Dohoda Francie a Ruska o lodích Mistral: Peníze dělají přátele
- 10. 9. 2015
- 28 komentářů
- Václav Kopecký
Anabáze dvou velkých výsadkových lodí Mistral původně určených pro ruské námořnictvo se nejspíše chýlí ke konci. Podle posledních zpráv se objevili dva vážní zájemci z Blízkého východu projevující ochotu odkoupit obě plavidla.
Paříž zdárně vyřešila své spory s Ruskem o dva vrtulníkové nosiče Mistral, které si ve Francii Rusové objednali v roce 2011. Původně se počítalo se stavbou dvou lodí a obcí na další dvě plavidla, ale po vypuknutí Ukrajinské krize a ruské anexi Krymu Francie obchod zablokovala.
Rusko za dvě plavidla zaplatilo předem zálohu společnosti DCNS ve výši 893 milionů euro a další náklady Rusy stál výcvik budoucích posádek, instalace ruských elektronických systémů a nemalé prostředky byly vynaloženy na námořní úpravu vrtulníku Kamov Ka-52K určených pro tyto nosiče.
Rusko Francii hrozilo arbitráží, při které by Francie, v případě prohry, musela zaplatit odhadem 1,5 až 2 miliardy euro. Tento postup byl naštěstí pro Francii zažehnán díky mezivládní dohodě mezi Paříží a Moskvou.
Francie původně Rusku nabídla jako vyrovnání 785 milionů Euro, Rusové však požadovali 1,163 miliardy euro. Po dlouhých jednáních byla konečná suma, která se vrátí Rusku, stanovena na 949,7 milionů euro. V této částce jsou zahrnuty výdaje ve výši 56,7 milionu Euro vynaložené na výcvik posádek a na instalaci ruských elektronických a komunikačních systémů.
Ve Francii se v současné době spekuluje, kde vláda vezme tak obrovskou sumu peněz a objevují se hlasy varující před možností odebrání části financí z armádního rozpočtu na umoření této platby. Co se týče výrobce lodí a francouzských subdodavatelů, tak ti jsou kryti pojišťovací agenturou Coface, takže zrušení kontraktu a navracení peněz nijak neohrozit jejich finanční stabilitu.
Pojištění DCNS je údajně ve výši 1,2 miliardy euro, v nejhorším případě tak pokryje celou hodnotu kontraktu, ale DNCS v takovém případě nic nevydělá.
Francie se také dohodla s Ruskem na možnosti nabídnout obě plavidla k prodeji třetí straně. Podmínkou však je, že z lodí budou demontovány ruské systémy a vráceny zpět do Ruska a Moskva schválí Francii možné budoucí vlastníky obou plavidel.
Bojové systémy a telekomunikační systémy umístěné na obou Mistralech pocházejí od společnosti Systémy řízení (Sistěmy upravlenija), jejíž zaměstnanci dorazili na konci srpna do Francie, kde budou pracovat na demontování ruských systémů z první lodi, druhá přijde na řadu v říjnu.
O prodeji obou plavidel se začalo mluvit už od počátku zablokování jejich předání Rusku. Prvotní úvahou bylo plavidla prodat některému z členských států NATO, hovořilo se zejména o Kanadě. Zájem o lodě zvažovala také Brazílie, Indie a Singapur.
Na počátku srpna se však objevila informace, že o koupi obou plavidel uvažuje Egypt. Tato informace byla zajímavá zejména z toho důvodu, že Egypt by Mistraly provozoval, ale platbu za ně by provedla Saúdská Arábie. Oba arabské státy údajně zvažovali vytvořit tímto způsobem regionální arabské námořnictvo působící ve Středozemním a Rudém moři.
Arabské loďstvo umožní Egyptu a Saúdské Arábii poměrně rychle přepravovat po regionu velké množství vojenských sil a zvýší schopnost obou zemí zasahovat v konfliktních oblastech regionu, zejména Jemenu nebo Libyi. Saúdové mají s Egyptem poměrně dobré vztahy a Káhiře posílají vojenskou pomoc v řádech miliard dolarů. Saúdská Arábie také financují Libanonskou armádu, které letos nakoupí francouzské zbraňové systémy za 3 miliardy euro.
