F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu
- 11. 12. 2014
- 76 komentářů
- Jan Grohmann
Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých vojenských operací. F-35 se například v americkém letectvu a námořní pěchotě stane hlavní platformou pro zajišťování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Úkoly CAS F-35 převezme mimo jiné od vyřazovaných A-10 Thunderbolt II, což vyvolává vášnivé debaty.
V současné době je americká letecká komunita, co se týče dalšího vývoje taktiky CAS, rozdělená. Na jedné straně jsou zde zastánci pomalých a nízko letících letadel A-10 Thunderbolt II nebo AC-130. Na druhé straně barikády stojí zastánci výkonných strojů jako je F-15E Strike Eagle nebo bombardér B-1 Lancer.
Podle podporovatelů letadel A-10/AC-130 však stroje typu F-15/B-1 lítají prostě příliš rychle a vysoko, což si klade větší nároky na zaměření a zničení protivníka. Obrovským rizikem je také „přátelská palba", pokud jsou bombardovány pozice protivníka blízko vlastních sil.
Například nebezpečná zóna (danger zone) 30mm kanonu bitevního letounu A-10 je 90 metrů, naproti tomu u malých klouzavých pum GBU-39 Small Diameter Bomb je to 200 metrů. V praxi může tedy A-10 ničit pozice protivníka (na otevřeném prostranství) vzdálené pouze 90 metrů od vlastních jednotek.
Zastánci zachování A-10 v Ozbrojených silách Spojených států ukazují například na incident z tohoto léta. Díky chybám v určování pozice protivníka, bombardér B-1 Lancer bombardoval pozice vlastních sil. Výsledkem bylo pět mrtvých amerických vojáků.
Každopádně americké letectvo (U.S. Air Force) stále počítá s nasazením F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory již na konci roku 2016. V současné době američtí vojenští plánovači připravují taktiku nasazení F-35 pro úkoly CAS.
Jedním z hlavních rysů vyvíjené taktiky CAS je ničení cílů pomocí přesně naváděné munice PGM (Precison Guided Munitions). „Myslím si, že PGM bude mnohem účinější v operacích CAS, nemáme ale dokončeny ještě všechny provozní testy operací CAS," říká generálmajor Jay Silveria, který v americkém letectvu připravuje taktiku CAS pro letouny F-35.
Hlavní výhodou F-35 je často skloňována „fůze dat". F-35 dokáže výrazně zkrátit čas od objevení cíle, přes jeho zaměření a zničení. Jak říká Silveria, výhodou je především výrazně větší rychlost provedení úkolů CAS oproti letadlům 4. generace.
Fůze dat umožní provádět útok o minuty rychleji. Pilot F-35 se svou přilbou s průhledovým displejem pouze podívá na místo, které označí letecky návodčí. Doslova jediným přepínačem pak na dané místo zaměří veškeré senzorové a zbraňové systémy letadla.
Zdroj: Intercepts
Související články
Čínský J-31 s ruskými motory proti F-35 Lightning II?
Nové čínské stealth stíhačky J-31 získají ruské motory RD-93. Informaci médiím potvrdil Sergej ...
- 12.11.2014
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu
Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného ...
- 17.11.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně
Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...
- 20.11.2014
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael nakupuje další stíhačky F-35I Lightning II
Izrael potvrdil nákup druhé eskadry víceúčelových stíhaček 5. generace F-35I Lightning II. Do konce ...
- 05.12.2014
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Pokud bychom se bavili o letecké válce nad Srbskem, tak jsou zajímavé články na webu, co už jsem tu už jednou dával (acig.org). Kromě absolutní početní, materiálový a informační ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud bychom se bavili o letecké válce nad Srbskem, tak jsou zajímavé články na webu, co už jsem tu už jednou dával (acig.org). Kromě absolutní početní, materiálový a informační převahy NATO byly letecké síly Srbska naprosto zhuntovaný dlouhým embargem na techniku a náhradní díly. Těm Migům často nefungovaly radary, každou chvíli jim něco vyplivlo...ono by se stejně nic moc nezměnilo, i kdyby těch deset kusů bylo v dobrý kondici. Není ale fér srovnávat leteckou techniku na tomto konfliktu.
