Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral
- 8. 8. 2014
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov Ka-52K. Stroje budou tvořit hlavní útočnou sílu nových ruských vrtulníkových a výsadkových lodí třídy Mistral.
Vrtulníky pro lodě Mistral
V květnu letošního roku ruské ministerstvo obrany objednalo pro potřeby námořnictva 32 námořních vrtulníků Ka-52K. Na výstavě Den inovací Ministerstva obrany v Moskvě (4.–5. srpna ) výrobce vrtulníků, firma Kamov, načrtla časový harmonogram zavádění vrtulníků do výzbroje.
"První tři vrtulníky Ka-52K, určené pro vrtulníkové výsadkové lodě Mistral, dodáme do konce roku. Budou působit na lodi Vladivostok poté, co na konci roku 2014 loď dorazí do Ruska," říká Sergej Michejev, hlavní konstruktér konstrukční kanceláře Kamov.
Ruské lodě Vladivostok a Sevastopol třídy Mistral pojmou každá až 16 vrtulníků. Z lodí budou operovat útočné a průzkumné Ka-52K, víceúčelové Ka-29 nebo pátrací a záchranné Ka-27PS.
Ka-52 s protitankovými střelami Vichr a kontejnerem B-8V20A s neřízenými raketami S-8. / Autor: Vitaly V. Kuzmin , CC BY-SA 3.0
Poměr jednotlivých vrtulníků na palubě ještě není určen a bude zřejmě přizpůsoben podle místa a druhu operace. Nejčastěji se mluví o osmi Ka-52K a osmi Ka-29.
Námořní aligátor Ka-52K
Ka-52K je námořní verze vrtulníku Ka-52 Alligator. Námořní Ka-52K získá robustnější drak a podvozek, vše vylepšeno antikorozní ochranou pro operace v agresivním mořském prostředí. Listy rotoru a pomocná křídla lze u verze Ka-52K složit. Ka-52K získá částečně odlišnou avionikou upravenou pro operace na moři, včetně upraveného radaru.
Zvláštností, alespoň mezi bitevními vrtulníky, je umístění pilota a operátora zbraňových systémů vedle sebe. Jde o neobvyklé řešení, neboť u západních typů, ale i u ruského Mil Mi-28, sedí dvojčlenná posádka v tandemu.
„Týmová práce mezi piloty v Ka-52 je mnohem lepší, než v sedadlech za sebou. Jednoduchý příklad z mé zkušenosti: palubní intercom vypadne, a v tandemově uspořádaném stroji je kontakt mezi piloty ztracen. Nevíte, zda vypadla komunikace, nebo se druhému něco stalo... Tady ale sedíte vedle sebe a vidíte na sebe, takže můžete sledovat stav druhého pilota nebo požádat o pomoc," vychvaluje koncepci Ka-52 Alexandr Cheredničenko, testovací pilot konstrukční kanceláře Kamov.
Podle Cheredničenka je Ka-52 plně srovnatelný s nejlepšími západními stroji. Jeho schopnost získávat informace o cíli, za zhoršených světelných podmínek, i při nízké viditelnosti, je údajně na nejvyšší úrovni.
Ka-52 je bitevní, ale i průzkumný stroj. V případě potřeby dokáže vrtulník předávat informace o cíli dalším vrtulníkům a letadlům. Ty pak případně zahájí samotný útok.
Zřejmě nejunikátnějším systém Ka-52 jsou vystřelovací sedačky K-37-800M. Sedačky dokáží zachránit piloty, i když je vrtulník v plamenech nebo se dokonce rozpadá ve vzduchu. Problémem není ani téměř nulová výška.
Možnost výzbroje. Ka-52 dokáže nést také čtveřici tepelně naváděných střel vzduch-vzduch Igla. / Autor: KPoJluK2008, CC BY-SA 3.0
Mohutná výzbroj Ka-52K
Ka-52 unese výzbroj až do hmotnosti 2500 kg, což se skoro rovná čtvrtině vzletové hmotnosti (10 400 kg) vrtulníku. Může jít o čtyři kontejnery B-8V20A s dvaceti 80mm neřízenými střelami S-8 (dolet 3 km, bojová hlavice 3,2 kg), nebo o čtyři kontejnery B-13L5 s pěti 122mm střelami S-13 (dolet 6 km, bojová hlavice 32 kg). Počítá se také s instalací protiponorkových torpéd.
Protitankové zbraně zastupují střely 9A4172 Vichr a 9M120 Ataka. V obou případech Ka-52 unese 12 střel. Výkonnější Vichr ničí cíle až na vzdálenost 10 km, méně výkonná Ataka na vzdálenost 6km.
V případe Ka-52K je však nejzajímavější možnost nést výkonné protilodní střely Ch-31A. Střela měří na délku 5,23 metrů při hmotnosti 650 kg, z toho 90kg váží bojová hlavice.