V posledních týdnech se však situace změnila. Egypt stále usiluje o nákup, ale tentokrát už jen jednoho Mistralu, o druhé plavidlo projevily zájem Spojené Arabské Emiráty DSAE). Rusové už údajně souhlasili s prodejem lodí do obou zmíněných zemí a prodeji tak de facto nestojí už nic v cestě.
Bizarní však je, že obě plavidla jsou uzpůsobené pro operace v arktických oblastech, což zahrnuje mimo jiné vyhřívanou přistávací palubu, ale jejich budoucí oblast nasazení, v případě jejich prodeje do Egypta a SAE, bude v tropech.
Podle ruských zdrojů Egypt nákup jednoho nosiče nebude financovat ze Saúdské Arábie, ale využije možnost získat úvěr z Ruska. Egypťané se také údajně zavázali nakoupit od Ruska námořní verze vrtulníků Ka-52K, které byly původně vyvinuté pro ruské Mistraly.
Rusové tak i přes zrušení nákupu lodí, na celém případu vydělají, neboť Egyptu poskytnou jak úvěr na nákup vlastní lodi, tak i vrtulníky, čímž se jim nejspíše vrátí i finance vynaložené na jejich úpravu na námořní verzi.
Pokud Egypt koupí jednu z lodí, stane se tak významným uživatelem francouzských zbraňových systémů, neboť v nedávné době Egypťané zakoupili z Francie stíhačky Rafale, fregaty třídy Fremm a také korvety třídy Gowind v počtu čtyř kusů s opcí na další dvě plavidla. Co se týče SAE, tak ty nepotvrdily, zda s Mistralem zakoupí i ruské vrtulníky nebo dají přednost západním strojům.
Zdroj: Defense News
Související články
Vladivostok: Ruský Mistral s ruskou výzbroji
Francouzské loděnice DCNS v Saint-Nazaire spustily na vodu první loď třídy Mistral pro ruské ...
- 15.10.2013
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral
Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov ...
- 08.08.2014
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzi se zdráhají dodat lodě Mistral do Ruska
Francie se stále zdráhá předat obří výsadkovou loď Vladivostok třídy Mistral do Ruska. Ruská tisková ...
- 18.11.2014
- 130 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské zapojení do syrské občanské války
V posledních týdnech se začaly v médiích množit spekulace o možném nasazení ruských ozbrojených sil ...
- 07.09.2015
- 23 komentářů
- Václav Kopecký
No a je to tady :))
http://www.militarybox.cz/news...No a je to tady :))
http://www.militarybox.cz/news...cejkis - rovnako saudi zaplatili za francuzske zbrane pre Egypt, takze mozno si takto chceli "zaplatit" povolenie na Mistraly. aj ked neviem ci ich budu vediet realne aj pouzit. V ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis - rovnako saudi zaplatili za francuzske zbrane pre Egypt, takze mozno si takto chceli "zaplatit" povolenie na Mistraly. aj ked neviem ci ich budu vediet realne aj pouzit. V Jemene sa vraj prilis dobrom svetle nepredvadzaju aj ked maju oproti protivnikovi absolutnu letecku prevahu a modernu techniku, dokonca sa do bojov ma zapojit aj egyptska armada, aby konecne porazili par manikov s kalachmi.Skrýt celý příspěvek
Zpět k lodím. Myslím si, že lodě koupí Saudská Arábie a Arabské emiráty. Spekuluji, ale myslím si, že Saudská Arábie a Arabské emiráty zaplatily za ruské zbraně dodané ...Zobrazit celý příspěvek
Zpět k lodím.
Myslím si, že lodě koupí Saudská Arábie a Arabské emiráty.
Spekuluji, ale myslím si, že Saudská Arábie a Arabské emiráty zaplatily za ruské zbraně dodané Egyptu v rámci souhlasu s prodejem lodí.
Rusové tak získají komplet kompenzaci za obě lodě. Většinu peněz z Francie, zbývající část v podobě obchodního případu s prodejem zbraní do Egypta.Skrýt celý příspěveksemtam severní trasa již existuje, ale končí v Turecku https://en.wikipedia.org/wiki/... pokračování přes Turecké území je tento ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
severní trasa již existuje, ale končí v Turecku
https://en.wikipedia.org/wiki/...
pokračování přes Turecké území je tento projekt
https://en.wikipedia.org/wiki/...
pokračování na pobřeží Černého moře a dále s otazníkem do Rumunska je tento projekt
https://en.wikipedia.org/wiki/...
plynovod z Kataru do EU, který povede přes Sýrii je tento projekt
https://en.wikipedia.org/wiki/...