Zajímavá je ale pozemní PVO. Za víc jak dva měsíce nebylo NATO schopný PVO eliminovat. Srbové mají být právem na co hrdí. Myslím, že jeden velitel o tom i něco napsal (Zoltan Dani nebo tak nějak se jmenoval).
U sestřelu F-117 se spekulovalo, že Srbové na S-125 montovali IR hlavice z francouzský MICA. Nevím, no ale možná se F-117 jen dostala moc blízko. I toto letadlo má radarový odraz, navíc když je z boku a blíže....Každopádně vysoká pohotovost, hlásné služby, mobilita, návnady a atrapy, improvizace a celková profesionalita PVO zaslouží uznání. Oproti tomu je zajímavý, že Srbové byli schopni odposlechu AWACS, který prý nebyl zabezpečen. Už z toho prý v NATO vyvodili důsledky, ale mě to tenkrát hrozně překvapilo (zdroj už si nepamatuju, ale nebyl to bulvár :).
-----------------
Jinak oni ty US stroje jsou taky celkem obratný...je taky pravda, že udržení rychlosti je alfa a omega při střetu více letadel, nebo v prostředí válečnýho konfliktu, kdy existuje možnost být kdykoli napaden PVO nebo jiným letadlem. Obratnost na malých rychlostech se při kvalitě současných IR raket, HOBS a přilbových zaměřovačů opravdu přeceňovat nedá, ale každopádně je to plus pro každý stroj.Skrýt celý příspěvekTodomach. zase na druhou stranu, v Namu si Američani vyzkoušeli, že jejich super stíhačky s obrovským radarem a hroznem raket nejsou až tak věšemohoucí, jak si mysleli a měli ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach. zase na druhou stranu, v Namu si Američani vyzkoušeli, že jejich super stíhačky s obrovským radarem a hroznem raket nejsou až tak věšemohoucí, jak si mysleli a měli problémy se stařičkými MiG-17, natož pak s MiGy 21 - a to je pilotovali víceméně druhořadí piloti neschopní ustát víc než 2-3G (čest výjimkám).
Zkrátka schopnost sestřelovat stíhače protivníka na dlouhou vzdálenost je super, ale taky musím počítat s tím, že se mi dostane protivník na tělo.
Nad Srbskem mělo NATO totální (nebo možná větší) vzdušnou nadvládu, už jen z hlediska počtů nasazených strojů neměli Srbové šanci.
Zajímavý článek třeba zde (i když zdrojový web má pochybnou adresu):
http://www.ausairpower.net/APA... Skrýt celý příspěvekTodomatch Nemusíte vše brát dogmaticky, jak sám říkáte letecké výstavy jsou hlavně atrakcí. Tak u stealth letounů, se může stát, že se k sobě přiblíží natolik, že k blízkému ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch
Nemusíte vše brát dogmaticky, jak sám říkáte letecké výstavy jsou hlavně atrakcí. Tak u stealth letounů, se může stát, že se k sobě přiblíží natolik, že k blízkému boji může opravdu dojít (malá zjistitelnost). Pokud budeme hodnotit letectvo Srbska a US letectva či Nato, tak tam si Srbové nemohli škrtnout. Mnohem zajímavější z onoho konfliktu je sestřel F-117 starým systémem S-125.Skrýt celý příspěvekJá nevím jak si obdivovatelé vysoké manévrovatelnosti ruských strojů vlastně představují letecký souboj?! To jako v místě střetu budou tančit tři sůčka na ocasech a tři migy se ...Zobrazit celý příspěvek
Já nevím jak si obdivovatelé vysoké manévrovatelnosti ruských strojů vlastně představují letecký souboj?! To jako v místě střetu budou tančit tři sůčka na ocasech a tři migy se budou točit ve zvonu a pomalu se propadat dolů? Téměř nulová rychlost při těchto manévrech má být nějaký trumf? Pokud by něco takového v souboji skutečně použili, tak to bude ta nejzranitelnější fáze jejich boje. Na tomhle je dobře vidět vaše "ruské myšlení", které se vzpírá přijmout, že se vývoj ubírá jinam. Pod článkem který odkazujete je to v diskuzi krásně rozebráno. Jsou tam uvedeny i příklady z boji nad Srbskem. Startující Mig je zachycen systémem AWACS a už k němu letí F-15 bez nutnosti něco hledat a zaměřovat, tiše a v pasivním režimu, odpálí raketu a je po souboji. Vítězí komplexnost systému. Ruská dema na leteckých dnech jsou nesmírně populární, protože při nich piloti dělají divné až nesmyslné věci. Je to jako, když na výstavě stavebních strojů řidič obrovského bagru Caterpillar zavře obří lžící jemně krabičku sirek, aniž by ji rozdrtil. Je to frajeřina, ale tohle je hlavní náplň činnosti bagru? To určuje jeho kvality? No ale pokud na to stůněte, tak nejlepší demo co jsem na webu viděl nebylo na sůčku, ale na migu 29 v roce 2006 ve Farnborough. Zbývalo už jen aby Vlasov vylezl z kabiny prošel se po křídle a vrátil zpět. Zde: https://www.youtube.com/watch?... (krátké a výstižné video).Skrýt celý příspěvek
Koukám, že se to tu nějak zvrtlo v soutěž "Miss éro"... :))) Nejhezčí stíhačka je stejně tahle: http://www.eroluv.com/g-ma/14d... Například z ...Zobrazit celý příspěvek
Koukám, že se to tu nějak zvrtlo v soutěž "Miss éro"... :)))
Nejhezčí stíhačka je stejně tahle:
http://www.eroluv.com/g-ma/14d...
