Čeští stíhači si z mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet 2018 odnášejí třetí místo
- 25. 5. 2018
- 18 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
V pátek 25. května 2018 končí mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2018, které se konalo od 14. května 2018 v polské Poznani. Za Vzdušné síly Armády ČR se cvičení účastnilo 30 vojáků, primárně pilotů a techniků 211. taktické letky s letouny JAS-39 Gripen.
Do letošního cvičení se zapojilo celkem 22 elitních „tygřích" letek členských a partnerských států NATO se 70 letouny a 10 vrtulníky. V rámci komplexních misí působil také alianční letoun včasného varování a řízení AWACS. V průběhu dvou týdnů čeští stíhači absolvovali celkem 47 letů, ve vzduchu strávili více než 54 hodin.
V dopoledních hodinách se létaly mise podle komplexního scénáře za koordinace všech cvičících (tzv. Composite Air Operations - COMAO), v odpoledních hodinách následovaly mise zaměřené na manévrový vzdušný boj a na úkoly přímé letecké podpory.
„Cvičení jsme se účastnili se čtyřmi letouny. Piloti mají možnost ověřit a rozšířit si své zkušenosti v plánování a provádění taktických operací, kdy plní úkoly v rámci komplexních misí taktického a vrtulníkového letectva připravených až pro šedesát letadel i se zapojením pozemních prostředků protivzdušné obrany," vysvětluje velitel českého uskupení podplukovník Radoslav Matula.
„Ve spolupráci s dalšími jednotkami se procvičují letecké obranné i ofenzivní operace, mise na podporu pozemních jednotek i mise menšího rozsahu na výcvik vzdušných soubojů 2 vs. 2, 1 vs. 2 nebo 1 vs. 1 mezi různými typy letadel," dodal Matula
Kamufláž letošního vlajkového JAS-39 Gripen připomíná historii 100 let československého letectví; větší foto 1, větší foto 2 / Petr Soukop
Součástí cvičení jsou také různé doprovodné programy jako např. soutěž o nejlepší kamufláž letounu. Třetí místo letos obsadil český vlajkový letoun JAS-39 Gripen s motivem věnovaným historii 100 let československého letectví. Autorem motivu je jeden z pilotů 211. letky, náklady na realizaci uhradil výrobce letounů společnost Saab.
V rámci misí podle komplexního scénáře se účastníci střídají v plánování těchto misí z reálných situací, kdy je např. úkolem stíhačů nejprve vybudovat vzdušnou nadvládu. Následně posádky vrtulníků v dané oblasti provedou výsadek jednotek speciálních sil nebo vyzvednou zájmovou osobu. Zabránit se jim v tom samozřejmě snaží nepřátelský tým.
Čáslavská 211. taktická letka se stala v roce 1991 čestným členem tygří asociace, plnohodnotným členem se stala v roce 2010. V témže roce vyhrála tzv. Silver Tiger Trophy, která je tradičně udělována nejlepší jednotce na cvičení. V roce 2013 se čáslavská tygří letka umístila na druhém místě v soutěži o nejlepší kamufláž, stejně tak tomu bylo v roce 2017.
Kamufláž českého letounu JAS-39 Gripen pro loňské cvičení; motiv nesl příznačný název „Wildcat“, kde částečně překrytá tvář topmodelky Simony Kraninové byla stylizovaná do podoby tygřice; větší foto / Uli Metternich
Letošní NATO Tiger Meet probíhalo na letecké základně v Polské Poznani; větší foto / Michal Voska
Redakčně upraveno
Související články
Záložníky na letecké základně v Čáslavi přijel pozdravit velitel vzdušných sil
V termínu od 3. do 30. dubna 2018 probíhá největší cvičení aktivní zálohy v historii Armády České ...
- 20.04.2018
- 1 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...
- 24.04.2018
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje
Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na ...
- 22.05.2018
- 161 komentářů
- Jan Grohmann
Cvičení SCREENER 2018: Rozhodčí služba je základem efektivity cvičení
Cvičení SCREENER 2018 se přesunem cvičících jednotek z vojenského výcvikového prostoru Libavá do ...
