Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems
Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems 

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády České republiky. Mezi diskutujícími padly názory, aby si Armáda ČR pořídila samohybné houfnice využívající platformy vozidel Tatra. Inspirací by mohl být projekt jihoafrické/indické samohybné 155mm houfnice.

Indická společnost TATA představila na letošní výstavě Defexpo 2014 projekt indické samohybné houfnice 155mm Howitzer/Mounted Gun System. Jde o zbraňový systém koncepčně podobný švédské samohybné houfnici Archer nebo francouzské CAESAR.

Houfnici Indové na výstavě ukázali na podvozku indického nákladního vozu TATA. Indové však také zkoušeli houfnici umístit na české vozidla Tatra, které mají ve výzbroji.

Projekt indické houfnice však ve skutečnosti vychází z jihoafrické houfnice Denel T5-52 Condor. Jihoafrická firma Denel představila houfnici T5-52 instalovanou na podvozku českého nákladního vozu Tatra v roce 2012 na africké vojenské výstavě Africa Aerospace & Defence. Projekt nesl označení Condor a byl vyvinut především s ohledem na potřeby indického vojenského trhu.

Foto: Indové zkoušejí houfnici  T5-52  na podvozku Tatry i domácího nákladního vozu značky TATA. / India Today

Základem jihoafrické samohybné houfnice Denel T5-52 Condor je vozidlo Tatra T 815-790R99 8×8. Podvozek Tatry snese zatížení maximálně 38 tun, z toho 24,7 t připadá na užitečné zatížení – v tomto případě na jihoafrickou houfnici T5-52, munici a příslušenství. Pohon vozidla, hydrauliky i zbraně zajišťuje dieselový tatrovácký motor o výkonu 300 kW (355 koní).

Podle oficiálních stránek maximální rychlost Denel T5-52 Condor je 85 km/h a dojezd až 600 km. Důležitá je také možnost vybavit kabinu Tatry přídavným pancéřováním a zajistit posádce alespoň částečnou ochranu před odvetným útokem dělostřelectva protivníka.

Samotná houfnice T5 se vyrábí v ráži 155 mm, a to v délce 42 kalibrů (T5-42) nebo 55 kalibrů (T5-55). Dostřel se standardní NATO municí je 42,5 km, s poháněnou municí až 55 km. 

Denel T5-52 Condor Foto: Prototyp samohybné houfnice na starším voze Tatra. / Denel Land Systems

Náměr houfnice je -3 až 75° a odměr 360° - celokruhová možnost střelby se však v praxi nebude prakticky používat. Zbraň dokáže zasahovat cíle i přímou střelbou.

Posádka je šestičlenná. Velitel, řidič a čtyřčlenná obsluha houfnice. Od zastavení až po první výstřel neuběhne více než 60 sekund.

Houfnice dokáže pálit na cíl rychlostí až 8 ran za minutu. Ve vozidle je k dispozici 22 střel a 26 prachových náplní. Nabíjení je poloautomatické. Houfnice se však musí vždy natočit do správné polohy vůči kabině, aby se usnadnilo nabíjení.

Jelikož zpětný ráz by snadno poškodil podvozek vozidla, je Tatra vybavená trojicí mohutných hydraulických vzpěr. Ty stabilizují celé vozidlo a kompenzují zpětný ráz při výstřelu.

Zdroj: Denel Land Systems

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový lehký dělostřelecký systém z Ruska

Ruský Centrální výzkumný institut Burevestnik rozpracoval projekt nového lehkého dělostřeleckého ...

Nový indický dělostřelecký systém Catapult Mk.II

Indická armáda plánuje nakoupit moderní samohybné a tažené dělostřelecké systémy ráže 155 mm. Nové ...

Nový dělostřelecký systém z Německa

Německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) představila na pařížské výstavě Eurosatory 2014 novou ...

Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí

Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    07:08 15.08.2014

    Dík za informaci, také jsem se dopátral, že problémem měla být munice.

    Dík za informaci, také jsem se dopátral, že problémem měla být munice.

  • BoudiSVK
    22:29 14.08.2014

    Petres : Vybucha jej hlaven, ale problem bola municia tie zbran. Inak sutaž bola zrušena a neskor sa snazila nejaka indicka firma licencovat zuzanu (neviem ako to dopadlo).