Například z hlediska podvozku nemá v dosud zmiňovaných mašinách absolutně konkurenci...
:D :D :D :D :DSkrýt celý příspěvekTodomach: třeba když se kouknu na tu první fotku, tak je to jak kdyby si z oka vypadly - motory vedle trupu, vnější tvary vstupů vzduchu, rovná špička, přechod z kabiny do trupu... ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach: třeba když se kouknu na tu první fotku, tak je to jak kdyby si z oka vypadly - motory vedle trupu, vnější tvary vstupů vzduchu, rovná špička, přechod z kabiny do trupu... stejné proporce, něco jako máma s dcerou, abych použil přirovnání jako kolega níže. Rozdíl je jen v tom, že F-22 se mi nelíbí, zatímco F-15 je docela kočka.
Co se týče PAK-FA, to je ale jiná záležitost. Zachovala si doširoka posazené motory pod trupem se vstupy našikmo, ale chybí jí ten typicky "zoban" obřího radomu skloněný šikmo dolů a sexy "prdelka" tvořená krom motorů a směrovek dvojicí stabilizátorů a žihadlem. Je to tkaový hybrid Su-27 a F-22, přičemž z Fka si přebrala část tvarů (rovnější trup, jeho průřez), které jsou diktovány požadavky na malou radiolokační odrazovou plochu, ze Sučka pak zase ty detaily viz výše.
Celkově zepředu je to hodně sedmadvacítka, zeshora spíš F-22, ale ty geny tam jsou. Za mě ale pořád vede nad Američany, z nichž se mi nelíbí ani jeden. Celkem pěkně to popsal i Luky :)
Každopádně jako s ženskýma - 100 chlapů 100 chutí, čili nepochybuji, že Vám se může zdát F-22 sexy :DSkrýt celý příspěvekTodomatch - 1) Podívejte. Je jasné, že USA si chrání své tajné programy, dokumenty apod. Ostatně jako každá jiná země. Když teď vezmu případ Ruska, tak řeknu příklad tanku Armata. ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch - 1) Podívejte. Je jasné, že USA si chrání své tajné programy, dokumenty apod. Ostatně jako každá jiná země. Když teď vezmu případ Ruska, tak řeknu příklad tanku Armata. Mělo by se jednat o revoluční tank (jestli bude, to zjistíme za rok). A budu opravdu rád, když mi sem dáte jen odkaz na jeho vzhled. Dodnes se neví, jak bude jenom vypadat, natož jaké bude mít zbraně. Co se týče T-50. Já si prostě nemyslím, že jde o kopírku raptora. Už kvůli tomu, že rusové takovéto stroje, už kvůli své hrdosti nikdy od USA neokopírovali. To, že vypadá moderně je snad jasné. Nebo si snad myslíte, že všechny nové stroje budou kopírky od USA? Děláte z nich totiž něco, co nejsou.
http://www.svobodnymonitor.cz/...
2) O Ukrajině se bavit nebudu. Řeknu jen, že mám naprosto odlišný názor, než Vy.