To jsou reálné projekty, nikoliv nějaké "obtížné" O tomto jsou uprchlíci, o tomto jsou barevné revoluce.Skrýt celý příspěvekMuž, co zírá na kozy: No Egypt je společně s Jordánskem nejbližší Izraelský partner v oblasti, takže tady problém nejspíše vůbec nebude. SA by mohla být horší, ale u ní se dá čekat ...Zobrazit celý příspěvek
Muž, co zírá na kozy: No Egypt je společně s Jordánskem nejbližší Izraelský partner v oblasti, takže tady problém nejspíše vůbec nebude. SA by mohla být horší, ale u ní se dá čekat že loď bude převážně operovat buď v Perském zálivu a držet pod palcem Irán nebo dohlížet na obchodní cesty v Arabském moři, takže by také nemusel nic namítat.Skrýt celý příspěvek
Otázkou je jak se k tak radikální změně poměru námořních sil ve středozemním a rudém moři postaví Izrael. Ten si to podle mě nenechá líbit a zapojí veškeré úsilí aby se tento ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je jak se k tak radikální změně poměru námořních sil ve středozemním a rudém moři postaví Izrael. Ten si to podle mě nenechá líbit a zapojí veškeré úsilí aby se tento obchod neuskutečnil.Skrýt celý příspěvek
cejkis Pár drobností k Vašemu pohledu. Přes Kavkaz je cesta pro plynovod docela náročná. Výstavba je lepší přes roviny než hory. Gruzie ztratila území u moře, které prakticky ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Pár drobností k Vašemu pohledu. Přes Kavkaz je cesta pro plynovod docela náročná. Výstavba je lepší přes roviny než hory. Gruzie ztratila území u moře, které prakticky neovládala a určitě velká část přístupu k moři jí zůstala. Tak či tak je tranzit plynu nejpohodlnější současnou cestou.
Kurdové jsou v tomhle spíše střípek. Nezávislost Kurdů se může počítat jen na území Iráku či Sýrie ne v Turecku. Tam mají pramalou šanci.
SouthStream byl změněn až v době nátlaku na Rusko. Tudíž tato teorie se mi zdá chybná. Navíc pro Evropu je lepší mít cestu, která bude míjet Turecko. Proto je vnímána nová trasa v Evropě se skepsí. Ale jaksi toto vzniklo až se zavedením sankcí. Předtím byla pro všechny strany nejlepší cesta po dně Černého moře.
Celkově vzato plynovod do Evropy z Blízkého východu je hodně problematický. Tranzit je veden přes různorodé země. I když myšlenka je to pěkná, tak naráží na mnohá ale. Navíc pro samotný Írán je nejlepší cesta se napojit na cestu kaspickou. Tudíž s tranzitem přes Rusko. Turecko by asi ani neumožnilo cestu íránského plynu přes jeho území.
Dle mého názoru by bylo pro Evropu nejlepší stará cesta po dně černého moře s možným zapojením Íránu v Kaspické cestě.Skrýt celý příspěvekMnohým čtenářům se zdají vztahy na Blízkém východě nečitelné. Opak je pravdou, dávají smysl. Rusko je hlavním dodavatelem zemního plynu do EU a již po desetiletí aplikuje ...Zobrazit celý příspěvek
Mnohým čtenářům se zdají vztahy na Blízkém východě nečitelné. Opak je pravdou, dávají smysl.
