Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?

Dvojice stíhaček F-22A Raptor nad Aljaškou (2015); větší foto / US Air Force

Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj založený na designu F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Lockheed za tímto účelem údajně uvažuje o obnovení výrobní linky stíhaček F-22A Raptor.

F-22A Raptor je stíhačka páté generace určená k vybojování vzdušné nadvlády nad letadly protivníka. V současné době se jedná o nejvýkonnější letadlo k vedení boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost.

 

 

O stíhačku F-22A Raptor se v minulosti silně zajímalo jak v úvodu zmíněné Japonsko, tak Austrálie. Americký Kongres však nikdy nedovolil, z obavy ze zneužití citlivých technologií, vyvést F-22A do zahraničí. Obě země se tak musely „spokojit“ s letouny F-35 Lightning II, které jsou sice označovány jako víceúčelové, ale především určené k vedení nejsložitějšího boje vzduch-země.

 

Výroba F-22A sice skončila v roce 2012, ale od té doby média mnohokrát spekulovala o možnosti obnovení výroby, jak pro americké letectvo, tak dokonce i pro zahraniční zákazníky. Pentagon ale vždy spekulace médií dementoval.
 

Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné výkonově čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor proto Japonsko začalo před lety zkoumat možnost spustit vývoj vlastního stealth stíhacího letounu F-3, bez nadsázky „japonské F-22A“.
 

V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl technologický demonstrátor Mitsubishi X-2 Shinshin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci možné budoucí japonské stíhačky F-3. Program ATD-X si vyžádal 350 milionů dolarů.

 

Je zde však problém kdyby F-3 vyvíjelo Japonsko jen vlastními silami, vývojové náklady dosáhnou 40 miliard dolarů a kvůli nutnosti vyvinout od nuly některé technologie, stíhačka F-3 nevstoupí do výzbroje dříve než po roce 2030.
 

V březnu tohoto roku proto japonská vláda poslala britské a americké vládě žádost o informaci (RFI) ohledně připojení k programu F-3.Ve hře je několik možností, jak poskytnutí amerických a britských technologií, tak dokonce základní americké nebo britské letecké platformy, která by byla upravena podle japonských požadavků. 

 

„Uvažujeme o domácím vývoji, o společném vývoji a o možnosti modernizovat stávající letadla, ale dosud jsme nedospěli k žádnému rozhodnutí,“ uvedl v pátek mluvčí japonského ministerstva obrany. 

Agentura Reuters uvádí, že kromě nabídky Lockheedu (hybrid F-22 a F-35) Tokio doufá také v odpověď od společnosti Boeing (výrobce F/A-18 Super Hornet) a britské BAE Systems (Eurofighter Typhoon).

 

Lockheed Martin Japonsku nabízí platformu designově vycházející ze stíhaček F-22A Raptor, ale využívající technologie F-35. V současné době však nejsou o této „hybridní stíhačce“ jakékoliv bližší takticko-technické informace, ale podle Reuters, která se odvolává na svůj zdroj, má být výsledné letadlo lepší než F-22A a F-35.
 

Japonský demonstrátor ATD-X provedl svůj poslední let v minulém roce.

 

Nepochybně takové letadlo se bude vyrábět přímo v Japonsku za využití amerických i japonských technologií (jako v případě F-2 a F-15J). Podle Reuters každé takové letadlo musí mít japonské motory, radar a další klíčovou techniku. Za tímto účelem Lockheed vede diskuzi s japonským ministerstvem obrany a poté, co dostane povolení od americké vlády, připraví Tokiu na základě RFI oficiální nabídku. 
 

Možnému prodeji technologií F-22A do Japonska nepochybně pomůže příslib amerického prezidenta Donalda Trumpa, který slíbil uvolnit omezení na vývoz amerických zbraní podle myšlenky, že  „ekonomická bezpečnost je národní bezpečnost.“ Washington na základě tohoto slibu před několika dny zrušil restrikce, které dosud americkým výrobcům bránily přímo prodávat do ciziny některé pokročilé zbraňové systémy (např. bezpilotní letadla).