3) Když už jste se zastavily u Eurofighterů, tak zrovna tyto letadla jsou schopná Vaší F-22 sundat jak prd.
http://www.armadninoviny.cz/za...
A upřímně. Jak F-22 tak F-35 jsou navrženy k boji, kdy u nich není protivník moc blízko. Jakmile se k nim ale nějaký jiný (a především ruské stroje) dostanou blíže, tak jsou americký stíhačky propastně za pohyblivostí těch ruských. A to si myslím, že je jejich obrovská slabina.
Co se týče T-50, tak jak říkám, rád si počkám na to, až budou známi všechny údaje. To samé u F-35. Porovnávat oba stroje teď je zbytečné.Skrýt celý příspěvekznám spoustu západních fanboys do stíhaček a většině se F35 nelíbí - já s nimi spíš nesouhlasím, je docela pěkná - ale kromě spodku. Je ta spousta výstupků a bachratosti, to ...Zobrazit celý příspěvek
znám spoustu západních fanboys do stíhaček a většině se F35 nelíbí - já s nimi spíš nesouhlasím, je docela pěkná - ale kromě spodku. Je ta spousta výstupků a bachratosti, to letadlo působí jak po těžkým porodu...
F22 je čistší a celkově brána za pohlednější, ale kromě pohledu zezadu a ze předu za mě vlastně nic moc...a připadá mi divná, když sedí na zemi...jako by k ní ten podvozek nepatřil. Ale chápu, že většině může připadat sexy.
PAK-FA má zezadu ty kulaté retro-motory, ale celkově je to "zkompaktněný" Su-33 ojetý Raptorem - za mě celkem dobrý, líbí se mi ty schovaný "kanardy" a celková "platýzovitost".
Hodně ale dělá make-up. Teda kamufláž nebo jak se to jmenuje. A ta ruská je divočejší a víc sexy, možná proto může F22 působit jak šedá myš...možná je to schválně, prostě se temperamentní dračice schovává za nemastnou knihovnici...musíme si počkat, až vytvoří nějaký agressor vzor, nebo na F22 z Aljašky, to bude hned o něčem jiným.
No, hned jsem to tu udělat odbornější...Skrýt celý příspěvekTodomatch Nevím, zda je to Vaše přání či záměr, ale je vidno, že T-50 není kopírka F-22. Máte pravdu v tom, že elektronika je tou nejtěžší částí pro nové letouny. Rusové nešli ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch
Nevím, zda je to Vaše přání či záměr, ale je vidno, že T-50 není kopírka F-22. Máte pravdu v tom, že elektronika je tou nejtěžší částí pro nové letouny. Rusové nešli cestou revoluční, jaká je nákladná, ale cestou evoluční. T-50 vychází z rodiny SU-27. Proto bych čekal, že mají více peněz pro vývoj vnitřního vybavení letounu. Pokud se podíváte podrobněji na F-22 a T-50 je možná pro oko laika podobnost obou letounů. Při bližším ohledání se již tato podobnost vytrácí a je zřejmé, že Rusové nekopírovali. Pokud vezmem v potaz letouny B-2, F-117 a F-22 s F-35. Tak u prvních dvou letounů se jedná o bombardéry, tudíž prvky stealth uplatňované pro stíhací či víceúčelové letouny by byly docela mimo. Navíc žádný letoun Vámi zmiňovaný není úplně odlišný. F-22 a F-35 se velmi podobají. Beru ovšem v potaz fyzikální zákony pro stealth. F-35 je ovšem blíž F-22 než T-50 (co se designu týče). I když Čína je známá kopírka, tak v případě J-20 je vidět vlastní vývoj a případné srovnání s Raptorem je ryze teoretické.
Nechápu, proč sem taháte krizi na Ukrajině. Pokud chcete k tomu něco říci bez emocí, tak bych vynechal nepodložené konspirační teorie, z jakými jste naložil u Vašeho příspěvku.Skrýt celý příspěvekJá tam zase tolik té podobnosti necítím: http://goo.gl/LDsBB8... http://goo.gl/fa8Wy9... http://goo.gl/ObGGHS... http://goo.gl/Mt4czt... PAK-FA je sexy jen z určitého úhlu, Raptor ze ...Zobrazit celý příspěvek
Já tam zase tolik té podobnosti necítím:
http://goo.gl/LDsBB8...
http://goo.gl/fa8Wy9...
http://goo.gl/ObGGHS...
http://goo.gl/Mt4czt...