    Petres : Vybucha jej hlaven, ale problem bola municia tie zbran. Inak sutaž bola zrušena a neskor sa snazila nejaka indicka firma licencovat zuzanu (neviem ako to dopadlo).

  • petres
    21:23 14.08.2014

    Pokud je řeč o Zuzaně, co je pravdy na tom, že její nejmodernější verze Zuzana 2 měla problémy právě v Indii, kde je chtělo Slovensko prodat ( a uspěl právě Denel)?

    Pokud je řeč o Zuzaně, co je pravdy na tom, že její nejmodernější verze Zuzana 2 měla problémy právě v Indii, kde je chtělo Slovensko prodat ( a uspěl právě Denel)?

  • petres
    21:21 14.08.2014

    flanker.jirka souhlas s "hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných informací." Současné dělostřelectvo není jenom o "hlavních" Co ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka
    souhlas s "hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných informací." Současné dělostřelectvo není jenom o "hlavních"
    Co se týká tažených houfnic přepravitelných i pod vrtulníkem, také mám podobný názor viz můj příspěvek do diskuze Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo - např. 105 mm L118 Light Gun , které umí Britové efektivně využít (ale argumentu liberal shark o zavádění další ráže rovná se problém pro logistiku rozumím).Skrýt celý příspěvek

  • BoudiSVK
    21:17 14.08.2014

    Glváč pred par tiždnamy hovoril že polsko chce modernizovat Dany a on ide do polska lobovat za modernizaciu na slovensku, ktora by ich dostala na uroven Zuzany. Ak by sa niečo take ...Zobrazit celý příspěvek

    Glváč pred par tiždnamy hovoril že polsko chce modernizovat Dany a on ide do polska lobovat za modernizaciu na slovensku, ktora by ich dostala na uroven Zuzany. Ak by sa niečo take podarilo asi by to bola naj volba aj pre AČR.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:12 14.08.2014

    Krásná práce, ale lepší by bylo mít obsluhu chráněnou a mít automat na nabíjení, hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných ...Zobrazit celý příspěvek

    Krásná práce, ale lepší by bylo mít obsluhu chráněnou a mít automat na nabíjení, hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných informací. Na železe tolik nezáleží, po světě jezdí spoustu takto upravených houfnic D 30. Mimochodem mít alespoň jeden typ tažených houfnic přepravitelných i pod vrtulníkem by nemuselo být k zahození, navíc při použití v asymetrických konfliktech a ochraně základny přesun z místa na místo nehraje takovou roli.
    V systému hlavního palebného směru vzad vidím spíše výhodu, protože při zaujetí pozice o vás většinou nepřítel neví, až když se prozradíte výstřelem, takto je vozidlo už nasměrováno přímo na to, aby odjelo a nemuselo se otáčet. A pokud už bude zapotřebí střílet přímou palbou, tak to už bude něco hodně špatně, jak takticky na bojišti, tak pro absolutně nechráněnou obsluhu při nabíjení.

    Tak že ve výsledku to osobně vidím na volbu samohybné houfnice a kdybych si mohl hodně vymýšlet, tak bych jich pár nechal udělat i na pásových podvozcích třeba T 72, ale to už možná u nás nepůjde :-D výhodně jsme se přebytečné techniky zbavili.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    21:03 14.08.2014

    Padousek mi vzal slova z úst (a to takřka doslova). I když pořizovací cena houfnice s autoloaderem je vyšší (u švédského Archeru se uvadí rozpočítaná jednotková cena z již ...Zobrazit celý příspěvek

    Padousek mi vzal slova z úst (a to takřka doslova). I když pořizovací cena houfnice s autoloaderem je vyšší (u švédského Archeru se uvadí rozpočítaná jednotková cena z již uzavřených obchodů cca 6 mil. USD, osádka 3 - 4), u Denel T5 155 mm s poloautomatem (kolem 4,5 mil. USD, osádka 6) ta cena není zas o tolik menší, aby se během provozu nevyrovna díky nižším nákladům na menší osádku. Bojová rychlost střelby kolem 8 ran/s je obdobná. MRSI u Archeru je 5- 6 nábojů, jak jsou na tom ostatní nevím.
    Jinak jsem rád, že je tu zmíněný jihoafrický Denel, jeho kanónové houfnice mají zajímavé parametry (např. G6 s podivným podvozkem Rhino, ze kterého se tuším prodává samostatně věž T6 s autoloaderem, 155 mm/52 cena údajně přes 3,5 mil. USD), jenže je to zbrojovka vzálená přes půl zeměkoule, což by v případném konfliktu nebylo ideální.
    Poslední odstavec xawer souhlas.Skrýt celý příspěvek

