Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG
- 11. 6. 2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout Indii stíhačky Gripen NG. Indie již nějakou dobu naznačuje svůj zájem zaměřit se na vývoj a nákup lehčích jednomotorových stíhaček. Přitom v tomto segmentu neexistuje příliš velká konkurence.
Švédská stíhačka JAS-39 C/D se před lety zúčastnila indického programu MMRCA (Multi-Role Combat Aircraft). V rámci programu MMRCA Indie poptávala 126 víceúčelových stíhacích letadel.
Program MMRCA nakonec vyhrála francouzská dvoumotorová víceúčelová stíhačka Rafale. Po více než roce komplikovaných mezistátních jednání, se nakonec Indie rozhodla nakoupit pouze 36 stíhaček Rafale.
Důvodem indického obratu byla především velká cena stíhaček Rafale a potřeba najít lehčí, provozně nenáročný stroj, jako náhradu za stíhačky MiG-21.
„Potřebuje aktivních 36 až 38 letek. Vyřazujeme MiGy-21 a Rafale není náhrada za MiG-21. Jedná se (Rafale – pozn. red.) o nejšpičkovější řešení. Indické letectvo potřebuje letadlo s bojovým doletem 1000 km. Jde o strategický nákup,“ uvedl v dubnu indický ministr obrany Manohar Parrikar.
Indie již několik let vyvýjí vlastní jednomotorový stíhací letoun Tejas. Ušetřené peníze z programu MMRCA chtějí Indové investovat právě do vývoje a nákup vlastních stíhaček Tejas.
„Rafale je špičkový stíhač a splňuje všechna kritéria. Letoun je ale drahý, proto musíme příjmout opatření. Rafale nemůže nahradit MiG-21, ale Tajas ano. Nepřijmeme ale žádné low-end letadlo. Tejas je lehčí letadlo a má své omezení. Nemůže létat hodiny. Jeho maximální vzletová hmotnost je 10 až 12 tun, zatímco u Rafale to je 24 tun,“ uvedl Parrikar s odkazem na skutečnost, že vývoj indické stíhačky Tejas trvá již téměř 30 let.
Indický ministr obrany navíc uvedl, že Indie v posledních 10 až 15 letech nekoupila žádné stíhací letadlo čtvrté generace. „Indické letectvo zoufale potřebuje letadlo čtvrté generace, pátou generaci budeme vyvíjet ještě 10 až 15 let,“ vysvětluje Parrikar.
Na poli lehkých jednomotorových stíhacích letadel existují prakticky dva konkurenti – americký F-16 Fighting Falcon a švédský JAS-39 Gripen. Čínská letadla a velmi drahý F-35 Lightning II můžeme vynechat.
Hlavním uchazečem je švédský JAS-39 Gripen. V těchto dnech je v Indii na návštěvě švédský ministr obrany Peter Hultqvist. Oficiální detaily o výsledcích jednání nejsou k dispozici. Podle indických novin The Indian Express Hultqvist nabídl indické straně nejmodernější stíhačky JAS-39E/F Gripen. Jde o stroje vycházející z technologického demonstrátoru Gripen NG (Gripen Next Generation).
Švédská nabídka údajně nemá žádnou návaznost na program MMRCA, nákup stíhaček Rafale nebo program Tejas. Švédové však přislíbili zajistit výrobu stíhaček JAS-39E/F v Indii. Součástí dohody tak bude nepochybně rozsáhlý transfer technologií, který mohou Indové využít pro vývoj vlastního letadla čtvrté nebo páté generace.
"Pracujeme na široké dohodě o obranné spolupráci s Indií. Gripen je jednou z položek. Nabídneme vysoce efektivní a schopná letadla za přijatelnou cenu, v dobrém časovém rámci. Záměrem mé návštěvy je zahájit jednání a dohlédnout, že dohoda bude nakonec podepsaná,“ uvedl Hultqvist pro The Indian Express.
Zdroj: Indian Express
Související články
Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale
Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských ...
- 12.04.2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale
Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi ...
- 20.04.2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale
Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...
- 27.05.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...