Rusko je hlavním dodavatelem zemního plynu do EU a již po desetiletí aplikuje politku zamezování alternativám. Alternativní zdroje pro EU jsou ze třech oblastí. Kaspické moře (Azerbajdžán, Turkmenistán a sever Íránu) Stávající plynovody vedou přes Rusko a plyn je do EU dodáván jako ruský. Nový neruský plynovod z této oblasti by musel vést přes Gruzii do Černého moře či přes Turecko v části obydlené Kurdy. V zájmu Ruska je tedy tento plynovod nepostavit. Ne náhodou přišla Gruzie téměř o pobřeží. Ne náhodou se Rusko snaží získat Turecko na svou stranu, pro svůj plynovod SouthStream. Rusko bude rovněž proti Kurdům neboť v případě vzniku Kurdistánu by toto území mohlo posloužit jako další trasa. Této oblasti říkám severní kohoutek a Rusko se snaží, aby byl i nadále zavřený. Sýrie je střední kohoutek, který je díky ruské vazbě na Asada udržován zavřený. Státy jako Katar, Saudská arábie by tento ventil rády otevřely pro své dodávky plynu do EU. Americké firmy těžící na Arabském poloostrově také. Írán by přes Sýrii mohl exportovat plyn ze svých polí při Perském zálivu. Tedy írán bude rovněž podporovat svůj zájem v Sýrii. Dále jižní kohoutek v podobě Libyie. Opět v zájmu Ruska je prodávat plyn jako ruský. Zájem francouzské firmy a US společností je dodávat je jako svůj zemní plyn.
Jak se změní proruský politik udržující ventil zavřený ? Podpoří se opozice, třeba nějaké Muslimské bratrstvo a vznikne revoluce. Je to přeci demoktacická změna. K čertu s tím, že tato změna je živena zvenčí. Je to demokratické. Pak už je zbývá vypláchnout mozek Evropanům, aby se zapojili do konfliktu. Trochu pánové v Americe zapomněli na několik miliónů uprchlíků. Śkoda, stalo se, je to nebolí.
USA se stalo nezávislé na Perském zálivu, ovšem peníze z prodeje do EU americké společnosti chtějí a zadlužený prezident vždy podpoří 3 největší plátce daní bez nichž by USA přestaly existovat.Skrýt celý příspěvekTak se to má dělat. Francie netratí navíc díky diplomacii s Ruskem a kompenzacím neutrpí ani její dodavatelská pověst. Rus si obšlehl co se dalo, lodě objednané předchozí ...Zobrazit celý příspěvek
Tak se to má dělat. Francie netratí navíc díky diplomacii s Ruskem a kompenzacím neutrpí ani její dodavatelská pověst. Rus si obšlehl co se dalo, lodě objednané předchozí garniturou v dost později kritizované prozápaní euforii nejen nemusí platit, ale naopak mu ještě budou uhrazeny náklady na úpravu vrtulníků a zcela jistě získá i nového zahraničního uživatele když mu navíc s marketingem bude vší silou pomáhat Francie. Ten úvěr už je jen bonus navíc...
Pro ty co se diví proč Egypt něco takového zvažuje namísto úvěru od SA, tak bych se nedivil kdyby to bylo opět součástí nějakého většího handlu. Stojí za povšimnutí, že státy mimo náš západní okruh mají poněkud jiné diplomatické způsoby. Zatímco pro náš kulturní region je typické pořvávání o právech, rozmáchlá gesta a uzavírání smluv až když není zbytí..viz Německo-Ruské plynové obejití Ukrajiny, kdy v podstatě největší ukrajinský spojenec s největším ukrajinským nepřítelem zlikvidovali jednu z mála výhod co ta země měla. Tak v jiných částech světa se státy nedokážou domluvit v jednom, dokonce mohou jít tvrdě proti sobě (o vztazích Ruské a Turecké tajné služby v Sýrii si iluze dělat netřeba) avšak jakmile se najde něco kde je společný zájem tak spolupracují v tom samém čase. Turci debatují s RF o plynovodu, Sýrie kvuli kdoví jaké dohodě s Izralem může na dodávky nejnovější PVO zapomenout, Egypt a Saudové čile spolupracují mezi sebou přitom Egypt je protislamistům, které popravuje a Saudové je sponzorují, oba se navíc domlouvají s Ruskem (kdo ví o čem), přičemž Egypt si za peníze největšího amerického spojence domlouvá zbrojní zakázky od Rusů, toho časů spojenců sunnitům arcinepřátelského Iránu...Nejnormálněji se ze západu ještě chovají USA, které ještě nezapomněli co je to národní zájem, protože pokud myslíte jen na něj, dá se bavit s kýmkoliv o čemkoliv a kdykoliv.Skrýt celý příspěvekTy vztahy na blizkem vychode jsou vazne pripad pro dobreho psychiatra . SA ma dobry vztah se Sisim v egypte , ktery ma hodne spatny vztah s IS a MB . SA pritom IS evidentne ...Zobrazit celý příspěvek
Ty vztahy na blizkem vychode jsou vazne pripad pro dobreho psychiatra .