Pro urychlení se používá raketový motor a pro „cestovní rychlost" náporový motor. Střela letí rychlostí až Mach 2,7 a hladinové cíle zasahuje na vzdálenost 70 km.
Zdroj: Kamov, IHS Janes, Russian Aviation
Související články
Ruské Su-25 pro Irák
Před několika dny irácké letectvo získalo prvních pět ruských bitevních letounů Su-25 'Frogfoot'. V ...
- 02.07.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda testuje výsadková vozidla BMD-4M
Ruská vzdušná výsadková vojska (VDV) testují 8 obrněných pásových vozidel BMD-4M (Bojevaja Mašina ...
- 10.07.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský raketomet TOS-1A Solncepjok pro Irák
Ruské dodávky zbraní do Iráku pokračují. Před několika týdny Irák získal postarší ruské bitevníky ...
- 31.07.2014
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský MRAP KAMAZ-53949 Tajfun-K
Ruská armáda začala testovat nové ruské obrněné vozidlo KAMAZ-53949 Tajfun-K. Vozidlo je součástí ...
- 05.08.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Ultramarinus: Ohledně katapultu posádky vrtulníku to bude nejspíš jak píšete. Nebo mě spíš napadá, aby se piloti při katapultáži nesrazili, tak časová prodleva bude jen kolem 1 ...Zobrazit celý příspěvek
Ultramarinus:
Ohledně katapultu posádky vrtulníku to bude nejspíš jak píšete. Nebo mě spíš napadá, aby se piloti při katapultáži nesrazili, tak časová prodleva bude jen kolem 1 sekundy. Může být použit studený start (něco podobného, jako u Tor-m, třeba pouze u první sedačky).
Apache bude proti Kamovu o pár stupínků výše i když cena/výkon bude pravděpodobně víc nahrávat pro KA-52. Co se týče obrany proti raketám vzduch-vzduch či zem-vzduch. Tak zajímavý odkaz jsem dával flanker.jirka. Tak až takový "sen" to nebude.Skrýt celý příspěvekNevertemediam: Máte ode mě první zelený like vůbec - za znalosti. Názorově se neshodneme skoro v ničem, ale přinejmenším po vědomostní stránce hlupák nejste, což mě nutí se nad ...Zobrazit celý příspěvek
Nevertemediam: Máte ode mě první zelený like vůbec - za znalosti. Názorově se neshodneme skoro v ničem, ale přinejmenším po vědomostní stránce hlupák nejste, což mě nutí se nad těmi názory znovu zamyslet.
Degog: Dodají. Smlouva je smlouva a pokud by se nenašel někdo, kdo by ji (/je - lodě) okamžitě odkoupil za dvounásobnou cenu, Frantíci by na nich prodělali kalhoty, protože by museli zaplatit tolik, že by si za to Rusáci mohli koupit plnohodnotnou letadlovou loď od Číňanů do pěti let ode dneška.
Všem:
Moc zdravá představa ohledně toho katapultu (že by se každý pilot odpaloval sám) to není, protože když vrtulník odpálí před iniciací katapultu rotory, co myslíte, že začne helikoptéra bez rotorů dělat? A co když je parťák omráčený, nebo zraněný a nemohl by zatáhnout za madlo sám?
Výkony ohledně zbraní nedosahují ani k Apachi a to je už docela stará konstrukce. Jediné co mě zaujalo jsou ta torpéda a protilodní střely. Bez akustických bójí, nebo vlečného sonaru je to ale použitelné jen proti hladinovým cílům a o účinné obraně proti vzdušným hrozbám si mohou vrtulníky nechat jen zdát.Skrýt celý příspěvekpapaHoth Taky jsem si zprvu myslel, že se jedná o klasické "K" pro označení námořní verze. Nejspíš tomu tak i bylo. Ale pro oživení jména vrtulníku se použilo jméno Katran. Jen ...Zobrazit celý příspěvek
papaHoth
Taky jsem si zprvu myslel, že se jedná o klasické "K" pro označení námořní verze. Nejspíš tomu tak i bylo. Ale pro oživení jména vrtulníku se použilo jméno Katran. Jen má domněnka...Skrýt celý příspěvekSpalda: Vím jen o Ka-50 a Ka-60, o jiných typech, kde by se tenhle systém využíval jsem neslyšel, ale třeba mě někdo doplní. Ještě bych opravil svoje předchozí tvrzení, že ...Zobrazit celý příspěvek
Spalda: Vím jen o Ka-50 a Ka-60, o jiných typech, kde by se tenhle systém využíval jsem neslyšel, ale třeba mě někdo doplní.
