Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale
- 20. 4. 2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi indickou a francouzskou vládou (tzv. government-to-government). Indická vláda při této příležitosti oznámila, že již nepovede přímé jednání s firmou Dassault Aviation, ale pouze s francouzskou vládou.
V roce 2012 francouzská firma Dassault Aviation vyhrála indický program MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). V rámci programu Indie plánovala získat 126 víceúčelových stíhaček Rafale. Avšak ani po třech letech se indická vláda s firmou Dassault Aviation nedokázala dohodnout.
Zlom přišel až před dvěma týdny. Indická a francouzská vláda se dohodla na přímém nákupu 36 stíhaček Rafale. Prodej stíhaček je součástí široké škály indicko-francouzských obchodních dohod, mimo jiné v oblastí jaderné energetiky a průmyslu.
Před několika dny vládní představitele Indie oznámili, že téměř jednu dekádu dlouhý program MMRCA „ukončují," resp. ukončují jednání s Dassault Aviation. Další možné nákupy stíhaček Rafale proběhnou jen v rámci oboustranných vládních dohod.
Současný nákup 36 letadel umožní získat Indii čas k promyšlení dalších kroků. Z indické strany zatím nejsou informace, zda dojde k dokončení nákup všech stíhaček Rafale, nákupu menšího počtu nebo Indové dají přednost jinému letadlu.
„Místo toho, abychom šli přes RFP (žádost o nabídku – pozn. redakce), kde je mnoho nejasností a chaosu, šli jsme cestou přímého nákup 36 letadel. To je to, co je třeba udělat a o zbytku budeme diskutovat," řekl Manohar Parrikar, ministr obrany Indie.
Podle některých analytiků Indie nakoupí další letadla Rafale, už jen z toho důvodu, že vybudování rozsáhlého pozemního zázemí pro provoz stíhaček Rafale přijde na miliardy dolarů. Na druhou stranu Indie provozuje také pouze 59 francouzských stíhaček Mirage 2000.
Ve hře je několik možností, nejčastěji se skloňuje nákup menšího počtu letadel Rafale a „dorovnání" počtu ruskými víceúčelovými stíhačkami Su-30MKI.
Indové přitom nemají času nazbyt. Flotila jejich stíhacích letadel prudce stárne a nedostává se letadel k ochraně vzdušného prostoru. Indické letectvo požaduje 42 letek, aby mohlo zajistit bezpečnost na dvou frontách – s Pákistánem a Čínou. V současné době indické letectvo provozuje pouze 34 letek.
Možností je také příklon k lehčím jednomotorovým strojům. Parrikar v indických novinách Hindustan Times připomněl „urgentní" potřebu po lehčích jednomotorových letadlech pro indické letectvo, které nahradí 245 přestárlých stíhaček MiG-21.
„Rafale není náhrada za MiG-21. Tejas je náhrada za MiG-21. Nebo je klidně možné, že vyrobíme jinou stíhačku pod značkou ´Made in India´," uvedl Parrikar.
V tomto bodě začínají být aktivní Švédové, kteří Indii nabízejí nejnovější stíhačku JAS-39E/F Gripen. Před několika dny byl například ve výrobním závodě v Saabu Devendra Fadnavis, prezident indického státu Maháráštra. Fadnavis jednal ve Švédsku o možné výstavbě výrobního podniku ve své zemi.
Švédové nabízejí, ostatně jako v případě Brazílie, široký transfer technologií a také výrobu stíhaček přímo v Indii. Stejně tak nabízejí spolupráci na vývoji indické stíhačky Tejas, včetně „kanibalizace" technologií JAS-39E/F Gripen.
Indii (a Brazílii) jde na jedné straně o nákup nové techniky, na druhé o získání technologií pro svůj letecký průmysl. Transfer vojenských technologií do Indie je součástí širší kampaně „Made in India" indického premiéra Naréndra Módího. Indický premiér slíbil vytvořit z Indie „globální centrum vojenského průmyslu."
Zdroj: Reuters, Business Standard, Business Standard
Související články
Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt
Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném ...
- 11.02.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI
Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...
- 24.02.2015
- 19 komentářů
- Jakub Harašta
TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML
Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...
- 26.02.2015
- 5 komentářů
- Tisková zpráva
Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale
Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských ...