  • xawer
    20:53 14.08.2014

    liberal shark: "...Jakýkoliv zelený mužíček..." :-))) Padousek: Ano, máte pravdu v tom, že "TCO" v kombinaci s "TTD" by měly být rozhodujícími parametry při výběru a ne ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark:
    "...Jakýkoliv zelený mužíček..."
    :-)))

    Padousek:
    Ano, máte pravdu v tom, že "TCO" v kombinaci s "TTD" by měly být rozhodujícími parametry při výběru a ne pořizovací cena.

    Autor:
    "...Jde o zbraňový systém koncepčně podobný švédské samohybné houfnici Archer nebo francouzské CAESAR..."

    Právě, že jenom podobný. Nevěřím údaji o prakticky použitelném odměru 360°, všechny dostupné fotografie ukazují jako hlavní palebný směr "dozadu" do protisměru pohybu vozidla. I konstrukce lafet napovídá, že hlavní palebný směr je dozadu. Při odměru hlavně ve směru pohybu vozidla je náměr -3° až 75° neproveditelný. Z fotografii je též patrné, že nabíjení bude prakticky proveditelné jen z "ložné plochy" vozidla, což znovu vylučuje praktickou střelbu ve směru pohybu vozidla, což je vážná taktická slabina. Když dorazí do palebného prostoru, musí se otočit do protisměru, což na předváděcích střelnicích někde na "Doupově" nevadí, ale v případě konfliktu se bude spíše pohybovat po lesních cestách, kde bude problém hledat místo k otočení do "správného" směru. Archer / CAESAR / ATMOS tento problém nemají, vedou palbu po "směru jízdy".Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    19:45 14.08.2014

    Souhlasím s výhodou automatu, ale nespatřoval bych ji přímo v platech. Spíše jde o to kolik nás reálně je a jak jsme schopni nahrazovat ztráty. Tento potenciál není nikterak ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s výhodou automatu, ale nespatřoval bych ji přímo v platech. Spíše jde o to kolik nás reálně je a jak jsme schopni nahrazovat ztráty. Tento potenciál není nikterak vysoký.
    Pak další věc nulová ochrana obsluhy i slabej plech je lepší než žádnej plech. Přikláním se k zavedení Zuzany a jejího zdokonalování či se od ní odpíchnout k vývoji zcela nového prostředku stejné koncepce.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    19:34 14.08.2014

    Určitě máte pravdu, ale v míru by jich stačilo provozovat tak 24-36 ks. Ostatní ShKH by byly uloženy v mobilizačních skladech.

    Určitě máte pravdu, ale v míru by jich stačilo provozovat tak 24-36 ks. Ostatní ShKH by byly uloženy v mobilizačních skladech.

  • Padousek
    18:33 14.08.2014

    Když nějakou houfnici, tak s nabíjecím automatem. Hlavní výhodou je menší počet obsluhy (většinou 4 osoby oproti 6). Ono se to nezdá, ale 2 vojáci navíc musí mít plat (2 x 300 000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Když nějakou houfnici, tak s nabíjecím automatem. Hlavní výhodou je menší počet obsluhy (většinou 4 osoby oproti 6). Ono se to nezdá, ale 2 vojáci navíc musí mít plat (2 x 300 000 kč ročně), dále náklady na výcvik, stravování, vybavení, osobní zbraně, uniformy atd... Takže náklady se pohybují v řádech milionů ročně u jedné houfnice a přepočítejte si to na 30 let životnosti houfnice... Jedná se o desítky milionů.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    16:59 14.08.2014

    To je přesně ono, to bychom potřebovali :-). Dvě stovky takových ShKH, pořádnou zásobu moderní munice 155mm, k tomu 100 raketometů typu HIMARS a máme na 30 let vystaráno ! ...Zobrazit celý příspěvek

    To je přesně ono, to bychom potřebovali :-). Dvě stovky takových ShKH, pořádnou zásobu moderní munice 155mm, k tomu 100 raketometů typu HIMARS a máme na 30 let vystaráno ! Jakýkoliv zelený mužíček, který by se objevil u našich hranic, bude během minuty transformován na mastný flek !Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2