PAK-FA je sexy jen z určitého úhlu, Raptor ze všech (to je panečku kriterium!). F-22 a F-35 působí dokonale kompaktně, PAK-FA tím jak má vystupující motory a dost od sebe hrozně připomíná současné Su, které mají do kompaktnosti taky daleko a dnes působí tak nějak poslepovaně, ale ve své době to byl design jako hrom. Když jsem prvně viděl jejich obrázky (snad na modelářské krabici), ani jsem nevěřil, že může být takový design reálný, dvě ocasní plochy, prohnutý zobam, vypadaly skvěle. Navíc si říkám, že musí mít T-50 málo místa pro zbraně, pokud je chce mít tak jako Raptor skryté v trupu a ne podvěšené.
Tuhle fotku Raptora mám rád, nazval bych ji "Doprovod do Kovošrotu":
http://goo.gl/tXTrJy... Skrýt celý příspěvekTodomach: Je vidět, že F-22 má jako morálního předchůdce F-15, zatímco PAK-FA dělají ti, co kreslili Su-27. V sedmdesátých letech (a vlastně už v šedesátých), když se ...Zobrazit celý příspěvek
Todomach:
Je vidět, že F-22 má jako morálního předchůdce F-15, zatímco PAK-FA dělají ti, co kreslili Su-27.
V sedmdesátých letech (a vlastně už v šedesátých), když se projektovaly nové stíhačky a vznikly F-15 a F-16, se u F-16 použil poměrně revoluční design, spočívající v konstrukci trupu tak, aby poskytoval část vztlaku (u F-15 tohle ještě není, ta má konvenčnější konstrukci). Když pak Rusové na tyhle nové stroje hledali odpověď a začaly vznikat MiG-29 a Su-27, tak v honbě za vyšší manévrovatelností právě tenhle konstrukční přístup použili u obou svých nových letounů. Vysoká obratnost (na nízkých rychlostech) se pak stala jakýmsi poznávacím znamením ruských strojů a překvapila i zápak, třebas když se sjednotilo Německo a němci se s devětadvacítkami účastnili soubojů se svými americkými kolegy.
Z toho pohledu Američané při návrhu konstrukce vycházeli z toho nejlepšího, co měli - F15, zatímco Rusové navázali na tradici Su-27. Je v tom samozřejmě spousta dalších faktorů, jako důraz na stealth, supercruice, jiná taktika nasazení (pokud je mi známo, manévrový vzdušný boj je v případě Američanů vždy až poslední východisko a pokud k němu dojde, mají ho řešit pokročilé střely krátkého dosahu spolu s přilbovým zaměřovačem, čili přesně to, co umožnilo exportním devětadvacítkám zvítězit nad lepšími americkými stíhačkami) a další věci.
Každopádně já sem za to rád, mě jako civilovi jsou výkony víceméně ukradené, já na ty letadla koukám maximálně na leteckých dnech a PAK-FA je prostě sexy (narozdíl od F-22, to je taková šedá myš) a obratnost bude fenomenální, zase budou Supercobry :-)Skrýt celý příspěvekKdyby někoho zajímaly siluety a velikostní srovnání většiny současných moderních proudových vojenských letounů, tak tady je to krásně přehledné: http://goo.gl/SeM9Cz... Srovnání ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby někoho zajímaly siluety a velikostní srovnání většiny současných moderních proudových vojenských letounů, tak tady je to krásně přehledné:
http://goo.gl/SeM9Cz...
Srovnání siluety Raptora, PAK-FA a J-20 a Su-27:
http://goo.gl/Vmqk9M...
Z boku už u PAK-FA taková shoda není, tam už je vidět spíše to staré dobré sůčko. Číňané kopírovali lépe.
http://goo.gl/w6x2ks...
Pro zajímavost možnosti výzbroje F-35:
http://goo.gl/4W6CCa...
Stejné fyzikální zákony, oba stroje stealth a ejhle:
http://goo.gl/lVbNXL...
A pár fotek UFO na závěr:
http://goo.gl/HmBOqp...
http://goo.gl/vBrqmu...
http://goo.gl/Fg8D9N...
http://goo.gl/8CCLVe...