- 12.04.2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
"Odborné" analýzy p. Gazdíka člověka mohou rozesmát. Pomlouvačené a demagogické články, kterých publikoval také dost, člověka leda nas.... :-( Máte pravdu, Davide, problém je, že ...Zobrazit celý příspěvek
"Odborné" analýzy p. Gazdíka člověka mohou rozesmát. Pomlouvačené a demagogické články, kterých publikoval také dost, člověka leda nas.... :-( Máte pravdu, Davide, problém je, že kdejaký trouba píše o věcech, kterým v lepším případě nerozumí. V horším případě píše rovnou účelově. Ale to jsme daleko od vojenství...Skrýt celý příspěvek
Pro xreth 06 - velikost letky se různí podle jednotlivých letectev, někde může být oněch 12, ale jsou běžné letky mající 10, 16, 18 či 20 ks. A pro Petr M. - já bych spíše viděl ...Zobrazit celý příspěvek
Pro xreth 06 - velikost letky se různí podle jednotlivých letectev, někde může být oněch 12, ale jsou běžné letky mající 10, 16, 18 či 20 ks.
A pro Petr M. - já bych spíše viděl chybu v tom, že mnozí "novináři" neumějí informace patřičně analyzovat a dát si je do souvislostí. nevím, z oboru vojenství mne napadá třeba pan Gazdík z MF, jehož "odborné" názory mne většinou rozesmálySkrýt celý příspěvekPetr M - jenže ten projekt se zdržuje, zdražuje a zároveň nedosahuje plánovaných vlastností, takže zatím evidentně indie preferuje vrabce v hrsti.
Petr M - jenže ten projekt se zdržuje, zdražuje a zároveň nedosahuje plánovaných vlastností, takže zatím evidentně indie preferuje vrabce v hrsti.
Však Indie společně s Ruskem vyvíjí Letoun 5. generace FGFA, vývoj má sice trochu zpoždění, ale sériová výroba by měla začít roku 2021, chce pořídit asi 200 strojů. Těch 36 Rafale ...Zobrazit celý příspěvek
Však Indie společně s Ruskem vyvíjí Letoun 5. generace FGFA, vývoj má sice trochu zpoždění, ale sériová výroba by měla začít roku 2021, chce pořídit asi 200 strojů. Těch 36 Rafale je taková náplast.
Deortc: Konspiračních teorií jsou stále více plná naše hlavní velká média, Zprávy plné slov jako prý, údajně, podle nejmenovaného zdroje, plné výroků lidí, jejíž prohlášení prohlášení se dříve ukázala jako lživá jsou brána jako fakt. Dnes už 99,9% autorů článků pouze kopíruje, místo toho aby vyjeli reportéři do někam centra dění třeba, dále vlivem nepřesného překladu vznikají chyby, nebo si prostě autor často článek přibarví, něco opomene, jak se mu to hodí, aby to odpovídalo žádané propagandě, odkaz na původní zdroj téměř nejde dohledat. Ten zlomek reportérů, co někam vyjede, sedí většinou celou dobu na hotelu, a jejich práce končí tím, že na dvorku hotelu natočí ohořelý autobus s kulisami s pár zaplacenými lidmi, u stejného autobusu pak udělají za týden později jinou reportáž, jen s tím rozdílem, že vymění herce a autobus zaberou z jiného úhlu, jak tomu bylo za války v Jugoslávii. Dále lidi, kteří na místě dějí skutečně byli v našich médiích moc nedostávají prostor, a jsou zcela ignorováni, pokud, to, co říkají, nezapadá do scénáře, který hlásají naše hlavní média.Skrýt celý příspěvekto "kubo4747": No jo, prostě se jen oddávají snění ve svých pohádkách. Podobných pohádek na konspiračních webech proběhlo už ohromné množství a protože pokaždé nějaká nová ...Zobrazit celý příspěvek
to "kubo4747": No jo, prostě se jen oddávají snění ve svých pohádkách.
Podobných pohádek na konspiračních webech proběhlo už ohromné množství a protože pokaždé nějaká nová překryje tu starou ke které se pak už nikdo nevrací... tak ti konspirátorští snílci mají stále materiál pro to svoje snění....
Tohle je nejen celkem neškodné, ale nezřídka i legrační. :)Skrýt celý příspěvekAhojte lidi, může mi prosím vás někdo napsat, kolik letadel/stíhaček obsahuje jedna letka? Nějak se mi na mysl dere číslo 12, ale vůbec netuším, jestli to tak je....