 

Dosud k tomu bylo zapotřebí vládní povolení. Napříště bude možný přímý prodej, i když vláda si dohled zachová a může kontrakt blokovat. Možnost zasáhnout bude mít i Kongres. Nicméně v případě Japonska, kdy Donald Trump označuje japonského premiéra Šinzo Abého za „svého přítele“, se námitky neočekávají. Dodejme, že Abe a Trump se setkali již třikrát a oba státníci spolu mluvili již dvacetkrát.

 

„Ve spolupráci s japonskou a americkou vládou s potěšením prozkoumáme možnosti náhrady japonského stíhacího letadla F-2,” uvedl mluvčí společnosti Lockheed Martin pro agenturu Reuters. „Naše vůdčí schopnosti a zkušenosti v oblasti letounů páté generace mohou být využity k tomu, aby zajistily nákladově efektivní schopnosti, které vyhoví budoucím bezpečnostním potřebám Japonska.”

 

F-22A na letecké základně Langley Air Force Base; ilustrační video 

 

V současné době páteř japonského letectva tvoří letouny F-15J (japonská verze F-15C/D Eagle) a F-2 (F-16 Fighting Falcon). Konstrukce obou letounů je však stará již několik desetiletí. Japonské letectvo v následujících letech posílí 42 nových letadel F-35A Lightning II (náhrada za F-4EJ Phantoms), ale výkonný stealth letoun pro vedení boje vzduch-vzduch bude Japonsku stále chybět.

 

Tyler Rogoway z webu The Drive soudí, že za zákazem exportu F-22A byl a je především lobbing Lockheedu, který potřebuje zvýšit prodeje F-35 Lightning II (nebo jeho technologií). Podle Rogowaye je technologie F-22A již několik desítek let stará a ve skutečnosti F-35 je pokročilější letoun. „V tomto okamžiku je zákaz vývozu F-22 více ochranářským nástrojem na podporu výrobních čísel F-35 než národní bezpečnostní hra,” napsal Rogoway v roce 2016 v souvislosti s japonským programem ATD-X.

 

Ostatně také americké letectvo dokončilo vypracování studie, která měla posoudit náklady na obnovení výroby F-22A Raptor. Podle této studie výroba dalších 194 F-22A Raptor má stát 50 miliard dolarů, z toho 10 miliard bude stát obnovení výrobní linky. Náklady na výrobu jednoho Raptoru dosáhnou 206 milionů až 216 milionů dolarů.

 

Nakonec Japonská investice může vést k tomu, že „hybridní” F-22A nakoupí i americké letectvo. Nicméně je problém, že každý dolar investovaný do F-22A bude chybět při nákupu F-35. Na druhou stranu, pokud bude nové F-22A využívat technologie F-35, může podobný krok podpořit i samotný Lockheed.

 

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry ...

Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...

Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Aloha
    09:57 24.04.2018

    Podle mě dobrá varianta pro Japonsko i USA, podělí se o náklady a rychle získají odpověď proti Číně, která podle mě zavádí J-20 do výzbroje rychleji než čekali a USA je jasné, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě dobrá varianta pro Japonsko i USA, podělí se o náklady a rychle získají odpověď proti Číně, která podle mě zavádí J-20 do výzbroje rychleji než čekali a USA je jasné, že těch cca 180 Raptorů je málo. Samozřejmě bych byl radši, kdyby klapla spolupráce s Evropou a 5gen stíhač by se vyvinul a vyráběl i tady.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    09:55 24.04.2018

    Na Japoncích se mi líbí, že mají trvalý a jasný koncept pro fční armádu. Jdou si pevně za svým, v tomto by nám mohli jít příkladem. F-22 je ideální náhrada za končící F-15 a zájem ...Zobrazit celý příspěvek

    Na Japoncích se mi líbí, že mají trvalý a jasný koncept pro fční armádu. Jdou si pevně za svým, v tomto by nám mohli jít příkladem. F-22 je ideální náhrada za končící F-15 a zájem krom USA by mohli nakonec mít i IAF a případně Korea. ATF byl dlouhý program, který sledoval budoucí trendy a tak je to dobrý základ pro současnou kat. letounů.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2