A točit až po startu záchytných stihačů na hranici vzdušeného prostoru jedné země, tedy pokud si jich vůbec všimnou a vystartují ...
http://goo.gl/4o5R0n... Skrýt celý příspěvekO té podobnosti T-50 s F-22 si cvrlikali vrabci na střeše už v roce 2010: http://goo.gl/LZrF8k...
O té podobnosti T-50 s F-22 si cvrlikali vrabci na střeše už v roce 2010: http://goo.gl/LZrF8k...
to Muž, co zírá na kozy: Jasně že je podobné! A že by k tomu ruské konstruktéry vedla jenom fyzikální zákonitosti? Zvláštní, USA má čtyři ryze stealth stoje F-117, B2, F-22, F-35 a ...Zobrazit celý příspěvek
to Muž, co zírá na kozy: Jasně že je podobné! A že by k tomu ruské konstruktéry vedla jenom fyzikální zákonitosti? Zvláštní, USA má čtyři ryze stealth stoje F-117, B2, F-22, F-35 a každé vypadá naprosto jinak. Čím to? Neměly by všechny vypadat jako T-50?Skrýt celý příspěvek
Todomatch: "..A jistěže T-50 není podobný F-35, je to totiž obkreslené právě F-22. Copak to nevidíte?" Ne, to opravdu nevidím a jestli to myslíte vážně, potom nechápu proč se ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch: "..A jistěže T-50 není podobný F-35, je to totiž obkreslené právě F-22. Copak to nevidíte?"
Ne, to opravdu nevidím a jestli to myslíte vážně, potom nechápu proč se vyjadřujete k něčemu, čemu evidentně nerozumíte. Opravdu si myslíte že odrazové úhly pro stealth jsou nějaká nahodilá čísla? :D
Jinak k F-35, se sluší dodat taková nenápadná zprávička, která myslím proběhla i zde. Izraelci by chtěli vyvinout dvoumístnou útočnou verzi F-35, což třeba na Aviation Week okomentovali slovy, že mnohem realističtější izraelci nevěří v američany přeceňovaný komplexní automatizovaný systém stroje a raději se budou dál spoléhat na vlastní osvědčený systém pilota a operátora jako u F-16I Sufa. :)Skrýt celý příspěvekTo Supreme: ad 1) Nevím co přiznávají američtí vojenští odborníci a kteří, ale nedomnívejte se, že by v tak citlivé věci vyložili karty na stůl. Už jsem to jednou psal - i mě ...Zobrazit celý příspěvek
To Supreme:
ad 1) Nevím co přiznávají američtí vojenští odborníci a kteří, ale nedomnívejte se, že by v tak citlivé věci vyložili karty na stůl. Už jsem to jednou psal - i mě napadne, abych nabídl ke zcizení nepříteli disky plné dat se skoro správnými výkresy, údaji a tabulkami. Na Raptora maj v USA speciální zákon, to nejtajnější z něj je chráněno na úrovni jaderných tajemství. A jistěže T-50 není podobný F-35, je to totiž obkreslené právě F-22. Copak to nevidíte? Posměšný výraz Raptorskij, který se pro něj objevil v ruském tisku, možná původně ani posměšný neměl být, možná měl jen říct tůdle - umíme to samé co vy. U T-50 se navíc stále nemohu zbavit dojmu, že to jen další karosářský facelift posledních sůček. Prostě k těm dvěma rourám přišroubovali trochu jiná křídla ve tvaru, který zjevně Američanům fungují, tak budou i jim.