- 23.05.2018
- 1 komentářů
- kpt. Mgr. Ladislav Kabát
stíhači si bohužel třetí místo neodnášejí, leda tak natěrači a ten jeden který to navrhl jinak tohle je ...Zobrazit celý příspěvek
stíhači si bohužel třetí místo neodnášejí, leda tak natěrači a ten jeden který to navrhl
jinak tohle je LOL
https://www.natotigers.org/sit...
tohle kupujou maminky malým dětem na lyžařské přilbySkrýt celý příspěvekDobrý den, jen bych chtěl upozornit, že na cvičení Tiger Meet 2018 byly i bojové vrtulníky z 22. vrtulníkové základny a se svými tygřími vrtulníky také bodují. Jen tak na okraj, ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den,
jen bych chtěl upozornit, že na cvičení Tiger Meet 2018 byly i bojové vrtulníky z 22. vrtulníkové základny a se svými tygřími vrtulníky také bodují. Jen tak na okraj, protože o tom tu není ani zmínka.... děkuji a nic proti stíhačům :-DSkrýt celý příspěvekLuky
Toto boli praví "tigri".
http://airmuseumnetwork.com/av...Luky
Toto boli praví "tigri".
http://airmuseumnetwork.com/av...Když vidím ten pokřik "Tiger, Tiger", říkám si, jestli by bylo hodně přes čáru, poslat tam letadlo "Rudý Džon" s mračícím se smajlíkem a smutnýma očima, takovej krvavej tygřík.
Když vidím ten pokřik "Tiger, Tiger", říkám si, jestli by bylo hodně přes čáru, poslat tam letadlo "Rudý Džon" s mračícím se smajlíkem a smutnýma očima, takovej krvavej tygřík.
trocha mála o setkáních Tygrů
https://www.pressreader.com/cz...trocha mála o setkáních Tygrů
https://www.pressreader.com/cz...Asi málo chlastali v baru a ve vzduchu už bodovou ztrátu nedohnali... Tohle hodnocení je opravdu úsměvné a proto se moc detaily nikdo nechlubí. Až to bude hodnocení v rámci Red ...Zobrazit celý příspěvek
Asi málo chlastali v baru a ve vzduchu už bodovou ztrátu nedohnali...
Tohle hodnocení je opravdu úsměvné a proto se moc detaily nikdo nechlubí. Až to bude hodnocení v rámci Red Flag, tak to bude mnohem čitelnější.Skrýt celý příspěvekNěmecké řadové Eurofightery u operačních jednotek systém IRST nemají. Výjimkou jsou zkušební stroje v sériovém provedení, které jsou osazené měřící technikou a které jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Německé řadové Eurofightery u operačních jednotek systém IRST nemají.
Výjimkou jsou zkušební stroje v sériovém provedení, které jsou osazené měřící technikou a které jsou označované jako IPA (Instrumented production aircraft). Slouží pro zkoušky pro všechny členy programu Eurofighter.
Dvoumístný IPA 3 (98+03) je u zkušební jednotky Luftwaffe WTD61 v Manchingu. To je ten letoun na fotce, kterou tady postnul Balm. Jednomístný IPA7 (98+07) je u výrobce Airbus také v Manchingu. Třetí německý zkušební stroj je opět dvoumístný - IPA 8 (98+08).Skrýt celý příspěvektady v druhem postu je ten clanek https://forums.eugensystems.co... myslim, ze je interpretace velmi snadna v ramci kontextu. A nebylo ...Zobrazit celý příspěvek
tady v druhem postu je ten clanek
https://forums.eugensystems.co...
myslim, ze je interpretace velmi snadna v ramci kontextu.
A nebylo to ani na red flag, ale Distant Frontier (pro ulehceni hledani) kde se nacvicovali boje mensiho rozsahu.
F22 neni neznicitelny stroj, ale umoznuje pilotovi mit obrovskou vyhodu a dovolit mu vic chyb.Skrýt celý příspěvekTedy v tom clanku toho mohlo byt trochu vic. Z titulku by clovek soudil ze predvedli nejaky super vykon a clanek je o tom ze meli hezky pomalovana letadla.
Tedy v tom clanku toho mohlo byt trochu vic. Z titulku by clovek soudil ze predvedli nejaky super vykon a clanek je o tom ze meli hezky pomalovana letadla.
O absenci IRST(FLIR) jsem si též myslel, že jde o Britskou záležitost, ale skutečně Německo, nebo Itálie mají ve výzbroji FLIR/IRST. ...Zobrazit celý příspěvek
O absenci IRST(FLIR) jsem si též myslel, že jde o Britskou záležitost, ale skutečně Německo, nebo Itálie mají ve výzbroji FLIR/IRST.
https://s7.postimg.cc/q6yqx63d...
Podle luftwaffe.de to byl Typhoon letky Jg74 (číslo 30-29), který se přikradl k F-22, za kterou mu byl započítán sestřel.
https://s7.postimg.cc/ulca64rz...
Celkem tento pilot (podle zdroju na Luftwaffe.de a Flight Global Archive (byl vybaven HMD) dosáhl tří sestřelů:
https://s7.postimg.cc/ovw1m01a...
