„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
- 24. 1. 2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých let. Nakonec však byl na jeho úkor vybrán konkurenční typ Suchoj Su-33, který je větší a dražší. Nová naděje svitla MiGu na konci devadesátých let, kdy si jej vybralo indické námořnictvo a o něco později přeci jen i ruské námořnictvo – jako náhradu za již zmíněné a dosluhující Suchoje.
MIG-29K versus Suchoj-27K stručně
V rámci výběru palubního stíhače v osmdesátých letech vznikly dva prototypy MiGu-29K. K prvnímu zkušebnímu přistání na sovětské letadlové lodi Tbilisi (dnes Admirál Kuzněcov) došlo 23. července 1988. Krátce na to ale započaly zkušební přistání a vzlety z lodě s konkurenčním Suchojem Su-27K/Su-33. Námořnictvo si však mohlo vybrat jen jeden z těchto letounů a rozhodlo se pro těžší Suchoj, podobně jako v té době letectvo.
Přesto měl a má MiG-29K oproti Su-33 hned několik podstatných výhod. V první řadě je menší, což se na letadlové lodi cení a opomenout nelze ani nižší pořizovací cenu (odhadem poloviční). Suchoj ovšem nikdy nepatřil mezi nejlevnější letouny, ale na druhou stranu měl vyšší nosnost i dolet zásluhou větších vnitřních nádrží. Podle některých zdrojů hrál ve prospěch Suchoje také příslib případné rychlejší dodávky objednaných letounů.
Foto: Konkurenční typ Su-27K (Su-33) na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov (1996) / Wikipedia, US Navy
Výběr zvláštnosti palubní verze
Palubní MiG-29K vznikal na základě modernizované varianty tohoto typu označované jednoduše písmenkem M (MiG-29M), která začala vznikat sice v polovině osmdesátých let, ale modernizace probíhají prakticky dodnes. Úpravy se dotýkají zejména přizpůsobení pro působení z paluby letadlové lodě. V tomto ohledu se jedná zejména o pevnější podvozek, zachytávací lano a instalaci výkonnější pohonné jednotky.
Změny se dotkly také konstrukce křídel a přidání některých aerodynamických ploch pro usnadnění letu při nízkých rychlostech – zejména při startu a přistání. Ke stejnému účelu je vybaven i konkurenční Suchoj, kterému byla přidána tzv. „kachní křídla“. Opomenout pak u MiGu-29 nelze ani podstatně vylepšenou avioniku letounu, schopnost upgradu pouhou výměnou jednotlivých bloků nebo instalaci modernizovaného radiolokátoru.
Foto: MIG-29K v akci / YouTube
Z dalších úprav stojí za zmínku zejména zvýšení počtu slotů pod křídly k uchycení externích nádrží a výzbroje z původních celkem 6 (+1 mezi motory) na 8 (+1 mezi motory) oproti původnímu MiGu-29. Při jediném letu tak není problém zavěsit přídavnou palivovou nádrž a po dvojici zbraně proti vzdušným, námořním i pozemním cílům.
Současní uživatelé a širší možnosti použití
V současnou dobu je uživatelem MiGu-29K ruské námořnictvo, které jej provozuje ze své jediné letadlové lodě Admirál Kuzněcov a pochopitelně již zmíněné indické námořnictvo. Zatímco Rusové mají objednávku na celkem 24 letounů, Indie na 45.
MiG-29K je pro ruské námořnictvo celkově velkým posílením. Nejenže nahrazuje zastarávající Suchoje, ale přináší i řadu výhod. Mezi ně patří především podstatně širší možnosti použití zásluhou integrace nových zbraňových systémů – zejména řízených střel proti námořním i pozemním cílům.
Související články
Bombardér B-2 Spirit letěl na severní pól
Bombardér B-2 Spirit před několika dny podnikl premiérovou cestu na nejsevernější místo planety. K ...
- 06.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje
Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...
- 10.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force
Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...
- 02.01.2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Kdo bude nástupcem bombardéru B-2 Spirit?
Nejmodernějším bombardérem v americkém letectvu je letoun B-2 Spirit. Jak je známo, jedná se o ...
- 05.01.2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...