ad 2). Majdan - emoce stranou - byla čistě ukrajinská vnitropolitická událost. Týkala se výhradně Ukrajiny. Odehrávala se v jejím hlavním městě a účastnili se jí v absolutní převaze obyčejní ukrajinští občané, podobně jako u nás v listopadu 89. Průběh byl dramatičtější než v roce 1989 u nás, protože u nás se tehdejší vláda nakonec neodhodlala ke střelbě do lidí. Kdyby ano, dost možná bychom viděli viset i nějakého milicionáře na lucerně. Ale obecně - východní poměry, ať už ruské, ukrajinské či běloruské se s našimi nedají srovnávat. I u nás jsou náckové (najdou se i na tomhle fóru), ale míra nacionalismu, fašismu a vůbec pravicového radikalismu dosáhla u "azbuků" naprosto šokujících rozměrů. A mimochodem Rusko je momentálně pro neonacisty něco jako Mekka. Ale k Majdanu - odehrával se v Kyjevě a účastnili se ho ukrajinští občané. To že Rusko využilo vnitropolitickou situaci u svého souseda a vojenskou silou mu zabralo část jeho území nemá s Majdanem nic společného. Rusko zabralo oblast, kterou chtělo zabrat dávno. Oblast na které žádný Majdan ani násilnosti neprobíhaly. Ty přišly až s neoznačenými mužiky. Krym je od Kyjeva vzdálen 900 km tj. jak kdyby při listopadu 1989, kdy byly demonstrace na Václavském náměstí a všichni se soustředili na Prahu, na druhém konci republiky někde u Čierne nad Tisou obsadili Ukrajinci v neoznačených uniformách území od Košic až po Banskou Bystrici. Mimochodem následná destabilizace východu Ukrajiny Ruskem, kterou teď vidíme, má jen odvézt pozornost od anexe Krymu - a daří se - všichni řeší východ Ukrajiny a na Krym už si nikdo nevzpomene. Chudáci Rusové na východě Ukrajiny, Putin na ně zvysoka kašle, hodili se mu jen jako kouřová clona. Šlo mu o Krym a klidně je nechá vykrvácet. Už teď se k nim točí zády a proruští separatisté to cítí a zoufají si. I lidé v Rusku nechápou, proč to Putin neudělá jako s Krymem.
ad 3) F-35 postupuje krok za krokem do finále. Uvědomte si, že její cílové dovednosti leží daleko za tím, co umí současná letadla. Tak jako to lítá Rusům lítá F-35 už teď. A pokud jde o americkou raketu SLS, tak ta je součásti širšího programu, jehož některé části už byly úspěšně otestovány, třeba nedávný úspěšný test Orionu je považován za přelom po desítkách let – více zde: http://zoom.iprima.cz/clanky/p... Ještě k vaší poslední větě - znovu a posté - ano Čína i Rusko a patrně i Japonsko, francouzský Dassault a evropské konsorcium co dělá Eurofightery nebo švédský Gripen umí udělat "takové letadlo". Bude mít zajímavá křídla, moderní motory, skvělou avioniku, možnost vyzbrojit to čím si jen zamanete, bude krásně stoupat, točit a klesat - ale to už dnes nestačí, to zkrátka umí všichni současní výrobci vojenských proudových letounů. Fór je v tom propojení s globálním systémem! Ne že bude mít stroj nějaká data, bude mít všechna dostupná data a bude je mít hned. To opravdu není jednoduché - stahovat obrovská data nějak odněkud a v reálném čase to je sakra oříšek! A hlavně mít vůbec ta data! To je jako když Putin vyhlásil, že Rusko bude mít svůj operační systém. Jasně že ho dokáží ruští programátoři naprogramovat. A co? Tak si spustí na PC ruský operační systém a co s ním? Budou taky schopni zajistit pro něj všechny ovladače pro všechny myši, tiskárny, klávesnice, monitory, plottery, modemy, aby se dal reálně používat? A co software, bude hned k mání třeba MS Office pro nový ruský OS? Nebo to bude problém jako na Linuxu, všechno trošku jinak, všechno trošku složitějc. A uděláním to neskončí, budou muset vyvíjet dál a dál, ale jak, když nebudou kooperovat se světem? Vždyť nebudou ani vědět, co do systému dát, když si to budou dělat jen pro sebe. Nebo si udělají své Office, svůj Photoshop, svůj Autocad? Možné to je - za rok, za dva, za deset let? Ale čeká je hodně starostí, které dosud nepoznali a taky výdajů a nákladů které dosud vynakládat nemuseli.Skrýt celý příspěvekArccos: GPS je globální systém, proto hrozí jeho vypnutí (nejen) při válce USA proti komukoliv, kdo je na technologické úrovni, tzn. někomu, kdo by jej využíval proti nim. Z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos: GPS je globální systém, proto hrozí jeho vypnutí (nejen) při válce USA proti komukoliv, kdo je na technologické úrovni, tzn. někomu, kdo by jej využíval proti nim. Z toho plyne, že Evropa a kdokoliv jiný od něj může být odříznut celkem reálně.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...