Díky!Ahojte lidi, může mi prosím vás někdo napsat, kolik letadel/stíhaček obsahuje jedna letka? Nějak se mi na mysl dere číslo 12, ale vůbec netuším, jestli to tak je....
Díky!Cinske kopirovani: Prodej osekane verze S-300 Cine zaplatil vyvoj a nejspis i peknych par systemu S-400 v Rusku. Ted tam prodaji S-400 - v RF se dokoncuje S-500, takze se tim ...Zobrazit celý příspěvek
Cinske kopirovani: Prodej osekane verze S-300 Cine zaplatil vyvoj a nejspis i peknych par systemu S-400 v Rusku. Ted tam prodaji S-400 - v RF se dokoncuje S-500, takze se tim uhradi cast nakladu na vyvoj a RF si jich par koupi. Nekde jsem dokonce cetl, ze ikdyz jsou prodejni ceny Ruskych (treba) letadel nizke, tas za tu cenu jedno letadlo dodaji Cine a druhe si nechaji doma... Navic tyhle prodeje udrzeli nad vodou vyrobni a vyvojove kancelare doma v RF v te nejtezsi dobe, kdyz stat bankrotoval.Skrýt celý příspěvek
Čína i Indie chtějí pořídit levně technologie. Možná ty objemy miliard na objednávkách vypadají bombasticky, ale sami by vývoj buď vůbec nezvládli, nebo by stál násobky pořizovací ...Zobrazit celý příspěvek
Čína i Indie chtějí pořídit levně technologie. Možná ty objemy miliard na objednávkách vypadají bombasticky, ale sami by vývoj buď vůbec nezvládli, nebo by stál násobky pořizovací hodnoty v horizontu dlouhých let.Jak Indie vyvíjela svůj stíhač Tejas je známo, i výsledek.
Osobně se zejména Rusům divím. I když prodávají vždy starší generaci, Čína kopíruje o sto šest. Indie je v tomto ještě pozadu za Čínou. Za nějakých 10-15 let bude score srovnáno, přecejenom tyto dva státy jsou prakticky polovina světové populace. A to vše kvůli penězům v éře kvantitativního uvolňování, kdy si jak FED, tak ECB peníze tisknou podle potřeb.Skrýt celý příspěvekZaujímavé. Teraz som čítal článok z konšpiračnej stránky "svetkolemnas" a tam už dokonca píšu, že India zrušila nákup stíhačiek Rafale a dohodli sa na veľkom kontrakte s Ruskom. ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé. Teraz som čítal článok z konšpiračnej stránky "svetkolemnas" a tam už dokonca píšu, že India zrušila nákup stíhačiek Rafale a dohodli sa na veľkom kontrakte s Ruskom. Najviac ma fascinuje ich jasnovidectvo a manipulácia s pôvodnými článkami. Vždy všetko vedia prvý a to aj najlepšie. :DSkrýt celý příspěvek
Indie postupuje metodou nákupu strojů i s výrobní základnou. U Ruska to prošlo, Švédi údajně plánují výstavbu továrny a jenom Francouzi se cukají a tak se kauza protahuje a ze 180 ...Zobrazit celý příspěvek
Indie postupuje metodou nákupu strojů i s výrobní základnou. U Ruska to prošlo, Švédi údajně plánují výstavbu továrny a jenom Francouzi se cukají a tak se kauza protahuje a ze 180 letadel se nákup nakonec vyšplhal na ohromujících 36? A nakonec to dopadne jako s výrobou pušky Galil: vyberou to nej a spojí do nové indické stíhačky, kterou budou vyrábět v Rusko Švédských montážních závodech. A co jim bude chybět dovezou z Číny..Skrýt celý příspěvek
Tak mi to připadá jako never endig story. O tom programu se každou chvíli objeví nějaká informace, většinou popírající tu předchozí. řekl bych, že takovým přístupem Indie jen ...Zobrazit celý příspěvek
Tak mi to připadá jako never endig story. O tom programu se každou chvíli objeví nějaká informace, většinou popírající tu předchozí. řekl bych, že takovým přístupem Indie jen zbytečně ztrácí kredit - a to ve chvíli, kdy nové letouny opravdu potřebujeSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...