A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force

super tucano
Foto: A-29 Super Tucano / Embraer

Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl za úkol najít nový bitevní vrtulový letoun pro americkou armádu. Vítězem se nakonec stal typ A-29 Super Tucano od brazilské firmy Embraer.

Nový letoun bude sloužit především v protipovstaleckých operacích v Afghánistánu nebo jako průzkumný stroj. Má pro to veškeré předpoklady, které vycházejí z podstaty vrtulových letounu. A-29 Super Tucano dokáže operovat z nezpevněných letišť, nepotřebuje složité logistické zázemí a jeho provoz stojí jen zlomek toho, co proudové letouny. 

A-29 Super Tucano je lehký turbovrtulový letoun navržený pro vedení protipovstaleckého boje (COIN), k průzkumu a k pokročilému výcviku. V avionice a ve zbraňových systémech se klidně může poměřovat s nejmodernějšími proudovými letouny či vrtulníky. Samozřejmostí je plně skleněný kokpit.

Vývoj letouny byl iniciován brazilskou armádou, které chyběl účinný nástroj pro vedení operací proti pašerákům drog. Ti často používají malá letadla k transportu drog z Amazonského pralesa. Bohužel Brazilci zjistili, že na nízko letící malé letadla kopírující terén je velmi obtížné a neefektní nasadit rychle letící proudová letadla.

super tucanoA-29 Super Tucano nad Amazonským pralesem / Força Aérea Brasileira

První let jednomístného prototypu proběhl v roce 1999 a o pár měsíců později vzlétl také dvoumístný stroj. V roce 2001 Brazilská armáda podepsal kontrakt na dodávku celkově 76 kusů s obcí na dalších 23. Brzy následovaly s objednávkou další jihoamerické státy, takže dnes A-29 Super Tucano působí již v osmi státech.

Devátým uživatelem bude nyní americké letectvo US Air Force. Američané chtějí prozatím získat 20 letounů za 355 milionů dolarů. Po nákupu budou stroje ihned odeslány do Afghánistánu, kde poslouží jako vzdušná podpora pro pozemní jednotky. De facto vyplní mezeru mezi vrtulníky a proudovými bitevníky.

Pro vzdušnou podporu v Afghánistánu se vrtulová letadla hodí naprosto dokonalé. Jsou mnohem rychlejší než vrtulníky, ale zároveň dokážou létat mnohem pomaleji než proudová letadla. Pilot díky skvělému výhledu z kabiny a pomalému letu tak má mnohem lepší situační přehled o tom, co se děje na zemi, než piloti proudových strojů.

Jak bylo zmiňováno v úvodu, letoun může přistát na předsunutých polních letištích, kde proudové stroje (z důvodu nasátí cizího předmětu motorem) nemají šanci přistát. O jednodušší logistice, levnějším provozu, snadnějším a rychlejším výcviku pilotů se není třeba ani zmiňovat.

O celkové renesanci vrtulových letounů svědčí i zájem o obdobné stroje z Evropy. Evropské státy díky operaci v Libyi zjistily, že použití superdrahých high-tech stíhaček proti méně vyspělému protivníkovi není zrovna levnou a efektivní záležitosti.

Takticko-technické informace

A-29 Super Tucano

Délka

11,42 m

Rozpětí křídel

11,14 m

Výška

3,9 m

Prázdna hmotnost

2 420 kg

Max vzletová hmotnost

3 600 kg

Max rychlost

557 km/h

Dolet

1 568 km

Dostup

10 668 m

Rychlost stoupání

14,9 m/s

Motory

1 × Pratt & Whitney Canada PT6A-68C 1 193 kW

Výzbroj

Kulomety

2x 12,7mm FN Herstal M3P (v křídlech)

Závěsné body

5 - Dva pod každým křídlem a jeden pod trupem

Neřízené rakety

až 4x kontejner s 70mm raketami

Naváděné rakety

(2x) AIM-9L, MAA-1 Piranha, Python 3 nebo Python 4 a (2x) Maverick

Bomby

Mk 81, Mk 82, BLG-252, Lizard or Griffin

Zdroj: Defense Tech


 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

NATO nad Libyi - technická rekapitulace

Společně se závěrem (doufejme) libyjské občanské války je téměř u konce také vojenská intervence ...

Renesance bitevních vrtulových letadel

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirka
    19:31 02.01.2012

    Druhoválečný letadla jsou sice krásný, ale dnešní výrobní technologie jsou asi už někde trochu jinde. Uzpůsobit starou konstrukci novým potřebám by asi dalo mnohem víc práce, než ...Zobrazit celý příspěvek

    Druhoválečný letadla jsou sice krásný, ale dnešní výrobní technologie jsou asi už někde trochu jinde. Uzpůsobit starou konstrukci novým potřebám by asi dalo mnohem víc práce, než postavit nové letadlo na zelené louce.Skrýt celý příspěvek

  • Petr
    19:14 02.01.2012

    No popravdě mě taky napadlo nějaký letadlo z WWII. Takový FOCKE WULF by nebyl špatnej,nebo THUNDERBOLT.

    No popravdě mě taky napadlo nějaký letadlo z WWII. Takový FOCKE WULF by nebyl špatnej,nebo THUNDERBOLT.

  • Martin
    12:08 02.01.2012

    A proč se nezačal vyrábět třeba P-51 Mustang? Vím zní to bláznivě, ale prý v některých armádách sloužil ještě na začátku 80. let.

    A proč se nezačal vyrábět třeba P-51 Mustang? Vím zní to bláznivě, ale prý v některých armádách sloužil ještě na začátku 80. let.

Načítám diskuzi...