- 27.05.2015
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
alexa123: India to verejne deklaruje a západné spoločnosti jej v mnohom vychádzajú v ústrety, vďaka čomu si tak cení ich spoluprácu a práve toto je jeden z hlavných faktorov, ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123:
India to verejne deklaruje a západné spoločnosti jej v mnohom vychádzajú v ústrety, vďaka čomu si tak cení ich spoluprácu a práve toto je jeden z hlavných faktorov, podľa čoho India uskutočňuje akvizície.
Číny by som sa príliš nebál, tá si vytvorila nepriateľov všade okolo seba a má územné nároky na všetky svetové strany, pričom minimálne z troch strán na ňu mieria jadrové hlavice. Pár desiatok prototypov stíhačiek 5. generácie ich nezachráni. Navyše stíhačka 5. gen musí byť súčasťou komplexného systému zbraní a podporných zariadení, aby sa plne využila.Skrýt celý příspěvekujo Marek: India zastáva tvrdý neutrálny postoj, nakoľko si to vďaka svojej veľkosti môže dovoliť a dlhodobo sa stavia mimo polarizácie sveta, ba priam ju až ignoruje a stará sa o ...Zobrazit celý příspěvek
ujo Marek: India zastáva tvrdý neutrálny postoj, nakoľko si to vďaka svojej veľkosti môže dovoliť a dlhodobo sa stavia mimo polarizácie sveta, ba priam ju až ignoruje a stará sa o svoje vlastné spory s Čínou, Pakistanom, o problémy na Srí Lanke a podobne. India si hladí predovšetkým svoje vlastné regionálne záujmy a ak mám Indiu nejak označiť, tak by som ju označil predovšetkým za pragmatickú.
S Ruskom nemá absolútne žiadne nadštandardné vzťahy, ale iba vzťahy obchodného charakteru. Navyše má na Rusko pifku kvôli problémom s Su30 a T50, za čo ich opakovane verejne kritizovali a zhodili aj jeho technické parametre, ktoré nedosahujú deklarované schopnosti. Okrem výčitiek technického charakteru sa dokonca Indickí predstavitelia ohradili k povýšeneckému a urážajúcemu prístupu, ktorý Rusi uplatňujú v obchodných vzťahoch s Indiou. Toto by som rozhodne nepovažoval za nadštandardný vzťah, obzvlášť, keď to vytiahli na verejnosť.
Paradoxne práve naopak vyzdvihli desaťročia spolupráce s Francúzmi, ich spoľahlivosť, pružnosť a ochotu a rovnako dali za svoj vzor spoluprácu s USA, ale tiež uviedli obavu, že na dieloch z USA sú už teraz príliš závislí. Nechcú byť úplne závislí na žiadnom štáte a preto dlhodobo diverzifikujú. Takú pestrosť krajín pôvodu pri vybavení, aká je v Indii, nie je hádam nikde inde vo svete.
Toto sa ale rozoberá asi pod každým článkom o "India vs. Rafale".
Vôbec by som sa nebál, že by India predala Rusku akékoľvek informácie o Rafale a jeho schopnostiach, minimálne nie dobrovoľne a vedome. Na to si príliš cenia spoluprácu s Francúzmi. Dokonca si ani nemyslím, že by India zradila Saab. Transfer technológií a následné dlhodobé zvýšenie kvality vlastných strojov a vlastnej obrany je cena, ktorú by Rusi nemali šancu jednorazovou investíciou vyrovnať. Navyše následky takého činu by mali veľmi negatívny dopad na celú Indickú spoluprácu so západom a India by bola o to závislejšia od Ruska, čo je presný opak jej zámeru. India chce byť čo najviac nezávislá vo všetkých smeroch.Skrýt celý příspěvekyouda myslím, že to dopadne tak, že Indie pečlivě prozkoumá současnou techniku a pak si zbastlí vlastní stroj Zbaštiť vlastný stroj trvá od vývoja po výrobu XXL rokov. Vyrobiť ...Zobrazit celý příspěvek
youda
myslím, že to dopadne tak, že Indie pečlivě prozkoumá současnou techniku a pak si zbastlí vlastní stroj
Zbaštiť vlastný stroj trvá od vývoja po výrobu XXL rokov. Vyrobiť nové lietadlo nie je vyrobiť nový stroj na výrobu "knedlikov". Ak sa Indovia dostanú ku technológiam Grippenu NG alebo Rafaelu o rok-dva, kým tieto technológie využijú pri vývoji vlastných lietadiel, tak to uplynie ďalších XXL rokov a výsledkom bude tuctová stíhačka 4. generácie. Lenže nepriateľ Indie t.j. Čína a Pakistan už budú mať stíhačky 5. generácie.Skrýt celý příspěvekjedna hypotetická otázka...keď India zavedie do výzbroje Rafale, je možné aby sa k stroju, logistike a doplnkom k nemu,technológiam dostalo Rusko? Predsa Rusko a India majú ...Zobrazit celý příspěvek
jedna hypotetická otázka...keď India zavedie do výzbroje Rafale, je možné aby sa k stroju, logistike a doplnkom k nemu,technológiam dostalo Rusko? Predsa Rusko a India majú nadštandartné vzťahy a v otázkach vojenskej techniky spolupracujú desaťročia.Skrýt celý příspěvek
Nespolehlivost Francouzů v otázce dodávky lodí třídy Mistral RF nahrála Švédům a jejich Gripenu. Nepředpokládám velké nákupy souhlasím s názorem, že potřebují technologie pro ...Zobrazit celý příspěvek
Nespolehlivost Francouzů v otázce dodávky lodí třídy Mistral RF nahrála Švédům a jejich Gripenu. Nepředpokládám velké nákupy souhlasím s názorem, že potřebují technologie pro udržení tempa vlastního vývoje.
