první tři bitevní vrtulníky AH-64 Apache (objednáno osm kusů) a indonéskému letectvu (TNI–AU) 23 víceúčelových amerických stíhaček F-16C/D Block 52ID.
 

Stíhačky F-16C/D Block 52ID byly dodány do Indonésie v rámci programu Peace Bima Sema II v hodnotě 750 milionů dolarů. První F-16C/D Block 52ID TNI–AU obdrželo v roce 2014 a poslední dvě před několika dny. Verze "Block 52ID" jsou původně stíhačky F-16C/D Block 25 (výroba 1985-1986) americké národní gardy vylepšené podle indonéských potřeb.

 

Američtí představitelé navíc uvedli, že Indonésie projevila zájem o dalších 48 stíhaček F-16 v hodnotě 4,5 miliardy dolarů. Oficiálně ale Indonésie uvedla, že ještě zvažuje všechny možnosti a také počet letadel, které skutečně potřebuje. Půjde ale nepochybně o násobky čísla 16, protože právě tolik letadel slouží v jedne letce indonéského letectva.

 

Letecký web Aviation Week například uvedl, že Indonésie sice plánuje nakoupit západní letadla, ale zvažuje i další varianty, například Eurofighter Typhoon, Saab Gripen nebo Dassault Rafale. Podle informací Aviation Week letectvo dává přednost F-16, ale vážné rozhovory jsou vedeny i o dodávkách Eurofighterů.

 

TNI–AU kromě zmíněných 23 moderních F-16 má ve výzbroji devět starších F-16A/B Block 15 (tři další byly ztraceny při nehodách) – starší F-16 Indonésie plánuje vylepšit na standard F-16V Viper.
 

Předání prvních F-16C/D Block52ID indonéskému letectvu.

  

Kromě toho letectvo provozuje 16 ruských víceúčelových stíhaček Su-27SK/SKM (5 ks) a Su-30MKK/MK2 (11 ks). Pro vedení boje vzduch-vzduch má letectvo k dispozici také lehké stíhačky F-5E. Kromě toho pro bitevní účely TNI-AU využívá lehké turbovrtulové letouny Embraer EMB 314 a lehké proudové Hawk 200.

 

Plán nakoupit západní stíhačky pravděpodobně neovlivní chystanou akvizici 11 ruských stíhaček Su-35, které mají nahradit lehké stíhačy F-5E. Podle Yuyu Sustina, maršála indonéského letectva, finální smlouva o nákupu Su-35 bude uzavřena tento měsíc. V červenci 2017 Indonésie uvedla, že za Su-35 zaplatí 1,14 miliardy dolarů. Z této částky 570 milionů dolarů Jakarta zaplatí vývozem různých výrobků do Ruska.

 

Podle Aviation Week nemusí mít ruské zbrojní firmy strach, že je Spojené státy vytlačí z indonéského trhu. Po zkušenostech s americkým zbrojním embargem Jakarta plánuje trvale nakupovat výzbroj, především bojové letouny, i od nezápadních dodavatelů.

 

Na závěr dodejme, že TNI-AU plánuje od roku 2024 provozovat minimálně 180 stíhacích letounů. Nyní má však TNI-AU pouze 48 stíhaček.

Zdroj: Reuters, IndoMiliter

Nahlásit chybu v článku


Související články

Češi dodají do Indonésie Pandury a Tatry

Významným úspěchem skončila účast holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) na sedmém ročníku mezinárodního ...

Indonésie kupuje ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Po dvou letech vyjednávaní se Moskva s Jakartou dohodli na prodeji špičkových víceúčelových ...

Životní příběh ruské stíhačky Su-35

Francouzský časopis Air & Cosmos zveřejnil článek Tout sur le Su-35 popisující “životní příběh” ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Miroslav
    23:51 25.01.2018

    Pavol: Ja Netvrdím, že niečo také majú alebo chystajú. Zle si ma pochopil. Ja som narážal na tie večne debaty, či sú lepšie koncepčne riešené ruské alebo americké lietadlá. Myslím, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavol: Ja Netvrdím, že niečo také majú alebo chystajú. Zle si ma pochopil. Ja som narážal na tie večne debaty, či sú lepšie koncepčne riešené ruské alebo americké lietadlá. Myslím, že toto vedia posúdiť len ľudia ktorí s tým problémom reálne prichádzajú do kontaktu. Bolo by zaujímavé keby sa k tomu mohli vyjadriť takí mechanici z tých štátov kde majú vedľa seba ruské aj americké stroje.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:45 25.01.2018

    Miroslav:
    To sotva. Indonézski mechanici môžu o F-35 iba snívať a k Su-35 si ešte nepričuchli.

    Miroslav:
    To sotva. Indonézski mechanici môžu o F-35 iba snívať a k Su-35 si ešte nepričuchli.

  • Miroslav
    22:38 25.01.2018

    Chcel by som prehodiť pár slov s leteckým technikom alebo pilotmi z takej krajiny ako Indonézia kde lietajú ruské aj americké stroje vedľa seba. Darmo sa tu budeme naťahovať či je ...Zobrazit celý příspěvek

    Chcel by som prehodiť pár slov s leteckým technikom alebo pilotmi z takej krajiny ako Indonézia kde lietajú ruské aj americké stroje vedľa seba. Darmo sa tu budeme naťahovať či je lepší F-35 alebo SU-35. Taký indonézsky mechanik by hneď povedal kde je aká kvalita spracovania, náročnosť servisovania, ergonómia atďSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4