SA ma dobry vztah se Sisim v egypte , ktery ma hodne spatny vztah s IS a MB . SA pritom IS evidentne podporuje . Iran ma dobre vztahy s Assadem i s muslimskym bratrstvem a hamasem . Asad pritom s IS a MB bojuje . O turecku radeji ani nemluvim .
Doufam ze brzy nezjistime , zda IS umi provozovat mistraly :DSkrýt celý příspěvekNejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??
Nejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??
Nejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??
Nejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??
Ta modernizace loděnic byla logická. Ve Francii se stavěly protože na to doma neměly. Ale když se podívám kde a jak probíhá modernizace Kirovů dost pochybuji, že v tom nějak ...Zobrazit celý příspěvek
Ta modernizace loděnic byla logická. Ve Francii se stavěly protože na to doma neměly. Ale když se podívám kde a jak probíhá modernizace Kirovů dost pochybuji, že v tom nějak významně pokročili. A to je Kirov menší.
To že mají plány Mistrálů jim sice práci ulehčí, ale nemůžou si dovolit tu loď jednoduše zkopírovat. A vzhledem k absenci vlastních vývojových pracovišť, které by se stavbou tak velkých lodí měly zkušenosti bude navržení něčeho vlastního časově náročné.
Logicky půjdou cestou - fregaty - křřižníky - výsadkové/letadlové lodě. Nemůžou přeskočit..no nebo by ve vlastním zájmu neměli.Skrýt celý příspěvekKtovie, čo si od toho Arabi sľubujú. Prevádzkovanie a nasadenie lodí tejto kategórie si západné ľodstvá drilovali od druhej svetovej vojny. Taktika ich nasadenia sa vyučuje na ...Zobrazit celý příspěvek
Ktovie, čo si od toho Arabi sľubujú. Prevádzkovanie a nasadenie lodí tejto kategórie si západné ľodstvá drilovali od druhej svetovej vojny. Taktika ich nasadenia sa vyučuje na vojenských školách a využívajú sa získané skúsenosti. Otázkou je, do akej miery budú schopní potenciálni arabskí vlastníci využiť efektívne tieto lode. Osobne im moc neverím, ale aspom sa budú môcť chváliť čo majú. V prípade stretu s porovnateľným západným ľodstvom by zrejme pohoreli na celej čiare.Skrýt celý příspěvek
KOLT
Mistraly se měli stavět v Baltských loděnicích u Petrohradu. V Sevastopolu byla v té době jen pronajatá základna. Nebyl součástí ruského území.KOLT
Mistraly se měli stavět v Baltských loděnicích u Petrohradu. V Sevastopolu byla v té době jen pronajatá základna. Nebyl součástí ruského území.Netušil jsem, že mají Mistraly vyhřívanou palubu. Říkalo se, že jsou použitelné jen v teplých mořích. A půjčka Egyptu vypadá spíš jako dárek. Nechápu proč se Rusové do něčeho ...Zobrazit celý příspěvek
Netušil jsem, že mají Mistraly vyhřívanou palubu. Říkalo se, že jsou použitelné jen v teplých mořích.
A půjčka Egyptu vypadá spíš jako dárek. Nechápu proč se Rusové do něčeho takového pouštějí.Skrýt celý příspěvekPokud skutečně Mistral (ať už jeden či oba) nakoupí Egypt, bude to tak trochu bomba. Nejde mi přitom ani tak o to, že loď byla původně přizpůsobena pro severské oblasti. Jde mi ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud skutečně Mistral (ať už jeden či oba) nakoupí Egypt, bude to tak trochu bomba. Nejde mi přitom ani tak o to, že loď byla původně přizpůsobena pro severské oblasti. Jde mi spíše o fatální nárůst síly egyptského námořnictva. Velká výsadková loď, fregata FREMM (která představuje světovou špičku, korvety Gowind, raketové korvety Ambassador, německé ponorky 209. Po léta egyptské námořnictvo spíše stagnovalo . a nyní nebývale roste, byť jen díky finanční pomoci Saúdské Arábie. Je to významný nárůst operačních možností, který může změnit strategickou situaci celé oblastiSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...