Je celkem logické, že země jako Indie má zájem o letouny vlastní konstrukce a je logické, že pro jejich vývoj chtějí ty co možná nejlepší technologie, které jsou zároveň schopni kopírovat.
Zdůvodnění odstoupení od Rafale primárně kvůli ceně je dle mého názoru pouze zástěrka skutečného důvodu. Minimálně předběžná cena byla jistě již součástí tendru a tedy jak mohl Rafale vyhrát tendr se svou cenou nad Gripenem a následně , že by byla cena důvodem vycouvání Indů?
Co se týče financování vývoje Tejas tak samotný vývoj trvá již více let a tedy v době tendru na stíhačky již bylo jasné, kolik peněz do něj teče a že více peněz by se hodilo. Takže rozhodnou věcí byl vývoj mezinárodní politiky a spolehlivost možných obchodních partnerů. Toto umocnilo potřebu dotáhnout do konce vlastní produkci a tedy nutnost pořídit další technologie a pokud možno neplýtvat prostředky na obchody s nespolehlivými obchodními partnery.Skrýt celý příspěvek...předpokládám, že u těch "nosností" jde o překlep nebo nějaký překlad za pomocí google, ty hodnoty vypadají spíše jako maximální vzletové hmotnosti. Pořízení Gripenu Indií by ...Zobrazit celý příspěvek
...předpokládám, že u těch "nosností" jde o překlep nebo nějaký překlad za pomocí google, ty hodnoty vypadají spíše jako maximální vzletové hmotnosti.
Pořízení Gripenu Indií by bylo super, jen půjde o konečnou konfigurací, přece jen stíhačku dnes dělá stíhačkou elektronické vybavení.Skrýt celý příspěvekpride mi to ze rafale, bol pre indov prilis drahy, tak od neho odstupili, ale kedze im francuzi pomahaju s tejasom, nechceli si ich pohnevat a odoberu nejake to MOQ tejas podobne ...Zobrazit celý příspěvek
pride mi to ze rafale, bol pre indov prilis drahy, tak od neho odstupili, ale kedze im francuzi pomahaju s tejasom, nechceli si ich pohnevat a odoberu nejake to MOQ tejas podobne ako arjun asi nenaplna ocakavania, tak sa musia obziet aj po inej alternative.
ale bol by som velmi prekvapeny keby podpisali zmluvu so Saabom a este prekvapenejsi keby doslo k jej naplneniu.Skrýt celý příspěvekPřiznám se, indické rozhodování mi připadá zmatečné. Nechápu, proč chtějí Gripen, když v dané kategorii mají - a chtějí - LCA Tejas. U něj po dlouhých letech byl konečně dokončen ...Zobrazit celý příspěvek
Přiznám se, indické rozhodování mi připadá zmatečné. Nechápu, proč chtějí Gripen, když v dané kategorii mají - a chtějí - LCA Tejas. U něj po dlouhých letech byl konečně dokončen vývoj a odstraněny chyby, rozeběhla se sériová výroba. Přijde mi to prostě nelogickéSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...