Ještě bych opravil svoje předchozí tvrzení, že záchranný systém vytahuje pilota na sedačce. Není to pravda, vytahuje přímo pilota, jak dokazuje tohle unikátní video:
vk.com/video-39982008_167490499Skrýt celý příspěvekto Muž, co zírá na kozy - Díky. Zajímavé. protože sem v tomhle směru laik, používá se podobný systém katapultáže i u jiného typu než jen u Ka-52?
to Muž, co zírá na kozy - Díky. Zajímavé. protože sem v tomhle směru laik, používá se podobný systém katapultáže i u jiného typu než jen u Ka-52?
Spalda: U systému K-37-800 M vytahuje pilota se sedačkou raketa na laně, takže spaliny jdou úplně mimo ...Zobrazit celý příspěvek
Spalda: U systému K-37-800 M vytahuje pilota se sedačkou raketa na laně, takže spaliny jdou úplně mimo kabinu.
http://www.wrk.ru/forums/attac... Skrýt celý příspěvekPěkná hračka, je vidět, že utrácej i za prostředky pro přežití na bojišti. https://www.youtube.com/watch?... pro cejkise: na pobaltí nedojde, žjií tam lidé se ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkná hračka, je vidět, že utrácej i za prostředky pro přežití na bojišti.
https://www.youtube.com/watch?...
pro cejkise: na pobaltí nedojde, žjií tam lidé se zdravým rozumem a nebudou mít potřebu dělat majdany :-) Navic jsou pro všechny strany nezajímaví, uhlí ani plyn tam skoro vůbec není a EU tam již investuje.Skrýt celý příspěvekMistral s Ka52 na palubě bude v ruských plánech na obsazení Pobaltí významným pomocníkem. Ukazuje se, že EU je nesourodá děvka, kde každý ze členů podvádí ostatní. Pokud se z ...Zobrazit celý příspěvek
Mistral s Ka52 na palubě bude v ruských plánech na obsazení Pobaltí významným pomocníkem. Ukazuje se, že EU je nesourodá děvka, kde každý ze členů podvádí ostatní. Pokud se z tohoto spolku rekrutují naši spojenci v NATO, tak považuji evropské části této aliance za nepoužitelné.Skrýt celý příspěvek
Kamov posouvá možnosti Ruska dále, nicméně nedosahuje schopností AH64D. ČR by si rovněž měla pořídit nové stroje a doufám, že "expertům" na MO někdo vysvětlí, že nahrazovat ...Zobrazit celý příspěvek
Kamov posouvá možnosti Ruska dále, nicméně nedosahuje schopností AH64D.
ČR by si rovněž měla pořídit nové stroje a doufám, že "expertům" na MO někdo vysvětlí, že nahrazovat bitevní stroje dopravními byť vyzbrojenými je pouze pokračování rušení bojových složek AČR a jejich nahrazování facility službami.Skrýt celý příspěvekJan Grohmann KA-52K je snad pouze námořní (palubní) verze KA-52. Má sklopné listy rotorů, atd. Pro armádní letectvo se tato verze pravděpodobně používat nebude. Velké K na konci ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann
KA-52K je snad pouze námořní (palubní) verze KA-52. Má sklopné listy rotorů, atd. Pro armádní letectvo se tato verze pravděpodobně používat nebude. Velké K na konci jména znamená Katran (катран). Což je ruské jméno ostrouna obecného.Skrýt celý příspěvekJe tam spozdeni aby si druhy pilot stihol vybrat cigaretku a pripalit od rakety zo sedacky...
No snad pri katapultazi nezlihaju odpalovace rotorovych listov,Je tam spozdeni aby si druhy pilot stihol vybrat cigaretku a pripalit od rakety zo sedacky...
No snad pri katapultazi nezlihaju odpalovace rotorovych listov,Předpokládal bych vystřelení obou, přece tam nenechají druhého pilota , který je tak zraněn , že se není schopen sám katapultovat. Je to nádherný stroj. Co dodat. Škoda , že ho ...Zobrazit celý příspěvek
Předpokládal bych vystřelení obou, přece tam nenechají druhého pilota , který je tak zraněn , že se není schopen sám katapultovat.
Je to nádherný stroj. Co dodat. Škoda , že ho naši nikdy nebudou mít.Skrýt celý příspěvekpre Spalda:
myslim ze ked hoci ktory clen aktivuje katapult tak sa "vystrelia" obaja. mozno na rovnako alebo s velmi malym oneskorenim.
alebo sa mylim?pre Spalda:
myslim ze ked hoci ktory clen aktivuje katapult tak sa "vystrelia" obaja. mozno na rovnako alebo s velmi malym oneskorenim.
alebo sa mylim?Docela zážitek musí být katapultáž, zejména pro toho člena posádky, který se vystřelí jako druhý. Je v tu chvíli, mezi členy posádky vztyčena nějáká ochranná clona, nebo se jen ...Zobrazit celý příspěvek
Docela zážitek musí být katapultáž, zejména pro toho člena posádky, který se vystřelí jako druhý. Je v tu chvíli, mezi členy posádky vztyčena nějáká ochranná clona, nebo se jen odkloňuje směr plynů ?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...