Možná máš pravdu z detekcí, Aviationist a Defense Issues píší něco jiného, než na F-16.net a AV Week. "If I get everything right BVR, I’m not going to get closer than 20 miles" interpretují každý jinak. Nicméně ze záběrů startu tří strojů není vidět IRST, u čtvrtého nevím. Trupová čísla nejsou dobře čitelná, ale Jg74 měla ve výzbroji Typhoon s IRST. Otázkou zní, jestli ten čtvrtý byl s IRST (FGA píší,že byl).
První verze Pirate IRST/FLIR od Thales/Finmeccanica přicházeli do výzbroje od roku 2007. Současné verze Selex EX (Thales/Leonardo SpA) by měla umět až 200 cílů. Těžko říci, jako jim fungujeSkrýt celý příspěvekBTW detekce na 50km přes IRST byla od britů. A přesná německá hláška k 20km je: Pokud udělám vše dobře v BVR, nedostanu se přes 20km... tzv že nemá šanci se dostat blízko ...Zobrazit celý příspěvek
BTW detekce na 50km přes IRST byla od britů.
A přesná německá hláška k 20km je:
Pokud udělám vše dobře v BVR, nedostanu se přes 20km...
tzv že nemá šanci se dostat blízko k F-22 a navazovalo to na jejich dobré výkony v boji na blízko... pochopitelně s čistým Typhoonem a HMDS.Skrýt celý příspěvekbalm: máš k tomu nejaký zdroj? Jsem si celou dobu myslel, že německé Typhoony nemají IRST. Přijde mi, že motáš několik historek dohromady... Jediný způsob, jak by se ...Zobrazit celý příspěvek
balm: máš k tomu nejaký zdroj?
Jsem si celou dobu myslel, že německé Typhoony nemají IRST.
Přijde mi, že motáš několik historek dohromady...
Jediný způsob, jak by se APG-77 mohl typhoon schovat pod 50-60km je být za terenem... A v té době německé letectvo těžko mělo střelu, co by dokazala dostat F-22 z 50km...Skrýt celý příspěvekNátěr k výročí se mi líbil, ale chtěl bych se dozvědět, jak si naše letka vedla v ostatních (bojových) dovednostech. Chci věřit, že naši piloti patří ke špičkovým jednotkám (a že ...Zobrazit celý příspěvek
Nátěr k výročí se mi líbil, ale chtěl bych se dozvědět, jak si naše letka vedla v ostatních (bojových) dovednostech. Chci věřit, že naši piloti patří ke špičkovým jednotkám (a že jich nemáme málo) a nevidím důvod, proč by z Tiger Meets nemohla být podrobnější zpráva (metodika a výsledky). Koneckonců z vysoce ceněného Red Flag raporty jsou.
Tak se mimochodem zjistilo, že radar NG APG-77 AESA ve stíhačkách F-22 nebyl schopen detekovat nízko letící letku Jagdgeschwader 74 se stroji Eurofighter Typhoon, které simulovaně sestřelili trojici F-22 Raptor. Vyhrál pasivní elektro-optický a infračervený detekční systém, který detekoval F-22 na 50km. Ironií je, že vyšší než 50% zničení cíle pomoc radarově naváděné střely zaručila až vzdálenost okolo 60 - 65km. Navíc se nesmělo používat rušení a protiopatření. Typhoon v rukách pilotů Luftwaffe se byl schopen nepozorovaně dostat k Raptoru do 20km, teprve poté byl detekován. Bohužel, nikde se neuvádí letové parametry obou letadel a detailní informace o prostoru. Ve zprávách se uvádí pouze výsledky a vzdálenost. S každým dalším cvičením vyplavou na povrch zajímavé věci a často překvapí, co dokážou elitní piloti. V roce 2016 předvedla vyšší úroveň IAF 119. letka "Bat Squadron" vyzbrojena Izraelskou modifikací F-16I v pronikání do bráněných oblastí a ničení cílů. I naši piloti umí tankovat ve vzduchu (při letech v rámci Air Policing tak běžně tankují) a bohužel, nemáme tankovací letadla. Bohužel, .... škoda, protože pro Izraelskou 119. letku byla delší, než kdyby letělo několik Gripenů z Čáslavi.Skrýt celý příspěvekDiky za report, ale je to takova spis tiskova sprava ze se neco stalo nez ze by se clovek docetl vic. Takze v cem vsem se soutezi? Kdo skoncil pred CR (rict prvni tri mista by ...Zobrazit celý příspěvek
Diky za report, ale je to takova spis tiskova sprava ze se neco stalo nez ze by se clovek docetl vic.
Takze v cem vsem se soutezi? Kdo skoncil pred CR (rict prvni tri mista by mohlo byt pravidlem)? Chapu spravne ze ta "nej kamuflaz" je takova "soutez na odreagovani"? Kdo vsechno krom CR se zucastnil a v jakych poctech? Bylo tam Slovensko?...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...